Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Inspirert av den "uforståelege" tråden om mayakalendaren, drister eg meg til å spørje dei som er inni astrologi og konstellasjonar og slikt om dette;

Fins det eit 13. stjerneteikn slik nokre påstår?

Kva representerer denne såkalla slangebæraren (som eg veit namnet er) ?

Har teiknet ein betydning innan astrologi, blir det brukt til å tyde horoskop?

Har det nokon opprinnelse i sjamanisme?

Til slutt; eg vil ikkje ha linkar og artiklar om det, men lurer altså på om de bruker dette bevisst i stjernetyding, eller forkaster heile greia som vrøvl?
GjenopprettetMedlem
Hei FT. Interessante spørsmål, og jeg kan bare svare på noen.

Jeg har hørt om slangebæreren som det 13. tegn, men kan ikke huske hvor det stammer fra. Har en vag anelse om østen.

Uansett så brukes det IKKE i tydning av horoskop i den vestlige astrologien vi bruker. Jeg har iallefall ikke sett det noen steder.

Hilsen hobbyastrologen (fordums)
GjenopprettetMedlem
<t>Jeg er også litt hobbyastrolog og synes det er intressant. Har ikke hørt noe om hva slangebæreren

representerer, men det er intressant å spekulere over det.

Det virker som om de fleste er enige om at stjernetegnet befinner seg mellom Skorpionen og Skytten, og sånn sett kan man kanskje komme med en teori utifra hva Skorpionen og Skytten representerer.

En ting er jeg sikker på, og det er at det finnes ikke bare et 13. stjernetegn. Det finnes sannsynligvis flere! Astrologikunnskapen med de 12 tegnene representert er først og fremst mytologisk. De 12 tegnene beskrives av blant andre Alice Bailey som 12 stadier i en bevissthetsutviklingsprosess. Men man kan sikkert dytte inn flere tegn å lage ny mytologi ut av det. Så påvirkes vi jo av alt i dette universet.

Har forresten hørt at det 13. stjernetegn ble tatt bort etter at kristendommen kom, fordi 13 skulle bety ulykke. Men innenfor numerologi, står tallet 13 for Mester, så kanskje 13 er det mest riktige antallet en sirkel som dreier seg om bevissthetsutvikling skal bli komplett.....men nå er jo dette bare mine spekuleringer. Og jeg spekulerer gjerne mer;

Hvis jeg tar utgangspunkt i hennes beskrivelse av hva de 12 tegn representerer, synes jeg det er veldig intressant med en Slangebærer like etter Skorpionen.

For Skorpionen representerer akkurat det samme som slangen i forskjellige myter; begjær/temming av begjær, seksualitet, død, egodøden. Og i noen indianske horoskop, er det en slange som symbol istedenfor skorpion i samme tidsrom, med samme betydning.

Bailey tar utgangspunkt i myter om Herkules' reiser gjennom de 12 porter for å beskrive betydingen av de ulike tegnene.

Herkules drar inn i den 8. porten som representerer Skorpionen for å drepe den nihodete Hydraen. De ni hodene står for ni av menneskets forskjellige laster. I begynnelsen er uhyret helt uregjerlig for Herkules. Hver gang han dreper et hode, kommer et annet osv. Til slutt husker han det læreren fortalte han: "Du seier ved å knele". Så kneler han og løfter hele Hydraen opp i lyset hvor det skjer med Hydraen som med trollet i sola.

Dette er en myte om egodøden. Etter å ha seiret over Hydraen, drar Herkules gjennom den niende port, Skytten, hvor han øyner målet og begynner på Veien som åndelig disippel.

Da tenker jeg at etter å ha seiret over egoets laster, blir man en Slangebærer! Bingo! Eureka!

Er jeg en bra hobbyastrolog eller hva?!</t>
GjenopprettetMedlem
Herlig Kristin! Digg :respect: :eusa_clap: :eusa_dance:

Vi skal ikke sloss mot uhyret/lastene våre, men løfte dem opp i lyset .... lekkert!
GjenopprettetMedlem
<t>Takk for svar til båe tvo, spesielt Kristin som virkeleg gav meg litt å spinne på.... :w00t:</t>
GjenopprettetMedlem
<t>Takk for det. Jeg fikk lyst til å tilføye en tanke jeg fikk angående dette med å forandre på det systemet vi har fra før. De som er opptatt av det med å få inn Slangebæreren er samtidig opptatt av at ting har forflyttet seg astronomisk sett. Slik at tegnene har kommet innenfor helt andre tidsrom enn der de befant seg tidligere. Derfor har folk blitt i tvil om man kan tolke folks horoskoper lengre utifra den gamle varianten. For eksempel er jeg Fisk i vesten mens jeg er Vannmann i østen hvor de har tatt i bruk den nye varianten.

Det jeg har kommet til å tenke på i den forbindelsen, er at når jeg leser om tegnenes betydning, er de så mye mer knyttet opp mot årstidene og solens gang, enn akkurat hvor de befinner seg fysisk ute i himmelrommet.

Vi har fire igangsettende/kardinale tegn, fire faste tegn og fire bevegelige tegn. Hver gang det er solsnu, går vi inn i et nytt igangsettende tegn. Væren ved vårjevndøgn, Krepsen ved sommersolverv, Vekten ved høstjevndøgn og Steinbukken vintersolverv. Disse har også i seg hvert sitt av de fire elementer.

Egenskapene til de forskjellige tegn er som sagt nært forbundet med årstiden de befinner seg i. Væren er spiren til det nye liv. Det første frøet som tar til å spire og blir så forbundet med tanker, ideer og vilje. Det er pioneren, nyskaperen og krigeren i Dyrekretsen.

Et annet eksempel kan være Jomfuen som befinner seg i årets innhøstingsperiode, og slik sett symboliserer renselse og det å tjene et felles formål. Det er også intressant at tidsrommet for muslimenes ramadan faller nøyaktig innenfor dette tidsrommet.

Sånn sett kan det være at vi like gjerne kan beholde det gamle systemet som jeg personlig erfarer at fungerer. Hvis vi først skal flytte tegnene, må vi kanskje uansett forandre hele systemet. For hvis tegnene har skiftet plass på himmelen, er det kanskje naturlig at de også har endret kvalitet.

En annen ting astrologer er uenige om og usikre på, er dessuten om det virkelig er tegnenes energier det er snakk om, eller om det er menneskene som projiserer seg selv over på dem, altså bruker naturen som speil som det sies om sjamanen.</t>
GjenopprettetMedlem
"kristin":

Det jeg har kommet til å tenke på i den forbindelsen, er at når jeg leser om tegnenes betydning, er de så mye mer knyttet opp mot årstidene og solens gang, enn akkurat hvor de befinner seg fysisk ute i himmelrommet.

Sånn sett kan det være at vi like gjerne kan beholde det gamle systemet som jeg personlig erfarer at fungerer. Hvis vi først skal flytte tegnene, må vi kanskje uansett forandre hele systemet. For hvis tegnene har skiftet plass på himmelen, er det kanskje naturlig at de også har endret kvalitet.

.

Jasåh, du forkaster vissheten om eit univers i rørsle ved å binde personlege kvalitetar opp mot eit forelda, paganistisk system som ikkje eingong var meint for jegrar og samlarar, men for bønder?? :innocent2:

Det er modig gjort.

Sjølv har eg aldri passa inn i stjerneteiknet eg fekk utdelt av Klara Klok og dei mest konservative esoterikarane....har alltid tykt det var tungt å lese bøker og spalter om eit teikn som ikkje likna meg sjølv.

Jamen, du har jo sikkert ascendanten i xxx, vil du seie...

Joda, det stemmer, ascendantane er godt spreidd. Nesten chizofrent.

Kardinal eg? Det trur eg ikkje....

Drøymar og reisande, derimot....

No skulle liksom ingen linke artiklar her, men eg må berre legge til denne, som eg fann om no og då.

Slangebæraren er visst allereie godteken i astrologiske/astronomiske kretsar?

http://www.montgomerycollege.edu/Departments/planet/M_AS101/Labs/WhatIsYourSignReally/What_is_your_sign_really.htm

Tykkjer det er forvirrande,dette :confused:
GjenopprettetMedlem
Her eit anna utsagn:

"Many astrologers (incorrectly) state that the phenomenon of the Sun passing through Ophiuchus dates from a decision by the International Astronomical Union to adopt constellation boundaries in 1930 - in fact, the phenomenon predates that decision by over 1,700 years. The reason why Ophiuchus is not a part of the western astrological zodiac is because that zodiac is defined on the basis of the sun spending an equal amount of time in twelve astrological signs starting at the vernal equinox - this is called the tropical zodiac. There is also, for instance, a sidereal zodiac, which is based on the actual location of the stars in the sky, and which is used by Hindu and some Western astrologers. At present, the sun is in Ophiuchus from November 30 to December 17. "

Teken direkte frå denne artikkelen: http://www.crystalinks.com/ophiuchus.html

Ganske interessant, ikkje sant? :w00t:

No blir eg sikkert beskulda for å vere kverulant, men det er feil, eg likar berre å snu på slipverket..
GjenopprettetMedlem
<t>Ånei....bønder...uff dette likte jeg ikke helt :eusa_doh: Men jeg må si jeg har sans for denne type kverulering. Har du vektascendant? :-X :innocent2:

Jeg skrev tidligere at det har blitt sagt at Slangebæreren ble fjernet samtidig med at kristendommen ble etablert. Dette er jo intressant når det blir sagt her at Slangebæreren er en medisinmann. Det står til symbolet. Mon tro om noen ikke ville inkludere medisinmannen i en kultur der mennesket ble skapt for å arbeide for guden.

Chiron som også blir nevnt her ble oppdaget samtidig med at sjamanismen og andre sympatiske gode gamle retninger var på god vei tilbake igjen på 70-tallet. Asteroiden blir kalt for "den sårede healer" og representerer ifølge astrologer Såret i oss vi må ta et oppgjør med for å transcendere vårt personlige helvete. Jeg tror det fortsatt bare er noen astrologer som bruker den i tolkningen. Dette kan sikkert ses i sammenheng med at det fortsatt er mye fokus på det eksoteriske, altså personligheten og hverdagsbevisstheten.</t>
GjenopprettetMedlem
Men bevares, her er ei djupgrøn paganistinne som har snudd i sitt syn på 12-teikn-zodiaken og!

Endå meir forvirrande!

http://www.witchvox.com/va/dt_va.html?a=uswa&c=words&id=12974
GjenopprettetMedlem
"kristin":
Ånei....bønder...uff dette likte jeg ikke helt :eusa_doh: Men jeg må si jeg har sans for denne type kverulering. Har du vektascendant? :-X :innocent2:

Nei.Ikkje i det heile teke! Har aldri forstått vektfolk. Vis dei no er vekter... :eusa_doh:

Men altså, det er bakgrunnen til dette "gløymde" teiknet som interesserer meg...

Kanskje me ikkje skulle vere så redde for å implentere det igjen?

Kanskje vil det synleggjere den nye tida som kjem, eller kanskje vil tida synleggjere slangebærarane blant oss? :icon_biggrin:

Som ho Ragnhild Sælthun Fjørtoft sa før borne-tv før i tida; "No vert det spanande!"
GjenopprettetMedlem
Itte greit å vera bonde og vørti oppdrigi teill å ha på sæ gummistøvler i telfelle hæggærmen er utpå gett

Mæinn kanskje einn hedmærking au liter finna sæ i å snu på Flisa i nær det blæser som verst :icon_rolleyes: Å herregud ^-^

Slangebæreren endelig tilbake etter møtet i Roma. Jippi! Welcome! kanksje dyrekretsen blir litt mer sexy i de kommende åra. Forandring fryder sa kjærringa og vrengte nattkjolen....å herregud ^-^

Men hei......da er ikke Pluto i Steinbukken ennå allikevel. Da må vi vente ennå lengre på at pengene skal forsvinne...jaja...

Fine innlegg. Ha en god kveld!
GjenopprettetMedlem
Øh...akkurat...

God kveld til deg og.

Forresten, sitat deg;"Men hei......da er ikke Pluto i Steinbukken ennå allikevel. Da må vi vente ennå lengre på at pengene skal forsvinne...jaja..."

Har eg nettopp tøtsja ein kjenslevàr og utolmodig new age-knapp?

Er det omtrent slik du meiner? http://www.esotericastrologer.org/Newsletters/42%20Pluto%20Ingress%20Capricorn.htm
GjenopprettetMedlem
En liten gave på morgenkvisten,

mens månesigden og Venus ennå lyser i øst;

http://lessons.astrology.com/course/show/Astrology-of-the-Heart-Astro-Shamanism/917-What-This-Course-Is-About
GjenopprettetMedlem
Tråden som jeg har linket til ovenfor er litt vanskelig å komme seg frem og tilbake i.

Lettest er det å bruke next-knappen for å forsere de ulike avsnitt.

Eller en kan gå på Jump to the chapter knappen.

Det er utallige kapitler her, nærmest en bok om ASTRO SJAMANISME (tibetansk buddhisme).

Jeg falt iallefall dypt og grundig da jeg leste dette :biggrin:

http://actastrology.com/viewtopic.php?f=11&t=10&sid=8cc43db7f1c0f61409474e74b5e4de0a
GjenopprettetMedlem
<t>Takk for linkar! :wub: Skal lese dei når eg får tid, men no er det litt travelt.

Skumma teksten; kva er linken til Tibet her? Har eg oversett noko?</t>
GjenopprettetMedlem
Michael Erlewine er praktiserende buddhist, kagyu buddhist antar jeg, da han skriver at

hans lærer er Khenpo Karthar Rinpoche;

http://www.kagyu.org/kagyulineage/teachers/tea15.php

Jeg oppdaget forresten at han har gitt ut dette i bokform;

http://www.amazon.com/Astrology-Heart-Astro-Shamanism-Michael-Erlewine/dp/1440441448

Linken på internett er vanskelig å "bla" i og finne fram i, synes jeg.

Men han skriver innimellom om sin egen personlige "reise-erfaringer" og

der skriver han litt om buddhisme.

Jeg ser vel på Michael Erlewines fortelling som nok en mytologi å reise i.

Og hvis astrologien kan forståes slik, som et landskap til å reise i, da ligner det

vel mye på å reise gjennom et mandala eller fler? Så der er vel bevegeligheten

du skriver om Kristin?

Er det noen sjamaner her inne som har gjort reiser til planetene?
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Har eg nettopp tøtsja ein kjenslevàr og utolmodig new age-knapp?

Er det omtrent slik du meiner? http://www.esotericastrologer.org/Newsletters/42%20Pluto%20Ingress%20Capricorn.htm

Ja, noe slikt noe. Jeg tuller litt da.....

"crazy shri":

Og hvis astrologien kan forståes slik, som et landskap til å reise i, da ligner det

vel mye på å reise gjennom et mandala eller fler? Så der er vel bevegeligheten

du skriver om Kristin?

quote]

Mener du den "bevegeligheten" angående forflytningen av tegnene?

Iallfall forstår jeg det også slik som du skriver her. Som et mandala til å reise i.

Så er det vel kanskje slik man får de beste svarene. Som lærerene sier: "Spør kraftdyret selv".

Slik kan man jo gjøre med planeter og stjerner også: "O store Jupiter, hvilken innflytelse har du

i mitt liv?"