Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Sensis [Crawler]
Fikk du med deg Alternativmessen i år? Er du en av dem som solet deg i den lune massefølelsen, i ”jeg er ikke alene-stemningen, se vi er mange som går den alternative veien.” Greit nok, for messer er for masser. Men er det plass der for individet? Det er en lammende offentlig diskusjonsløshet rundt dette topp kommerse og kaotiske arrangementene. Seiler Alternativmessen på rett kurs, i kommersens retning eller under falskt flagg?
Min mening finner du på forsiden. Hva mener så du???
Ailo Gaup
Anonymous
Jeg var heller ikke på messa i år. Motet sviktet, jeg orket ikke. Andre hendelser, på det indre plan, gjorde at jeg valgte å bli hjemme for å meditere og foreta litt introspeksjon.
Jeg kjenner meg igjen i en del av det du beskriver. Støyen, uroen, jeg har vel aldri hatt så mye bakgrunnsstøy i hodet som etter en dag på alternativmessa. Jeg tenkte noen stygge tanker når jeg så aurafotografen. At det alternative er en handelsvare blir man ikke i tvil om, men det oppdaget jeg lenge før messa ble unfanget. Det alternative, et helt supermarket, plukk på øverste hylle, velg og vrak, bruk og kast. Slik er vårt samfunn, og slik er vårt alternative samfunn. Når brorparten av de som trår en alternativ vei ønsker å leve av det, så blir det trangt om saligheten, bokstavelig talt.
Det mest interessante ved messa foregår, etter mitt syn, ikke ved handelsbodene. Snarere er det konsertene og foredragene som vekker min interesse. Tross alt gir messa meg muligheten til å ta mennesker jeg har fattet interesse for nærmere i øyensyn. Og man får anledning til å lytte på mye god musikk. Dessuten, man kan dumpe bort i mennesker man ellers ikke hadde møtt. Ved fjorårets messe kom jeg f.eks. tilfeldig(?) i kontakt med Chris James, noe som givende for meg (jeg har sansen for å jodle og kauke).
Messas utvikling viser at det har foregått en holdningsendring blandt godtfolk. Folk er mer åpne og søkende, og det er rom for å komme ut av skapet med dette. Dette har åpnet opp for et nytt marked. Og vi har muligheten til å gjøre nye erfaringer, gode som dårlige, på den ene eller andre siden av handelsdisken. Hvem kan ikke føle seg fristet til å prøve litt "quick fix" i blandt? Mammon og egoet har vel vært i fast følge med det åndelige i uminnelige tider.
Om jeg må oppsummere så vil jeg lande på den positive siden. Jeg er glad for at messa finnes. På den annen side; jeg orket ikke være der selv denne gangen.
Rett kurs? Jeg vet ikke. Kanskje navnet burde endres til "Alternativ Varemesse"?
Gormii
SEO Crawler
kjenner meg igjen i artikkelen på forsia .
har vært på kun en eller to (en jeg kan huske, men lurer på om jeg ikke var på noe sånt lenge før jeg ble intressert...isåfall bare snartur innom)
bor ikke så nært byens mange valg.
det er et stress. den messa jeg husker var slitsom, man ble helt tappet av all velsignelsen.
likevel er det bra at det finnes.
som alt annet som har vart en stund i vår verden, så glir den "naturlig mot høyre"...lønnsomheten får et solid tak. ellers hadde de vel gått konk, det er nok en vanskelig balanse
om ti år har vi en alternativ alternativmesse, det er nesten sikkert. en mindre en, kvalitet foran kvantitet...
da er det sikkert både marked og rom for det...og behov ...
alternativmessa: et skippertak i kjøpsmuligheter. å kjøpe noe gir alltid en midlertidig lindring der sjelen er tom og sugende, jeg vet dette, jeg vet, erfarer det støtt....heldigvis er jeg regelmessig blakk. det hjelper på.
men: størrelsen (og maset rundt det hele) viser også at "det alternative" (bådet det hjernedøde tøvet og det perspektivutvidende, berikende) er voksende i folkedypet.
hva som er tøv og hva som er berikende er dessuten tidvis vanskelig å definere, det har mye med resonansen og opplevelsen inni hver enkelt. så bare å smile og gjøre som en selv lyster og vil.
Anonymous
hei ailo
det va fint du stilte det spørsmål hær.
jeg mener at det hele er blitt heilt feil i messene det er kun penger det står om.
og jeg synes de sitter som små konger på sine hauger , har vært på et par messer men måtte gå da jeg ikke klarte alle de energiene og overhørte samtaler dær de snakket drit om hværandre, ikke gå til han han er sån å sån.
denne retnigen er med på å ødelegge for de som vil å kan å har fått en nådegave, men ikke ønsker å være med på et råtteres.
for det er en ting som slår meg
hvordan kan en hjelpe en å prate drit om en annen.
hmmmmmmmmmmm skeptisk.
da handler det ikke lenger om alternativt.
for det jeg mener er at kan du dine saker kommer de som ska te dæ uansett.
ha en fin kveld

GjenopprettetMedlem
Selvfølgelig, for mennesker som er godt igang med sin åndelige utvikling, er nok ikke alternativ-messa riktig sted å dra for å få mer inspirasjon, gå i dypden osv.
Men det er vel ikke det som er meningen med messen heller?
Alternativmessa er et flott sted å dra hvis du har behov for smaksprøver. Hvis du er en av de som vil, men ikke aner hvor du skal begynne.
Det skjer mange små detaljer på messen, som andre selvfølgelig ikke får med seg. To mennesker møtes, en bok blir kjøpt, musikk blir hørt, ting blir satt i bevegelse.
Man skal ikke undervurdere ringvirkningene.
Selvfølgelig når man ikke inn til alle med budskapet man ønsker å formidle. Men bakerst i salen, våknet kanskje en sjel.
Kanskje sitter man tre dager og selger bøker, som ikke engang blir lest. Men kanskje den boka forvandler livet til ett menneske.
Og da skal man vel ikke undervurdere viktigheten av det...
Hmm... Vet ikke helt om jeg får frem det jeg mener her.
Og hvorfor skal ikke messa være for massene?
Hvor ellers skal man komme i kontakt med personer innen det alternative miljøet, uten å ha noen forhåndskunnskaper?
Det er jo ikke alle som vet hva de leter etter, og da er vel messa et fint sted å finne ut av ting på...
GjenopprettetMedlem
Jeg tror; iallefall for min egen del, at det ikke lenger er det"alternative" eller " åndelige" jeg søker.
Det jeg søker om jeg søker, er mennesker som har et ønske om å dele sannhet og kjærlighet.
Og å være alternativt interessert eller interessert i det åndelige kvalifiserer ikke nødvendigvis for dette.
En bonde som nærer sine dyr og sin mark, en husmor som nærer sinde barn; kan derimot være vise som vi bør oppsøke.
GjenopprettetMedlem
I år passet det å besøke den store alternativ messa i Oslo, det er andre ganger jeg besøker messa. På parkerings plassen står et sirkustelt, en leid kassevogn, en 20 år gammel Volvo stasjonsvogn, og mange andre biler. Det er regnvær og ennå noen minutter til messa åpner på lørdagen, og jeg tenker på utstillerne i bilene som allerede har kommet. Dagen er ennå ung, på utsiden føler jeg et håp, noen skal selge, andre skal gjøre en god handel. Dette er første gangen jeg forsøker å få med foredragene, første forsøk lykkes ikke, og jeg blir drivende rundt. Mye har jeg sett på internett før, og nå kan jeg se blikkene fra bodene.
Jeg tror markeder har eksistert svært lenge, at folk har kommet sammen for å bytte, eller selge, og med en fest oppe i det hele. I oljealderens blomstringstid har markedet en litt annen form, og Valhall er ikke det, det engang var.
Så var det videre til et foredrag om kundalini yoga. Dere er heldige i dag sa foredragsholderen, for denne øvelsen måtte en bære mye vann og hugge mye ved for en mester i gamle dager. Men nå i vannmannens tidsalder blir den altså brukt som demonstrasjon på ei messe. Visst kan det være slitsomt å bære vann, eller tjene penger, livet kan også virke ganske slitsomt og hardt.
Selv om noe ser rart ut i mine øyne, kan det hende at det skal være sånn. Etter å ha vokst, slik at en kan se det hele fra et annet perspektiv, kan forståelsen komme, for at det var en god løsning. Bedre løsninger finnes også, for den som velger å ta spaden i egen hånd, det går fint å bryte ut av messeånden i Valhall. Som eksempel tenker jeg på vikingene som har sine årlige markeder på hver side av fjorden.
Den tilbakevendende frie åndeligheten skal finne sin form og plass i en betongbygd Valhall, og ellers i den rike delen av verden. For å overleve er vi avhengig av den økonomiske veksten, som altså skal forenes med åndeligheten. Pengene taler sitt energi språk, og har virkelig en plass i vår kultur.
På slutten av dagen holdt et par Chilenere et fordrag om prosjektet sitt ”change the world”, et prosjekt om økolandsbyer. Alternativene er mange, selv på ei alternativmesse. Det er godt å drømme seg langt inn i økolandsbyenes permakultur, før jeg igjen går forbi ustillerparkeringen, og undres over hva håpet ble til. Om noen har solgt godt på messa, eller om fler vil forandre verden etter å ha vært der.
GjenopprettetMedlem
Messene der jeg bor er i mye mindre format enn i Oslo. Noen veninner av meg bruker å dra på Oslo-messa hvert år og være messehjelpere. De har vært på kurs om strupesang og overtonesang og er blitt utrolig flinke. Det høres veldig spennende ut, men jeg syns messa er for stor, og virker svært slitsom, så bruker ikke å være med dem.
I år på messa i Tromsø var jeg på seminar med Samisk folkeforbund, og kvinnegruppa Norgga Sarahkka. Det var utrolig spennende. Vi lærte om lokale urter, hørte historier om helbredelse, og om hvordan det samiske påvirker den læstadianske kulturen. Vi satt igjen og spiste reinbuljong utover kvelden, og en annen dag var det kaffe i en lavvu. Marion Dampier Jeans var også med og hørte på en stund - det viser seg at hun har samiske aner.
Jeg fikk dessuten knytta nye kontakter - folk som vil få stor verdi for meg i fremtiden både hva angår hjelp i egen prosess og samarbeid etterhvert som jeg kommer mer på banen selv. Jeg kjøpte dessuten kraftdyrsmykker av Aino Hivand, som jeg har hatt på meg hver eneste dag siden da.
De mindre messene har en nærhet som jeg trives med. Men det gjelder å velge nøye ut hva man bruker tid og penger på. Det blir nok en bomtur en gang i blant, men så vet man det til neste gang. Og ja, det kan være slitsomt, men i år var det verdt det.
Jeg har samtidig full forståelse for hvordan Ailo opplever dette. Messene har ei bakside. Det året han var på vår messe, var jeg messehjelper, og det var kaos og dårlige arrangører. Mye kan man unngå med dyktige arrangører. Kanskje har mange evner som gjør at de ser og hører og tar inn mer enn det jeg gjør. Da kan det også være slitsomt på andre måter. Jeg vet om folk som ikke går på messer av den grunn.
Mvh Stridshjelp
Anonymous
Jeg var der 2 dager, men er egentlig ganske lei slike messer. Og gå forbi de samme bodene om og om igjen. Salg,salg,salg og atter salg. Mye rar blanding. Eneste plassene jeg likte å gå forbi og stoppe opp ang boder var Trommeverkstedet med flere fine trommer - og en dansk utgave av Sjamanens vei/The way of the Shaman - Michael Harner og Indiansk støtteforening - O. Redheart Husby. Jeg kjøpte Sjamansonen igjen med tanke på at jeg ikke har den nye utgaven med ekstra bilder og 3(?) ekstra sider. Jeg var litt på foredrag og konserter.
Fint å møte noen kjente, men jeg har egentlig ikke kjempebehov for å gå på slike messer igjen. Det finnes uendelig flere ting å gjøre som er mer konstruktivt ang det alternative - åndelige enn å dra på messer. Det merker jeg spesielt de siste månedene.

AdsBot [Google]
Jeg skjønner veldig godt at du ikke gidder å sitte der i tre dager Ailo! Det hadde ikke jeg heller (om jeg hadde hatt noe å tilby).
MEN du skal vite at det er mange som er takknemelige for at du tidligere har vært der, og at de dermed har fått innblikk i
sjamanismen til å sjekke ut videre. Det er vel i hovedsak det messen er godt for, tror jeg. Nemelig å kunne få den informasjonen
en trenger for å kunne gå videre - i beste fall da.
På messen i fjor overhørte jeg en ung jente, som fortvilet spurte en spåkone: Men BLIR jeg gift da?
Kjente at det gjorde meg ganske sliten og kvalm. Og slik er det nok mye av. I år kom jeg til messen først 16.30 på lørdag.
Foredraget jeg skulle på kl 17 var fullt og dermed fikk jeg god tid til å snakke med gamle kjente, og det var verdt 150 kr.

Fikk også med meg noe av konserten til Chandra Lacombe og Kailash Kokopelli, nydelig med en god atmosfære i salen. Lyspunkt!
Da jeg gikk kl 20, hadde jeg shoppet to nye steiner, men dem skulle jeg jo ha likevel ...
GjenopprettetMedlem
...har vært på alternativmessen i Bergen de 2 siste årene. Joda, det er ganske kommersielt men det jeg liker er å se de forskjellige foredragene.Der kan få mer info om emner man ikke har visst så mye av fra før. I tillegg fikk jeg med meg 3 stk. forskjellige typer trommereiser. Gleder meg helt klart til neste alternativmesse som skal avholdes i Bergen...

GjenopprettetMedlem
Var på messa alle tre dagene,det som var det store høydepunktet,var møtet med Wolf og Samin.Vi hadde mye å prate om,det var ett kikk å få treffe dem.
Messa,tja,det som slår meg er plakatene på standene:300-400-600kroner for 20 minutter,enkelte snakket bare om hvor dårlig andre var,han-hun var anbefalt av både leger og div.Det var hoss enkelte en kvalmende bakvaskelse om andre healere,de var useriøs og bla bla bla.Nei,skulle du bli "frelst"så var det kun "meg"du måtte gå til,de andre var bare falske pengesugere osv.
Ble veldig dårlig av alt den negative bakvaskelsen.Hva er det som skjer på disse messene no for tiden,trodde at man skulle være venner å se på hverandres måte å jobbe på,komme med gode råd å ta i mot gode råd,som begge parter kan dra nytte av.Nei det går for det meste ut på å fremheve seg selv i ett opphøyd lys,og å kaste mørke skyer over andre ,for å fremme seg selv.
Nei ingen flere store messer for meg.
Hva hadde alle dise utenom alternativ bodene der å gjøre,trodde det var ei alternativ messe og ikke en martna.
Lyspunktene var møtet med Samin.Wolf og flere jeg hadde gått på kurs sammens med.
Lurer på om ikke vi på sonen kunne ha møtes å diskutert en alternativ messe isteden for alternativmessa,en tanke?
GjenopprettetMedlem
"ørnen":
Var på messa alle tre dagene,det som var det store høydepunktet,var møtet med Wolf og Samin.Vi hadde mye å prate om,det var ett kikk å få treffe de.
Lurer på om ikke vi på sonen kunne ha møtes å diskutert en alternativ messe isteden for alternativmessa,en tanke?

Å ligemåde ørnen + alle dere andre jeg også møtte der, en flott opplevelse var det. I tillegg fikk jeg oppretta nye fantastiske kontakter, så hensikten min ble oppnådd.
Alternativmessa har sin misjon, sjøl om den har blitt ett alternativt shoppingsenter. Som Liljee skriver og som jeg sjøl har skrevet under kommetar på artikkelen på framsida, så tror jeg den er viktig for mange i det å finne sin veg. At det finnes mange med glassklare blikk der uten å kunne se klart er ikke tvil, har helt sikkert vært blant dem sjøl tidligere, men trur det er en "fase" man må gjennom for å kunne se.
En alternativ messe for Alternativmessa synes jeg var ett godt forslag ørnen som et supplement til den eksisterende messa. Ei messe hvor vi kunne møtes, ha det sosialt, utveklse erfaringer og ha fokus samlet. La dette være en spire som får gro seg stor og sterk etter mange konstruktive og kreative forslag til gjennomføring.

Anonymous
Alternativ høymesse?
Kanskje en god ide? En samling om fellesskapet. Ulike åndelige retninger møtes og søt musikk oppstår. Et bilde dukker opp: høymesse i den gigantiske mormonerkirken i Utah. Tebernacle Choir hummer mykt i bakgrunnen. Pengepresten taler mykt til menneskene om kjærlighet. Jeg vet ikke hvorfor bildet kom, men det kom. Noe godt, og noe ondt.
Jeg ser det kraftfulle i det store. Hvilken kraft det kan bli om mennesker av ulik bakgrunn møtes for et felles mål i positiv ånd. Hitler viste dette, og lederne av mormonerkirken vet det. Jeg mener ikke at stor skala nødvendigvis er ondt, men farene er større her. Det gir rom for å skape noe virkelig stort, men fallet kan også bli dypt. Kanskje liten skala er bedre i lengden? Ansikt som kjenner hverandre, mennesker som har opplevd det ene og det andre sammen. Sterke bånd. Felles ånd.
Gormii
Anonymous
hei
er enig at det kunne blitt laget en annen messe . dær en kunne hatt mere foredrag om det en gjør.
kansje et trommebyggerkurs. sirkler å meditasjon. lært litt om å me hværandre. noe som ikke kostet 4 -6000 pr stand. og høye priser for 10-20m behandling.
å uten at de som laga dette sku bli rike av det.
kansje da ville det bli et bedre miljø også.
en utøvermesse. ikke med masse kramkarer.
sermonier som svette hytte. invielse.

???
å som ikke er lagt til de store byene.
kanse en ide

GjenopprettetMedlem
Jeg er vel en av de som har følt dragningen dit, men samtidig vet jeg at egentlig har jeg ikke hatt noe å gjøre på en så stor messe. Det blir for kommersielt, for stort. Men messeånden er mektig, drar folk. Synes det blir helt feil når alt bare skal dreie seg om "den store allmektige penge". Åndelighet er det vi opplever hver dag, ikke det vi får servert av en eller annen "guru" på en messe. Det finnes mange sjarlataner i bransjen, dessverre ødelegger det også for de som er seriøse.
Alternativ til alternativmessa høres ut som en mye bedre ide`, skulle mye heller brukt tiden min på det. Samtidig er det slik at er du seriøs med det du driver med, så vil folk etter hvert begynne å komme til deg. Å tjene seg rik på folks usikkerhet er alt annet enn seriøst. Så kan en lure på om disse folkene som driver på den måten virkelig har evnene sine i behold. Jeg tror nemlig at hvis du misbruker evnene dine på noe som helst vis, vil du etter hvert miste dem. En skal være ytterst ydmyk og bruke sine evner til beste for sine medmennesker. Med det i bakhodet blir sånne store messer helt feil for meg.
GjenopprettetMedlem
Jeg leste innlegget ditt Ailo,og følte din mening stemte med min egen opplevelse,-på fredag,den første dagen.
Men så forandret bildet seg.
jeg stod på stand 429 og delte ut brosjyrer,snakket med folk om å finne stillheten inni seg selv. Om de ytre påvirkningene
-om det å kunne trekke seg tilbake fra massen.
Lørdag fant jeg min plass,min måte å forholde meg på i massen,til massen.
Roen senket seg.Musikken fra senen i midten var vidunderlig. Folk passerte,folk stoppet opp,alt i en rytme.
Jeg lyttet til menneskers ønsker for seg selv,for andre,til historier om opplevelser og smerter som ga uro i kropp og sinn.
Til fortellinger om liv som var forandret etter møte med det alternative,om sykdom som var blitt en gave.
Alt passerte i rytmen fra støyen,fra musikken.
Vi var så heldige å ha stand ved siden av en danske som hadde ingenting. Bortsett fra et bord med hvit duk og to stoler.
På bordet stod det en fotoramme med teksten "klarsynt" på purpurfarget bakgrunn.
Det var første gang han var på messe i Norge.
Han var ydmyk ovenfor sine evner. Han bar sitt ansvar,han formidlet med kjærlighet.
Jeg begynte å anbefale han for de som var på søken etter å få hjelp til å se seg selv.
Søndag kom,alt var perfekt. Jeg var bare glad for å være blandt mange.Alle med hvert sitt ståsted å se "helheten" fra eller
måten å være i den på. Alle med hver sin rytme i fotstegene, i kroppsspråket,i sitt uttrykk.
En rytme som ga meg ro til å lytte etter "musikken" som førte meg lenger og lenger inn i gleden.
Jeg var en formidler for de som var på leting etter stillheten på innsiden, for de som trenkte en plass
i naturskjønne omgivelser. Og jeg var takknemlig for å kunne formidle muligheten,-til den komersielle verden.
Og i dag når jeg leste innlegget ditt Ailo,så slo det meg at når man leser innlegg fra sjamansonen.com på pc-skjermen
i et husrom,ja, så er det det samme som å bevege seg på alternativmessen. Bare at der beveger man seg fysisk.Man går fra
stand til stand på leting etter noe som kan bringe en videre,eller få en følelse av at man er på sin egen vei,
eller kjøpe noe som gir bekreftelse på at man er på veien inn til seg selv.Eller kanskje er man bare nysgjerrig.
At man er på en vei blandt mange.
Så treffer man noen eller noe man kan være enig med,eller kanskje uenig med osv.Alt etter hva man trenger.
Er det ikke det man gjør når man sitter fremfor pc`n og leter etter noe som berører en til uttrykk,
eller en slags indre bevegelse
som gjør at man får en følelse av å være tilstede i sitt eget liv.
Slik kan man også se på "sonen",som en messe for en spesielt interessert masse.
Man leter etter innlegg som gir bevegelse,gjenklang eller noe som får en til å føle et eller annet.
Og som til og med bringer følelsene dit hen at det gir engasjement til å skrive innlegg,uttrykke noe,dele noe med andre.
Som om man var en familie.
Eller en messedeltager på det ene eller andre vis.
Jeg setter pris på de forskjellige "messene",
om jeg går på de via pc`n eller med det fysiske legemeet der ute i den "jordiske verden"
Bare at på pcen har jeg mye,mye vanskeligere med å lytte etter en rytme som får meg til å kjenne igjen
stillheten på innsiden.
Her blir jeg grepet av følelser og noen ganger så sterk at de må få et uttrykk,men ofte føler jeg en uro fordi
jeg ikke ser helheten av det mennesket som berører meg med sine ord.Jeg blir en surfer som sliter med å komme på land.
Så jeg liker meg egentlig best der jeg kan møte enkeltindividet,være nær med hele meg,men alikevel i den store massen.
Gjerne i de små rom der felles hensikt gjør det lettere å kjenne vibrasjonene fra alle tonene.
Det finnes så mange måter å forholde seg til den ytre verden på,se sammenhenger og måter å finne sin plass på. Vi er et uttrykk for og med skaper kraften.Det er bare så vanskelig å finne uttrykk som oppleves som om de er til det beste for alle,alt.
Mvh Marie
GjenopprettetMedlem
Du har rett Marie,men alle har vi forskjelige syn på saker og ting,alle skal respekteres.
Men tenk dere at vi på sonen og andre som er innteresert,kunne ha fått istand en messe der vi gir hverandre og andre inntereserte,av oss selv og det vi står for,tenk hvilken kraft det hadde vært.
Det er som med alle andre grupper i samfunnet,som har årlige treff,for å diskutere,gi av hverandre,lære å lytte.
Er gjerne med på å få det til,men da trenger man et sted tidspunkt og flere til å bistå med arangemanget.Det er også en måte å møtes face to face,noe som gir en mer intim atmosfære,det merket jeg godt,da jeg traff Wolf og Samin på messa,det var som om vi hadde kjent hverandre hele livet følelsen av å høre sammen var helt naturlig.Så er det noen som stiller opp for å prøve å få noe til,gi lyd
GjenopprettetMedlem
Jeg er enig med dere at det har lett for å bli noe surr og støy på en messe.
Men sett fra min side hadde jeg det bra på messen, jeg satt og ga håndanalyse.
Bare det å kunne se at det forandret seg i blikket og sjelen til de som kom på min stand
og fikk en analyse er egentlig betaling nokk...
Men siden ikke jeg kan betale reise opphold og standleie med den samme energien
som jeg såg i sjelen, var jeg nødt til å ta betalt i penger også.
Penger er også energi som går fra person til person, så da gir de glede også
Det er viktig å beskytte seg fra alle dårlige energier fra publikum og enkelte utstillere,
om ikke blir det en dårlig messe opplevelse uansett...
Jeg må støtte meg til de ord som Ørnen skriver, det var som å treffe gamle kjente
når jeg traff Ørnen og Wolf, Wolfking var der også og ga noen fine trommereiser i
fullsatt lavvo..
Når det gjelder det å treffes så bruker det å være et Alternativ landstreff her på Sunnmøre hvert år,
Det ligger en tråd på GaiaForum (unskyld Ailo

) men det er et så fantastisk treff at dere må bare ta en titt:
http://forum.gaiaforum.com/viewtopic.php?t=7515159
Jeg vet der er noen få plasser igjen, men om ikke så lager vi et lignende senere..
Klem fra
Samin

Anonymous
ja dette er et brenbart tema som er satt ut hær.

det er sikkert at mange kansje føler seg litt trokka på, men vis respekt for andres meninger å synspunkter
det er viktig, jeg har mine om dette men andre kan va uenig. men da er det kansje bra for oss alle at vi får flere små en mange store, så det samin la ut. virka som en plass dær det kan bli moro. virker som et sted dær kramkarene ikke vil komme. eller tar æ feil samin.
med lavoer å svettehytte , foredrag , utveksling av erfaring, noe alle kan vokse på,
så vis respekt , kjærlighet og omtanke til hværandre så bli dette bra mine venner.
en plass i skogen på en gammel gravhug
månelyset skinner
det er lagt en ring av steiner dær
bretter ut mitt skinn
tar fram min pipe
tenner den
sender en sky av røyk mot månen
i den er det bønner
bønner om forsoning helbredelse tilgivelse og forståelse
salvien er tent
dens røyk renser plassen.
tar min tromme
påkaller de gode ånder min indianer i meg
reiser så opp i lyset
når æ ser verden under meg
sender jeg lyset til alle folkeslag
etter en stund er jeg tilbake i ringen
velsignet være de jeg nådde i kveld
måtte alle lysets engler vise veien i det mørke parti i livet
fred i deres sinn
klem fra oakmann

Synoo [Bot]
Takker for gode ord Samin. Messene er dyre for utstillerene og dessverre er det nå sånn at utstillerene også trenger penger for å dekke utgifter. Ja faktisk så trenger folk som jobber med alternative ting penger på det de gjør også, på lik linje som alle andre folk.
Når det gjelder turen til Hotel Union er det en flott tur, men ser at jeg er feil skiltet som sjaman. Det er jeg da ikke, bare får å understreke det. Jeg trommer og kan noen sjamanteknikker, men noen sjaman er jeg ikke. Det kreves det litt mer til.
GjenopprettetMedlem
Det er greit å være uenig, så lenge man kan diskutere ting på saklig grunnlag. Og for all del, jeg har mine meninger, ganske sterke sådanne, men respekterer at andre kan se ting på en annen måte. Det er med på å gjøre livet spennende og verdt å leve.
Oakmann2, det diktet ditt var forresten bare nydelig. Sitter med klump i halsen her. (Måtte bare si det)
Varme tanker til dere alle

Anonymous
Det første som slo meg da jeg kom til messen, var ordene Coca Cola og Valhall på messebygningen. Denne sammenslåingen av kommersialismens kanskje mest kjente navnetrekk og vikingenes hellige sted - det finnes knapt et bedre begrepspar for forvirringen som fantes under dette taket. Riktignok var det høyt under taket i bokstavelig forstand, men ingen hadde gjort noe med hallens store hvelv - benyttet seg av rommets, lysets og arkitekturens muligheter. Det var en tom neonhimmel som strakte seg over mylderet nede.
Jeg har ingen problemer med menneskemengder - vi var en vennlig forsamling der inne, og i et urbant samfunn er det en del av livet vårt å bevege seg rundt omkring på arenaer med mange andre samtidig. Da jeg var i Japan opplevde jeg massesamfunnet i en helt annen skala enn her i Norge, men også mye mer harmonisk og i flux.
Det iøynefallende ved messen var jo at selv om man var i mengden, så var jo de fleste på leting etter sitt personlig meningsgivende funn, eller holdt på med å by fram sin individuelle tjeneste eller vare. På en måte var det en uekte masse på leting etter sin form, hele tiden.
Siden jeg hadde unnlatt å sende PMer på forhånd, traff jeg heller ingen av dere, og slik fratok jeg meg noe av opplevelsesmulighetene - Hilsen til Wolff, Samin og Ørnen!
Vi ses en annen gang! Jeg var kvinnen med herrehatten, lørdag midt på dagen.
Ellers er det jo veldig sentrale emner som tas opp her i tråden: som Jonny spør på forsiden: Finnes det et alternativ til det kommersielle? Ønsker vi alternative forsamlinger utelukkende basert på statlige subsidier eller idealistiske sponsorer? Hva blir det alternative da til i så fall? Størrelsen er ikke alt, jeg var nemlig på messen i Tønsberg, og den virket enda mer kommersiell på meg. Mye er et spørsmål om estetikk, men det estetiske er med på å skape illusjoner og hypnoser, mens vi vil våkne...
Anonymous
Vet ikke om jeg holder meg innenfor temaet her nå, men jeg vil bare si at jeg synes begrepet "alternativ" er litt dumt. Alternativ i forhold til hva? Hvis det handler om et alternativ til skolemedisin, er jeg ikke enig, og jeg synes det er uheldig at såkalte alterntive behandlere setter seg selv i en slik bås. Det er etter mitt syn ikke et alternativ fordi healing og andre former i samme bås er noe helt annet enn skolemedisin. Det er et totalt annet menneskesyn. Hvorfor ikke kalle det holistisk messe eller noe annet som passer? Hvorfor ikke kalle det for hva det er isteden for å skulle måle seg med det som hittil har vanlig og hele tiden sette det opp mot noe?
Messen ble sikkert til fordi noen ville nå nettopp massene, men hvorfor skal det hele tiden handle om "det andre"/"alternativet"? Høres ut som om folk ikke tar seg selv seriøst.
Kommersielt blir det foreløpig, når det er slik man når fram i denne verden. En overgangsperiode kanskje? Men det var da fælt til priser for korte konsultasjoner midt oppi den folkemengden. Var det nødvendig eller? Skal jeg gå til healer, foretrekker jeg og gjøre det under andre forhold.
GjenopprettetMedlem
"Kristin":
Vet ikke om jeg holder meg innenfor temaet her nå, men jeg vil bare si at jeg synes begrepet "alternativ" er litt dumt. Alternativ i forhold til hva? Hvis det handler om et alternativ til skolemedisin, er jeg ikke enig, og jeg synes det er uheldig at såkalte alterntive behandlere setter seg selv i en slik bås. Det er etter mitt syn ikke et alternativ fordi healing og andre former i samme bås er noe helt annet enn skolemedisin. "KLIPP"
Men det var da fælt til priser for korte konsultasjoner midt oppi den folkemengden. Var det nødvendig eller? Skal jeg gå til healer, foretrekker jeg og gjøre det under andre forhold.
Det er egentlig skolemedisinen som er den "alternative" det som vi kaller alternativt kom egentlig først, ogå kom skolemedisinen som et alternativ..
Dyre priser sier du!!
Det koster litt å delta på messen, ca 5000,- for en stand, ca 2500,- for et hotel og ca 2500,- for reise til de som kommer langveisfra, og dette er for
ca 3 dager. Så husleien og utgiften er nokk litt dyrere en man har til vanlig, og dette skal forhåpentligvis dekkes inn igjen..
Det er jo helt frivillig å kjøpe tjenestensom du sier, men du kan jo se på det som et "koldtbord"
der du kan få en smakebit av det man går og lurer på..
Og det var det noen som valgte å gjøre, heldigvis..Ellers har det vel ikke blitt noen "Alternativ" messe...
Samin