Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
I dag hørte jeg nok en gang vardøgeret til min sønn, for jeg har funnet ut at min eldste sønn må ha det.
Det er så typisk, jeg hører de lydene som han lager og som forteller at nå er han på tur inn. Det kan være at han sparker i veggen med foten, for å få av seg snøen, et dunk i veggen når han plasserer sykkelen der. Et par ganger har jeg hørt voldsom dunking og romstering, som om han har en kompis med seg og de har et vennskapelig basketak på trappen. Til og begynne med tenkte jeg at nå har jeg hørt feil, en tilfeldighet. Men det skjer ofte, og etter at jeg har hørt disse lydene, kommer han vanligvis etter 10-15 min.
Kanskje dette går i arv, for faren hans har det på samme måten. Når det gjelder faren har han et så tydelig vardøger, at man kan ikke være i tvil om at det er slik.
Første gangen jeg opplevde det var i den tiden han gikk på frierføtter. Han kjørte i en gammel bil, som gikk på diesel. Når han kjørte opp til huset, var det ikke mulig å IKKE høre det. Her slamret han hardt igjen bildøren, for så å springe opp yttertrappen, og åpnet da ytterdøren. Så skjedde det ingenting mer, jeg gikk ut for å sjekke. Men han var ikke der, han kom selv etter ti min. Jeg syntes den gang det var litt skummelt. Men ble etterhvert så vant til dette at jeg satte over kaffen, da jeg hørte disse lydene.
Jeg hører fortsatt disse lydene når faren kommer og skal hente sønnen, vardøgeret varsler en liten stund i forkant.
hm pussig det der. Jeg har ikke opplevd vardøger på andre personer.
Noen andre som har opplevd vardøger og har lyst til å fortelle?
Sensis [Crawler]
Jeg har det i blant med telefonen, vet om det er kjente og hvem av dem det kan være som ringer før jeg tar opp røret.
Alle har vardøger, alle har lyskropper som kan dukke opp før personen selv, for lyskroppen kommer på besøk med tankens kraft og fart...
Jeg tror det å kunne se vardøger først og fremst ligger hos observatøren, om vedkommende er åpen for det og har evnen til det, eller ikke...
ailo
Anonymous
hm ok, men jeg har trodd at ikke alle har et vardøger. Det er morsomt det med telefonen, så her er det altså snakk om et vardøger det også? Jeg har det med å gripe etter mobilen, sånn helt plutselig, så tikker det inn en mld eller det ringer. Eller man plutselig tenker på en person, så ringer personen like etter. Det er igrunnen bra at man blir varslet i forkant

Jeg nevnte det med vardøger til min sønn, som kunne fortelle at han merker at lufttrykket i et rom forandrer seg, når en person er på tur. Eller så er det ikke alltid han hører at jeg kommer inn i et rom, men han kjenner det i luften at jeg er der. (han er ti år) Så antageligvis merker han da lyskroppen som du snakker om.
GjenopprettetMedlem
Ja,vardøger er relativt kjent i min families verden.
Jeg tror også det er noe som skjer mest med den som opplever varselet.Men sikker er jeg ikke...
Har selv m.a. opplevd følgende:
Reiser med buss i en norsk storby der jeg ikke bor. Ser en litt perifer slektning stå stille på et buss-stopp på motsatt side av veien..
(Har ikke sett han på flere år.)
Jeg reiser meg i bussen for å se bedre.Men da ser jeg ikke personen lenger..
Bussen kjører mot sentrum.
Så går jeg ut av bussen,og videre mot en stor offentlig bygning der jeg aldri har vært.
Når jeg tar tak i håndtaket på den tunge,høge døra,tar slektningen jeg nettopp så på bussholdeplassen ,i døra på innsiden..
Vi ler begge to,og jeg får vite at han har vært der inne en lang stund,og ikke der jeg så han.
Jeg syns det er rart, sier vi må møtes igjen snart hjemme,og haster videre.
Neste gang vi møtes,er 2 mnd. senere i en kirke,da han er spurt om å lese dikt i begravelsen til en av mine nærmeste.
Anonymous
Jeg har skimtet min samboer i sidesynet (mens jeg står ved kjøkkenbenken) og begynt å prate med ham. Så var han ikke der likevel, men kom hjem like etterpå.
Sensis [Crawler]
Jeg skimtet en trane to tre ganger i sidesynet i vinduet tidligere i dag, ble like overrasket hver gang, og overraskelsen varte en god stund, for jeg vet det gikk tid før jeg fant meg selv her sittende bak Macen...
Jeg tror også at dyr kan ha vardøger...katter og hunder og andre.
Og fuglen er en sjelefører. Så hva varsler denne tranen mon tro?
ailo
GjenopprettetMedlem
Hm.. dette var det jeg fant om tranen..
Crane's Wisdom Includes:
http://www.geocities.com/~animalspirits/index33.html
*Symbol of spring and light
*Astral travel
*New knowledge
*Seeing all things associated with secrets
*Wisdom
*Seeks to help others on their paths
*Longevity
*Elegance
*Using voice uniquely
Kanskje er noen av disse mulighetene på vei? .. men dette er kanskje ikke så uvanlig for deg?
SEO Crawler
jeg så tydelig ailo gaup som smilte til meg fra en møtende bil, når jeg kom kjørende kl 14.15 med min eldste datter i bilen
eller var det det? kanskje var det en som lignet. han lignet
veldig, og hele stemningen hadde et merkelig skjær over seg...
nuvel. ikke å vite er ok
Anonymous
Med meg har det ofte skjedd at jeg hører det ringer i dørklokken, har gått for å åpne, men ignen der. Om en litt så har det ringt på igjen og akkurat det menneske jeg tenkte på stod der. Har og ofte tenkt på et bestemt menneske, og ikke lenge så har denne ringt til meg og sagt det samme at hun tenkte på meg på akkurat samme tid. Vet nå ikke hva det er, vardøger eller noe annet. Men er så vant til det at blir ikke forbauset engang lenger...

GjenopprettetMedlem
Ikke så mye om vardøg i mitt svar, men litt om trane.
Dette skriver Carina Solöga Högman i boken "Djurens språk"
*Trana
Var uttrycksfull och du når ditt mål.
Din gåva är att inspirera andra med dina uttryck.
"Vi hyllar livet - vårt liv är en enda dans" var tranans ord till mig.
Och visst är livet en dans - en glädjens dans.*
Syns det passer deg veldig bra Ailo. Så mye som du inspirerer!
Gunilla
AdsBot [Google]
Fant denne gamle linken fra sjamansonen om telepati:
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... opic=110.0
Tenker da særlig på kommunikasjon mellom menneske og dyr. Jeg føler fortsatt at jeg kommuniserer med katten "min", som jeg måtte gi bort i høst pga mitt barns allergi. Men jeg kan jo være gal da

GjenopprettetMedlem
Når det gjelder Tranen som budbringer,tenker jeg at den ligner veldig på en Ibis.
Den egyptiske guden Thoth er symbolisert som en ibis,men noen mener det er en trane.
Vel,uansett,så er det et sterkt varsel i så måte. Thoth hadde sin jobb med å bokføre når sjelene skulle på den stooore vektskålen.
Og mestret skrivekunsten!,magiske formularer og annen vitenskap.
Men men,det var nå
en mytologi.

GjenopprettetMedlem
Æg bur ganske nimme jernbanen,å kan kjenna vardøgene te dei folkå så æ på toget,æg kan kjenna dæ i frå bila ao,så passere huset vel 150 meter frå veien.
Dæ kan ikke bara vær energien,æg kjenne stemningen skifta ao.
En slags unntaks-tilstand mens dæ pågår,et øveskudd av energi,så bare passere forbi.
Æg kan merka foggla sidde ude i trenå å sende tanka på mæg,ser æg tilfeldigvis opp,så æ dæ inn i di småe altsjåanne fuggla aoene.
Anonymous
"Liljee":
Tenker da særlig på kommunikasjon mellom menneske og dyr. Jeg føler fortsatt at jeg kommuniserer med katten "min", som jeg måtte gi bort i høst pga mitt barns allergi.
Två av mina grannar har katter, som har sendt bilder till mig och fortaller hur de har det.
Jag är allergisk och kan icke ha egna dyr... men grannkatterna snacker med mig

Men jag kan icke begynna konversationen selv...
Telefonen... det är bara med vissa personer, som jag kan känna när de ska ringa. En syster och min mamma. Om jag tenker för mye på min syster... då ringer hon

så om jag icke har tid att snakke i telefon... då kan jag icke tenke på henne...

SEO Crawler
teleterkji:
du er ikke bare ett med altet, du er ett av altet, (dvs altet har spist deg :beer: :w00t: :razz:

)
"jeg er konsumert av gud, snakk heller til meg imorgen"
"var det min tanke, eller fjertet nettopp den blåmeisen der borti treet (20 meter unna)?"

Anonymous

Anonymous
Fønix, jeg har også opplevd at faren til mine barn hadde et vardøger. Det var i det første huset vi delte. I neste huset var det tydeligvis jeg som utviklet vardøger, men det har jeg jo kun blitt fortalt og ikke opplevd selv. Dette huset tok jeg meg veldig av i en periode, og jeg føler fortsatt at jeg har en slags pågående taus samtale med huset og stedet.
Så jeg tror at det er tilknytningen til stedet som bidrar til fenomenet vardøger.
Det kan nok ligge til familer, eller man blir oppøvd i iaktagelsen gjennom god kontakt med et eldre familiemedlem. Jeg hadde en veldig god kontakt med min mormor, og mange vardøger-opplevelser med henne.
I et annet, veldig gammelt hus, hadde jeg visst et vardøger som ilte meg forut når jeg var på vei ut av huset. Folk som ventet trodde de hadde kommunisert med meg og hørt meg, mens jeg var fortsatt langt inne.. Noen som har kjennskap til det?
Katter og mobiltelefoner er et eget kapittel (eller to).
Anonymous
Dette var interessant å høre Masha. Det kan nok ligge til familier. Jeg husker jeg var på besøk hos tante til min ex, og hennes yndlingstema var å fortelle om vardøger. Ja, hun hadde opplevd dette med sin sønn.
På farsiden min er dette et vanlig fenomen, fikk jeg nettopp vite. Han kan høre konen komme hjem, hører henne snakke, en time før hun da selv dukker opp. Etter som jeg forstår er det ganske vanlig i de samiske miljøer.
Jeg har ikke hørt at jeg skal ha et vardøger, men det kunne jeg godt ha ønsket meg. Jeg har en tendens til å plutselig bare dukke opp ved siden til en person, og har skremt vettet av de. Jeg lurer på om jeg i min aftensbønn til vår herre skal be om et slikt vardøger, som kan varsle om min ankomst

.
hehe holder nå på å få samisk undervisning pr telefon, og har fått vite at vardøger på samisk er: Ovdasas.
GjenopprettetMedlem

Samma her Føniks...hadde vært greit å varsla folk før en skremmer vettet av dem ja...
Vardøger....har det slik med ei venninde. Mulig vi begge oppfatter hverandre. Hun bor et lite stykke unna, å vi har ikke så ofte kontakt. Det kan gå lenge faktisk. Så kan jeg plutselig begynne å tenke på henne, tenke at nå må jeg ringe eller ta kontakt snart. Da slår det aldri feil, Hun har tenkt det samme omtrent til samme tid, å ringer meg ikke lenge etterpå. Ganske sprøtt.
Har det slik med tlf også. Mobil vel og merke. Ofte når jeg tar opp tlf, for å sende meld..eller ringe...så ringer det eller tikker inn en meldning. Ikke nødvendigvis fra den jeg skulle kontakte, men jeg blir like overasska hver gang.
Jeg har hørt eller vokst opp med det at enten har du vardøge....eller du hører vardøge....eller du kan være begge deler.
Mamma....mormor, ja mange i familien min på mammas side, har alltid hatt vardøge-fenomenet.
En gang da for mange år siden, jeg var vel ikke mer en fem-seks år, bodde mamma og jeg et sted i midt-norge. En dag måtte mamma stikke av i full fart fra min stefar, pga av vold. Å mange timer senere sto vi på døra til min mormor et sted i indre østfold. Da hadde hun stått opp på nattan, gjort klart gjesterommet til oss. Hun visste vi var på vei, selv om mamma ikke hadde kontaktet henne på noe vis. Hun hadde hørt mamma rope på henne. Å hun satt oppe å venta til vi sto på døra.
Mamma vet ofte når tlf skal ringe. Fem min før det ringer, eller det står noen på døra, sier hun alltid. *Snart ringer eller kommer den og den*...Å det stemmer bestandig. Nesten litt skummelt, hehe!
Spennende å høre deres opplevelser med vardøger.
GjenopprettetMedlem
Morro å lese om emnet Vardørger, samt opplevelsene til flere av dere. Det er kjent stoff alt dette, både trykkforandringene i rommet, og det med mobilen.
Har selv hatt lignende opplevelser. Feks hadde jeg vært på jakt. Hadde vandret langt, lenge, og alene da jeg fikk en følelse av at jeg måtte stoppe. Pussig tenkte jeg, men satte meg. Jeg fikk et lite glimt av en kompis av meg da jeg snudde meg. Bare et ørlite glimt, men det var nok. Jeg visste at han ville krysse dette punktet. Jeg ruller meg en røyk, nyter horisonten og det nydelige høstværet. Så fikk jeg en følelse av at nå var det på tide å helle kaffe i koppen min.. og til kompisen min. Ca 15 minutter etter at jeg fikk den første fornemmelsen, så dukker han opp.
Vardørger er ikke et ukjent fenomen hos min familie. Jeg har overrasket flere ved enda flere anledninger, der vi har sittet å drukket kaffe, og jeg har plutselig sagt noe som; Jeg tror ikke du vil ha besøk av de som kommer hit straks. Eller; Nå kommer <navn> innom straks. Jeg selv har slått meg til ro med slike hendelser, for det har blitt en naturlig del ved meg.
Måtte redigere denne da jeg satte meg ved feil maskin, og de som måtte ha lest dette fikk inntrykk av at det var en annen bruker som skrev dette.... God helg forresten, og 
GjenopprettetMedlem
"Nordlyset":
[color=blue]Måtte redigere denne da jeg satte meg ved feil maskin, og de som måtte ha lest dette fikk inntrykk av at det var en annen bruker som skrev dette....
Det hadde du ikke vært nødt til, fordi:
"Din IP-adresse er kun synlig for deg og moderatorer.
Husk at denne informasjonen ikke sporer tilbake til din
identitet og at IP-adresser ofte forandrer seg.
Du kan ikke se andre medlemmers IP-adresser og de kan heller ikke se din."
GjenopprettetMedlem
Samin, saken var at det så ut som Silva hadde skrevet det, derfor står det nå bare et punktum igjen av hennes innlegg, som altså ikke var hennes (hvis dette ikke er ennå et tilfelle av dobbel (eller trippel) identitet...).

Anonymous
I allefall var det artig å lese om deres opplevelser

GjenopprettetMedlem
"Passopp":
Samin, saken var at det så ut som Silva hadde skrevet det, derfor står det nå bare et punktum igjen av hennes innlegg, som altså ikke var hennes (hvis dette ikke er ennå et tilfelle av dobbel (eller trippel) identitet...). :lol: :lol: :badgrin:
Det var ikke mitt innlegg...

...å har ingen andre profiler her på sonen heller.
nei, det var meg som logga meg inn som meg på den bærbare pcèn...som nordlyset pleier å låne. Ettersom jeg glemte å logge meg av, så skrev han da innlegg i god tro at det var hans profil....Hihi...
Litt forviklinger....men pytt. Akkurat nå er vi tre stk på to maskiner her, å det er fort gjort å glemme å logge seg av.