Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Kanskje lese dette forst:

http://www.aftenposten.no/meninger/komm ... 811274.ece
GjenopprettetMedlem
Sitat:"Verst: Å angre på barn.
For samfunnet er de frivillig barnfrie en ubehagelig påminnelse om at det ikke alltid er like moro å ha barn, og de er også en påminnelse om det aller dypeste tabuet: At kvinner av og til faktisk angrer på å ha fått barn. Dét er det hverken lov til å si eller tenke. Og fortellingene om kostnadene, slitet, trettheten, skuffelsene og forsakelsene, overdøves av samfunnets talløse fortellinger om den komplette lykken det er å få barn.

Dette er hva de synliggjør, de som velger bort egne barn i eget liv."

Vel,gjort er gjort, og biologien og dei banda det innebærer, seierer vel oftast over det rasjonelle,når det gjeld foreldreskapet/moderskapet?
Grunnen til all pesen med dei såkalte brannfaklane du presenterer her,er at dei danner eit djupt skille mellom det rasjonelle og det irrasjonelle/underbevisste i menneskesinnet/kroppen?
Er det heilt feil,eller?
Har aldri høyrt kvinner som har angra,men sett fleire menn som har gjort det.
Det vil alltid lukte svidd av slike lite nye tema,og nokon vil alltid bli såra og opprørt,så eg trur eg jobber litt no.
GjenopprettetMedlem
Det kan hende du har rett i det. For mennesker som ikke klarer aa ta steget ut av sitt eget folelsesliv, som ikke bare er ett med en folelse men ogsaa oppslukt av den, slik at de ikke har distanse til emosjonene, og dermed mangler aapenhet for forskjellige vinklinger og perspektiver, saa vil maaten sokratiske filosofer argumenterer paa kunne foles som en diger kloft mellom ens egne uavklarte folelser og det krav til detachement som kreves av en slik argumentasjonsmaate. Kanskje denne argumentasjonsformen til og med foles som en fornermelse, fordi den foles saa kald og kynisk, saa sporrende og nysgjerrig, tilsynelatende uten hensyn til omme ter. Stemmer det?

Naa er ikke jeg kvinne, men snakk om biologi og instinkt tror jeg bare er tull. Argue for your limitations and sure enough you got them. Mennsker trenger ikke aa vere slave av sine instinkter, noe enhver mystiker vil bekrefte. Hvorfor ikke vere fri istedet for instinktslave?
GjenopprettetMedlem
"AndreasWinsnes":

Naa er ikke jeg kvinne, men snakk om biologi og instinkt tror jeg bare er tull. Argue for your limitations and sure enough you got them. Mennsker trenger ikke aa vere slave av sine instinkter, noe enhver mystiker vil bekrefte. Hvorfor ikke vere fri istedet for instinktslave?

Treng vel ikkje vere noko slavetilstand å ha eit sterkt instinkt? kva får deg til å tru det?
GjenopprettetMedlem
Man kan ha et sterkt instinkt, men hvis man ikke klarer aa frivillige velge annerledes enn instinktet, saa er man slave av det.
GjenopprettetMedlem
Må ein velge annleis,seier du? For å vere annleis? For å vere ei fri sjel?
Må alle instinkt vere "hårete,primitive" ting?
Kanskje Moder Jord programmerte deg slik?
GjenopprettetMedlem
Man maa ikke velge annerledes, men hvis man i prinsippiet og i praksis ikke makter annet enn aa folge et program fra Moder Jord, saa er man ikke fri, og ergo: slave. En buddhist vil aldri finne seg i slikt, og en fritenker i enda mindre grad.
GjenopprettetMedlem
"AndreasWinsnes":

Man maa ikke velge annerledes, men hvis man i prinsippiet og i praksis ikke makter annet enn aa folge et program fra Moder Jord, saa er man ikke fri, og ergo: slave. En buddhist vil aldri finne seg i slikt, og en fritenker i enda mindre grad.

Ser buddhistane på øksling som viljestyrt guddommeleghet eller guddommeleg viljestyrthet?
GjenopprettetMedlem
Buddhistene tror ikke noe paa guddommelig. Skyt Buddha! Hvis du gidder, sier naa jeg.
GjenopprettetMedlem
Jeg er frivillig barnløs og har ofte møtt en veldig førdømmende instilling til det. Så har jeg og blitt mast på av forskjellige arbeidskamrater at jeg må få barn. Dette føles som et ganske stort intrång i mitt privatliv. Ingen har noe med om jeg ikke vill ha barn.
GjenopprettetMedlem
En interessant artikkel som jeg mener setter fingeren på noen viktige synspunkter.

Om man velger å være frivillig barneløs eller om man er ufrivillig barneløs er to ting som er en privatsak. Det er utrolig at man skal stå til regnskap for disse tingene.

RITA
AdsBot [Google]
Hmm.. Det er også en frivillig sak om man er villig til å stå til regnskap, eller å la være å ta innover seg av hva andre mener. Hvis det treffer et sårt punkt, er en kanskje ikke så sikker i sitt eget standpunkt? Kanskje sitter en selv med visse fordommer, eller også tror det er noe galt med seg selv?

Selv var jeg godt voksen (gammel vil også noen si) før jeg bestemte meg for at jeg ønsket barn. Og det var jo flere grunner til det.
GjenopprettetMedlem
Vi er alle avhengig av hverandre. Tror det var Budha som sa at rett vennskap er ikke halve veien til oppvaakning, men hele veien. Men samfunnet har lert oss opp til aa tro at vi er mer avhengig enn det man egentlig er. Derfor sitter de fleste med en grunnleggende folelse av usikkerhet, noe som gjor at man soker bekreftelse gjennom andre. Denne folelsen, kombinert med at verden er veldig komplisert og uoversiktlig, gjor at det er vanskelig aa vite hva som skyldes urimelig press fra andre og hva som er foraarsaket av at noe treffer et saart punkt i en selv. Det krever modenhet og erfaring aa skille de to. I sistnevnte tilfelle bor man jobbe med seg selv i forhold til dette punkt.
GjenopprettetMedlem
Sitat hovedartikkel:

"Dette er hva de synliggjør, de som velger bort egne barn i eget liv. "

Vel,no er det i allfall ting som tyder på at ein kan kompensere litt på fritida og,
både dei som valgte bort barn og kanskje angrer, eller dei som tidvis er leie av dei dei valgte å få ;D:
Så denne leie synlegjeringen kan godt late seg viskast ut,med litt oppfinnsomhet
Ein meir behageleg verden,ser det ut til å kunne bli!

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=544968

Sitat:"- Det blir Flere Blue Couples, det vil si hoteller for voksne uten barn.

- Et annet nytt tilbud blir livsnyter-pakker for de som reiser uten barn til Gran Canaria eller Lanzarote. Livsnyterpakken inneholder:

* Badekåpe, badehåndkle og tøfler
* Dagsfersk norsk avis hver dag.
* Musserende vin og sjokolade på rommet når du kommer
* Egen plass i bassenget, der det er barnefri sone fra klokken 07.00 til 10.00.
* Egen stille-sone for solstolene, litt tilbaketrukket ved bassenget."
GjenopprettetMedlem
Jeg vill ha ett bitte lite barn som jeg kan ha i lomma.
GjenopprettetMedlem
Det er ikkje lov å ha barn i lomma VF,men her er eit tidstypisk og populært alternativ:
GjenopprettetMedlem
Jeg svarer med en i kostym lommen.