Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jag är liten utövare av shamanismen och senaste tiderna har det mer och mer blivit att osynliga energier har blivit mina hjälpandar. Tidigare hade jag mer konkreta kraftdjur och allt fungera lite som vanligt om nu kan säga så.Jag tänkte inte att detta skulle vara något konstigt men en annan shaman, som har lärt eller väglett mig till shamanismen sa till mig att han inte kan rekommendera mig längre till behövande då han inte längre är säker på om vi håller på med samma sak. (?) Jag blev lite förvånad och nu frågar jag er om ni kan säga något om saken. Det har blivit mer och mer att jag arbetar bara med energier som har alla regnbågens färger beroende vad måste botas eller åtgärdas. Men jag blev på något sätt så ledsen då jag känt denna person snart tio år, att jag inte har velat ta några klienter alls. Det känns hårdare när egna hundar biter sas. Jag visste inte att jag var så sårbar gäntemot denna person. Kan någon säga något?
GjenopprettetMedlem
Läs artikeln "Healing fra det høyeste"
http://sjaman.com/content/view/50/2/GjenopprettetMedlem
Hej och välkommen hit Merituulia
Länken som Gunilla lagt in, är väldigt läsvärd, så där får du nog en del vägledning i din egen situation.
Vad det gäller personen som du kallar shaman och det som hänt dig, är det ju svårare att ha några synpunkter, med den knapphändiga informationen, men... det finns ju väldigt olika inställning till vad som är än det ena, än det andra...
Den person som jag valt att skola mig i core shamanism, är väldigt strikt med vad som görs och inte görs. Det hindrar ju inte mig från att också arbeta på ett annat sätt, utanför den typen av ramar, men då kallar jag det inte core shamanism - då kallar jag det bara healing. Man kan ju tycka att det är hårklyverier, men om man vill ha klienter är det bra om dom vet, vad som väntar.
Nu ville du inte ha klienter, skrev du och då kan man ju undra varför personen sa så till dig.
Har du frågat mer ingående, vad personen menar?
Det är ju alltid bäst - det kanske ger ett nytt ljus som du inte tänkt på?
GjenopprettetMedlem
Kul att ni svarade. Jag har läst artikeln och nu förstår jag bättre. Ja, det var en coreshaman som jobbar enligt Harner. Jag har gått kureser hos denna shaman men jag märkte ganska tidigt egentligen att min shamanism började bana andra vägar. Nu skrev han till mig: "Eftersom det är svårbedömt för mig huruvida vi fortfarande sysslar med samma sak eller inte, så hänvisar jag tills vidare inga klienter till dig. Lycka till med ditt fortsatta arbete." Det känns som översitteri att det är han som leder shamanism och har den rätta läaran. Jag kan tyvärr inte ens fråga vad han nu menar med sitt uttande då jag blev både perplex. Speciellt när han har gjort mig flera resor under årens lopp som i stort har inte lett någonvart. Han verkar inte ha beskymmer om detta utan bjuder nya resor som kostar ytterligare. För mig har varit svårt att ta pengar från folk som är i ångestsituation och i svårigheter. Jag vill följa upp att de har börjat må bra och att förbättring har ägt rum. Har jag tagit betalt så gör jag nya resor gratis om det gäller samma sak. Ni kan gärna maila till mig om ni vill så kan jag berätta mer:
mtmerituuli260@gmail.comGjenopprettetMedlem
Når man har gått på sjamankurs kan det hende at det er da man virkelig begynner å lære. Man blir gitt oppskrifter og ritualer fra andre siden, og begynner å gjøre ting på egen måte. Dette er noe Ailo oppmuntrer til, og det har jeg stor respekt for at han gjør.
Og kanskje er de metodene man blir gitt, virkelig gamle, fra urtida, gitt av dine forfedre.
Kanskje viser deg seg at det er DU som egentlig er sjamanen her, og ikke læreren din. Det kan hans reaksjon nemlig tyde på.
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
For meg så er sjamanismen like individuell som hester (merk. villhester) er det.
For mennesker begynner kanskje å bli litt like hverandre?
Eller ligner vi en del på hester vi også?
Vi har jo begge tenner. Hmmm....
Eller like individuelle som ulver er?
Eller apekatter med dårlig og godt humør.
Poenget her er at hester er ganske fine og det er ulver også.
Jeg har litt problemer med aper fordi de minner meg litt for mye om hvordan jeg ser ut når jeg står opp om morgenen, og det er jo veldig slitsomt for en som er så forfengelig som meg.
Liker bedre å bli sammenligna med en hest jau da gitt. Sikler mindre enn aper gjør de og.
Men det poenget kkanskje er er at dette vi kaller sjamanisme i dag er en syntese av noaidekunst, shuartilstander, nuukfølelser, tranestammedrømmer, medisinmannuttalelser og en god del fysisk utagering.
Hvem sier at disse gjorde noe som helt på samme måte? Bortsett fra endret bevissthetstilstand?
Jeg må være så rett frem at jeg liker ikke den strukturerte ordnede måten å jobbe kraft på.
Den passer dårlig min følelse av kraft.
Kraften er som en ulv som er i et hjørne som plutselig er en slette.
Ingenting er opp, ingenting er ned.
Og så kommer man plutselig til et sted som ikke eksisterer? Det gjør man og det er moro det.
Mennesker med monopol på sannhet virker plutselig veldig opptatt av å eie og tjene og bruse med fjær.
Nei, heller kaste på halen. og gallopere inn i et hjørne, så kan vi stå å blomstre alle sammen.
GjenopprettetMedlem
Merituulia; Jad har skrivit ett svar i tråden
New age kontra sjamanisme, då jag hamnade in på ditt spår
GjenopprettetMedlem
"Hjortedanser":
For meg så er sjamanismen like individuell som hester (merk. villhester) er det.
For mennesker begynner kanskje å bli litt like hverandre?
Eller ligner vi en del på hester vi også?
Vi har jo begge tenner. Hmmm....
Eller like individuelle som ulver er?
Eller apekatter med dårlig og godt humør.
Poenget her er at hester er ganske fine og det er ulver også.
Jeg har litt problemer med aper fordi de minner meg litt for mye om hvordan jeg ser ut når jeg står opp om morgenen, og det er jo veldig slitsomt for en som er så forfengelig som meg.
Liker bedre å bli sammenligna med en hest jau da gitt. Sikler mindre enn aper gjør de og.
Men det poenget kkanskje er er at dette vi kaller sjamanisme i dag er en syntese av noaidekunst, shuartilstander, nuukfølelser, tranestammedrømmer, medisinmannuttalelser og en god del fysisk utagering.
Hvem sier at disse gjorde noe som helt på samme måte? Bortsett fra endret bevissthetstilstand?
Jeg må være så rett frem at jeg liker ikke den strukturerte ordnede måten å jobbe kraft på.
Den passer dårlig min følelse av kraft.
Kraften er som en ulv som er i et hjørne som plutselig er en slette.
Ingenting er opp, ingenting er ned.
Og så kommer man plutselig til et sted som ikke eksisterer? Det gjør man og det er moro det.
Mennesker med monopol på sannhet virker plutselig veldig opptatt av å eie og tjene og bruse med fjær.
Nei, heller kaste på halen. og gallopere inn i et hjørne, så kan vi stå å blomstre alle sammen.
I agree with you Hjortedanser, nicely written.
Peace and love
GjenopprettetMedlem
Tack så mycket alla er. Jag kände på mig att något mer än bara så enkelspårigt som min lärare måste finnas. Åj va dum jag var egentligen

att jag inte trodde på vad jag egentligen redan visste. Jag läser nu jättenoga era svar som gav mig bekräftelsen att jag i fortsättningen litar på mitt inre.