Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jeg har sittet og lest det som står på forsiden om at det skal være utesitting på Finnmarksvidda, ja jeg har lest den flere ganger, jeg blir dratt mot det. Jeg har ingen planer om å delta, men føler den dragningen veldig sterkt. Det må være på grunn av at det skal være på Finnmarksvidda.
Er det noen av dere som har hatt utesitting, og har lyst å dele om deres erfaringer med det.
GjenopprettetMedlem
Jeg var på utesittingen i fjol.
Jeg har skrevet om en av mine erfaringer på Sjamanerfaringer side 3 Ailo har lagt in den, Utesitting hjertet spiser.
Iulie som og var med i fjol har skrevet om utesitting på samme side på sjamanerfaringer.
Gunilla
SEO Crawler
utesitting er en sterk opplevelse, det er virkelig noe av det mest kraftfulle en kan gjøre.
det er overveldende å komme så nær naturen. jeg har brukt å sove under åpen himmel, og la teltet stå igjen i leiren. har med et lerret i tilfelle regn.
lidelse og ensomhet i kombinasjon med naturens allstedsnæværende kraft og skjønnhet....
jeg tror nok en trygt kan si at dette er en "one-of-a-kind" ting, utesitting i den samiske tradisjonen og dette året i finnmark...i ailos regi... det skjer bare en plass og en gang på planeten hver høst

Anonymous
"Fønix":
Jeg har sittet og lest det som står på forsiden om at det skal være utesitting på Finnmarksvidda, ja jeg har lest den flere ganger, jeg blir dratt mot det. Jeg har ingen planer om å delta, men føler den dragningen veldig sterkt. Det må være på grunn av at det skal være på Finnmarksvidda.
Er det noen av dere som har hatt utesitting, og har lyst å dele om deres erfaringer med det.
intet vondt om kurs og slikt men, det er selvfølgelig veldig lærerikt, for ikke å snakke om at det holder de med interresen sammen. men hvis du virkelig føler at du vil gjøre en utesitting så er det jo bare å gå til nærmeste skog, som er såpass at du ikke hører fks. motorveien, og ikke blir forstyrret.
så sitter du der så lenge du vil, og bare er. se deg rundt, ikke prøv noe som helst. jo, også er det jo dette med oppakning, den skal være minimal, av enkle grunner. hvis du har med masse god mat, lesestoff og myke dyner(soveposer da kansje) som jeg vet av erfaring er veldig fristende, så vil dette forstyrre prossesen helt. men du får jo fortsatt en fin tur i skogen da. uansett, guts på litt og ta en dags overnatting med bare et teppe og en vannflaske

det håper jeg på å tørre i løpet av sommern...

GjenopprettetMedlem
Får si som Torstein, det er en sterk opplevelse. JEg har aldri vært med på noen organisert utesitting, men har ved flere anledninger sitti/liggi ute i skogen uten noen form for behagelige hjelpemidler, og det er utrolig stort når kraften i naturen tar tak i deg og løfter deg inn. Da er det bare å legge igjen hjernen og bli med
Wolf
SEO Crawler
naturen!
den er hellig, naturen er materialisert bevissthet/ånd
i sommer skal jeg opp på flere fjell, og prøve å nå inn til dem (ikke bare stabbe meg opp noen bratte kneiker). og prøve å la fjellene nå inn til meg. å få fjell som hjelpere, som lærere.
overnatte utendørs, på fjell, i skog, ved elver, på verandaen er også på programmet.
jeg skal forsøke å skaffe innsikt over sør-samisk mytologi, oppsøke de fjellene som tradisjonene holder høyt. et fjell kom til meg på en trommereise og det står soleklart på programmet.
jeg gleder meg til utesittinga i finnmark, det blir høydepunktet. kan kjenne allerede at det blir å slippe medisinen helt innerst i sjelen, en opplevelse en har med seg resten av livet.
av de tre utesittingene med ailo som jeg har vært med på, er selv den "dårligste" (halvdårlig vær, mye surr innvendig etc) et minne for livet.
GjenopprettetMedlem

skulle så gjerne så gjerne vært med på denne turen, men veit ikke om det er mulig å få til på det tidspunktet, men jeg holder det åpent helt frem, (så sant det er ledige plasser) .
Skulle det bli slik at jeg ikke får anledning, håper jeg inderlig at dere som drar deler det med oss andre etterpå..
Wolf
SEO Crawler
takk for det!

GjenopprettetMedlem

Høres helt vanvittig spennende ut, utesittingen på Finnmarksvidda!
Litt for spennende for meg ennå....
Det låter som en riktig "manndomsprøve"!
Litt for tøft for lille selskapssyke meg.
Har det vært med noen kvinnelige deltagere?
Anonymous
"Sjelevenn":

som sjaman skulle mannen hatt en kvinndomsprøve og kvinnen en manndomsprøve

hehe... neida, men det er ikke så farlig som det ser ut.
Anonymous
Jazzcat, joda selvfølgelig kunne jeg bare gått opp i marka og funnet meg et område.
Men jeg synes det høres greit ut med organisert utesitting. Og jeg har fryktelig lyst til å ta den utesittinga i finnmark. Er det ikke slik på organiserte utesittinger, at man ikke sitter milevis i fra hverandre? I tilfelle noe skjer, så kan noen komme og redde meg

Er litt pysete av meg

GjenopprettetMedlem
som sjaman skulle mannen hatt en kvinndomsprøve og kvinnen en manndomsprøve

hehe... neida, men det er ikke så farlig som det ser ut.
[/quote]
Det er noen indianere som sier at kvinnen ikke trenger å gå i svettehytte, dette er fordi kvinnene føder barn som visstnok (Hvordan skla jeg vite det?) skal være verre en svettehytte. Svettehytten symboliserer jo en livmor så slik sett er vel dette kanskje en slags kvinndomsprøve for menn (Så nært vi kommer ihvertfall)
GjenopprettetMedlem
fordi kvinnene føder barn som visstnok (Hvordan skla jeg vite det?) skal være verre en svettehytte.
Ja, skjønner du aldri har født barn... he he ....
Men har ikke opplevd svettehytte, heller da .... Kan vel ikke være som bastu, virker det som...
GjenopprettetMedlem
Nei, som mann kan jeg nok aldri fatte helt hva det er å føde barn. Men en riktig gjenomført sweat er ganske heftige greier både fysisk og energimessig, kan ikke sammenlignes med badstu. Men det burde kanskje vært begge kjønn forunt å gå noen mil ihverandres sko.
GjenopprettetMedlem

Hei whitecougar, kan du forklare litt hva det å gå i svettehytte går ut på???
GjenopprettetMedlem
Det kan jeg godt gjøre utifra mitt eget synspunkt. Man kan skrive mye om svettehytte, men dette er en meget kort forklaring. Man går i en svettehytte for å rense seg til andre seremonier f.eks utesitting. Men også som egen seremoni. Under sweaten faster man og man synger og ber om healing til andre enn seg selv. Selve hytten er ganske lav og kanske 3m i diameter. i midten er ett hull som fylles med glødende stener. Underveis i seremonien slår man vann på disse. En del av seremonien er smerten på grunn av dampen, man får nesten ikke puste. Under seremonien er det vanlig at åndene kommer til deg. Når man så kommer ut av sweaten er det som å bli født på ny. Dette kan ikke beskrives men må oppleves. Jeg har deltat i sweats med en danske som heter Christian Demant som har fått tillatelse av Lakotaene til å gjennomføre denne. I Oslo bor det en meget dyktig mapuchesjaman som heter Hector Likanleo som er dyktig på sweats, vet ikke om han holder offentlige seremonier lenger. Svettehytte er blandt de helligste seremonier for indianerne.
GjenopprettetMedlem

Wow!
Har visst en del spennende utfordringer foran meg! Takk for en herlig beskrivelse!
GjenopprettetMedlem
Hva med en noe mer "lokal" utesitting for oss som ikke har anledning til å reise til Finnmark?
Lokaliteter og natur er tilgjengelig.
Jeg kunne tenke meg å få til en på høsten.
Hvem blir med?
Wolf
GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":

Ja, jeg har vært med på utesitting.
Det er noe av det tøffeste jeg har vært med på. Møtte masse motstand og frykt i meg selv, overvant den og reiste hjem som et "nytt" menneske
Og jeg skulle veldig gjerne ha vært med på Finnmarksvidda i år, men en kan ikke få med seg alt.
Men som flere har vært inne på her, å gå ut i "villmarka" og tilbringe en natt eller to alene med Moder Jord som seng og stjernehimmelen som dyne, er et like bra alternativ