Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei.

Det nærmer seg snart jul. Hva slags ønsker har dere til jul?

:innocent2:
GjenopprettetMedlem
Om jeg kunne ønske meg hva som helst, burde det være;
fred på jorden og at alle fikk slippe å lide  :respect:

Til meg selv skulle jeg kun ha ett ønske om et godt og langt liv,
slik at jeg kunne utrette mye godt til andre mens jeg først er her på jorden  :wub:

Samin  ;)
Anonymous
Min sønn har spurt meg i alle disse år hva jeg ønsker meg til jul, og før jeg rekker å svare så sier han;  Jadda mamma, du ønsker deg fred og ro, MEN får du det?  Nope....  :wub:

Bortsett fra mitt lille store ønske for meg selv, så ønsker jeg at alle skal leve i harmoni med hverandre, og at jeg på en eller annen måte kan hjelpe til å spre fred og kjærlighet blant alle mennesker iblant oss. Det er det som visstnok er min mening med livet, iflg en sjelereise jeg hadde for ei stund tilbake.

AdsBot [Google]
Jeg ønsker meg vintergleder
kritthvit snø som laver sakte ned
sort himmel med klare gnistrende stjerner
mens jeg er inne i varmen med en god bok
(som jeg også får til jul)
Anonymous
En liten pike
med fyrstikker
langt ifra oss,
ensom hun sitter
Varmer hendene små
i blafrende flamme,
i år som ifjor
ønsker det samme:
En eneste gave, ikke
så stor
bare freden vil
komme over vår jord

GjenopprettetMedlem
...den største julegaven måtte vel være at vi kuttet ut det  :exclaim: :razz: pengeforbruket på meningsløse julegaver og brukte pengene på de menneskene som trengte det istedet... SAMT at julen kunne begynt i desember og ikke i oktober !!! :exclaim: :exclaim: :exclaim: :exclaim: :exclaim: :moreevil:
GjenopprettetMedlem
"Geronimo":

...den største julegaven måtte vel være at vi kuttet ut det  :exclaim: :razz: pengeforbruket på meningsløse julegaver og brukte pengene på de menneskene som trengte det istedet... SAMT at julen kunne begynt i desember og ikke i oktober !!! :exclaim: :exclaim: :exclaim: :exclaim: :exclaim: :moreevil:

Den applauderer jeg, herover er det så ille at julemarsipanen har liggi i butikken siden september,
da jeg fikk se det banna jeg høyt i butikken hvorpå alle snudde seg og lurte på hva det var.
OG det flotte var at så godt som alle som var der var av samme meining, men ingen tørr si det,
det bare blir stilletiende aksept og butkkene får holde på.

Tenk om vi alle kunne si ifra om slik så kanskje vi atter en gang kunne få ei jul som var jul
og som ikke varer fra sept til februar.

De siste årene har vi hos oss tenkt mye på hva kan vi gjøre for at våre barn skal huske jula som noe spesiellt,
ikke pga. gaver ol.,  men hva er det som betyr noe, hvordan kan vi bruke tida sammen.

Men det er ingen lett oppgave så lenge handelstanden og markedskreftene starter jula i september og det er marsipan og cocacola nisser så langt øye rekker.

Jeg har diskutert dette med fjøsnissen vår Mons, og han er så sint så sint på hvordan dette har blitt,
men å se ansiktet hans i jula når han får julegrøten, en god urtetobakk og en liten knert får meg til å glemme alt
fjaset som har blitt ifbm. jula. Sist jul var Mons hos Gamle Albert (sjølveste gamlefjøsnissen i distriktet her)
sammen med en hel del andre fjøsnisser, og sammen har de begynt å planlegge en fredelig offensiv for å vekke til
live de gamle tradisjonene igjen.
Anonymous
Det var nissene sine det...skulle ikke forundre meg om
de fikk det til også... :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Ønsker jula kan bli brukt til det den er ment for og ikke om hvor dyre gaver du har gitt.
I min familie gir vi ikke gaver til voksne,men heler invitere til en god middag og en kosestund.Den største gaven du kan få er gode venner og familien
GjenopprettetMedlem
Jeg er enig med Wolf og Geronimo. Jula skal ikke vare halve året, magien blir borte  :moreevil:

Forøvrig ønsker jeg fred på jord og at alle mennesker skal ha; nok mat, god helse, kjærlighet og toleranse.

:wub: :wub:
AdsBot [Google]
Jeg er enig med alle jeg, det er trist med lasset av julegaver som ingen trenger. Men er også litt slik som husnissa til Wolf, en bitteliten gave er ikke å forakte :eusa_dance:
Anonymous
Jeg er i den situasjonen at jeg  har lite penger..
Dette er  noe  som  av ulike årsaker har  vart over  år..
Mine  barn har måttet  lære seg og sette  pris  på de små gleder anngående presanger   
Selv har jeg aldri lidd  noen  nød  på grunne av lite penger spesielt  i høytider, ferie og  andre dager hvor det  er naturlig og  bruke  noen kroner  ekstra.

Julen har  for  min  fam og meg blitt  noe helt annet enn overforbruk av  penger.
Og jeg er  fremdeles av den  oppfatningen  at  man  må  tørre og  velge  billigere og  mer verdifulle  måter og feire julen  på..
Den  ekte  gleden er  det som en  kan gi av seg selv...og det kan ikke  kjøpes  for penger.
Det  og ha  lite  penger i dagens  kaptalistiske samfunn,  er nesten som  om man  har vært  ute for en  ulykke og  overlevd... Da  får livet et annet  perspektiv og man får helt andre  verdier  i livet  som betyr mer enn  det man kan  kjøpe  for  penger.
Jeg kan  godt bake noen julekaker, eller  andre ting jeg  lager selv og gir  bort. Det  har gitt enorm stor glede.
Ønsker alle en  flott  advendttid som vi snart går inni.
GjenopprettetMedlem
:respect:
Anonymous
Mange fine juletanker her, og jeg forener meg gladelig med dere.
Vi har og sluttet å gi julegaver til de voksne i familien, og vi overdriver ikke
prismessig når det gjelder ungene.
For at våre egne unger ikke skal synes at det er trasig at mamma og pappa får så lite gaver under treet, skal jeg iår pakke inn gaver til oss selv. Så kan jeg velge småting vi har bruk for (f.eks. shampo,sokker,stearinlys,hermetisk eller tørket frukt, vin, lyspærer, do-papir...you name it.).
Ellers er det jo også viktig å forklare ungene meningen med jula og få de til å skjønne at det ikke dreier seg om å kjøpe...men kose seg og å gjøre andre glade med gode gjerninger.

Tidlig førjuls-klem fra Kira!

(Er forøvrig veldig glad i marsipan...)! :P
Anonymous
Ei jul fikk nissene på låven min noen rosiner og noen mandler og noen bønner og litt tobakk. Noen måneder seinere hadde jeg jobbet lenge, og hadde verken sett mat eller røyk på dagevis. Tungt å jobbe da, men hva annet kan man gjøre. Seint utpå ei sliten natt, da var jeg nokså fortvilet.

Det pleide å komme ånder til meg de nettene, venner fra andre siden som lettet på sløret  og stakk innom og sånt.
Spesielt når man ikke tar til seg føde, og har sjaltet ut intellektet, til fordel for kreativt og abstrakt arbeide, kan man bli lett mottakelig. Bedre enn yoga.

Så kom disse nissene til meg og sa, " du, vi har ennå liggende de greiene vi fikk av deg til jul, det ser ut som du kan trenge dem nå." Det var fem-seks rosiner, noen få riskorn, ei bønne, og en sigarett. Gullet fikk de beholde.

Dette vesle, men tilstrekkelige herremåltidet tente meg igjen, det hadde enorm kraft, og som ei vektløs ånd, svevde jeg frem og tilbake i systematisk og effektiv kreativitet etpar døgn til.

Til jul ønsker jeg at xxxxxxxx xxxxxx xxxx xxx xxxxx xxxx.
GjenopprettetMedlem
:wub:Jula er for barna
GjenopprettetMedlem
"ørnen":

:wub: Jula er for barna

Jula er blitt for barna..
Tar man vekk alle gavene med leiker etc, så vil nok barna synes at julen er kjedelig.
Bortsett fra alle fridagene fra skolen da..

Jeg synes at samholdet med familien i julen er viktigst  :wub:

Så jeg har vondt av de som ikke har noen plass å være i julen, eller de som har dårlig råd..

Hva om vi laget til en Sjamankurv, som inneholdt noen godbiter av mat frukt etc og noe sjamanistisk og ga til en
"sjaman" som virkelig trengte det?
Gjerne en på sonen..
Det kan jo bare være en 20 - 30 kr pr pers., eller fritt for de som ville det. Vi er jo en del medlemmer her inne.

Kunne blitt en tradisjon det "Sjamansone kurven"...
Bare sender ut et forslag jeg, hvem vil spinne videre på ideen?

Sjamanklem fra
Samin ;)
GjenopprettetMedlem
:eusa_clap:Flott forslag Samin.
Hvordan kan vi løse det reint praktisk?
Noen som har gode forslag?
GjenopprettetMedlem
Herlig forslag!  :wub:

Det må kanskje opprettes en konto vi kan betale inn på.....
men hvordan finne den "rette", som vikelig trenger en oppmuntring...?
Interesserte kan kanskje henvende seg via PM... og til hvem...?
GjenopprettetMedlem
Jeg bare elsker jula :wub:

Ikke pga av gaver, eller pga noe materialske ting. Men jeg oppdager hvert eneste år, folk forandrer seg når det nærmer seg jul. Folk blir snillere, mer omtenksom, ikke alle selvfølgelig, men mange tenker faktisk annerledes når jula nærmer seg.

Jul er for meg en høytid, full av kjærlighet. Til familien, venner og alle. Desverre er det mange tragedier som utspiller seg i jula. Mange er ensomme, har ingen å feire med, be en du kjenner.

Noen har foreldre som drikker mye og ødelegger jula, be barna på et juleverksted, eller lag en koselig kveld for dem.

Noen har kjempedårlig råd i jula, bak eller lag en kurv som Samin sier, å gi til dem.

Noen er syke, har du tid, gi dem et lite klippekort i jula, et for vasking, et for handling osv.....

Dette er JUL........omtanke og kjærlighet i en høytid som for meg står for gleder og samvær og omtanke, mer enn ellers.

Vi er selvfølgelig gla i en pakke eller to, min datter og jeg  :biggrin: Kan nok ikke legge det under en stol nei. Men det vi setter mest pris på av alt, er samværet med andre.....gode stunder med venner og familie. Samt at vi julaften morgen står opp kl 700 å ser på julemorgen, med askepott og reisen til julestjernen...DET er høydepunktet, den tiden vi har sammen der, min datter og jeg :biggrin:
Anonymous
Åhh............  3 nøtter til Askepott......  :eusa_pray:
GjenopprettetMedlem
"Englemor":

Åhh............  3 nøtter til Askepott......   :eusa_pray:

Jaaaa :w00t: Er ikke den fiiiin, er IKKE jul uten den assa..... :wub:
Anonymous
Jepp Silva!!  Blir som en unge igjen jeg når den filmen vises. Setter meg i godstolen med pleddet rundt meg og lar julestress være julestress. Er like spent hver gang om kvisten med nøttene faller ned. Og prinsen kommer ridende på sin hest....  :innocent2:
GjenopprettetMedlem
Askepott er like aktuell i dag og vil bli det i fremtiden også,hvis ikke noe blir gjort :wub:
Er med på sjamankurven,bare vi finner ut hvordan :respect:
GjenopprettetMedlem
...når det gjelder innsamling så er det mange gode saker man kan gi til. Selv kommer jeg i julen å gi ekstra  til "A-Plan Norge" og "Leger uten grenser" (som jeg også gir til hver måned). Elsker å kjøpe meg bedre samvittighet (samtidig som jeg får trukket det av på skatten)... :innocent2:  noe sier meg at mennesker ute i den store fattige verden trenger pengene mer enn oss som bor i Norge. Ettersom jeg bl.a. har vært i Afghanistan og Pakistan (og flere andre muslimske land) så har jeg vel sett en del eksempler på det... >:(