Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei! Jeg bare lurte på om det er noen som vet noen bøker, kurs, nettsider eller lignende der man kan lære samisk?
Grunnen til at jeg gjerne vil lære det er at min far var same, men han ville aldri innrømme det! Jeg synes den samiske kulturen og språket er helt utrolig fasinerende, og vil derfor lære meg mest mulig om det

Vet noen av tantene mine og onklene mine kan språket, men de bor nordpå og jeg er oppvokst og bor på vestlandet! Blir jo ikke akkuratt til at jeg er der oppe så veldig ofte...
GjenopprettetMedlem
Prøv denne linken:
http://www4.ur.se/gulahan/
dette er et lite online samisk-kurs, men det er svensk- og har litt annen uttale/staving av enkelte ord enn det jeg har sett i bøker.
Ellers så kan du gå i bokhandelen og spørre etter ei bok som heter Davvin 1.
Mhv Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Hva venter du på,sett igang

Francis [Bot]
Her er et samisk språkkurs på nettet... Nå er det riktig nok Lulesamisk da...
http://www.ur.se/ur/sok/frameset_web.html?/samasta/index.htmlGjenopprettetMedlem
Det er det de bruker i midt norge

Francis [Bot]
Nei lulesamisk brukes i nord-salten og i nord sverige... i midt norge brukes sør samisk og i finmark brukes nord samisk
GjenopprettetMedlem
Nordsamisk brukes også i troms, muligens også helt nord i nordland.
sol77 kan også kontakte friundervisninga og folkeuniversitete der hun bor og se om de arrangerer samiskkurs.
Anonymous
Hvor forståelig er disse variantene innbyrdes?
Snakker vi om 9 forskjellige dialekter, eller 9 forskjellige språk?
Til hvilken grad er det mulig for de forskjellige å forstå hverandre uten bruk av hjelp fra et tredje språk.
Som parallell kan jeg nevne at Norsk, Svensk og Dansk, godt kan ansees som dialekter av et felles språk, og altså ikke nødvendigvis som tre separate språk, det blir et spørsmål om defininsjoner.
GjenopprettetMedlem
Det er dialekt
GjenopprettetMedlem
Det er 4 "hovedspråk", skoltesamisk, nordsamisk, lullesamisk og sørsamisk. De minner om dialekter, men er litt mer forskjellige enn det. For nabospråkene forstår hverandre lett, mens språket forandrer seg jo lengre unna man kommer. Så hvis en skoltesame og en sørsame møtes, er det ikke sikkert de forstår så mye. Det fins et kart der nordnorge er delt opp. Skoltesamene holder til på kolahalvøya og i området rundt der. Nordsamemene er i Troms, Nordfinnmark og nordsverige helt til lueå. Lullesamene er i nordland og midtsverige fra Luleå og sørover(men jeg husker ikke hvor langt sør), og så er sørsamene i midtnorge og litt opp i nordland og tilsvarende steder i sverige. Det fins gode kart som viser dette - men jeg aner ikke om de fins på nettet.
Mvh Stridshjelp
AdsBot [Google]
ALE MORAS er det eneste jeg kan på samisk, men til gjengjeld er det kraftfulle ord og kan godt brukes som mantra. Det betyr noe sånt som "ikke vær bekymret, alt du trenger kommer til deg".
GjenopprettetMedlem

Tusen takk for svarene. Dere er noen engler
Lagrer linkene i favoritter så jeg har dem. Og så er det bare til å sette igang

GjenopprettetMedlem
Buoris! Mån lav guoktalåkaktse jage

sikkert ikke helt gramatisk rett her

men men jeg prøvde iallefall si: God dag! Jeg er 29 år. Måtte bare prøve meg her etter å ha lest i en time halv annen!
GjenopprettetMedlem
Bures! Don leat guoktelogiovcci jaggi, ja mun lean golbmalogigavcci. (Dette er norsamisk - er det fra den nettsida du har lest? Den er visstnok lullesamisk)
(husker ikke om jeg skriver år rett jagi? jaggi?)
Anonymous
"Stridshjelp":
Bures! Don leat guoktelogiovcci jaggi, ja mun lean golbmalogigavcci. (Dette er norsamisk - er det fra den nettsida du har lest? Den er visstnok lullesamisk)
(husker ikke om jeg skriver år rett jagi? jaggi?)
-
År er
jagi/jaggi?
Assosiasjonen klistres instant til den norrøne runen
Jera, som betyr
år. Som i engelsk,
year, og tysk
-jahr.
Skulle ikke forundre meg om det kan uttales med en -R, i -jaggi, kanskje omtrent som -jargi?
Slektskapet mellom Samiske og Norrøne runer er på enkelt områder nokså klar, og det er svært interessant å finne språklige paraleller og likheter.
Har noen et tips om hvor jeg finner inngående/ esoterisk teori om Samiske runer?
En annen ting med Samisk skriftspråk. Kirken og den Norske staten har klart å påføre oss den vrangforestillingen at Samene ikke hadde utviklet et skriftspråk. Dette som et ledd i den lange kampanjen for å ubetydeliggjøre, kue, undertrykke og utradere Samisk kulur, språk og identitet.
Men jeg har fått vite at de Samiske runene også har navn, og faktisk er et alfabet, som utharken. Vrangforestillingen om Samenes manglende skriftspråk skulle derfor likvideres. Det er svært nødvendig å gjøre de Samiske runenes som skriftspråk, allment tilgjengelig.
Så om du har et slikt system tilgjengelig, så vær så snill å publiser det her, i en egen tråd.
Jeg finner det ingen steder, og det an ha stor betydning for Samisk kultur å gjøre kunnskapen om Samenes skriftspråk allment tilgjengelig.
Det fortjener faktisk ei egen bok, og det er svært opportunt å få publisert slikt for tiden. Så har du litt peiling, del det med oss, og del det med all verden. Ønsker du å lage ei bok om det, skal jeg forsøke å hjelpe med alle midler.
Lager noen ei brukbar bok om temaet, er det 99% sjangse for at den blir publisert. Det behøver ikke være noen murstein, det kan svært gjerne være ei barnebok.
Jeg illustrerer gjerne

GjenopprettetMedlem

Nutch/CVS [Bot]
Her en tips til:
http://www.eskuvla.no/
Hilsen
Gåååja
Anonymous
Tusen takk, svært nyttig.
Men prøv ikke å åpne
http://www.eskuvla.no/ i Opera, det resulterer i at Opera fryser.
Fungerer utmerket i Explorer.
GjenopprettetMedlem
Det var en flott side, Gåååja!
Den blir lagra i favoritter
psbot [Picsearch]
fant en annen fin side som handler om samisk språk+++
http://troms.kulturnett.no/bibliotek/sa ... spraak.htm