Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem

Dette er noe jeg skrev for et par år siden. Fant det nå, da jeg roter litt i dokumentene mine. Da var jeg sikkert kjempefrustrert eller no, i følge hva som da kom ut av mitt som sagt forvirrende sinn!
Livskvalitet.
Hva er det man egentlig forbinder med livskvalitet?
God helse, sunn livsstil, et sosialt samvær med venner, kolleger og familie, tid til hobby og andre aktiviteter, tid til å oppleve kultur, engasjemang i politikk og nærmiljø, og ikke minst få tid til å huske på seg selv en gang i blant.
Hvordan får kvinner tid til alt dette? Jeg sier kvinner, fordi det ofte er de som bevisst eller ubevisst presses eller presser seg til å kunne klare alt dette. Grunnen til at jeg velger å skrive om kvinner, er fordi jeg selv er kvinne, en kvinne som stadig undrer seg over hvordan kvinner makter å være kvinner i dagens samfunn.
Det finnes utallige mange typer kvinner, som er på forskjellige stadier i det å ha utviklet en livserfaring, enten det gjelder familie, arbeidsforhold eller i det sosiale. Kvinner som setter seg høye mål, som streber etter å klatre på karrierestigen, kvinner som er fornøyd med en deltidsjobb for å tilbringe mer tid til familien, kvinner som velger å være single og på den måten være livsnytere, kvinner som ofrer seg selv til forskjellige aktiviteter, innen religion, for familien, kvinner som har havnet i situasjoner hvor tabletter og alkohol demper smerter som får de til å glemme tragiske hendelser og ikke minst de kvinner som sitter hjemme med angst bak lukkede dører og persienner.
Felles for disse kvinnene er de tingene i dagens samfunn som forventes av oss. Vi skal ha en god utdannelse, som er en viktig del av livet for selvfølelsen og for den økonomiske biten. Vi skal finne oss en livsledsager som man kan dele alle gleder og bekymringer med, en som kan bli en god far til de barna vi vil ha, vi må være sunne og sporty for å holde tritt med alle skjønnhetene som florerer på plakater, i magasiner og som vi stadig blir servert gjennom tv-skjermen. Vi må holde garderoben i skjønneste stand for å føle oss vel. Vi må være kreative å gjøre hjemmet like stilig og designfullt som det naboen har eller som ukebladene hjelper oss med. Og ikke minst å vite hva couscous og fennikel er, er det godt til fisk, eller kjøtt? Må holde tritt med Jamie og Nigelia.
Når vi har fått de barna vi vil ha, må disse følges opp med barnehage/skole, lekser, fritidsaktiviteter, sykdommer og ikke minst kunnskap. Og alle har vi foreldre eller besteforeldre, svigerforeldre, søsken og venner som trenger en hjelpende hånd.
Hvor er vi kvinnene i oss selv midt oppi dette? Aksepterer vi alt dette? Eller gjør vi alt dette for at vi må? Mange vil nok synes at jeg klager eller syter over å være kvinne. Vel, det er ikke sant. Men jeg klager over at jeg selv er så dum som lar meg påvirke av alt dette som serveres oss gjennom andre mennesker, gjennom media og magasiner.
Hver dag ser jeg vellykkede kvinner, som ser friske og sunne ut. Motebevisste med matchende sko, vesker, smykker og skjerf. Som vet hva de vil her i livet, med flott jobb, som har en stilig og engasjert mann i det flotte huset, med de fortryllende og skoleflinke barna. Og det er det ikke bare jeg som ser. Vi alle kan føle det slik i stunder som er vanskelige. Når vi møter motgang, mister jobben pga. nedskjæringer, finner ut at mannen du elsker har funnet en annen og vil skilles, eller at barna ikke er blant de flinkeste på skolen, kommer skjevt ut eller hvis du blir rammet av en alvorlig sykdom. Da tror jeg vi går rundt som en skygge av oss selv og tror alle har det så mye bedre enn oss selv. Derfor tror jeg sladdreblader selger så bra som det gjør, fordi vi får bekreftet at til og med superstjernene ikke alltid får det til. Derfor elsker vi reality-serier, fordi det er en bekreftelse på at mennesker gjør dumme ting, at ingen er perfekte.
Hvordan kombinerer vi alt dette? En småbarnsfamilie, hvor mor er i deltidsjobb for å være mest mulig hjemme med barna, og far må jobbe fulltid for at de skal klare det økonomiske, er et greit utgangspunkt. Mange klarer seg fint med dette, trives med det og har det bra. Spørsmålet er hva de setter som krav. Noen er fornøyd med et passe stort hus eller leilighet som ikke man betaler seg i hjel på. Som er fornøyd med Ikeamøbler som er både praktiske og rimelige. Som setter av penger til reiser og andre fornøyelser. Som setter familieverdier høyere enn materielle goder.
Så har man de familier som setter materiell goder fremfor noe annet, som tror det er det viktigste. Hvor jobb og prestasjoner overgår hverandre i å være best, smartest, mest velkledd, har stilig mann, hus, bil, gjerne hytte eller båt, og som også skal ha tid til familie og barn.
Så har vi alenemødrer, som enten fikk barn på et tidlig stadium i livet og som kombinerer det å være mor og student, eller som må jobbe seg halvt i hjel for å slippe den nedverdige følelsen av å motta trygd, som jeg vet mange har. De mødre som jobber på sentre med arbeidstider som går utover barna i forhold til oppfølging og skolearbeid som lekser og aktiviteter på skolen. Som ikke har råd til å ha det som eller være kledd som den litt mer vellykkede venninnen eller naboen.
Hva med de kvinnene som har utviklet angst, som er arbeidsledige eller uføre. Som ikke prioriterte utdannelse fordi de fikk barn tidlig eller stiftet familie tidlig, å som har ofret seg fullt ut for dette. De kvinner som ikke eier nåla i veggen og som må klare seg på en liten trygd. Kvinner som er underdanig mann og som ikke kan leve det livet de ønsker.
Meningen med dette innlegget, er rett og slett følelsen rundt dette å være en kvinne i dagens samfunn. Vi er alle like, uansett hvor hen i livet vi er. Vi tenker, føler, drømmer, lider og kjenner glede og sorg. Vi har forskjellige meninger, livserfaringer og tanker. Vi prioriterer forskjellig, noen er svake med ting andre er sterke med. Noen tørr å være seg selv, mens andre prøver å være noe de tror andre vil forvente at de skal være.
Vi strever med å være gode kvinner for mennene våre, være god mor for barna våre, være en god venninne som stiller opp, hjelpe familiemedlemmer som ikke klarer seg så lett, være en god arbeidskollega og gjøre en god innsats på jobben, vi følger godt med på hva barna våre bedriver tiden med, følge med på lekser, fritidsaktiviteter og går foran som et godt eksempel. Vi må følge med på hva som er nytt, hvilke moter som gjelder for å være attraktive for mannen, oss selv og ikke minst de ”vellykkede” kvinnene som vi ofte er litt misunnelige på. Vi veier daglig alt vi spiser, teller til og med druer for å komme inn i bikinien vi kjøpte et nummer for lite. Lage sunn og energirik mat, gå på helsestudio, trene aerobic og jogge til vi er blå.
Jeg har ofte lest ordet utbrenthet i det siste. Fibromyalgi, sykdommer forårsaket av stress, depresjoner, angst. Det må jo bli slik. En god ting jeg også har lest, det fokuseres stadig mer på det å ta seg tid til seg selv. Men hvordan skal vi få det til?
Det er mitt store spørsmål til meg selv og andre kvinner. Hvordan prioriterer vi, samvittigheten er oss en fast følgesvenn som knuger i oss når vi tar oss tid til oss selv. Når vi ligger i badekaret med leiremaske og agurker på øynene, manikyrsettet som står klart ved siden av magasinet som viser deg veien til velvære, tror jeg det hører til sjeldenheten at vi hører på Enya med hundre prosent konsentrasjon, uten å tenke på den stappfulle skittentøyskurven, støvdottene under sofaen, på kakestykket du tok i selskapet i går, midt i Cambridge kuren, eller ho gamle mormor som skulle ha handlet inn til helgen.
Jeg har ofte dratt frem magasiner som en årsak til at noe av selvfølelsen til kvinner går litt på hell. Men den gode erfaringen er at en del magasiner fokuserer mer og mer på dette jeg skriver om. O g det er en bra ting jeg håper de vil fortsette mer med. For ironisk nok så er det også gjennom disse magasinene vi ofte får vite at vi ikke er alene om å ha en tøff hverdag, får tips på hvordan vi kan prioritere å få en bedre hverdag.
Men allikevel;
Jeg er en kvinne som lurer på hvordan andre kvinner får det til.
Ps...i dag takler jeg dette myyyyyye bedre ja....

Anonymous
Fant dette idag. Mye bra formulert og mange tenkverde ord.
Jeg kjenner meg ikke igjen i allt - jeg er ingen sånn tradisjonell kvinne - men stressen kjenner jeg igjen.
Jeg har haft samme mann i 25 år og har bare 1 barn, som er en voksen kvinne nu. Jeg har nok hatt det rett bekvemt... hjemme. Men det har også gjort, at jeg har haft mulighet å satse på karrieren... og der noen steder tappte jeg bort meg selve... Jeg kom i kloa på dyktighets-monstret og ble både blind å döv for mine egne behov.
Magasinene... de struntar jag i, (heter det på svensk - vet ikke på norsk) for jeg har aldri haft noe intresse eller sjanse at bli sånn, som de beskriver. De kravene har jeg då i hvert fall, alltid vaert fri ifra

GjenopprettetMedlem
Eg er ei kvinne som i første del av livet var veldig flink,søt,dyktig,rein og pen og alt det ei spirande kvinne skal vere.
I ein seinare del av livet har eg prøvd å ikkje behage nokon,og ikkje please eller krype.Eg har vore rigid og sær til tider.Sint og.
På mange vis godt.
Men eg har heller ikkje behagd meg sjølv,har eg komme til....

Eg greier det rett og slett ikkje på ein suksessfull måte.
DNA i speilnevrona? i skolten seier meg at eg må vere slik og slik for å vere ei kjekk kvinne.
Det ligg så innsausa i naturen vår at det er heilt fælt.
Eg har derfor jobba med den indre mannen i meg.

Kanskje er det eit feilspor som gjer meg sjuk?
Kanskje burde eg som den som skreiv eit dikt her om å åpne munnen,ikkje stritte i mot og la vatnet,nei her den den "fullkomne" kvinna,strøyme inn i munn og naseopning,og late det skje uten kamp,med full overgivelse?
Kanskje hadde det vore best?
Eller er det urkvinna som tvinger seg fram og tettar nase og munn for meg?????????????????????????????????????????
GjenopprettetMedlem
Jeg er alenemor for to små jenter...
Og har vært gjennom min del av dritt, men jeg har kommet til et punkt nå
hvor jeg er dritt lei av å leve mitt liv på andres premisser.
Hvordan du får det til?
- begynn å leve livet , ta vare på dine behov i tillegg til alle andre sine behov.
Vær bevisst på dine valg - for du har alltid et valg.
Velg deg selv en gang i blandt også...ikke tenk at du er egoistisk...du fortjener det vel like mye som de andre?!
Hvem tar vare på deg bedre, enn du selv?!
The secret
to living the life of your dreams...
is to start living it
AT ONCE, to ANY degree that you possibly can.

Anonymous
"Final Tribe":
Eg har derfor jobba med den indre mannen i meg. 
Kanskje er det eit feilspor som gjer meg sjuk?
Jeg ville vare gutt, när jeg var 10 år for jeg var ikke noen riktig pike, sa min mor.
Jeg klatrede i trær, lekte med biler, bygde koie og rev sönder mine klär.
Lenge utviklede jeg ikke min kvinnlige side. Det skaper ubalans om man ikke utvikler både det manlige og det kvinnlige... og av ubalanse kan man nok må dårligt.
Men hva er urkvinnen för noen...Hva vill hun at du ska gjöre med deg?
Er det hun som får meg att danse afrodanse og stampe med föttene?
Eller vil hun att jeg ska stövsue... for det vill jeg også... mye... jeg giller å stövsue!

Det blir så fint å rent da...

GjenopprettetMedlem
Urkvinnen ja. Det har slått meg mange ganger når jeg sitter å strikker, hekler eller pikker mønster i tovet ull: hva pokker skal jeg med tromma? Dette er TRANSE!

Jeg løser mine problemer, verdens problemer, finner sanger, finner ro, reiser avsted, kommer på hvor ting jeg har letet etter er - ja u name it!

Støvsuging? Ja, definitivt.
Fagerhjul
Malaika: jeg tror ikke alltid det er så enkelt som de linjene der. Husk at vi har alle vår hverdag og våre humper i veien - og de er ikke like. En kvinnes plage er en annen kvinnes glede.

Jeg kan tenke meg at det krøller seg i noen mager når jeg nevner strikking og hekling, he he.
Anonymous
"Fagerhjul":
Urkvinnen ja. Det har slått meg mange ganger når jeg sitter å strikker, hekler eller pikker mønster i tovet ull: hva pokker skal jeg med tromma? Dette er TRANSE! 
Jeg løser mine problemer, verdens problemer, finner sanger, finner ro, reiser avsted, kommer på hvor ting jeg har letet etter er - ja u name it! 
Støvsuging? Ja, definitivt.
Fagerhjul
Jeg får hakeslepp og blir stum av beundring over en slik KVINNELIG syssel og balansert og kreativ ro.
Jeg HATER å støvsuge. det gir meg migrene. Så hva er kvinnelig?
Det er mange mytologiske figurer å hente kunnskap og gjenkjennelse fra. Den greske gudinnen Artemis vekker kanskje dypest gjenkjennelse hos meg. Hun bor langt der inne i meg et sted. Hun bor i skogen og beskytter dyrene, og er nådeløs mot den mann som vil fange henne. (hehehe!)Er beskytter for de fødende kvinner, men ville ikke føde selv.
Jeg er en rastløs sjel som aldri egentlig har savnet det typisk kvinnelige, har vært litt guttejente. Ville ri over prærien i full gallopp, trampe med bena i heftig sirkeldans og prise gudene med høy røst.
Ja, nå har jeg beveget meg langt bort fra virkeligheten. Balansen mangler, det har gjort meg "syk". Jeg kunne verken være kvinne eller mann i vårt samfunns stereotype rollemønster. Artemis holdt stand, på et vis.
Enhver kvinne har sin egen vei, urkvinnen fins der inne. For noen av oss tar det litt lengre tid, bare.

GjenopprettetMedlem
Hei Kvinner,eg er jo ikkje heilt kvinne då,men eg likar å teikne å skrive,då reiser eg avgårde,og samstundes konsentrert,eg blir sjåande.
Eg kom på dette når eg las om Støvsuger og strikke metodane.Kraftige hjelpe midlar. Og bøyer meg for desse slik:

Anonymous
Det var litt tull det jeg skrev om støvsuging

men hvis jeg tenker etter så er det en meditasjons-situasjon for meg; jeg tömmer hjernen og drar munnstykket fram og tillbake... fram og tillbake....
Liker ikke ellers rydding

Og her er det mannen som stryker vask, for han klarer å stå still bedre enn jeg
For meg er det nok skogen, havet, sangen, dansen og kunstnerisk skapande...
som gjer meg kontakten med urkraften. Men er det ikke så for alle?
GjenopprettetMedlem
Jeg hater støvsuging jeg også ...hehe.
Men jeg elsker å være mor , det er kvinnekraft .
Perle; hvem sier at ikke urkvinnen kan ri over prærien i full gallopp, trampe med beina i full sirkeldans eller prise gudene med høy røst?!
Det synes jeg da vi virkelig kan !

Anonymous
Jo, Malaika, det er nettopp det jeg mener også!
Det kom kanskje ikke tydelig frem, men jeg mener at det også er kvinnekraft.
Ye ye

lets beat the drums and stamp our feet. lest celebrate our female powers!

GjenopprettetMedlem
Ja, det er bra !
Jeg har også vært gutte -jente ,
men har alltid følt meg veldig kvinnelig alikevel...
kanskje de har rett - så er jeg gal ...? HAHAHAAHAAAAAhk
:lol:
Beating the drum :eusa_dance:
Anonymous
Føler meg også 100 % kvinne, (på et hvis

) selv om jeg har endel maskulinitet i meg. Det er Yin og Yang prinsippet! Slik har vel de fleste det.
Det skal jo være balanse. Men i vårt samfunn kan jo det også skape problemer....
I virkelighetens verden har jeg mere nøyd meg med stillferdige sysler, som tegning, skriving, lesing og funderinger...som ofte har gitt meg ro og balanse. For å skape litt balanse...
Anonymous
Artemis - den magiske mystiske månegudinnen.
GjenopprettetMedlem
Det var sprøtt å lese dette innlegget ditt akkurat nå, eller kanskje ikke når jeg tenker meg om...hehe..
Jeg stod og tenkte på dette tidligere i dag på jobb nemlig, var innom alt det du skrev, også tenkte jeg som så at jo, jeg har jo vært mann tidligere så erfaringsmessig er det sikkert noe vi skal lære av dette virrvarret rundt det å være kvinne. Altså, det å være kvinne- det er jo alt på skalaen det, men jeg tenker på de dagene når sola skinner ute eller inne i sinnet mitt og jeg tusler bortover gaten i fullstendig harmoni og smiler fordi alt er så vakkert og bare nyyyter å være meg, særlig når jeg selv føler meg vakker og tilfreds og strålende, da er det det samme med alle støvdotter, bikinisesonger, kalorier etc, da er livet herlig vettu. Det elsker jeg ved å være meg og ved å være kvinne.
Mange kvinner har en del å ta tak i der ja, komme seg ut av den rollen de spiller og heller livet det livet de ønsker. Har visst noen drømmer å realiserere jeg også ja, skal nok vise hvem jeg er ja!
Det er jo bare det at vi som bor på denne planeten har så utrolig ulike referanser så det som er bra for en er kanskje helt på jordet for en annen, så det å sammenligne seg med andre blir i hvertfall null suksess!
Ingen vits i å angre på noe som helst, men vit hvilken kraft du bærer du fagre kvinne.... du er tross alt i stand til å føde et barn, litt av et mirakel egentlig...
kvinner og menn
det er herlig