Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Anonymous
"Kristin":

"Ifølge Helena P. Blavatsky, så er materie fortettet ånd, og ånd er forfinet materie." 
Et sitat jeg fant på www.astrologi.no

Och vill man läsa mer om Madame Blavatsky, kan man läsa här:
http://no.wikipedia.org/wiki/Helena_Petrovna_Blavatsky

The secret Doctrine:
http://www.theosociety.org/pasadena/sd/sd-hp.htm
Anonymous
Så her har min reikilærere, SolKarina uttrykt seg, om den kollektive sjelen:

Vi är inte en själ
När vi sitter fast i karma, så innebär det att vi bär en tro på en själ och att en enda människa renar sitt eget karma. Vi är en stor själ och när vi renar vårt personliga karma, så kommer vi att rena karma för tidigare generationer och framtida generationer. Det är alltså viktigt hur vi beter (oppfører) oss och agerar i detta livet för det får konsekvenser för ALLA människor som kommer efter oss.

Människan har en tendens att vilja göra sig själv, till den största och bästa, trots att det kommer att påverka oss hur vår granne mår. Så länge inte alla människor lever bra liv så kommer ingen att kunna göra det. 

Vi är eviga varelser och kan alla nå den gudomliga sfären om vi hjälper nästa människa vi möter dit.
©  SolKarina

http://www.sinnligkunskap.se/reiki/visd ... ljus/2.htm
Anonymous
Så hvis jeg lager trøbbel i dette livet, så vil det påvirke mennesker som kommer etter meg?
Anonymous
"Fønix":

Så hvis jeg lager trøbbel i dette livet, så vil det påvirke mennesker som kommer etter meg?

:o Hm... Jeg har bare tenkt på det motsatte...
at om jeg er en god menneske, så påvirker jeg godt for alle...

Men hvis du sier det... ja det er vel sånn da...
Hvilken ansvar...! 
Anonymous
Men hva vil det si å være et godt menneske? Vi er jo mennesker på godt og vondt, ingen er vel feilfrie. Folk kan ha forskjellige meninger om hva det vil si å være et godt menneske. Hva er et dårlig menneske?
Anonymous
"Fønix":

Men hva vil det si å være et godt menneske? Vi er jo mennesker på godt og vondt, ingen er vel feilfrie. Folk kan ha forskjellige meninger om hva det vil si å være et godt menneske. Hva er et dårlig menneske?

Jeg tenker ikke så mye på det dårlige... eller det som er vondt...
Jeg tenker at om jeg gjör gjerninger med kjærlighet, så gjör jeg så godt jeg formår.

Det hender sikkert at noen eller noe blir såret, av noe jeg har gjort...men om det ikke var meningen, så var det vel ikke vondt...? Og om jeg blir bevisst, så kan jeg forandre måten... Jeg tenker at det har med alt att gjöre... hvordan vi er mot verandre... mot dyren... hele naturen... hele klotet... Så mange som muligt... tillsammen, gjör vi så godt, vi bare kan
Anonymous
Det snakkes om karma og alt slikt. Men jeg forstår virkelig ikke dette. Hvis det er slik at man har levd i tidligere liv, vil dette forfølge meg inn i dette livet? Vil alt det positive og negative jeg har gjort, påvirke dette livet?
Hvor kommer nuet inn. Det sies jo at alt skjer her og nå. Vil det si at jeg pendler mellom det ene livet fra foreks 1800 tallet og til her jeg er nå. Hvis jeg er snill og grei i dette livet jeg lever nå, men samtidig skal jeg da altså kunne leve som et såkalt dårlig menneske i "tidligere liv".
Jeg lufter bare tankene mine, mens jeg prøver å begripe og forstå. Men det har endt opp i totalkræsj i hodet mitt nå hehe  :razz:
Anonymous
Jeg gjör deg selskap  :razz:

:lol:
Nutch/CVS [Bot]
"Fønix":

Det snakkes om karma og alt slikt. Men jeg forstår virkelig ikke dette. Hvis det er slik at man har levd i tidligere liv, vil dette forfølge meg inn i dette livet? Vil alt det positive og negative jeg har gjort, påvirke dette livet?
Hvor kommer nuet inn. Det sies jo at alt skjer her og nå. Vil det si at jeg pendler mellom det ene livet fra foreks 1800 tallet og til her jeg er nå. Hvis jeg er snill og grei i dette livet jeg lever nå, men samtidig skal jeg da altså kunne leve som et såkalt dårlig menneske i "tidligere liv".
Jeg lufter bare tankene mine, mens jeg prøver å begripe og forstå. Men det har endt opp i totalkræsj i hodet mitt nå hehe  :razz:

Ja, luft bare tankene dine!
At noe påvirker oss er det ene.
Og at vi har en fri vilje er det andre.

En fri vilje (lederulven) til å forandre vår livshistorie. En fri vilje til å forsvare oss overfor skadelige innflytelser.

Hjelper dette?

Gåååja
Anonymous
"Fønix":

Jeg lufter bare tankene mine, mens jeg prøver å begripe og forstå. Men det har endt opp i totalkræsj i hodet mitt nå hehe  :razz:

I følge vedaene, som jeg opplever er det mest naturlige stedet å lete etter dette svaret, er dette livet ett resultat av alle gode og dårlige handlinger som er gjort i foregående liv. Å være født i Norge på en tid som dette, opplever jeg som utrolig god karma  :biggrin: Vedaene påpeker at dette gjelder kroppslige reaksjoner. Sjelen har en posisjon som evig, full av kunnskap og full av lykke. Sjelen blir ikke påvirket av karma. Sjelen kan aldri dø eller bli drept. Sjelen beskrives som dekket av materie, kroppen. Så lenge man identifiserer seg kun med kroppen, hindrer det en i å oppleve den sjelelige tilstand. Karma kan sees på, etter mitt skjønn, som lenkene som hindrer en i å oppleve denne tilstanden. Kankskje det er denne tilstanden som i buddhismen som blir kalt opplysthet. Etter mitt skjønn så handler også karma om at man utvikler eller ikke utvikler seg, altså stagnasjon. Man gjør noe i ett liv, og når man dør blir egenskapene og kunnskapen du har "opparbeidet" deg overført til den nye kroppen. Det sies at den tilstanden og bevisstheten vi har ved dødsøyeblikket påvirker hvor vi blir født i det neste. Så hvis vi mediterer hardt på en sjaman i øyeblikket da vi skal forlate denne kroppen, kanskje blir vi født i en familie som har hatt kunnskapen med seg i mange generasjoner. Kanskje en same-, indianer- eller lignende familie.
Min greie med nuet er at, alt som vi har gjort og erfart har forberedt oss til denne dag, til dette øyeblikk. All min utvikling fra tidenes morgen har forberedt meg til å takle dagens utfordringer på en litt annerledes måte enn det jeg kanskje gjorde igår. Jeg er så heldig å ha fått en del verktøy som jeg kan bruke istedet for å bruke de løsningene mine som har vært utrolig destruktive. Det har på en måte vært en skole å gå, gjennom prøving og feiling. Hva jeg velger å gjøre eller ikke gjøre i dag påvirker hvordan jeg ser på meg selv og verden i morgen. Velger jeg å handle utifra løsninger som jeg vet kommer til å føre med seg dårlige ting i større eller mindre skala(noe jeg fremdeles har en tendens til å gjøre) eller velger jeg å prøve noe nytt? Noe som kan føre meg videre. Det nye opplever jeg ofte som litt skummelt og uvant, derfor er det lettere for meg å velge det gamle trygge. Kjent mann i helvete og ukjent i himmelen. Her opplver jeg at sjamanismen hjelper meg mye med å bli kvitt gammle mønstre og hjelper meg til å se ting på måter jeg ikke har tenkt på før. Jeg har gått en del i terapi o.l og der gikk ting i snilefart i forhold til å gjøre en trommereise. Åndene vet hva du trenger og hvordan du trenger å få vite det. Kanskje karma også kan sees på som gamle mønstre man tar med seg fra foregående liv? En ny tanke som slo meg, men som jeg kan se sannhet i. Håper ikke jeg bidrar til med å forvirre enda mer  :biggrin:

Kjærlighet, lys og varme tanker til dere alle sammen :innocent2:
Anonymous
Jeg støtter deg Magnus. Det var fin lesning.
Jeg mener du er inne på noe viktig med forståelsen av karma. At det er mønstre fra tidligere liv.
Karma er konsekvens av handlinger, slik jeg har forstått det. Ikke moralsk, som vi mennesker har en tendens til å tenke, men verdinøytralt. Går du ut i ei trafikkert gate uten å se deg om, blir du sannsynligvis påkjørt.
Det er konsekvens, det er karma. Jeg synes det er direkte misforstått å snakke om at man må ha gjort noe 'dårlig' eller galt (i våre øyne) i tidligere liv, for så å få såkalt dårlig karma. (ved f.eks kroniske sykdommer, o.l.)

Jeg har et karma med selvmord. Det er et mønster fra tidligere liv, som jeg har blitt klar over gjennom regresjoner og astrologi, bl.a.
Det er jeg selv som har kommet til dette, ingen andre har nevnt noe slikt til meg. Bare så det er sagt, for det er viktig ikke å la noen andre gi deg slike tanker.  :shock:
Jeg dømmer ikke selvmord, men det har konsekvenser. Det løser ikke problemet, men er en flukt fra det.
I dette livet mitt nå, er det overskyggende tema å unngå selvmord og selvdestruktive tanker som leder til det.
Det har tatt meg lang tid å skjønne essensen i dette. For å kunne bryte et mønster/karma, må en nødvendigvis ha et liv som gir de samme mulighetene, så å si. Nytter ikke med et suksessfylt liv for å endre det.
Nå føler jeg meg trygg på at jeg har maktet å bryte det mønsteret. Jeg lærer meg å være lykkelig, å åpne for den udødelige dimensjonen  i livet.
Selvsagt er det flere mønstre, tema innbakt i dette og ved siden av dette.

Poenget for meg er her: Ingen dom, bare konsekvens.
Anonymous
"Perle":

Poenget for meg er her: Ingen dom, bare konsekvens.

JA!  :eusa_clap:  Tok mitt eget liv jeg også, i mitt forrige. Før jeg fikk en bekreftelse på det, satt jeg jo med denne følelsen, at det er umulig å slippe unna, og at døden bare er en overgang, noe som har bidratt til den styrken jeg har nå, som er at jeg kan lettere akseptere det spenningsfeltet jeg lever i.

Det føles som om jeg blant annet er her for å nøytralisere energier. Enhver utfordring består i å knekke en kode eller løse opp i en floke, noe som etterhvert fører til økt bevissthet og frigjøring. Desto mer fortettet energi (tenker da f.eks på materien, eller en energiblokkering), desto mer er skjult og hemmelig, og desto større er da utfordringen å knekke koden, avsløre hemmeligheten.
Anonymous
Nå blev det karma i tråden og det er vel midt inlegg som påvirkede det... men min mening var ikke att skifte retning - jeg ville bare dele med meg av orden om den kollektive sjelen... Det er lettere att tro att ens lille enkle gjerning, har noen betydning, om jeg ser att allt det vi gjör... sammentatt har en påvirkning.... tillsammen 

:wub:
Anonymous
"Lie":

Nå blev det karma i tråden og det er vel midt inlegg som påvirkede det... men min mening var ikke att skifte retning - jeg ville bare dele med meg av orden om den kollektive sjelen... Det er lettere att tro att ens lille enkle gjerning, har noen betydning, om jeg ser att allt det vi gjör... sammentatt har en påvirkning.... tillsammen 

:wub:

Sammen er vi sterke :wub:
Anonymous
"Lie":

Nå blev det karma i tråden og det er vel midt inlegg som påvirkede det... men min mening var ikke att skifte retning -

Ja, det var jeg som tok av og havnet inn på et sidespor  :icon_redface:

Flotte innlegg av Magnus og perle  :eusa_clap:
GjenopprettetMedlem
for å kommentere dette med karma...
- alt du sender ut kommer tilbake til deg .

det handler ikke om å bli straffet ( som Perle sier , ingen dom - bare konsekvens ).
det handler om utvikling

av sjelen
som er vårt virkelige - jeg.

ånden
er bilde av den .

Kjempe bra tråd, Magnus  :wub:
Anonymous
Hva med nuet? spurte Fønix.

Kanskje er det slik at nuet samler all karma opp i seg og oppløser det.

Hvis alt er et evig nu, påvirker vi alt her og nu, fortid nåtid fremtid.

Og egentlig har vi bare et liv..hvis vi kan leve i nuet fullt og helt...da lever vi i evigheten

slik samler vi alle liv i ett, samler alle bitene, og blir hele.

For jeg tror det som sies at det er fragmenter av sjelen som lever forskjellige liv.
Vi deler oss opp og deler oss opp, for å leve ut forskjellige biter.
Eller vi gjorde det. Nå utvides bevisstheten, og vi samler delene til en helhet.

Det er store ting.