Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
<t>Etter sjokkterapikurset med Ingelise Lund i våres slumpet jeg sammentreffende borti en

roman som heter "Shantaram". Det er en tykk, tykkere en bibelen, selvbiografi skrevet

av Gregory David Roberts, en australsk mann. En som dro den så langt, et liv med kriminalitet

i Australia, fortsatte med den indiske mafiaen og greide å ende opp som geriljakriger i Afghanistan.

Han dro den så langt at boka måtte begynne slik:

"Jeg måtte bruke lang tid og reise verden rundt for å forstå det jeg nå

vet om kjærlighet og skjebne og de valg vi gjør, men kjernen i det kom til

meg i et glimt, mens jeg sto lenket til en mur og ble torturert. Der gikk det

på en eller annen måte opp for meg, gjennom skriket inni meg, at midt i min

bundne, blodige hjelpeløshet var jeg fortsatt fri. Fri til å hate de som tortu-

rerte meg - eller å tilgi dem. Det høres kanskje ikke ut som all verdens, jeg

forstår dét. Men når lenkene og jernene skjærer og river i deg og du ikke har

annet, så innebærer den friheten et helt univers av muligheter. Og valget du

gjør, mellom hat og tilgivelse, kan bli historien om ditt liv."

G.D. Roberts dro den helt dit at han skulle stå fullstendig fastbundet for å oppdage

friheten. Det er det paradoksale i dette jeg synes er så intressant. Og kjærlighetens

makt. Som om han i samme øyeblikk forsto at uten kjærlighet var han intet? Han hadde

kanskje levd så lenge i opprøret at, jeg vet ikke hvordan jeg skal få sagt det her på

en bra måte for det er paradoksalt,.....så lenge i opprøret at en kode ble knekt.

Selv har jeg levd i noen år med et sjeletap som gjorde at jeg opplevde å være som

avsondret og isolert fra meg selv og dermed fra andre. Til slutt kjentes det helt

uthulet og jeg kjente suuuuuget.

Da er det som om jeg føler at jeg kan kjenne meg igjen og ha forståelse for det

Roberts skriver om, for til slutt ble suget så sterkt at det bare var å enten dø

eller å komme seg inn igjen.

Da skjønte jeg at den eneste måten jeg kunne overleve på, var med kjærligheten. Og jeg

kunne rett og slett velge. Da satt jeg ikke fast lengre.

Ingelise Lund sier at sjokkerfaringer utvider jeget. Vi blir trent i å romme mer.

Etter en sjokkopplevelse kan man ha vanskelig for å kjenne igjen seg selv, for

man er totalt forandret.

Hvem er "jeg" i det øyeblikket man går fra å leve et liv man er vant med, til det øyeblikket

man står fastlenket til en mur og blir torturert?

Vi får oppdragelse og venner oss til en rolle. Jeget er en begrensende illusjon, intet annet enn en oppfatning.

Man kan være ubevisst om valg og tro at det ikke er andre ting man kan gjøre, helt til

det en dag skjer en ny ting som kaster en ut i det utenkelige og forvirringen får

transformerende konsekvenser.

Smertefullt kan være, men da kan man få en mulighet til å lære noe om. Som for eksempel hvor er

friheten?</t>
GjenopprettetMedlem
Den samme boken gjorde også inntrykk på meg.

Jeg har til og med skrevet om den her:

http://sjaman.com/forum/viewtopic.php?f=25&t=10765&p=99784&hilit=Shantaram#p99784

Jeg opplever også frihet ved å stå i et valg. Paralelle hendelsesforløp eksisterer samtidig, det er flyt over denne opplevelsen. En lærer, forelder, terapeut, sjaman kan foreta små hjelpende grep for andre ved å forandre et kaos, en handlingslammende situasjon, til et scenario der vedkommende kan stå i sine valg.
GjenopprettetMedlem
"sonja":
En lærer, forelder, terapeut, sjaman kan foreta små hjelpende grep for andre ved å forandre et kaos, en handlingslammende situasjon, til et scenario der vedkommende kan stå i sine valg.

Det var en bra beskrivelse, og det er en vakker ting. Har opplevd at når fortrengte følelser

kommer opp til overflaten, så har de en beskjed, informasjon med seg, jeg blir bevisstgjort

og gjør da et nytt valg . Fordi denne beskjeden følelsen hadde med seg også var et valg gjort

tidligere og som er hemmende i nåtiden. så har det bare satt seg fast, og dette er en skikkelig

underlig ting synes jeg.

Og dette kan ha vært ting som jeg har "forstått" (?) med hodet, og hodet har ikke sett at

kroppen ikke har forstått det, og dette er også en veldig underlig ting.

Du skriver om at paralelle hendelsesforløp eksisterer samtidig, men utdyper det ikke mer

i forhold til denne sammenhengen. Kunne du utdype det litt mer?