Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Tjalabais alle sammen  :biggrin:

Nå drar jeg på en ukes "husmorferie" :w00t:
Ønsker dere alle sammen ei trivelig og  kjærlighetsfylt påske :wub:

Klem fra Inger Lise ;D
GjenopprettetMedlem
Hiver meg på her...

Fra mitt hjerte til alle dere der ute, ha ei riktig, riktig fin og god påske  :wub:

En ting til dere, om himmelen er grå så ha sola i hjertet :P

Med sol i hjertet og vår i sinn
Tina
GjenopprettetMedlem
Etter lang vurdering kom jeg fram til at jeg like godt kunne henge meg på denne jeg også  :innocent2:

Ha en riktig god påske i år også  :eusa_dance:
📎 find-the-easter-egg.jpg
GjenopprettetMedlem
...sjøl om jeg ikke har husmorferie dette året  :moreevil:  :icon_cool:

GOD PÅSKE ALLESAMMEN
GjenopprettetMedlem
Goe Påskefæri Volkens.Goe! :wub:
GjenopprettetMedlem
God Påske
            dere vakre sjeler   

with  love     
:wub:
GjenopprettetMedlem
God Påske til dere alle. :wub:
Hva er påske??
For meg betyr det FRIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII :w00t: :w00t: :w00t
GjenopprettetMedlem
:lol: :lol: :lol:  ( morsom du Wolf ...hehe  :biggrin: )
SEO Crawler
dokker e søt  :respect:

(har eg sagt det før?  ::))

ha gode heilagdager, alle og enkver.

AdsBot [Google]
"Wolf":

God Påske til dere alle. :wub:
Hva er påske??
For meg betyr det FRIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII :w00t: :w00t: :w00t

:lol: :lol:
noe med fotvask,,, og et måltid,, kors og grav - tror jeg

GOD FERIE TIL ALLE SOM SKAL HA DET

GjenopprettetMedlem
Mm.. Gla i dåkker! Ha ei fin ti framover!  :wub:
Anonymous
En rar tradition är att sätta fjädrar i ris...
📎 paskris.jpg
AdsBot [Google]
Hi hi Lie!
Måtte inn på denne nettsiden du hentet bildet fra og fant denne morsomme her:
http://www.congoed.us/sweden/SWEJOKES/synvilla.html
GjenopprettetMedlem
:lol: :lol: :lol:
Anonymous
Jeg vil også sende ønske her: Ha en joikende påske!

Så over til påskesnadder spesielt tilpasset Passopp, fordi du alltid er så omgjengelig og bedårende  :badgrin::

Jeg fant en hovedoppgave i dag med følgende tittel Joik i den gamle samiske religionen (Wersland 2005). 

Og som dette ikke var nok, skal du også få et lite sammendrag skrevet av forfatteren:

Intensjonen med denne analysen har vært å undersøke joik i den gamle samiske religionen.

Jeg har orientert meg i joikemateriale som er samlet inn fra 1600-tallet til 1940-tallet utført av:
Johannes Schefferus (1621-1697), Guiseppe Acerbi (1773-1846), Jacob Fellman (1795-1875), Johan Christian Friedrich Hæffner (1759-1833), Petrus Holmberg (1745-1807), Otto Donner (1835- 1909), Armas Launis (1884-1959), Väinö Salminen, Karl Tirèn (1869-1955), Eliel Lagercrantz (1894-1973), Paavo Ravila og Dialekt og Folkeminnesarkivet i Uppsala (1930-1940-tallet).

Jeg har konsentrert meg om å analysere en soljoik, en bjørnejoik, en Bieggagalles joik, en underjordiske/ huldrejoik, en offerjoik, en seitejoik og en Sarača-joik. Joikene er blitt undersøkt med utgangspunkt i tekst, det vil si dajahus som betyr ord på nordsamisk. De er videre analysert og tolket som ulike utrykk for den gamle samiske religionen.

Joiketekstene er blitt analysert på bakgrunn av en religionsforståelse som inkluderer både fortellinger, handlinger og troen på det ikke- bevisbare i en kultur. I analysen er Ricoeurs teori om den mimetiske prosess blitt benyttet for å skape bevissthet omkring fortolkning av et historisk materiale, i denne undersøkelsen joiketekstene.

På grunnlag av joiketekstene, sammen med nyere forskning og eldre kildeskrifter, har jeg vist hvordan joik hadde en sentral rolle i den gamle samiske religionen. Joik var sentral under noaidens seremonier som et middel for å komme i transe, og for å kommunisere med ulike guder og vesener. Eldre kildeskrifter beskriver også samenes joik utenfor noaideseansene. Samene joiket for å sikre seg lykke i dette og i det neste livet, de joiket for å motvirke ganning, og for å unngå fare eller dårlig vær. Joik var også viktig i forbindelse med samenes bjørnejakt.

Og hvis du allerede har lest den, vil jeg gjerne vite om den er god.
Anonymous
Dokker e nån goinga (dere er noen godinger....for svenskene og andre :P) :wub:

Ha ei fin tid i påskedagene!
GjenopprettetMedlem
God påske ønskes til dere alle

GjenopprettetMedlem
  :wub:  GOD PÅSKE til dokker alle fra mæ.  :wub:
GjenopprettetMedlem
God påske til alle her! :eusa_dance:Her vert det sjelekamp mot sukkersug og stinne påskegg,kanskje litt ski,vakker natur ,treffe gamle kjente og drøse seint på kvelden.Og slåst på fest! :w00t:
Anonymous
GOD PÅSKE!