Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei.
Noen tanker en mandags morgen. Mitt første innlegg forresten. Har lest litt her og det er et veldig bra forum.

Skyld og skam
”Når noen er skyldige skal de dømmes”
Detter er vår kollektive rettsoppfatning. Kan du si deg enig?

Når skyldfølelsen kommer snikende inn i ditt hjerte vet du at skammen er dens ”tvillingsjel”.

Hva er skyld?
Skyld vil si at du er i besittelse av noe som du eller samfunnet mener ikke er ditt.

Hvorfor blir ikke kriminaliteten, volden, uretten redusert i samfunnet? Vi har jo domstoler som dømmer den skyldige. Strukturen i samfunnet er opprettholdt ved at vi i utgangspunktet er skyldige.

For å beskrive dette litt enkelt, kan du se på en forbryter. En tyv ”tar” noe fra andre. Blir i besittelse av noe som ikke er hans. En drapsmann ”tar” livet til noen andre. En voldsutøver ”fratar” helsen, troen, sikkerheten, selvfølelsen o.s.v. til noen andre, avhengig av hvordan vi betrakter handlingen.
Og når du tar noe blir du i besittelse av det du tar.

Hvordan er vi så påvirket av skyld?
Kristendommen har brukt denne strategi i all tid den har eksistert. I utgangspunktet er vi skyldige individer. På den måten ser vi på oss selv og skammer oss for den vi er. Kristendommen hevder å være i besittelse av makt til å fri oss fra skyld. Du kan bli frelst. Det er en utmerket måte å frata individet kraft og ta kontrollen. I det øyeblikket de har fått oss til å føle oss skyldige, kommer de med den ”magiske blandingen” som frir oss fra skyld. Da overgir vi vår kraft til en struktur og et system. For å opprettholde en ”skyldfri” status må forbindelsen til systemet opprettholdes.

I nyere tid er pengene og pengemakten blitt vår ”religion”. Markedskreftene og kapitalkreftene er blitt vår tids struktur og system som vi overgir vår kraft til. Dette kan illustreres ved å se på skyld. Et moderne kapitalistisk samfunn er bygd opp på at vi skal være skyldige. Vi skal ha gjeld. Skylde penger. Pengekreftene får samme makt over oss som religionen hadde før i tiden.
Hva hadde skjedd hvis ingen var skyldige, hadde gjeld?

Vår eksistens er bygd opp rundt lånefinansiert eksistens. Lån på hus, bil, båt o.s.v. Eksplosjonen i forbrukslån er en god indikasjon på dette. Til og med gjeldfrie pensjonister med nedbetalt hus blir oppfordret til å lånefinansiere sin alderdom. Hva gjør dette med oss?

Kapitalinstitusjonene får all kontroll på meg og fratar meg kraft og min egen frihet. Når jeg føler meg skyldig vil alltid skammen være tilstede. Hvordan kan et samfunn være livskraftig basert på skam?

Vårt rettssystem er bygd opp på at den skyldige skal dømmes og straffes. Hvilken dom er det som venter oss når vi ser på oss alle som er skyldige?

Ser du på deg selv som skyldfri. Du er ikke i besittelse av noe som tilhører andre. Det kan være materielle ting som penger og eiendom, men også tanker ideer, følelser og emosjoner. Da vil du oppleve friheten, lykken, gleden og kjærligheten som kristendommen definerer som frelsen. Du eksisterer i kraft av deg selv. Du er, og eier alt ved deg selv.

"I ditt lys vil du vokse og i din skygge finner du kraft"
Steinar
GjenopprettetMedlem
Interesange ord til ettertanke du deler her Steinar  ;D

Tina
GjenopprettetMedlem
Det var et interessant tema!

Men hva mener du med "i din skygge finner du kraft" ?

Velkommen forresten til debattsonen!  :)

Mvh Stridshjelp