Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Sþk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
I mÄnedene som har gÄtt har jeg hatt god tid Ä fundere livets gÄter. Har tenkt sÄ det knaker i hodet der inne. Har hatt en tÞff tid i det siste. Sagt rett ut sÄ holdt jeg pÄ Ä  dÞ her i juletider. Fikk en skikkelig pÄminnelse om altet da. Uten Ä gÄ nÊrmere pÄ det (fikk beskje fra legen at  natten hadde jeg ikke overlevd om jeg ikke hadde kommet pÄ sykehuset), sÄ mÄ jeg innrÞmme at jeg er litt sta ang. leger og undersÞkelser og  har heller prÞvd noe annet,og ikke hatt  tillit til legevitenskap. Men, noen ganger sÄ mÄ man revurdere, og nÄ er jeg glad at det  var et menneske som sÄ hva som holdt pÄ Ä skje og fikk meg under behandling. NÄ gÄr det tÄlelig bra, men jeg  mÄ innfinne meg med et til kronisk sykdom.Tror jeg klarer dette og, utrolig hva et menniske klarer, bare med vilje og tanke. Men, som sagt, sÄ har jeg hatt god tid til Ä la tankene gÄ, frem og tilbake. Har tenkt selve livet, hvor lite det skal til at det kan ta slutt, og likevel sÄ suser vi full fart fremover med alle vÄre gjÞremÄler, stresser oss, har det travelt, ikke tid til  Ä reflektere over tingene, snakke med hverande. Hva er egentlig vÄr funksjon her? Skal vi bare gÄ i den egosentriske runddansen? Glemme at det  finnes noe annet? SÄ lenge vÄr yteevne er maks i arbeidslivet og alt annet livet innebÊrer, sÄ er vi  godtatt, selv om det kan bare bli med et klapp pÄ skulderen og noen mumling om: du er kjempedyktig, klarer sÄ mye og hvor henter  du all den kraften? Men i alt dette mÄ vi ikke glemme: vi er mennesker, med kropp og sjel og fÞlelser. Og at vi mÄ prÞve Ä huske at det finnes mange der som savner KONTAKT, bÄde kroppslig og det Ändelige. Men , vi har jo ikke tid! Har sÄ mye Ä gjÞre. I morgen, kanskje.. men den morgenen kommer aldri. Og en dag sÄ kommer vi til det punktet at vi selv er i den situasjonen at yteevnen ikke er som den var fÞr.Og hva da? Vi har god tid, men ingen Ä Þse det til. Fordi de andre har sÄ mye Ä gjÞre. Vi er egentlig merkelige skapninger, vi gÄr med lukkede Þyne, vil ikke se, selv om vi ser, og nÄr vi endelig begynner Ä se, sÄ kan det vÊre forgjeves.
Jeg tenker pÄ meg selv. NÄ nÄr det ikke haster lenger, sÄ har jeg lÊrt Ä hente min kraft av smÄ ting: som Ä sitte pÄ altanen Ä hÞre fuglene kvitre, fÞlge med "bjÞrka mitt", snakker til og med det( litt skrudd i hodet)og hvor stolt jeg er nÄr jeg klarer Ä vaske en maskin klÊr,og gÄ opp og ned et par trappetrinn. Ja, jeg er redusert, i min kropp, men ikke i hodet ennÄ( tror jeg). Og dermer vil jeg lÊre Ä akseptere situasjonen, og glede meg for de " smÄ ting" som egentlig finnes overalt, bare jeg som har vÊrt blind i min streben for Ä vÊre en ytende borger.
Merkelig hvordan en kan forandre tankemÞnsteret til slutt. Det burde jo vÊre selvklart at en hadde tid til Ä tenke i mangfoldige mÞnstrer hele livet. Men vi stangerer, ( det er min oppfatning) og gÄr fremover til det sier bom stopp.
Derfor, tror jeg det er viktig Ä stanse litt, se seg rundt, og spÞrre seg selv: hva er viktig for meg? Der evige jaget eller det Ä prÞve Ä forandre sitt tankemÞnstrer slik at livet ikke fÞles som jag, men at vi fÞler at vi er i stand til Ä gi og ta i riktig balanse. Det er vanskelig, tror  det krever en del jobbing med seg selv, men det er fullt mulig, eller er det?
PÄ en mÄte fÞler jeg at jeg er pÄ vei, men vet jo ikke om retningen er riktig.Men det finner jeg vel ut av etter hvert, forhÄpentligvis. Ha en fin, fin tankedag, alle sammen..
:wub:
Anonymous
KjĂŠre Sandra!

Jeg vil bare si til deg at JA det er mulig. Det er mange som ikke kjĂžrer det lĂžpet du beskriver.
Og det er sÄ synd at noen kjÞrer seg sÄ hardt og blindt at de mÄ mÞte sykdom fÞr de stanser opp.
Uansett hvordan man lever, oppvÄkning har sin pris, og det koster Ä arbeide med seg selv.
Men det er verdt hver smertetÄre!

Takk for at du deler din historie med oss.  :wub:
GjenopprettetMedlem
Takk for disse tankene Sandra  :wub:

Selv har jeg hatt en brĂ„stopp i livet en lang stund nĂ„ og kjenner meg igjen i masse av hva du skriver om. For meg ser det nesten ut som at dette er en liten epidemi for tiden...det at en del mennesker ikke orker mer av den gamle levemĂ„ten. Ser at mange Ăžnsker Ă„ leve anderledes enn de gjĂžr i dag....nĂŠrmere seg selv, nĂŠrmere naturen, nĂŠrmere andre og livet generelt. Jeg sitter fremdeles med masse fortvilelse over Ă„ ikke finne frem til dette, rydder og rydder i meg selv, og "Ăžver" meg sĂ„ godt jeg kan i det smĂ„. PÅ skogstur i gĂ„r traff jeg en eldre mann med hunden sin...vi tre ble stĂ„ende Ă„ snakke koselig sammen en times tid....det var dagens hĂžydepunkt! Og akkurat sĂ„nne ting som du snakker om vedr Ă„ kunne glede seg over et tre (og snakke med det uten Ă„ tro at man er gal ;)) lytte til fugler, hĂžre jordens puls osv. SĂ„ slikt sett er vi jo pĂ„ rett vei :)

Ønsker deg glede og godt levd liv

UlveMor
Anonymous
Ja hva er det  gode i livet som  gjÞr det  verd og leve..
For meg er det og akseptere fult og helt det  livet jeg har fÄtt tildelt pÄ  godt og vondt og  finne  de  positive sidene ved det... Det har ikke  vÊrt lett, men med egen  tenkning  og gi slipp  pÄ gammel  sorg og  fustrasjon  kommer de  gode tankene,  som igjen  fÞrer  positive  handlinger med  seg.
Vi  lever i  et  sorterings sammfunn..Sorterer  det meste  velger bort  det som  er ubehagelig i livet  vÄrt..enten det er  venner eller  annet  som  ikke  passer inni  vÄrt  livsmÞnster..hvorfor  gjÞr vi det?..  hvorfor  klarer  vi  ikke  og se at alle  har en  verdig  for  oss?.. Jeg  nekter og  bare  godta en  negative side  ved en handling som  jeg fÄr  hÞre om, eller  opplever selv ..
Det er alltid en  Ärsak  for at slikt skjer,  og  for meg har det vÊrt  viktig og finne den  positive Ärsaken og  forstÄelsen  for en  negativ  handling.
Livet er altfor  kort og spennende  til  at vi skal  la det negative rÄde mer enn det  positive..
Du er selv  en diamant.. det er  du som bestemmer hvordan den skal  vÊre slipt og hvor den  skal  skinne for menneskene du  mÞter pÄ din vei.
Ønsker deg  lykke  til Sandra og hÄper  du  fÄr en  flott og god  sommer  :razz: