Alle gode ting er tre, sies det.
Kansje rommer den setningen mer visdom enn en tenker på.
Vi er kropp, sjel og ånd, og jeg tror det er viktig at vi prøver å finne balansen mellom disse. Gi oss tillatelse å være alle tre.
..Det er virkelig ikke det letteste.
Dette gjelder både enkeltindividen og samfunnet i stort tror jeg.
I våres vesterlandske kultur fokuserer vi mye på kropp og sjel.
Det åndelige er ikke i balanse med de andre to.
Andre kulturer fokuserer mer på ånd.
Dalai Lama har noen gang sagt at i Tibet fokuserte ledelsen for mye på det åndelige og av den grunn så ble landet et lett bytte for Kina.
Enkelte religioner ser kroppen som noe ont, som skal bekjempes.
Jeg er overbeisst om at alle tre er like viktige, ingen skal fornekes, siden alle virkelig er en del av meg/oss.
Å prøve å finne balansen er en god ting.
Og, som enkeltindivid kan jeg prøve å finne balansen i meg.
Hvis jeg som enkeltindivid finner balansen, så påvirker jeg også samfunnet i den retningen.
Bal fra Nepal fortalte at i Nepal mener de at mennesket har tre sjeler.
Én som dør med kroppen, én som blir en forfedreånd, og én som er evig, Gud.
Jeg liker den måten å se det på.
Fordi, hvis alt er sjel, så er ingen del viktiger enn den andre. Kropp, sjel og ånd er likestillt. Alle tre er like viktige.
Det som kan mangle for oss som lever i denne kulturen er kontakten med ånden i oss.
Ånden, det evige, det som ikke er ego og som knytter oss sammen med alt og alle.
Kontakten med ånden som en kan finne i stillheten og i naturen for eksempel.
Dog..
Jeg mener balansen er viktigst.
Jeg har en kropp, jeg har en sjel, og jeg er ånd.
Når jeg har opprettet kontakten med ånden i meg kan dette føles så godt, være så fint at jeg glemmer for eksempel kroppen.
Og kroppen er virkelig en del av samfunnet, jeg er altså også en del av samfunnet.
Det kan være godt å trekke seg unna, leve i egen verden, og kansje er det nødvendig visse tider.
Min erfaring er dog at en skal ikke stanse i den egne åndlige verden for lenge.
Det er bra å søke seg tilbake til samfunnet og leve der, med alle tre sjelene integrert og sammen med andre mennesker.
Når en søker seg tilbake tror jeg det kan være klokt å følge Ailos sitt råd.
Finne sin flokk!
Fordi den er der, og den er god å være i!
gunilla