Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Francis [Bot]
I følge forskere så mister mennesket 21 gram når døden inntreffer, men ingen forskere har noen forklaring på hvorfor menneskekroppen bli 21 gram lettere når vi dør. Hvor disse grammene forsvinner fra...
Det skal visstnok ha vært gjordt forsøk på hunder, hvor hundene ble avlivet med medikamenter, dem ble veid men dem mistet ingen gram når dem døde.

Dem sier det er menneskets sjel som gjør at disse 21 grammene forsvinner når vi dør...når sjelen forlater kroppen.
Har ikke dyra også sjel? Hvorfor mister ikke feks hundene disse grammene når dem dør? Pussig...  :o
Noen synspunkter...?
GjenopprettetMedlem
Nei, det kan jeg ikke svare på. Men det var veldig interesant å høre.
Jeg har hørt om de 21 grammene fra menneske kroppen,
men var ikke klar over at det ikke var slik med dyr.

Takk for kunnskapen. 

Hm.. jeg fikk noen tanker akkurat nå om at mennesket står utenfor dyrekretsen og er høyere utviklet,
kanskje er det disse 21 grammene som gjør hele forskjellen, fra menneske til dyr?
Så på en måte går kroppen tilbake til dyreriket når vi dør, for å brukes på nytt, mens mennesket som individ lever videre?
Vil det si at dyrene ikke har flere liv?
Buddistene er det vel som mener at dyrene etterhvert vil komme opp til vårt nivå..
Så da er det disse 21 grammene som de må utvikle kanskje for å nå videre opp på utviklingstigen?

Mvh jimango
GjenopprettetMedlem
Hvilke forskere har funnet ut dette? Hvor, hvordan, når...??
Tillegg:
Jeg svarer meg sjøl, jeg fant ut av det, det er ikke forskere, men én lege som veide seks døende mennesker (pluss femten hunder som han drepte langsomt med gift), for hundre år siden...!! Se:
Sjelen veier 21 gram
http://www.forskning.no/Artikler/2004/m ... 7.63  — Her konkluderes det med:
Leser man studien som "Soul Man" publiserte, blir man ikke akkurat overbevist av de vitenskaplige dataene bak teorien hans. — Forskningsresultatene fra menneske til menneske og hund til hund spriker svært, og doktoren selv innrømmer at det trengs mange flere forsøk for å si noe helt sikkert om sjelen er av materie. — Så doktoren fant vel egentlig ikke - sett med moderne vitenskapelige øyne - verken at sjelen er av materie eller at den veier nøyaktig 21 gram. Til det er utvalgstørrelsen for liten, muligheten til å måle vekt for unøyaktig, og metoden svært suspekt.
Men forskningen hans er opphavet til "They say we all lose 21 grams at the exact moment of our death…everyone", som det står å lese på den amerikanske filmplakaten til "21 grams".

Les gjerne også:
http://www.snopes.com/religion/soulweight.asp
Der får denne "forskningen" et skikkelig dødsstøt! Jeg kan ikke annet enn si meg enig med konklusjonene til forskning.no...
Anonymous
har jobbet på sykehjem
brukte å sitte med de som lå for døden,
ba for dem og da de gikk over var det som et lilla lys som steig ut av kroppen .
jeg hadde altid et vindu åpent , og så forsvant det ut og opp.
så det er vel derfor
tror jeg :eusa_doh:
GjenopprettetMedlem
En omsorgsfag-lærer med sykepleier som fortid,mente at det som letter vekten på kroppen,er avsondringen av forskjellige kropps-væsker.
Bare spør svein tveit    han kveit! :respect: