Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
<t>Jeg hadde ett tv program som jeg elsket da jeg

var liten, og det var om samegutten Ante.

Det gav ett levende bilde av fornorskningen som

har funnet sted, og som fremdeles var på den tiden.

Hjemlengsel, sorg og uforstand var en del av Antes liv

mens han bodde på internatet.

Det er skremmende å vite at serien på en måte har

dokumentert overgrep, men de viser det ikke igjen,

er det for at konsekvensene ville blitt for store da?

og jeg har aldri sett at det har blitt tatt opp noen steder etterpå.

Jeg håper at vi kan få se en annen historie,

der man kan være stolt av sin bakgrunn,

der vi kan få se hvordan det egentlig er i dag,

for noe må jo ha blitt bedre med årene?</t>
GjenopprettetMedlem
Jeg husker også serien om Ante, sendt først i 1974.

Det finnes en omtale av barneTV-serien, med bilder og et lite videoklipp med bl.a. joiken http://www.barnetvmimring.com/ante/

Boka finnes ved en del bibliotek: Ante / [Av] Tor Edvin Dahl. - Oslo : Luther, 1975. - 175 s. - ISBN 82-531-5077-6

Du kan se omtale av filmutgaven (1977) av «Ante» her: http://www.imdb.com/title/tt0231157/ Filmen er blitt nyrestaurert av Nasjonalbiblioteket, og ble vist på filmfestivalen i Tromsø januar i år. Kanskje den er i handelen?

Jeg husker hvordan programmet satte spor i stedatteren min.

Serien var oppsiktsvekkende da den kom. For en oslojente som meg opplevdes samer som et veldig spennende innslag midt i en ellers utpreget traust norsk befolkning. Jeg visste lite om fornorskningspolitikk og diskriminering. Etterhvert skjønte jeg hvor ille det kunne arte seg. Jo, White Flame, i dag ville vi straks øyne de grove bruddene på menneskerettighetene. Tenk å stuve småskolebarn inn på trøsteløse internatskoler langt vekk fra foreldrene! Og straks frata dem alle de verdiene de kjente - sin kultur, sitt språk, sin religion og samhørighet med familie & miljø. Barna ble nektet de oppvekstrammer som ethvert barn trenger.

Ikke før 1988 ble grunnloven endret, der styresmaktene forpliktet seg til å ta vare på samisk språk, kultur og livsform. Fornorskningspolitikken tok slutt, etter å ha herjet i over 100 år. Situasjonen er en annen i dag. Men blant eldre samer finnes mange som knapt fikk skolegang. Blant yngre finnes mange som kun kan norsk. Det er rukket å bli en dyp språkrevne, der mange folk nordpå ikke kan kommunisere på tvers av generasjonene.
GjenopprettetMedlem
<t>Tusen takk :wub:

Dette var ett svar jeg trengte</t>