Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei alle sammen.  8)

Når jeg traff denne zen-mesteren jeg har snakket om tidligere, lagde han noen tegn til meg...
Avataren min er et av disse tegnene.
Dette tegnet er skrevet på et asiatisk språk, kinesisk eller koreansk.
Det skal representere min personlighet..

Jeg har fått det oversatt når jeg fikk det, men har etterpå fått høre at det kan oversettes på forskjellige måter.
Er det noen der ute som kjenner det igjen, eller kan få en tolkning på det?

Som sagt vet jeg ikke helt hvilket språk det er, da han kunne både koreansk og kinesisk i forskjellige dialekter. tror han kunne litt japansk og, men det er det ikke!
Men hun som kjente det igjen var kinesisk, så da er det vel det..

jimango
GjenopprettetMedlem
Vel ,, utifra de få svarene jeg har fått her ... kremt.... ingen  :o

Så er det vel få som kan asiatiske tegn her  :P

Men jeg fikk tak i en og han ga meg følgende svar:

Hei igjen
Tegnet uttales "dé" på kinesisk, "toku" på japansk, "dek" i en del kinesiske
dialekter.
Det er vanskelig å oversette, men betyr noe i retning av ³moralsk kraft². Du
har kanskje hørt om den taoistiske visdomsboken Tao Te Ching (som også
skrives Daodejing)? Den andre stavelsen i det navnet (Te = Dé) er dette
tegnet. Boken kalles på engelsk blant annet The Way [Dao] and the Power
[De].
Hilsen "-----" (som har dette som ett av tegnene i mitt kinesiske navn:
Hao-de)

Jeg hadde jo håpet på en lengre beskrivelse en dette men det var det jeg fikk...

Men jeg likte vel det med at det var et symbolet på de helter som levde for lenge lenge siden, men som det ikke er mange igjen av..
Som jeg vel og merke fikk fra skribenten selv ;)
mvh jimango
Anonymous
"jimango":

Som jeg vel og merke fikk fra skribenten selv ;)

Och han vet nog detta bäst...    ;)  :icon_biggrin:
GjenopprettetMedlem
Hei.
Jeg spurte en kinesiske venn og ei venninne fra Singapore om de kunne forklare det for meg.
Det var veldig komplisert, for det kunne ha mange betydninger, men betydde ikke noe spesiellt alene. Men de kunne fortelle var at det var vanlig å bruke det i navn, da det var et 'godt' ord, som du gjerne ville kalle barnet ditt.

Min kinesiske venn slo det opp i sin engelsk-kinesiske ordbok, og kunne da fortelle at det direkte oversatt betyr 'kind', 'goodness' og 'virtue'.

Så om dette representerer personligheten din, så er vel du en kjernekar! :)
GjenopprettetMedlem
"Alaika":

Min kinesiske venn slo det opp i sin engelsk-kinesiske ordbok, og kunne da fortelle at det direkte oversatt betyr 'kind', 'goodness' og 'virtue'.

Så om dette representerer personligheten din, så er vel du en kjernekar! :)

takk takk  8) :wub:
Anonymous
I min japanske/engelske håndbok "2000 essential kanji" står toku oppført som nr. 592!

Ja, den grunnleggende betydningen er virtue også på japansk.
Tegnet blir mye brukt sammen med tegnet "ki/gi" i ordet tokugi: Det blir en mer konkret og levende tolkning av virtue - begrepet betyr da integritet, men også civil courage.

Et menneske som har utviklet tokugi er da en person som balanserer  sine holdninger,følelser og handlinger og har mot til å stå inne for dem over for andre/samfunnet.
Integritet og civil courage har lenge vært nøkkelord for undertegnede selv, by the way.
En flott kalligraphisk gave du har fått, med et sterkt motto.
GjenopprettetMedlem
Jøss.. tusen takk Masha..

Da er det faktisk en link mellom de to betydningene jeg har fått... tusen takk  :eusa_dance: