Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
W3 [Sitesearch]
Hvilken opprinnelse har du ?
Anonymous
På sånne spørsmål pleier det alltid å være en rubrikk som heter: "annet", som jeg alltid pleier å krysse av på. Den mangler her synes jeg.

hilsen Siv.
GjenopprettetMedlem
Æ e bare kjedelig standard norsk. Men inni hode e ikke alt standard og hverfall ikke kjedelig. Takk for det.
GjenopprettetMedlem
Man kunne jo hatt en kategori som het norsk/samisk/kven - store deler av Finnmark og Troms har denne miksen
Hilsen Stridshjep
GjenopprettetMedlem
Hehe... U - kjedelig norsk, her

Anonymous
"Stridshjelp":
Man kunne jo hatt en kategori som het norsk/samisk/kven - store deler av Finnmark og Troms har denne miksen
Hilsen Stridshjep
Jepp, e veldig enig i det.
GjenopprettetMedlem
Jeg er norsk og er stolt av det. Har nordiske (norske) foreldre og besteforeldre, men har nok arvet en del av utseende til mine forfedre, som var både spanske på farsiden, å tater/sigøynere på morssiden. Det er jeg vertfall stolt av

GjenopprettetMedlem
Kvener kommer opprinnelig fra Finland. Deres etterkommere lever i finnmark og nordtroms. De har et eget språk, men det ligner på finsk. Det er ikke helt klart hva de er -noen sier de er finske samer, mens andre sier de er vanlige finner. ( Husk at det finsk-ugriske folket også er en urbefolkningsgruppe, som bor i finland og ungarn). Mange Kvener har Finske etternavn som de har forkortet for å høres mer norsk ut, feks. Aho, Letto, Heiskel mm. De har nettopp fått en egen bunad, og det er gitt ut verdens første bok på kvensk. Så det er en gruppe som har forsvunnet litt i bakgrunnen. Men fra gammelt av holdt de tre gruppene seg litt fra hverandre, og "blanda" seg ikke. Her i nord hører man ofte uttrykket "tre stammers møte". I mi slekt mener enkelte at vi har opprinnelse fra både norsk, samisk og kvensk, men kanskje mest norsk. Men alle er ikke riktig enig i dette. Men jeg for min del syns akkurat dette er utrolig spennende, og jeg har kryssa av på samisk/norsk. Det er mye sjøsamer i troms, men de har vært hardt utsatt for fornorsking på et så tidlig tidspunkt at det er bare et fåtall som har klart å beholde sin kultur. Hele dette temaet er dessuten veldig sårbart for mange - håper jeg har beskrevet det på en god måte som folk kjenner seg igjen i.
Mvh Stridshjelp
Anonymous
Veldig så norsk her og, etter hva jeg vet, og har forfedre som var skogfinner.
De kom også fra nord-Finland, Savo, og slo seg ned i grensetraktene mellom
Norge og Sverige, i Hedmark og Varmland, på, tror det var 1600-tallet.
Området heter i dag Finnskogen.
W3 [Sitesearch]
"Inger Lise":
Hehe... U - kjedelig norsk, her 
Hadde det blitt betre om jeg skrev Norsk/Viking