Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Hei alle sammen! Det siste året har en interesse for joik (samt andre stemmetradisjoner) våknet i meg. Dette har stort sett gitt seg utslag i en temmelig personlig joikeform fremført i badstu under påvirkning av øll, det hele gjerne foranlediget av en lang skitur eller noen timer i skibakken. Frigjørende og morsomt naturligvis. Men, jeg føler meg sikker på at erfaringsdypet innenfor tradisjonene er større enn som så. Så til saken:

Finnes det miljøer i østalandsregionen som praktiserer joik, og som atpåtill har plass for en lutheransk østlending (enten jeg vill eller ikke) med fjerne samiske aner på morssiden (om det nå betyr noe)? Bruk av andre stemmetradisjoner fra andre urbefolkninger er selvsagt også av interesse. Så lenge det har urkraften i seg. Gjennom stemmebruk ønsker jeg å åpne for erfaringer i dypet av meg selv.

En liten digresjon: Jeg har nylig deltatt på et kurs i bruk av vår esoterisk stemme, med Chris James (for å avdramatisere det hele benyttet han også betegnelsen den indre stemme). Kort fortalt (og forenklet); gjennom ulik stemmebruk (om, overtone etc) samt oppmerksomhet på en myk åndredrett flyttet vi oppmerksomheten ned i kroppen, frigjorde spenninger og åpnet opp for vårt hjerte. Alt i alt svært dype og sjelsettende erfaringer. Det ville forundre meg om ikke mange urbefolkninger har gjort de samme erfaringene.

Hilsen Khanate
Anonymous
Heisann.
Var selv på et 2-dagers innføringskurs i strupesang med Nikolay Oorzhak fra Tuva. Det var interessant å høre en mester, men livsbejaende var det ikke for meg. Har vel samme erfaring med joik som du har - dog uten alkohol - og mutters alene langt inne på fjellet. Skulle gjerne ha hatt en innføring i denne kunsten. Jeg fikk opplyst av en av deltakerne på ovennevnte kurs, at det ville bli holdt kurs i joik på Samisk hus i Oslo http://samiskhus-oslo.no våren 2006, men foreløpig fant jeg bare dette som du ser under.

Våren 2006
Mange av kursene og seminarene vil forsette våren 2006. Det vil også bli nye kurser og seminarer som:

Lørdag 25 mars kl.12.00- 18.00
Nils -Aslak Valkeapaa: lyriker/forfatter, joiker/musiker, billedkunstner
Medvirkende: Catarina Utsi, Ole-Henrik Magga  med flere

Påmelding og info.: May-Lisbeth Myrhaug, styreleder.  22 60 51 01
Mail: may-lisbeth.myrhaug-at-katolsk.no eller mamyr-at-online.no
Anonymous
Mange takk Anced!  ;D

Akkurat slik informasjon jeg søker. Kanskje ikke direkte knyttet opp mot noaidikunstene, men joik er joik. Det undrer meg om det ikke finnes mer i samme sjanger i regionen. På den annen side; kanskje jeg burde gjøre som deg, og finne det hele i meg selv på en ensom plass i fjellheimen. Det lyder som en god oppgave for en utesitting. Takk for tipset :icon_biggrin:

Vennlig hilsen Khanate

PS! Om du ønsker å utforske stemmen og åndedrettens muligheter er Chris James et godt alternativ. Han kommer tilbake til landet om ganske nøyaktig et år.