Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
psbot [Picsearch]
Fant denne artikkelen i Finnmark Dagblad
http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/a ... 521647.ece

Syns det e rått at folk skal jakte ulv med helikopter. Skjønner at det e fælt å miste rein, men kansje man kan begynne å gjete reinen, som de gjorde før i tiden.
Men..... det e nu min menig.
SEO Crawler
en tanke streifet meg. kanskje må man ta ut "ur" fra "urfolk" når teknologien har gjort sitt fulle inntog?

de var urfolk, nå er de folk ikke urfolk.

jeg liker "urfolk", "urfolkstradisjonene" og musikken deres (som kommer fra gutsen, ikke fra timesvis i polerte studio)
men hvor mye er det igjen. er naturen fortsatt hellig, er skal den "overvinnes" slik den vestlig-kristne tradisjonen har illusjoner om (for det kan jo aldri gå, ingen kan overvinne naturen og dens krefter)?
Anonymous
Nei, men noen tror tydeligvis det.
Verst for dem når den slår tilbake...
GjenopprettetMedlem
"torstein":

en tanke streifet meg. kanskje må man ta ut "ur" fra "urfolk" når teknologien har gjort sitt fulle inntog?

de var urfolk, nå er de folk ikke urfolk.

jeg liker "urfolk", "urfolkstradisjonene" og musikken deres (som kommer fra gutsen, ikke fra timesvis i polerte studio)
men hvor mye er det igjen. er naturen fortsatt hellig, er skal den "overvinnes" slik den vestlig-kristne tradisjonen har illusjoner om (for det kan jo aldri gå, ingen kan overvinne naturen og dens krefter)?

Kanskje det er på tide å få inn mere "ur" i befolkningen generelt..?  :eusa_pray:
GjenopprettetMedlem
Vi må vel gjerne heller tenke slik at vil vi at "urfolkene" skal vere urfolk for sin egen del,eller er det egentlig for oss som ikke kjenner fullt ut leveveien og (u)kulturen og de daglige problemene deres akkurat nå??

F...! jeg blir så lei av all denne romantiseringen over verdens "urfolk",og utenforståendes meninger om hvorden de er,lever,tenker og helst skal fremstå slik at det varmer vår frosne hjerterot!

Alle urfolkene som lever akkurat nå,har like lyst på et lettvint,behagelig og bekymringsfritt liv med økonomisk fremgang som oss andre.De fleste strever for å oppnå det,akkurat NÅ!

Om det er godt eller galt  er ikke poenget,det handler om lik rett til et "moderne liv".
Ikke misforstå meg,jeg måtte bare få det ut.... :innocent2:

Meld Eder til Karasjok, underbetalte reinsgjetere fra byer , tettsteder og godstolen! :P
psbot [Picsearch]
Et urfolk e vi nu, kossen vi enn snur å vender på dette.....
Æ tror også at de fleste faktisk lever i pakt med naturen, men.... så har du alle dem som på død og liv, bokstavlig talt skal, eller MÅ tjene penger.
Reindrifta har jo også fått ett ( ufortjent ?)dårlig rykte ang tap av reinkalver, der de påstår at det er mistet flere kalver enn det er simler til å føde dem. 
GjenopprettetMedlem
Dette er ikke noe annerledes enn ute i distriktene uten urbefolkning.
Der går bønder løse som dirrer av triggerhappiness etter å knerte så å si alle levende (og mette) rov(kraft)dyr som Norge måtte ha!
De har krevd rovdyrskade -erstatning for sau etter i sommer, som overstiger alle støvler og skaft,men sannheten er vel at halvparten av the lost sheep en del steder i sommer døde av ivrige spyfluelarver som fikk yngle i fred.
Det er liksom mer tidkrevede og ekkelt,det!
Jada,tid har vi nok av inn i evigheten,men de fleste vil vel ha avkastning ? :)