Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Provosert  :moreevil:

Jeg kjenner at jeg er provosert, så til dere som bestemmer her inne, kast meg ut om dette blir for kraftig kost…
Jeg tar sjansen og legger dette ut likevel

Debattsonen har pr i dag 381 medlemmer, hvor er disse medlemmene, er di hemmelige?
Etter det jeg kan se må i alle fall halvparten være hemmelige.

Et fåtall her inne legger mye og da mener jeg MYE energi i det å dele erfaringer og kunnskap med disse ”hemmelige medlemmene” her er noen som gir mens flertallet suger til seg uten å gi tilbake… hvorfor

Sjamanisme og samfunn, Åndens kunst (sjamanisme og åndelighet), Myter symboler og språk, Kraftdyr og dyresjamnisme for å ta noen er ikke en gang blant di 10 mest aktive fora,
Hvorfor…
Dette er emner som burde engasjere sjamaner og sjamanspirer…

Jeg kjenner at jeg lar meg provosere av likegyldigheten jeg føler her inne av og til…
Samtidig vet jeg at mange her er redde for at Ailo og David skal komme med kritikk, men husk på at di to og lærte en gang, og gjør det forhåpentligvis enda… og river de hode av noen er nokk hodet mitt et av de første som faller…
Alle har en vei å gå, ingen er Gud, hvis vi kan dele litt mer med hverandre i dette forumet vil alle vinne og ingen tape…

Hvor er moderatorene, di kunne vært litt mer generelt aktive over hele linja, eller nye burde få slutte seg til i rekkene…

Kom ut i lyset og gi av dere selv, da får dere mangfold tilbake  :eusa_pray:

Jeg sier ikke at jeg er av di flinkeste, men kan vi ikke ALLE gi litt mer i alle fall...

Tina
GjenopprettetMedlem
Den 26.01.06 kom ett friskt pust inn på Debattsonen, etter å ha ligget og godgjort seg i dvale i trekvart år….og jeg kjente værhåra stritte av glede. På en måned har denne tornadoen skrevet ikke mindre enn 167 innlegg innen de fleste kategoriene her inne. Noen har vekket folks oppmerksomhet, de fleste har blitt forbigått i stillhet..

Det du setter fingeren på her Tina, er noe jeg har tenkt på mang en gang, men ikke hatt verken inspirasjon eller overskudd til å kjempe imot i meg selv. Før nå.

Ofte kommer det innlegg her på sonen som har potensiale i seg til å engasjere til debatt. Noen er ivrige og henger seg på, til debatten blir lagt død av ett eller annet innlegg som går på at alt er så individuelt og at alle går sin vei osv.. Det har ergret meg til tider, for jeg har kjent at jeg har lyst til å fortsette debatten, men energien i det hele ble borte, det punkterte liksom.

Det har også kommet kommentarer her inne i en av de nyeste debattene, som går på at vi som er inne på debattsonen er for uerfarne og har for lite tyngde i forhold og at vi derfor ikke har noe å fare med. Dette mener jeg er en sterk nedvurdering av kvalitetene og evnene til de som er her inne. Alle har sine erfaringer, alle har sitt å bidra med og alle er like mye verdt.

Likegyldigheten har altså kanskje mange årsaker, men den viktigste årsaken ligger i oss selv. Vi har ofte en tendens til å prioritere det sikre, det kjente og det ufarlige. Sjamanismen handler om å stikke fram nesa og ta noen sjanser. Gjør vi ikke det, stopper vi opp. Det blir ingen bevegelse og alle blir liggende og duppe rundt i sin egen lille andedam. Det er veldig komfortabelt. En stund..

Personlig er jeg ikke redd for å få hodet mitt revet av her inne, ei heller for å få kritikk. Det er konstruktiv kritikk som mater oss med drivstoffet som bringer oss videre. Det er motstand som skaper friksjon som i sin tur skaper energien vi trenger for å bevege oss. Det gjelder også i det daglige og ikke bare her inne. Hadde jeg ikke møtt motstand i mitt liv hadde jeg stått på stedet hvil.

Som Tina sier, er det 381 medlemmer på debattsonen. Det er mange! Noen har nok vært innom og registrert seg for så aldri å komme innom mer.. Men mange av disse er her med jevne eller ujevne mellomrom. Hvorfor sier dere ikke noe? Føler dere at det er skummelt å bli sett eller hørt? Eller føler dere at dere ikke har nok erfaringer?

Min oppfordring er: Ta sjansen! Hopp uti det! Kanskje kan dere lære å fly!

Jeg støtter også tanken om at flere moderatorer som er synlige og aktive her inne hadde vært bra. De kan være med på å starte opp debatter som er nyttige, eller bare artige. De kan også være med på å skape en trygg stemning slik at alle føler at de kan komme med det de har på hjertet. For så vidt jeg vet er det VI som skaper debattsonen, uten oss hadde den aldri eksistert slik den framstår nå. Og vi kan gjøre den enda bedre og mer aktuell ved å engasjere oss i det som foregår her inne.
GjenopprettetMedlem
:respect: kjære allverden er du her igjen  :lol: :lol: :lol:

Om ikke du og jeg blir lei av hverandre da blir ingen det, vi to har en egen evne til å klistre oss fast i hverandres temaer...  :lol:

Vi trenger friskt blod i våre diskusjoner.... vil DU være snill og hjelpe oss...
GjenopprettetMedlem
Hei dere.....

Dere er jo så herlige... Tina og Inger Lise! Ja, hadde det vært flere av dere så.........

Må nok tilstå at jeg mest har brukt dere her inne.... Har en liten Sjamanspire i magen, som er i ferd med å vokse...
og da håper jeg at jeg har noe å bidra med.

Hilsen Liz
GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":

Hei dere.....

Dere er jo så herlige... Tina og Inger Lise! Ja, hadde det vært flere av dere så.........

Må nok tilstå at jeg mest har brukt dere her inne.... Har en liten Sjamanspire i magen, som er i ferd med å vokse...
og da håper jeg at jeg har noe å bidra med.

Hilsen Liz

Sjelevenn  ;)

Alle er vi spirer på jordens overflate, alle har vi like mye å bidra med, vi kan lære sammen og av og med hverandre...
Det er en måte å lære på som skaper trygghet og solid fundament...
Kom og gå veien sammen med oss min venn, alle har vi noe å bidra med i den store helheten

klæm fra Tina
GjenopprettetMedlem
Tuuusen Takk!  :icon_lol:  :icon_razz:  :icon_lol:
Anonymous
Det er forståelig at dere blir provosert over den lille aktiviteten blant mange av medlemmene her på Sjamansonen. Jeg tar til meg kritikken og innrømmer at jeg nok har vært veldig lite aktiv i debattene. MEN, når det er blitt sagt, så har jeg fått med meg mye god informasjon og lærdom videre i min vei; og det er jeg takknemlig for!
Men jeg har etterlyst her i nærmiljøet mitt ei diskusjonsgruppe hvor vi kan diskutere sjelelige ting, for det er et tema som interesserer meg veldig. Jeg holder på å lese Sjelehenting av Alberto Villoldo og det er ei mektig bok som gir meg en del svar på ting jeg har lurt på. Dessverre tar det på tia å lese boka, for jeg greier ikke å pløye gjennom den på 1-2-3. Noen ganger må jeg legge den fra meg, men jeg vet at underbevisstheten min bearbeider det jeg har lest. Ailo gav meg navn på en sjaman her i Trøndelag som kunne hjelpe meg med sjelehenting, og det gav full klaff. Jeg merker at jeg har blitt annerledes på en måte; ser ting fra en annen vinkel og hjelpe meg som jeg setter folk på plass når det er noe jeg er dypt uenig i! (på en fin og rettferdig måte...  :innocent2: )
Før var jeg den som ville ha svarene på morgendagen NÅ, men helst for ei uke siden.. Men jeg har oppdaga at det er slettes ikke slik det fungerer!!  "Svarene ligger i deg selv", var det en vis Sjaman som fortalte meg  :eusa_pray:  Og jeg har oppdaga at det er kun jeg som sitter med svarene om mitt liv! Jeg har mange ganger vært så frustrert, tårene har trilla og jeg har ropt høyt på at noen måtte hjelpe meg med svaret.. MEN; fikk jeg svar?? Neida...  "Mobilen er slått av, eller befinner seg i et område uten dekning..  :exclaim: "  Men plutselig, etter en liten dupp på sofaen, eller etter at jeg har hatt tankene om noe annet, så hadde jeg svaret....... Rart.....  :innocent2:
Så, jeg har funnet ut at jeg må være veeeeldig tålmodig; og det er vel noe jeg slettes ikke har vært så flink til....... MEN; jeg kommer meg betraktelig..  "D e håp for ænglemora å shjø!!"  :innocent2:
Ellers vil jeg få takke for et veeldig fint forum, og jeg lover at jeg skal bli litt mer aktiv her inne enn jeg har vært...
(Men om jeg kan skrive dette her inne; ja det får bare våge seg..... Fingrene mine har bare hamra over tastene her....  :razz: )

:respect:
GjenopprettetMedlem
Hurra og trallalalla la  :eusa_dance:

Dere SER hva jeg mener... nå er provokasjonen begynt å gå over til å bli ekte glede  :eusa_clap:

Jeg vil samtidig minne om søndags chatten her på forumet som jeg driver å "dytter" i gang i et fast spor, med avstemminger om tema og trivelige mennesker, det kan kanskje være et tilegg til den diskusjonsgruppen du søker i ditt nærmiljø ?

takk for fine tilbakemeldinger det varmer hjertet mitt  :wub:

Til alle dere som enda ikke har kommet dere i skrivinga, ta sats det er givende og gøy  ;D

Tina
FAST Enterprise [Crawler]
Hei dere som etterlyser engasjerte folk1 :'(
Jeg føler meg såååå skyldig :-X for jeg er en av dem som er lite aktiv... har vært bedre før :icon_rolleyes: Nu er jeg mye inne og leser... mange flotte lange innlegg. Det hender så ofte at det er ting jeg selv har tenkt, det som det skrives om... så blir jeg litt usikker... mon hva mere kunne jeg skrive om det, tenker jeg da.
Likte innlegget til Tina om at det er mange som vil være best i alt, det har jeg opplevd at noen har sagt om seg selv... eller at de er kommet lenger i utviklinga og sånt. Jeg syns og det blir helt feil, og liker ikke den holdninga.Helt enig i at alle er vi likeverdige uansett hvor vi er henne i livet. Vi kan lære av hverandre.  :idea: Til helga skal jeg på kurs og lære mere. :innocent2:
Ha en god dag :wub:
Kristine
GjenopprettetMedlem
Kjære kristine  :wub:

Takk for at du ser litt av det samme som meg, så er jeg ikke bare masete og storsnutet tross alt  :lol:

Jeg ønsker deg og din kunnskap velkommen med alt du har av lyst og vilje, for lyst og vilje er alt du behøver...
da kommer kunnskap og erfaringer som et resultat...

Lykke til på kurset ditt og velkommen tilbake i debatten

klæm Tina
GjenopprettetMedlem
Tina, et fint intinativ du tar:)  :respect:
MEN, jeg synes en viktig ting blir litt forbigått her..
Som du sier har vi alle noe å bidra med og hvis vi gjør det kan vi vi berike hverandre med våre erfaringer.
Mitt håp ved å dele av mitt er at det skal kunne gi noen svar til andre. Jeg har inntil jeg leste ditt innlegg for et par minutter siden ikke vært klar over hvem jeg først og fremst tenkte på da.
Men nå vet jeg, det er blant annet dem som ikke deler pga usikkerhet.
Be dem stikke hodene sine frem og gjerne spørre om de lurer på noe,
men gjør det forsiktig og uten å kreve..

Er litt redd for at din noe sterke oppfordring i noen tilfeller kan gjøre at noen ikke føler seg hjemme her.
(Men i utgangspunktet, ja jeg er enig med deg)
GjenopprettetMedlem
Er litt redd for at din noe sterke oppfordring i noen tilfeller kan gjøre at noen ikke føler seg hjemme her.

Hvis dette er tilfelle vil jeg på det dypeste be om ynskyldning for det var ikke slik det var ment fra min side...

Kanskje trenger noen å bli litt hentet inn i diskusjonene siden de i hovedsak blir debbatert av di samme personene og meningene kan være sterke...
Min intensjon var å hente ikke skremme medlemmer til debatt

Til dem som føler jeg har valset over dem, UNSKYLD !!!!

Tina
GjenopprettetMedlem
Tålmodighet............kjære,venner  8)

Av og til må ting modnes før det kommer ut.
Synes sjamansonen er et kjempefint forum og at mye bra blir tatt opp her inne.

Viktig å huske på at vi alle er forskjellige og at kanskje ikke alle har like lett for å
hive seg over tastaturet.

Når det gjelder innlegg er det vel heller ikke antall og lengde det kommer an på ??
Få ord kan også ha stor styrke og dyp visdom.  ::)

Idnar
GjenopprettetMedlem
Jeg blir glad hvis noen leser det jeg skriver, og er glad for at andre skriver. Om noen velger å lese og ikke skrive er jeg glad for det og. Men det er leit om noen som kunne ha tenkt seg å skrive noen ord ikke skriver. Jeg synes di fineste ordene er di som kommer opp i en selv, og det har ikke noe med ”hvor en er i utviklinga”.
Tina:
Hvorfor skal vi ha flere moderatorer på forumet?  Vi er voksne mennesker, på sjamanens vei. Vi kan snakke store ord om stillhet i sjelen, harmoni med naturen og oss selv. Verken  sjamanen som særing eller som samfunnstøtte trenger mer moderator. Jeg tror det er en ide å lære om samlivets kunst. Jeg er glad om debattsonen kan leve sitt eget liv.
GjenopprettetMedlem
Som en, for tiden, mer taus person vil jeg gjerne si:

For egen del så er jeg i såpass store prosesser for tiden at jeg har problemer med å si noe som helst. Og nesten hver eneste gang jeg har skrevet et innlegg har jeg i løpet av den lille tiden endret syn så mye at jeg ender med å ikke legge inn noe som helst :razz: :lol:

Det å gi er ikke nødvendigvis alltid å gi og å ta kan være mer enn å ta.

Visdomsord fra Østen
The seers, the seen, and the process of seeing all merge. The knowledge, the knower, and the known, they all merge, become one -- that is Divine Love

UlveMor  :wub:
GjenopprettetMedlem
Hmmmm............

Der tok du meg på kornet............
SEO Crawler
tja, en tid for å rope, en tid for å hviske og en tid for å holde kjeft.

ikke alle er så medelsomme av natur.

sjøl kjenner jeg at jeg på trygg vei inn i en forlengelse av vinterens siste introspeksjon, bjørnehiet, så herfra blir det - hvis alt går som det skal - stilt fremover.

ellers vil jeg nok en gang uttrykke min irritasjon over ordbruk som "utvikling"

det gir meg assosiasjoner til alle de utrygge egoene som vårt samfunn produserer, som estimerer og måler seg opp mot alt og alle hele tiden.  det er rett og slett egoets språk og tankegang.

en person ser f.eks en med downs syndrom, og tenker "jaja, han der er nå ikke helt 100%" eller noe sånt, og føler kanskje lettelse eller kraft fordi han er "bedre" eller "mer intelligent".  vel, ingen grunn til å være så sikker på det.

et typisk mannlig trekk, er å skyte kråke og sjur, nærmest for moro. det gir en følelse av makt og kraft (å "råde over liv").  som selvfølgelig i realiteten er fraværende siden behovet for slik utfoldelse melder seg. (henviser til einar skjæraasen, eller hva han nå het,her...."du skal itte trø i graset.."  :icon_redface:)

"utvikling" - er det når en ser spøkelser? er det kontinuerlig kontakt med sin guide?  i noen tilfeller så er det på tide å kalle på hvitfrakkene når dette skjer.

alt som styrker følelsen av "jeg" ("kan ditt eller datt") er det motsatte av "utvikling"

(for videre definisjoner på dette begrepet, som farer gjennom norske alternativmiljøer som en pest, så se tråden "Hva er åndelighet?")

bevegelsen vekke fra Kjernen, er en nødvendig del av bevegelsen tilbake mot...

og

"swimming in the infinite ocean,
  who is closest to the shore..."               (Rumi, fritt etter minne)

i all vennlighet: jeg er stygt klar over at en tydelig kan lese sine egne "issues" ved å se hva en reagerer sterkest på...

og med det sagt, alt godt og "takk for praten" (........ :o..............)

:wub: ( :moreevil:)
GjenopprettetMedlem
"torstein":

tja, en tid for å rope, en tid for å hviske og en tid for å holde kjeft.

Er enig med deg der, Torstein.

Det er vel det som det hele munner ut i.. At vi alle er i våre prosesser der vi enten er introspekte, utagerende eller bare er.

En annen ting som slo meg. Ordet utvikling er lineært. Og avgrensende.

Er du i utvikling, er du på den smale sti, den som tar deg mot et mål som allerede er en kjent størrelse. Det finnes få rom for å gå utenfor denne stien.

Mitt mål er heretter avvikling 

Jeg vil avvikle mitt ego og utforske livet og mysteriene        uten grenser eller begrensninger

og der er det

ordlaust    hudlaust    vettlaust

:o :redface:    :w00t:
SEO Crawler
lineært, ja, schnuppa.  fint sagt. (holdt på å skrive "fin sag"...mye tremasse i skolten for tia... :razz:)

ellers så ser jeg at herr torstein hisser seg over ego og utvikling... er vel skyggen det....kanskje derfor jeg nesten vil knuse tv`en når paven, konger og guruer kjører rundt og blir hyllet av folkemasser.  med andre ord: en hemmelig våt drøm, det der. jeg har avslørt meg selv.  :icon_redface:

kan ikke noen hjelpe meg så det kan bli levd ut, kanskje vil det få det ut av systemet?  skaff en rolls royce og en haug med (unge, kvinnelige) disipler.  jeg kjører rundt (har sjåfør selvfølgelig..) med en blomsterkrans rundt halsen og vifter med en arm, sånn passe overlegen. etterpå får et utvalgt dusin oppleve en type hellig, "genitalisk diksha", før et bedre måltid blir servert, hele tiden mens jeg blir titulert som "deres hellighet", eller noe sånt....

tja..kanskje ikke så dumt med litt utvikling... :beer: :beer: :beer:

(no e det ferie...trur eg.... :razz: :exclaim:)
GjenopprettetMedlem
:lol: :lol: :lol: :lol:

Jaja...fin drøm det der ;D

Hadde kanskje ikke vært så dumt å vært "deres hellighet" eller noe sånt for en dag.. det kunne jeg også tenkt meg :razz:

herr Torstein.. du hadde sklidd rett inn i rollen

og rett ut igjen :lol:  og vært glad for at du er den du er og ikke det egoet ditt ønsker at du er :w00t:

Klemmm :wub:
GjenopprettetMedlem
Unnskyld folkens, det opprinnelige temaet som Tina tok intinativ til er nede for telling :moreevil:

Påminnelse:
-Debattere
-Dele
..og slik..
-Hjelpe hverandre..
..fram til
-Nye Sannheter
..og dermed..
-Løfte både enkeltindividets og den felles Energi høyere opp.

(Så trekk æ raskt pekefingern min tilbake før noen rekk å bit i den, hehe)

(For samtidig å vise korr lite bedre æ sjøl e kommer her et apropo:
-La Dåkker merke til de tre fingran mine som pekte mot mæ sjøl da min enslige pekefinger ble retta mot andre??? ..bare prøv å pek og se på handa di..)
GjenopprettetMedlem
Ooops :redface:

Får prøve å trekke meg inn igjen..  :razz:

Og det var fint det du sa der Biernna, om å løfte både enkeltindividenes og den felles energien høyere opp.

For gjennom det kan vi vekke folk fra likegyldigheten

og få opp engasjementet blandt både medlemmer her inne og mennesker rundt oss

la oss fylle sjamansonens debattsider med kreativitet og hjertevarme

:beer:            :beer:              :beer:
Anonymous
Jeg tror engasjementet til folk vil variere ganske sterkt, men for min del er det klart at når en vil bli med å støtte diverse prosjekter og reise til Peru(og andre steder). Og bli mer involvert i sjamanismenes verden så kan det være at engasjementet til å debattere vil variere stort i perioder. Lite i noen perioder og mer i andre perioder. Uansett en bra posting av Tina.  8)
SEO Crawler
yupp, stemmer i med bjørnebror, biernna.

tilbake til tema. 

det er nok ikke til å unngå at det til enhver tid vil være endel "sovende" medlemmer, det er nok endel av dynamikken.

men flere stemmer kan med fordel bli hørt.  det kommer når det kommer