Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Sensis [Crawler]
Brukernavn har slettet alle sine innlegg fra før mars i år, ca. 300 stk., på en IP-adresse han har brukt.
Syns du det er OK at en person tar ut bidragene sine uten å si fra?
Og særlig der bidragene er begynnelsen på en tråd, så de mange svarinnlegg blir hengende i løse lufta?
Ailo Gaup
GjenopprettetMedlem
Må si jeg stusset litt på de strykene i tråder, no skjønner jeg hvorfor..
I første omgang vil jeg si; nei det er ikke greit...
Det setter igjen et hull i en diskusjon, og tråden er jo delvis om ikke helt ødelagt.
Hva om moderator setter inn igjen svarene fra backupen? (om det finnes)
Det var jo egentlig et annonymt navn "brukernavn" som ble brukt..
Samin
GjenopprettetMedlem
I dette tilfelle synes jeg ihvertfall det er trist. Brukernavn er en av de bidragsyterne jeg har satt mest pris på: Store kunnskaper, også om historie, samfunns/miljø-engasjement, edruelige, gjennomtenkte innlegg. Bare godt å si om dem.
(I hvert fall de jeg har lest siden jeg begynte å delta her — det er kanskje halvparten...)
Jeg har lagt merke til dette i flere uker nå, at det står bare igjen et punktum etter mange av Brukernavns innlegg. Og det var trist, for jeg hadde satt merke ved dem for å komme tilbake og kommentere. Og ikke for å kritisere, men for å supplere, eller bygge ut, Brukernavns tanker.
Brukernavn, du står på min ti-på-topp-liste! Hvorfor gjorde du dette mot meg oss?
P.S.
Håper du har kopiert det hele til egen harddisk, det var så mye bra der...
GjenopprettetMedlem
Har hun meldt seg ut, eller er det bare noen innlegg som er fjerna?
Kanskje det heller hadde gått an å redigere noen innlegg, hvis det i ettertid ble for personlig? Det har jeg gjort etpar ganger.
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Men teksten er jo ens egen,
man kan gjennomgå en forandring som gjør at man ser seg selv og sine handlinger i et nytt lys.
Man kan ha ønske om å "hente seg tilbake" fra f.eks et forum.
Så lenge muligheten for å fjerne ens egne innlegg fins, bør vi respektere de som benytter seg av den.
Go helg! GjenopprettetMedlem
Det er ikke bare noen innlegg, det gjelder de fleste av brukernavns over tre hundre innlegg.
Jeg synes dette er trist for oss og trist for debattsonen. Når man har startet en tråd, eller vært deltaker i en, er man med på å danne en helhet. Denne helheten blir borte når innlegg blir fjernet.
Tenk dere at jeg fjernet alle mine innlegg...og Teleterkji... og Torstein... eller Ailo.. osv.
Vi er alle med å sette vårt preg på denne sonen, vi er med på å forme den, gjøre den levende. Derfor er dette veldig trist, etter min mening.
Når man er medskaper har man også et ansvar. Unndrar man seg dette ansvaret, som her ved å fjerne innlegg, oppstår kaos. Innleggene her inne er som tråder i en vev. Hver tråd som blir borte er med på å få veven til å veikne og kanskje i verste fall rakne.
Anonymous
Det var en pussig samtidighet her, for jeg hadde akkurat lest tråden om den seksuelle energien, da jeg ble nysgjerrig på hvilket emne som startet med prikker. Når jeg er ferdig finner jeg dette temaet.
Jo det er litt trist, men jeg vil spørre om du har hatt noen avklaring med henne før du la ut dette innlegget?
Hun har vel en forklaring, selv om jeg også mener hun burde snakket med moderator eller deg først.
Samins forslag omå sette dem inn igjen om mulig, synes jeg ikke er bra. Men dette kan føre til en avklaring om hvordan vi forholder oss til slike ting som dette, om noen vil fjerne sine spor.
GjenopprettetMedlem
"Perle":
Det var en pussig samtidighet her, for jeg hadde akkurat lest tråden om den seksuelle energien, da jeg ble nysgjerrig på hvilket emne som startet med prikker. Når jeg er ferdig finner jeg dette temaet.
Denne tråden som du nevner er i statistikken oppført som sjette mest leste emne. Altså et viktig tema som mange interesserer seg for. Nå er den perforert...
SEO Crawler
Anonymitet burde være bra nok hvis man ombestemmer seg mht det man legger igjen av ord og mening.
Har av og til stusset litt i ettertid over egne obskøniteter eller (enda verre) surmagetheter, men that`s life...
Det gjør godt å gi faen. (..han e underkjent, han under..)
Eller rettere: Det gjør godt å gi litt faen (altså ikke totalt..

)
Anonymous
Mange skjebner som er her inne på Forumet..som vi desverre ikke vet om.
Det er lett og tråkke feil..og det er lett og blir såret..om man er i en såbar periode med seg selv .
Man danner seg et eget bilde av miljøet og det lille tette "samfunnet" som det lett kan bli på et forum som dette.. men så mye aktivitet..
Jeg synes det er synd at Bruker navn har slettet mange av sine innlegg.
men det har jo skjedd før her på forumet med andre medlemmer..
Jeg var forøvrig selv inne i dag og slettet et av mine innelgg, av den enkle grunn at det ble spurt om jeg mente seriøst det jeg hadde svart på.. jeg hadde tydeligvis missforstått humoren i innlegget.. så så fort er det og tråkke feil ..
Til slutt vil jeg si..
Både Ailo og moderatorene er flinke og drive forumet.
Mvh
*Skapheksa*
GjenopprettetMedlem
Uff da.... Dette var leit.... Enig med Passopp, brukernavn var en stor tilgang!
Men så lenge man opptrer så anonymt..... skjønner jeg ikke helt handlingen.
At titlene på trådene er fjernet, oppleves nesten som "hakking"...
og resten blir stående i tomme luften... og ei søkbart lengre...

Anonymous
ja mange gang er dette forum fult av dikt å vitser ,
av å til føler jeg som om ikke det denne sonen skulle stå for kommer frem.
men jeg vet dær er mange hær som ikke kommer med det de har i seg,
kansje tar jeg feil ,
av å til er det ting som ikke passer inn
men av å til må en skyte med piler ,
det gjør jeg nå
go helg
klemz
Anonymous
men hvis brukernavn vil gå ut er det han eller huns avgjørelse , hvem er vi som sitter tibake å dømmer .
det blir ikke rett jeg er ikke på denne jord for å dømme noen , enn meg selv
vis respekt for hva envær vil å mene , kansje det er rett kansje det er galt.
hva så , sonen vil da overleve bedre om ikke denne diskusjon fortsetter .
husk mange leser hær .
hva tenke de .
et jeng m idioter???????????
jeg er krass nå. men slett hele emnet det er det beste.
la brukernavn ha sine ting for seg selv ikke døm
d bli feil

GjenopprettetMedlem
"Inger Lise":
Jeg synes dette er trist for oss og trist for debattsonen. Når man har startet en tråd, eller vært deltaker i en, er man med på å danne en helhet. Denne helheten blir borte når innlegg blir fjernet.
Jeg er enig i dette, Inger Lise! Men samtidig som du skrev ditt innlegg, fikk jeg to e-poster med følgende meldinger:
Et emne du overvåker er blitt fjernet av Inger Lise.
Med hilsen administratorene på Sjamansonen - Finn kraften her!.
Den ene gjaldt:
Emne fjernet: Jeg møter deg...
Den andre sto det bare to streker! Så hva var nå det?:
Emne fjernet: --
Det kunne tenkes jeg hadde sagt noe der som jeg ville kopiere/berge til senere, eget bruk. For meg er nemlig summen av mine innlegg en helhet for meg. Og mange, mange ganger har jeg brukt ikke så få timer på å finne fram til vederheftig informasjon som jeg videreformidler. Noe av dette bruker jeg på nytt når jeg får lignende spørsmål i eller utenfor forumet — f. eks. om bøker om samisk religion — om sjamanisme i Sibir — om samisk språk på Internett, og ganske mye annet der jeg har mange års erfaring å bygge på. Etterhvert blir en del av mine innlegg et slags leksikon, som jeg kan slå opp i på nytt og på nytt. Og bygge ut og forbedre ved behov.
Nå får altså Brukernavn spørsmål og pepper for å ha slettet de fleste av sine innlegg. Tenker ikke dere som administrerer/modererer forumet på at når
dere sletter
en hel tråd, så kan noen av oss som har bidratt oppleve at vi blir frarøvet innlegg vi kanskje hadde lagt ned mye arbeid i? Og som vi har bruk for til en annen vinternatt?
Jeg skriver dette også her inne, fordi jeg synes det har interesse for alle, sjøl om du Inger Lise allerede har svart meg på PM. Jeg tillater meg å sitere derfra (du får eventuelt "moderere" meg..), for jeg anser det du skriver som nøytral saksinformasjon og akkurat det samme som du ville sagt hvis jeg hadde tatt det direkte her først og ikke begynt med PM til deg:
"Inger Lise":
Trådene er slettet etter OK fra Ailo.
De to trådene du henviser til vet ikke jeg mer om enn deg, siden da det viktigeste innholdet var borte...
Bortsett fra trådene Sjelevenn startet i dikt-seksjonen. Der burde jeg kanskje også ha klarert på forhånd, men slettingene ble gjort etter forespørsel fra Sjelevenn, fordi hun ønsket å bruke mindre plass på forumet pluss samle alt i en tråd.
Jeg er klar over at noen føler som deg når slikt skjer. Det jeg har gjort i forbindelse m slettingene er å kopiere dikt inne i tråder og sende til forfatterene på pm, slik at ikke disse går tapt for dem.
Å skulle følge opp alle som har skrevet innlegg i tråder som slettes, vil bli for arbeidskrevende.
Jeg synes det er viktig at folk er klar over at slikt kan skje uten varsel. Så jeg for min del får gå tilbake til å ta kopi hver eneste gang jeg har lagt inn informasjon. Men det er svært tungvint å administrerere og finne fram i dette på egen harddisk. Jeg var vel fornøyd med at jeg kunne klikke på mitt eget brukernavn, få fram min profil og velge "
Vis siste innlegg fra dette medlemmet.". Da fant jeg raskt det jeg var ute etter. Nå vet jeg ikke en gang hva dere har slettet. Ergerlig!
Forslag: Et par dagers varsel til alle som har deltatt i en tråd før den slettes, så de kan berge sitt eget stoff? (Det kan jo automatiseres på samme måte som jeg får e-post for hvert nytt innlegg i tråder jeg deltar i.) Er dette mulig?
GjenopprettetMedlem
Om alle innlegg er slettet, både lange personlige óg de små svadasvarene man har hist og her, så synes jeg det er leit.
Men at man sletter sine egne personlige utleveringer synes jeg man skal få lov til uten at det blir stilt spørsmål ved det. Selv om man er aldri så anonym på et forum, så har jeg null problem å finne folks egentlige identitet ved hjelp av Google. Og jeg har ikke videre peiling på data.
Ting man poster virker gjerne fornuftig der og da, men etter en viss tid er man et helt annet sted i livet og vil gjerne fjerne sporene av sine traumer. Folk skriver ting de ikke helt mener, angrer på, personlige ting som kanskje ikke burde lagt på nett osv. Jeg tror sonen mister mye av den inkluderende settingen som er her dersom folk må veie sine ord på gullvekt før de legges ut. Mitt gjett er at det vil bli slik dersom innlegg man selv sletter kan legges ut igjen av moderator/admin.
Ja, det er internett, og ja - det meste kan spores tilbake til en selv. Når brukerne selv passer på seg selv og sletter det de ikke lenger kan stå inne for, så synes jeg at de absolutt skal få lov til å ha denne avgjørelsen i fred. Om man derimot sletter
alt som er av egne innlegg..... Hmm. Jeg vet ikke. Jeg synes det er trist om en hel debatt skal bli ødelagt fordi vitsen som startet den er borte. At en lang debatt om f.eks Brukernavns personlige problemer ikke lenger inneholder hovedinnlegget synes jeg er helt ok.
GjenopprettetMedlem
Passopp:
Forslaget ditt til slutt der er glimrende.
Det jeg savner her inne er litt mere kjøreregler for alle og enhver...og meg selv især.
Takk for tilbakemelding.
Oakmann2:
Dette som har skjedd nå, med sletting av innlegg og av tråder, er noe som også kommer til å skje i framtida, det er ikke til å unngå. Fordi dette er et forum som vi alle er med på å forme, synes jeg at det er viktig med debatt, også om dette temaet. Da kan man se en sak fra enda flere sider og derigjennom kanskje gjøre klokere beslutninger.
mvh
Inger Lise
AdsBot [Google]
Her er det vel ingen som dømmer noen oakmann?

Det er et reelt spørsmål om hva man mener når
tråder man selv har vært med på å skape blir stående igjen som et stort spørsmålstegn..
For det hander vel om også om å ha respekt for hva andre har respondert på det han/hun har skrevet?
Brukernavn har hatt vårrengjøring på sonen, og har nok gode grunner til det. Men kanskje vedkommende
kunne ha tatt kontakt med adm. i forkant? Jeg vet ikke om det kunne løst situasjonen, men slik trådene
ser ut nå, blir det ivertfall absurd. Og det hjelper vel heller ikke sjamanismen når sonen ser ampurtert ut?
Jeg savner også Brukernavns innlegg fordi de var til tider VELDIG gode, og noen ganger provoserende
Og dikt og humor, har jo egne grupper her. Så da mener vel Administrator at det er plass for det også.
GjenopprettetMedlem
Det er ikke alltid like lett å "forstå" ut fra en tekst om personen er i sitt muntre, ironiske hjørne, eller er dødsens seriøs... Jeg synes det er synd innlegg som er skrevet tidligere blir slettet - er enig i at helheten i debatten blir borte. Synes samtidig man skal respektere at noen vil "avregistrere" seg fra forumet, men tidligere innlegg burde bestå.
Hva med å eventuelt slette brukernavn på innlegg hvor brukeren har slettet seg - men å la innholdet personen har skrevet bestå? Da burde vel ingen som har slettet seg selv fra forumet eventuelt ha redsel for å bli gjenkjent, eller uansett grunn denne/de personer som sletter seg selv? Hvis teksten kan bestå, men brukernavnet fjernet vil diskusjonen ikke bli meningsløs og personen det gjelder vil kunne ha mulighet til å gjøre seg selv "anonym" hvis denne har sagt noe som blir angret på i ettertid?
Anonymous
en shaman lik å sende ut ting som får folk til å tenke selv.
det er kansje en ting å lære med å henge i lufta.
ingen er guder hær inne
ingenen vet svarene
alle er på søken etter mer
men hvis??????????
noen er
god natt
lys te deres sinn
varme i deres sjeler
klemmer fra mæ
oakmann

Anonymous
la oss møtes
la oss lære å kjenne hværandre
la ikke flisa i din brors øye stikke deg
møtes på campen i sommer
klemz

GjenopprettetMedlem

Jeg skjønner først nå at to forskjellige prosesser har foregått omtrent samtidig utover fredagen:
1. En del emner (tråder) hvor Brukernavn hadde slettet sine innlegg, er blitt slutt-slettet, i sin helhet, av moderator.
2. En del emner (tråder) som var startet av Sjelevenn, er blitt slutt-slettet, i sin helhet, av moderator, etter at førsteinnlegget var overført til Sjelevenns samlede dikt.
Jeg legger inn min kommentar her, men minner om at det første sitatet er fra denne tråden:
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... 8#msg43438
"Sjelevenn":
Syns det var en fin ide…
Å samle sine dikt på et sted…
Nå forsvant jo alle de flotte kommentarene da…..
Ja, jeg for min del likte
særdeles dårlig at kommentarene forsvant. Jeg vet nå at jeg mistet flere av mine egne innlegg, til tross for at jeg sjelden kommenterer dikt, det er ikke min sterke side. Men når jeg gjør det har jeg kanskje brukt flere timer på å finne paralleller, assosiasjoner, opplysninger fra bøker eller Internett. Og jeg kan ha produsert noe jeg har bruk for en annen gang, i lignende tilfeller. Da har det vært greit og lett å finne tilbake til det jeg skrev i Sjamansonen.
At du har samlet alle dine dikt på ett sted,
DET er helt OK for meg.
MEN du kunne i tillegg latt dem stå i fred der de var,
med kommentarene, som faktisk ofte var dikt i seg sjøl, med folks blod, svette og tårer. Riktig nok skriver Inger Lise i sitt svar til meg at hun sendte dikt på PM til forfatterne, det må ha vært litt av en jobb så mange dikt som du utløste, Sjelevenn. Men de blir ikke det samme, tatt ut av sammenhengen de var produsert i? Mine innlegg var nok ikke dikt, men jeg likte altså dårlig at de ble slettet uten varsel (hva de nå enn var, farsken òg).
Du kunne bedt Inger Lise sette hengelås på videre kommentering, og du/dere kunne alle steder lagt inn en standard sluttkommentar med henvisning til dine samlede dikt. Det ville vært en anstendig måte å gjøre det på.
ELLER dere kunne skrevet i sluttinnlegget at tråden blir slettet om så og så lenge, og de som vil hente ut noe derifra må gjøre det før den dato. Forumet fungerer jo faktisk slik at om man vil så får man e-post-varsling straks det kommer nytt innlegg i en tråd man har bidratt til. Da ville vi visst, og sett etter, de som var interessert. Jeg var interessert. Nå er det for sent. Ikke ett sekunds varsel, bare korte beskjeder om at hele emner (tråder) er blitt slettet.
Og det er
litt av et paradoks at en sonedeltaker og en moderator går i hop om å slette hundrevis av andre sine kommentarer og innlegg, og
få timer etterpå gir dere begge en annen sonedeltaker pepper for å ha slettet flere hundre av
sine egne innlegg. Forstå det den som kan! Jeg synes ihvertfall det er verre å be om å få andres innlegg slettet, enn å slette sine egne (
Vind har nettopp skrevet et godt innlegg her som jeg i bunn og grunn er helt enig i.)
"Sjelevenn":
Uff da.... Dette var leit.... Enig med Passopp, brukernavn var en stor tilgang!
Men så lenge man opptrer så anonymt..... skjønner jeg ikke helt handlingen.
En lang rekke tråder (emner) i Sjelevenns kjølvann — sporløst forsvunnet — tom luft — ingen søkemulighet...
Jeg ser forresten i ettertid at Ailo ikke vil ha det slik, men fortsette som før når det gjelder dikt:
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... 8#msg43548
Og i den tråden skriver Sjelevenn:
Over femti sider... ble til en!!! :w00t: ( Når stakkars Inger-Lise har fått ryddet opp etter meg )
Stakkars Inger Lise har vel ikke ryddet
opp etter deg, Sjelevenn, hun har ryddet
vekk oss andre, som tok oss tid til å skrive velmente og gjennomtenkte kommentarer til deg. Hvor mange hundre svar, med andre sine kommentarer, gikk vest? Dette er ikke vår-rengjøring, det er hærverk. Særlig når det i motsetning til Brukernavn ikke var egne innlegg som skulle fjernes.
Jeg får si meg enig med Inger Lise her:
"Inger Lise":
Dette som har skjedd nå, med sletting av innlegg og av tråder, er noe som også kommer til å skje i framtida, det er ikke til å unngå. Fordi dette er et forum som vi alle er med på å forme, synes jeg at det er viktig med debatt, også om dette temaet. Da kan man se en sak fra enda flere sider og derigjennom kanskje gjøre klokere beslutninger.
Det kommer av og til innlegg som bør slettes så fort som mulig. Det kan også være berettiget å eventuelt slette hele emner hvis det blir for mye gørr i dem. Men det var vel ikke tilfelle i noen av emnene som ble slettet fredag?
GjenopprettetMedlem
Jeg har litt svårt med å lese lange ting på pc'n. Dette er derfor helt frisående, har ikke lest alle svar på Ailos spørsmål.
Dette er en tanke på hvordan en kan håndtere slike ting.
Alt fødes, vokser, utvikles og dør.
Slik er livet, slik er det som skjer oss i livet.Slik er det og med det som fødes her på sonen
Det som utvikles her er uttrykk for stor kreativitet, glede og smerte blant annet.
Det fremmer alles vores utvikling. Slik ser jeg det.
Sjamansonen gir meg trøst, latter men og en mulighet å bli var en større utvikling.
En felles utvikling.
Vi er ”siviliserte” skapninger og vi er ”dyriske” skapninger. Vi er og ”samfunnsvesen”.
Den siviliserte delen av oss trengs i samfunnet. Skal det fungere må enkeltindividen være sivilisert. Det er godt for inividen og det er godt for samfunnet.
Vi er og ”dyriske”. I det dyriske ligger vår egenart, det som er meg.
Å være meg er ikke det samme som å være ego.
Jeg er en del av det store pusslespillet. Hvis jeg prøver å gjøre meg annerledes enn jeg er så passer ikke min bit in i pusslespillet.
For mye ”sivilisasjon” er ikke bra for meg.
For mye ”dyriskhet” er ikke bra for felleskapet.
Her ligger en utfordring, å finne balansen mellom samfunn, felleskap og individ.
Denne balansen eksisterer iblant, ofte ikke.
Da jeg ikke har det hele overblikket så veit jeg ikke hvorfor enkelte individer handler på en viss måte.
Iblant så gjør en ting som skader felleskapet, men kansje er nødvendig for en selv.
Jeg syns dialog alltid er bra, men kansje ikke alltid mulig for den det gjelder.
At noen sletter sine inlegg vil helt sikkert skje igjen.
Hva d skal då vi andre gjøre, som har vært en del i dialogen, som har gitt av vores kreativitet, medfølelse og annet.
Jeg syns vi får se det hele som en del av livet (livet som fødes, vkser utvikles og dør),det gav oss noe underveis. Husk den glede det gav da du leste og skrev og den kreativitet som blomstret.
Klarer en det så trenger en ikke å bli såret eller lei.
Et praktisk tips: Spar det du syns er særlig intressant og viktig for deg på diskett eller lignende.
Husk at alt kan bli slettet.
Til Brukernavn:
Takk for det du delt med oss, for det du bidatt med til våres felles utvikling.
Jeg tenker kjærlige tanker til deg i den situasjon du er nå.
Gunilla
Anonymous
Et flott innlegg dette her, Gunilla!
Til Brukernavn: En stor takk fra meg også, for alt du har bidratt med.
Ønsker deg lykke til vidre i livet og håper det går deg
godt.
Varme tanker og klem fra Kira!

Anonymous
Jeg vil kommentere utflyttingen utfra fire innfallsvinkler:
1. En tolkning av brukernavns fremgangsmåte.
2. Er tiden inne for en debatt omkring underforståtte verdier og stilltiende overenkomster på sonen?
3. Et videre perspektiv angående copyright, åndelig eiendomsrett etc. i forhold til gjeldende lovverk.
4. Filosofoske spørsmål rundt begreper som "åndelig eiendom" i forhold til spirituelle perspektiver. Hvem er "jeg" og hva kan jeg "eie" og råde over med min vilje?
Ad 1.
En mulig tolkning av brukernavns fremgangsmåte:
Som flere har påpekt, fremstår hun som meget reflektert. Jeg har lagt merke til at hun eksperimenter med flere uttrykksmåter, og at det ofte finnes en symbolsk sammenheng mellom avatarene, mottoene og signaturene som hun har byttet ut i samsvar med holdninger representert i innleggene. Jeg ser på dette som en søken etter en helhetlig uttrykksmåte som bæres av bevisstheten at dynamikken mellom alle enkelte bestanddeler kan kun vises glimtvis og gjennom motsetninger, altså ikke på en lineær og direkte måte. Hun har dekonstruert både sine egne og andres tekster i svarene sine. Hun har kunngjort sin sympati for anarkismen - og nå problematiserer hun begrepet "eiendom".
Under avataren står det en anagram av: "eiendom er tyveri" - bare les baklengs fra venstre over innleggene. I denne sammenhengen er det en "strong statement" å ta bort så mange egne innlegg.
Jeg blir oppmerksom på de uklare grensene mellom mitt og ditt - "eiendom er tyveri", som hun sier. Og selv når jeg fjerner det som var mitt, så stjeler jeg fra andre som i mellomtiden har gjort krav på deler av det...jeg slipper ikke unna.
Og til sist: Jeg oppfatter det ikke slik at du har tenkt å slette medlemskapet, eller?
Ad 2.
Gjennom min tolkning under punkt 1. er jeg blitt venn med situasjonen. Personlig skriver jeg så mye at jeg ikke bryr meg om det hvis noen av svarene mine blir slettet som en følge. Det er nok å ta av...kilden renner...
Men hendelsen er kontroversiell. Det er forståelig at Passopp etterlyser noe av det materiale han har lagt ut i form av referanser og linker. Andre ganger har man svart med et dikt som man gjerne vil slippe å gjendikte, for det kan man ikke alltid.
I en sammenheng utover det enkelte tilfellet her kan det reises en del spørsmål:
Det snakkes mye om selvutvikling og healing i forbindelse med sjamansonen.
En del av slike prossesse er at den enkelte vil til tider gjerne kutte bånd, også i den form at vedkommende sletter sporene etter en tidligere tilværelse - i form av utsagn som lever videre på sonen. I utgangspunkt vil nok alle tillate slikt.
Men det viser seg da å være komplisert i og med at prossessen kan involvere så mange andre.
Hva slags overenkomster er nødvendig her?
Er sonen en database som mister verdi hvis medlemmene sletter prossessene som bidro til utviklingen frem til der de befinner seg på det nåværende tidspunkt?
Hvor omfattende skal "databasen" bli? Det er vel gavnlig at noe har utspilt sin rolle,
for materialet vokser uansett. Hvem skal delta i utvelgelsesprossessen for slike redigeringer?
Hvilke underforståtte etiske begreper om høflighet, folkeskikk, toleranse, takhøyde og ansvarsforhold bør gjøres mer eksplisitt?
(Jeg legger inn dette sålangt før jeg mister alt, det har skjedd før... tilbake med mer)
GjenopprettetMedlem
her var mange kommentarer, men jeg skal prøve å besvare noen av dem, for å oppsummere. Altså: Jeg føler at jeg har utlevert endel, og vil gjerne reanonymisere meg. Dersom en som kjenner til meg legger sammen alle opplysningene som har stått om meg, så vil det være lett å identifisere.
Et annet poeng er det sjelevenn gir uttrykk for her:
titlene på dikttrådene fjernet jeg med hensikt. Jeg ønsker å ha copyright på mine egne dikt. Av denne grunn slettet jeg alt for ikke å lage problemer med dikt "på avveie" i forhold til forlag osv. Dette fordi jeg planlegger å gå videre til forlag, og diktene slik de er skrevet her, er å betrakte som råtekst.
Det er mulig at jeg kunne ha latt mer stå igjen men som suppen skriver:
Men teksten er jo ens egen,
man kan gjennomgå en forandring som gjør at man ser seg selv og sine handlinger i et nytt lys.
Man kan ha ønske om å "hente seg tilbake" fra f.eks et forum.
Så lenge muligheten for å fjerne ens egne innlegg fins, bør vi respektere de som benytter seg av den.
Go helg!
det å skrive ut mine frustrasjoner her på sonen, har for meg vært en del av en healingprosess. Men jeg ønsker ikke å la mine kvaler og frustrasjoner bli en del av identiteten min. Jeg ønsker å legge dem bak meg, slik at bare den finpussede versjonen henger igjen. Den som kan aksepteres av meg selv og av samfunnet.
I tillegg kommer det poenget at dersom jeg med tiden får utgitt diktene mine, under ekte navn eller under pseudonym, så ønsker jeg ikke at disse skal kunne linkes opp til det som jeg har skrevet, som er av mer personlig karakter. Dette ikke bare av hensyn til meg selv, men også av hensyn til mine venner, familie og bekjente, som også vil kunne identifiseres, dersom noen går inn fordet, og leter etter en identitet bak ordene. Og jeg kommer fra en av norges små byer, hvor alle kjenner alle, og hvor min nabo sine sår, også er mine sår, og omvendt.
Til slutt kommer det at jeg prøver å regulere min egen avhengighet av internettforaer. Så det å slette tekstene er på en måte en slags bot. Mye tid går med foran pcen, som jeg føler heller burde vært brukt på livet, eller ute i naturen. Det å ta et oppgjør med pc og internettforaer er en av mine veier mot en framtidig mer strømløs og teknologiløs livsførsel. Noe som er et ideal for meg.