Fikk så lyst til å skrive noen ord inn her i dag... Jeg vet at det er lenge siden jeg har vært på denne siden nå, men det har noe med meg selv å gjøre..
Hvor en går og hva en finner...For min del så har jeg rusket litt opp i gammel slekt og funnet ut at over 2/3 av min mors slekt er samer.. Da begynner jeg å tenke litt.. Er det da så rart at jeg har slik tiltrekkning til naturen, at jeg har mine krefter og vet (uten at noen forteller meg) hvordan jeg skal bruke dem.. At jeg kan hjelpe andre og bruker en herlig blanding av urter og oljer, helt etter behag.. Og som en eldre dame sier til meg: Hvorfor bruker du gamle samiske navn på steder du egentlig ikke skal vite hva heter.. Vi satt å snakket om området vi var i og hun lurte på hvor jeg hadde vært.. Vel, jeg sa hva det het og da ble hun stor i øynene,.. Hvorfor bruker du det navnet? Hvem har sakt det til deg?.. Ingen sa jeg som sant var.. Og da begynte hun å fortelle om hva plassene het for lenge siden, men det var mange år siden hun hadde hørt disse navnene nå.. Sitter litt ør i toppen, for jeg har jo alltid lurt på hvor jeg har dette fra..
.. Men som min tante sa: Var det du som fikk det.. (selvfølgelig uten noe mer forklaring, for det skulle jo jeg bare forstå).. Og som "sorte sol" sa for en tid tilbake: hvorfor spør du.. du vet det jo... Vel nå vet jeg mer.. Og egentlig enda mindre.. Nysgjerrigheten tar helt overhånd.. Hva mer er det min slekt holder på å la gå i glemmeboken.. Hvorfor skal vi ikke snakke om dette (i min fammilie, da).. Jeg kommer nok til å være borte herfra en stund til.. Skal ta meg en tur inn i Tamokdalen og videre derfra for å finne mer.. Først i gamle bøker, deretter med ryggsekken og sovepose.. Så ser jeg hvor veien går.. Skal vedde på at jeg domper borti no 
Og Ailo jeg skal sende deg kvan.. men som du forstår så gikk det litt for fort (eller sent) i svingene her, nå.. Og for dere som bor i nærheten av Bodø så finner dere Kvan ved å gå fra turisthytta og opp mot Keiservarden.. De er vistnet nå, men kommer nok igjen til neste år.. Og dere finner dem også ut mot Inndyr.. Og selvfølgelig i Tamok..
Tja.. kansje dette også bare ble rot..
men det ble nå sånn.. Måtte bare få krotet det ned ett eller annet sted.. Så får jeg rote videre... Kos og klem til dere alle.. Hilsen Frøya..