Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Det er en ting jeg har fundert litt på i det siste.
Jeg har alltid trodd at det er normalt å få ekstra energi fra andre mennesker.
F.eks, jeg hater å løpe. Det passer meg rett og slett ikke. Jeg kan maks løpe en veldig kort distanse, og så må jeg bare stoppe. Det er rett og slett for tungt, og det hjelper ikke om det er krise at jeg mister en buss, jeg finner allikevel ikke ekstra styrke for å løpe de siste 30 meterne.

Men, om jeg holder noen i hånden, kan jeg løpe så langt jeg måtte ønske, uten problemer.
Jeg har sett på dette som veldig naturlig. Akkurat som at små barn kan holde følge med foreldrene sine når de holder hånd.
Men når jeg har nevnt dette for andre, så virker det som at dette ikke er noe andre opplever. Det er jo veldig sannsynlig at de har opplevd det, men ikke lagt merke til det. For det er jo naturlig å overføre energier mellom mennesker.
Men i mitt tilfelle har jeg plutselig blitt bekymret over at jeg rett og slett "stjeler" energi på denne måten. Siden den andre personen ikke bevisst går inn for å gi meg energi...

Har dere noen erfaringer eller tanker rundt dette?
Anonymous
Dette er interessant. Jeg kjenner også på det der. Min erfaring er også at jeg får energi i samspill med andre, jeg orker mye mer. Har lurt på det samme ved en anledning, da jeg gikk tur med ei venninne, og da vi var tilbake kjente jeg meg pigg, men hun var sliten. Ingen av oss var spesielt spreke, så jeg synes jeg klarte turen veldig bra.
Hvis h*n du løper med ikke mister energi, så er det vel neppe noe å bekymre seg over, tenker jeg. Jeg tror det kan være et gjensidighet i det, for den andre gir gladelig, selv om det er ubevisst. Ingenting er mer styrkende enn å gi, (når man gjør frivillig og av glede) og det gjelder sikkert i slike sammenhenger også, hvor man kanskje ubevisst utveksler energi på et mer fysisk plan.
Dette ble kanskje litt banalt

men det er nu omtrent sånn jeg tenker om det.
GjenopprettetMedlem
Jeg trur ikke du stjeler energi,men søker å balansere en allerede høy kjærlighets energi.
Du er en giver,var inntrykket jeg fikk av opplevelsen din.
Kjente meg vel igjen i det du sa,har vært inne i sånne Dracula perioder,
Men har måttet lære å akseptere naturens energi-spill,og meg selv,igjen og igjen.

GjenopprettetMedlem
Ja, det er vel sant. Når noen griper hånden din for å dra deg med, så gjør de kanskje det fordi de "ønsker", eller iallefall har en (mer eller mindre ubevisst) forståelse for at de på den måten kan gi energi. (Slik at vi når bussen. Hehe)
GjenopprettetMedlem
"teleterkji":
Jeg trur ikke du stjeler energi,men søker å balansere en allerede høy kjærlighets energi.
Du er en giver,var inntrykket jeg fikk av opplevelsen din.
Kjente meg vel igjen i det du sa,har vært inne i sånne Dracula perioder,
Men har måttet lære å akseptere naturens energi-spill,og meg selv,igjen og igjen.

Må si at det har absolutt ikke vært bevisst, at jeg i en slik situasjon har gått inn for å hente energi fra noe sted. Jeg har bare tenkt over det i ettertid at det ville være fysisk umulig for meg å bevege meg i et slikt tempo over en slik lengde på egenhånd..
Jeg forstår ikke helt hva du mente med at du fikk inntrykk av at jeg var en giver i den situasjonen...?
Anonymous
Utveksling av energier gir ofte overskudd.
En måte å balansere på?
Jeg mener dette ikke er å "snylte" på andre.
Anonymous
Hva er eneriger??
Slik jeg ser det omgir vi oss med energier unasett hvor vi bevege oss og befinner oss.
Når jeg går i skogen er det masse energier. Jeg pleier ofte og omfavne et trær..
Noen har veldig gode energier, mens andre ikke er så gode..
Tar jeg noen i hånden..kjenner jeg og energier,,
Går jeg inni et hus kjenner jeg fort om det er gode eller dårlige energier.
Og jeg er overbevist om at mine energier sitter igjen på treet jeg omfavner i skogen,
Og jeg ettelater meg ganske sikkert enegier i et rom jeg har oppholdet meg..
Har det vært mye fok på besøk,henger det og energier igjen i det rommet de oppholdt seg.
Samme er med steiner.. noen gir meg gode energier,i motsetning til andre som jeg opplever som mer negative...
Så derfor blir det litt uforståelig at man stjeler energier fra noen om man tar de i hånden. Slik jeg ser det vil jeg da få energier..enten de har god eller dårlig påvirkning på meg...
Men at noen kan gå inn og hente gode energier hos meg for og heale seg ..det tror jeg på..
Jeg tror at energier er som rennende vann.. de sirkulerer.. og av og til må en rense de bort med foreks røyk fra salvie...
GjenopprettetMedlem
I denne sammenhengen tenker jeg på energier som fysisk kraft, styrke, utholdenhet..
Anonymous
Hei Alaika,
Jeg lurer på om det kan være slik at når man gjør noe sammen med andre, så skifter man fokus bort fra seg selv og over på et samspill, en samhandling. Når fokus går bort fra en selv, går den også vekk fra stemmene til alskens småviljer, småulvene fra artikkelen til Ailo på forsiden, og at man ikke får med seg småstemmene som sier "du er trøtt", "du klarer ikke dette, du har ikke klart det før". Dermed klarer man mer.
Bort fra "jeg" og tanker/følelser til "vi" og gjøre.
Kanskje er det det energioverføringen består i, overføring av fokus?
Og at man ved det fokusskifte tilfører energi til en samhandling, som alle så nyter godt av.
Kanskje kunne den andre du løp med ikke løpe så langt alene heller?
Gro
GjenopprettetMedlem
Takk Gro, for kloke ord.
En tanke som faller ned i meg da, er hva dette isåfall ville bety for menneskeheten, og hva vi kunne få til og prestere i felleskap...
En god og inspirerende tanke...

Anonymous
Ja det er en god tanke. Og jeg tror det er slik mennesker har overlevd og kunnet skape for å utvikle samfunnet videre.

GjenopprettetMedlem
Dette har jeg aldri tenkt over før. Hmmmm, nå fikk jeg mer å gruble på...
Er det ikke slik da, at når man er to eller flere, blir alt så mye lettere, kosligere, morsommere osv.
Det finns ikke noe mer gørr, en å spise alene. Spiser man to eller flere sammen, får man bedre matlyst. Slik er det vel med det meste. Vi er jo i utgangspunktet flokkdyr.
Jeg får i vertfall mer energi av å gjøre ting sammens med andre. Uavhening kroppskontakt. Å dette du nevner her om å løpe kjappere når man holder noen i handa, da syns jeg at Gro svarte veldig bra på det.
Jeg tror heller ikke man kan tappe eller direkte gi fra seg energi ved berøring. Men om en person er glad, å en annen lei seg, så vil nok den som er gla, i de fleste tilfeller, ha nok energi som smittes over ved glede, omsorg, latter, en klem, en kombinasjon av positive følelser osv.
Tror jeg...

Anonymous
Kjenner meg godt igjen ja. Hvis det er mennesker tilstede, og jeg trenger å rydde, er det ryddig på et blunk. Maten smaker ti ganger bedre med litt selskap. Koser vi oss sammen, utveksler vi positive energier uansett tror jeg. Men er det konflikter, er det slik at enten den ene tar fra den andre, eller begge tar vekselvis.
Da jeg fikk økt følsomhet og fikk nye innsikter, ble jeg mer bevisst på hvor viktig det er det der med å ikke ta energi. For eksempel bare det med viktigheten av å lytte, og vente på sin tur i en samtale.
Men så hadde jeg også med meg fra tidligere, det at jeg er redd for å ta, eller rettere sagt FÅ (!) energi, og det kan også bli feil. Som for eksempel første gang jeg var hos healer. Da er man jo i en situasjon hvor man
skal ta imot, ellers har det ingenting for seg. Og det kan man tenke når man er sammen med andre også, at om man er redd for om man stjeler, så kan det være at man unødig blokkerer for de positive energiene som er ment skal flyte.
Så merket jeg at samtidig som jeg var redd for å ta, så var jeg samtidig redd for gi. Det var ei som sa til meg, "ja, men vi gir jo og tar hele tida da". Jeg tenkte at jeg kanskje hadde hengt meg litt for for mye opp. Isteden for å være redd for å ta, kan man snu på det, og heller fokusere mer på å gi. Og om vi skulle stjele litt energi, kan vi heller rette det opp igjen. Hvis personen har hatt det bra sammen med deg, så har den andre også fått energi.
GjenopprettetMedlem
Men så hadde jeg også med meg fra tidligere, det at jeg er redd for å ta, eller rettere sagt FÅ (!) energi, og det kan også bli feil. Som for eksempel første gang jeg var hos healer. Da er man jo i en situasjon hvor man skal ta imot, ellers har det ingenting for seg. Og det kan man tenke når man er sammen med andre også, at om man er redd for om man stjeler, så kan det være at man unødig blokkerer for de positive energiene som er ment skal flyte.
Kjempe viktig dette med å ta i mot!!
Hvis vi ikke tar imot vil vi ikke kunne gi noe heller!!
Det er rett og slett umulig... naturlovene sier det! når noe går tomt må det fylles opp igjen, enkelt og greit!
Men det er jo gjærne de dypere følelsene som sperrer for at vi ikke klarer å ta imot..
Frykten for å gjøre noe galt... og da kommer jo skjyldfølelsen fram!
Men et godt menneske skal også lære seg å ta imot.. for at vi skal fungere i ett fellesskap, må vi både gi og ta..
Begge deler er like viktig!
Men så er det disse dype følelsene da.. urinstinktet som har blitt fortrengt!
Vi klarer oss ikke uten det, men det har blitt skjøvet ut på side linjen!! forurenset av skyld og skyldfølelse!
I dagens samfunn har vi jo ikke tid til å slippe fram de dypere følelsene!
Særlig ikke med allskens "visdom" som har satt de dypere følelsene i skyggen, sammen med nettop skyld og skyldfølelse

Anonymous
Jeg forstår akkurat alt som er skrevet i evnet i tråden og jeg har også opplevt at jeg får energi fra andre, men... Jeg har siste årene, opplever motsatt - att andre suger ut ork och "sav" fra meg.
Ikke alle, men noen... og de söker seg til meg, for at "suge" litt.
Ubevisst og uten ond forsett, forstås. F.eks. på jobben... Jeg vet hvilke dere er, så jeg unnviker kontakt iblant.
Nå blir du kanskje redd Alaika ...

ettersom du vaer lite urolig?
Så her er det; Disse mennesker, sier til meg
"Du er så glad og du tenker så positivt, jeg får sån kraft, av at vaere med deg" men de ser ikke at mine öyer blir trötte, att min kroppsholding "sekker" etter en stund. For de gir ingenting... bare tar. Og jeg har vel ikke så mye ork...
Men den andre typen av menneske... som både ger og tar... de sier også;
Jeg ser att du er sliten nåGjenopprettetMedlem
Uff ja, disse vampyrene som de har blitt kallt er ikke morsomme å ha med å gjøre...
Men man kan heldigvis sperre de ute. Hindre de i å suger ut livskraften din.
Ja, det var dette jeg på en måte var litt bekymret over. Om den andre faktisk ble tappet. Men jeg velger å tro som skrev Gro, at i en slik situasjon handler det om samarbeid og deling.

GjenopprettetMedlem
Hei Alaika,
Du sender jo også energi til noen , bare du tenker på dem . Hvis du tenker på noen mye, vil de også tenke på deg .
F.eks. fjern healing , så sender en ut energi/ lys/kjærlighet når man tenker på den personen.
Den "flyter " rundt , det er ikke bare du som tar - hvis du føler at du tar energi fra noen ...den flyter mellom dere.
Jeg sender deg energi nå...og du sender meg også nå, når du leser dette ....

hihi
Varme tanker fra M alaika
GjenopprettetMedlem
Jeg har hørt at det skjer en automatisk utligning/utgjevning av energi i et rom, så til slutt har alle ganske likt energinivå. Dette er bare positivt, og skaper trivsel og fellesskap, og jeg tror kanskje det er det som skjer når Alaika holder den andre i hånden. For kanskje føler den andre seg bedre også.
Men det er noe annet, det som Lie beskriver. Det kjenner jeg meg veldig godt igjen i, fins det noen tips for å beskytte seg? Eller skal man "ta tilbake" sin energi? Det er kanskje ikke så lurt heller, for kanskje man da tar energi fra den andre igjen som i utgangspunktet hadde lite energi?

, forvirrende, dette her.
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
M alaika ja, hehe. Det er faktisk ikke lenge siden jeg så hvor like navn vi har. Hihi.
Hvis du tenker på noen mye, vil de også tenke på deg .
...Og da ringer telefonen, eller sms kommer tikkende inn. Det synes jeg alltid er underholdende!

GjenopprettetMedlem
"Stridshjelp":
Men det er noe annet, det som Lie beskriver. Det kjenner jeg meg veldig godt igjen i, fins det noen tips for å beskytte seg? Eller skal man "ta tilbake" sin energi? Det er kanskje ikke så lurt heller, for kanskje man da tar energi fra den andre igjen som i utgangspunktet hadde lite energi? :icon_redface:
, forvirrende, dette her.
Jeg har lært at man skal ta tilbake sin energi, at man ikke tar energi fra den andre
- man tar bare tilbake den energien man sender ut....
Man kan bli tappet for energi ved å tenke for mye på noe/noen , og sender da ut energi som man egentlig trenger selv.
...men det er noe jeg tror , spennende å høre hva andre sier om dette også ...

Anonymous
Hvordan kan man ta energien tilbake? f.eks i en jobbsituasjon.
GjenopprettetMedlem
Visualisering...F.eks ;
Først gjør jeg en - gi slipp - meditasjon , da gir jeg slipp på alle tanker som surrer i hodet mitt. Får de bort og fyller på med lys ( høres ut som jeg er tom i hodet- air head

).
- så tenk deg at du drar ut kontakten på en telefon, legger på røret ( symboliserer at du kutter konatkten på en måte )
og tenk at du "drar" tilbake eller får tilbake din energi.
Jeg får opp egne bilder hvordan jeg får min energi tilbake....du kommer nok til å "se" din måte å få energien tilbake.
Men hvis jeg har sendt ut negativ energi ( f.eks sinne ) , føles det ikke alltid bra å få det tilbake ,men viktig for meg å få det tilbake. Det er ikke følelsene jeg får tilbake, men energien.
Vet ikke om noen skjønte hva jeg mente her ...men
lykke til hvis noen vil prøve...
funker for meg

GjenopprettetMedlem
Det er noe som sier at "gitt er gitt" og hvis du har gitt bort noe så skal du ikke ta det tilbake.
Det lærte vi vel alle som barn, og jeg synes det ligger noe i det.
Når noen tapper deg for energi er det ofte fordi du på et indre plan gir de lov til å gjøre dette. Dette gjelder spesiellt for spirituelle mennesker som har et ønske om å hjelpe. Det som er viktig her da, er å i utgangspunktet sentrere seg og legge en beskyttelse over seg før man møter disse menneskene. Rett og slett sperre av slik at de ikke får "tak i deg".
Skulle du være så uheldig å glemme å beskytte deg før møtet, eller møtet kom overaskende på deg. Synes jeg heller at man skal jorde seg, og hente opp energier fra moder jord. Eller rense seg og heve sine egne energier.
Dette synes iallefall jeg hjelper veldig bra.

Anonymous
"Alaika":
Når noen tapper deg for energi er det ofte fordi du på et indre plan gir de lov til å gjøre dette. Dette gjelder spesiellt for spirituelle mennesker som har et ønske om å hjelpe. Det som er viktig her da, er å i utgangspunktet sentrere seg og legge en beskyttelse over seg før man møter disse menneskene. Rett og slett sperre av slik at de ikke får "tak i deg".
Jeg har vært inne på temaet i tråden Hva er en empat? Synes det var et godt forslag å hente energi fra moder jord. Slik kan en rense seg også. Det å rense seg etter et ubehagelig/tappende møte føler jeg er vel så viktig. Altså heller frigjøre seg fra den andres energi, istedet for å hente tilbake sin egen fra vedkommende.
Den kan man alltid hente fra himmel eller jord, eller fra sin egen kilde.
Det ble litt klargjørende for meg nå.

Praksis er en annen sak, jeg pleier å ta ting på sparket.
Takk for svar, M/Alaika.