Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
AdsBot [Google]
GRATULERER med dagen!

"ædni":

samefolkets dag, ikke nasjonaldag.                  http://www.samediggi.no/artikkel.asp?AI ... 1=1&Back=1

PS. Ædni, i den linken du la ut her står det faktisk nasjonaldag:
6. februar
Samenes nasjonaldag. Den er til minne om det første samiske landsmøtet, som ble holdt i Trondheim i 1917. Dette var første gangen at samene var samlet for å arbeide for felles samiske saker over nasjonalstatsgrensene. Dagen ble første gang feiret i 1993.
Anonymous
Ja det står faktiskt nationaldag på svenska sametingets hemsida också...  :icon_rolleyes:

Grattis Grattis!
Sensis [Crawler]
Vi er ett folk, en nasjon, men ikke et land eller en stat.

Det som kan utgjøre en nasjon kan være en (etnisk)gruppe eller et folk med samme språk, at de bor på ett område, ha egne næringsveier osv... syns jeg å huske fra min politisk etniskradikale eller konservative fortid, forstå den definisjonen den som kan...

Jeg kaller dette Samefolkets dag...

Jeg er for øvrig blant den lille minoriteten som ville han dagen til den 21 juni, som en hyllest til naturens kraft, men politikere vet dere, de skal hylle sine egne og valgte denne bistre, kalde datoen i denne måneden da folk hutrer til tross for temperaturstigningene...helt umulig å få en folkefest utav det desverre, men tenk om det var på sommersolverv.

Jeg husker for noen år siden, vi kjørte Østlandet rundt for å finne stenger til en stor lavvo. Vi slo den opp i Tøyenparken og fyrte bål og kokte kjøtt og serverte det på papirtallerkner på Samefolkest dag. Det var ikke helt lett å spise det varme kjøttet og buljongen på tallerkner som bulet og gav etter, attpåtil satt vi i skredderstilling eller så lå vi rett ut.

Da kom en av de kjente eldre samedamene dit, i kofte og sølv og fint silketørkle,  så på oss som lå der på skinnen og balanserte papptellerknene så godt som vi bare kunne, hun satte seg ned på kne foran ilden, reiste seg opp igjen.

..uff, det er så ekkelt med all den røyken, sa hun...

Så gikk hun. Etter det gikk jeg. Jeg har ikke sett feiring i lavvo siden da.

Men siden sommersolverv ikke ble Samefolkets dag, har noen entusiaster og jeg innstiftet Sjamanenes festdag på sommersolverv...og har feiret den i syv år nå.

Du kan for øvrig slå opp på Wikipedia, dit Ove pleier å sende oss, og se om du blir klokere på skillet mellom nasjon, land og stat m.m.

http://nn.wikipedia.org/wiki/Nasjon

mvh. ailo
GjenopprettetMedlem
Gratulerer så mye med dagen fra Snøugla