Forum /
tilbake / En debatt om Moral og Etikk på Sjamansonen - Reinlykke artikkel fra Ailo
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... 0&Itemid=1
Jeg har så mye på hjertet her nå at derfor ønsker jeg å overføre det hit. Så kan folk velge å skrive på forsiden eller her.
Takk for nok en flott artikkel og refleksjoner,Ailo. Du har spurt meg tidligere om at jeg kunne skriver en artikkel om dette emnet - Moral og Etikk på Sjamansonen. Denne artikkelen inspirerer meg til å gjøre det nå utifra min bevissthet her og nå. I min bevissthet er jeg både en lærer og elev. Vi møter speilbilde av oss selv i møte med andre mennesker,dyr,natur og ånder. Vi har alle snev av sannheter i oss alle i vår sjel - i vår bevissthet - hjerte. Vi kan uttrykke oss på mange måter. Vi kan kanalisere våre tanker og følelser på mange måter.
Det er viktig å ha moral og etikk i sin grunnmur også i min bevissthet. Men det er også viktig at moral og etikk ikke kveler skaperkraften,det kreative,levende,ærlige,nysgjerrige og lekende sidene i oss. Barnet i oss må også få spillerom. Respekt og toleranse er viktige ord jeg får opp ang moral og etikk. Skal vi hele tiden være seriøse på Sjamansonen? Nei, men det er viktig med undertoner av respekt og toleranse. Å finne balansen er ikke alltid lett.
Ifortiden(og til en viss grad nå) så har Kirken kvelt folks kreativitet og selvstendighet. Den feminine Moder Jord kraften ble kvalt. Her var moral og etikk dratt altfor langt. Jeg kan snuse paragrafryttere på lang avstand. Også rigiditet. Jeg merker av og til om noen leker moral og etikk for mye, og at det blir for seriøst og at selvhøytidelighetsånden for for mye spillerom. Mye ære og stolthet i aksjon. Det er ego-dominator sider som blir mer levende. Er det bra? Nei. Jeg skal gå mer i dybden her. Jeg vet ikke alt om moral og etikk. Jeg vet snev av sannheter. Det gjør alle dere andre også. Sammen kan vi flette normer for moral og etikk. Fordi vi alle har forskjellige syn på moral og etikk. Forskjellig følelse og tanker for det. Ikke 100 % likt.
Hvem er det som har fasiten?Ingen. Alle har som sagt snev av sannheter i seg. Jeg er lærer og elev - i ett i min bevissthet. Med en slik bevisst holdning så vil en lettere lære av hva som skjer og av det en leser og hører fra andre mennesker.
Hva er moralsk og etisk forsvarlig?Jeg skal ta opp interessante problemsstillinger. Jeg har en bevisst lekende debattstil nå som noen liker og andre blir provosert av. Hvis jeg skriver endel om kraftplanter så er det noen som synes det er greit og andre blir provosert av det. Jeg vil ikke angripe noen - noen kan ta det personlig nå ang det jeg skriver. Men jeg skal gå mer i dybden. Vil dere også det i deres bevissthet? Jeg kan også lære av den kritikken. Jeg kan variere mine artikler angående kraftplanteerfaringer. Men gud bevare meg vel - jeg har integrert flere planteånder i meg nå så når jeg har endel på hjertet så kanaliserer jeg endel via disse agentene for Naturen. Det må jeg få lov til å si ifra. Og det er overhodet ikke moralsk og etisk uforsvarlig at jeg kan skrive mye om dette. Ok, jeg kan variere mer - helt klart. Jeg lærer noe av det og dere lærer noe av det dere som blir provosert.
Alt vi leser her på Sonen er et SPEILBILDE av oss selv. Det er snev av sannheter som vi liker og ikke liker. Hvis jeg reagerer på at han/hun skriver noe om noe så er det helt klart også noe i meg som jeg reagerer på - ikke bare hos den personen som skriver det. Er det moralsk og etisk forsvarlig å gå bak den personens rygg og si ifra til moderator eller ailo om det den personen har skrevet? Det kommer an på sier min bevissthet. En bør tenke seg flere ganger om og prøve å gå mer i dybden ang hvorfor en reagerer - om man ikke har en lærer - elev innstilling i sin bevissthet - hvordan kan man lære noe av det som skjer og hvorfor man blir provosert osv? Jeg har også reagert på noe - men jeg går ikke å sladrer om det til Ailo om det. Jeg vet noen har gjort det med meg - jeg vil selvsagt ikke komme med navn her - det jeg ber om i fremtiden er om noen blir provosert eller misliker det jeg skriver osv - så ta det opp med MEG. Jeg har en lærer - elev innstilling i min bevissthet - jeg kan lære av det du skriver og sier - men jeg ønsker at du også har den innstillingen. Men jeg kan ikke si at du må ha den innstillingen. Men med en slik innstilling så vil en lettere ha en konstruktiv dialog, som dette emnet. Jeg biter ikke - jeg er ikke farlig. Misliker du meg på mange måter - så bør du se på deg selv - etter min mening. Jeg ber deg om å gjøre det - men du velger selv. Jeg lærer også noe av din kritikk, men det gjør du også om du har det i din bevissthet ang slik innstilling som jeg har forklart.
Hvorfor være redd for å ta det opp personlig med meg?Før har det vært vanskelig fordi jeg har gått igjennom visse prosesser i meg selv. Men nå har jeg en så dyp lærer - elev innstilling i min bevissthet at jeg kan reflektere og være med å ha en konstruktiv dialog. Å sladre til Ailo mener jeg til tider er moralsk og uetisk forkastelig. Ok, du mener det kanskje ikke er sånn,fordi jeg kan være vanskelig å forholde meg til eller kommunisere med?Ja, det har jeg vært i fortiden til en viss grad. Men ikke nå - jeg kan vise deg min nye innstilling i min bevissthet. Jeg er lærer - elev i ett - i min bevissthet - jeg har noe å lære deg - du har noe å lære meg. Vi har begge snev av sannheter i oss. Vi skaper EN HELHET. Ikke vær redd for å ta det opp med meg. Jeg skriver som regel veldig GENERELT med noen få unntak. Føler du deg provosert og sint angående det jeg skriver så gir jeg deg et råd om å tenk etter - føl er det noe i deg selv du reagerer på?Jeg mener ja - til en viss grad - men det er også noe som jeg bør ta til etterretning og lære av. Vi har begge noe å lære. For meg er det en universell lov at vi er lærere og elever i ett - når vi kan huske mye av våres erfaringer og har reflektert mye i livet.
Jeg kan trigge andres dark sides fordi jeg også har erfaringer med mine dark sides. I can feel your anger. I can feel your suffering. Use it. Ja, på en konstruktiv måte - kanaliser og balanser det sammen med dine lyse sider. Er du ikke opptatt av å utvikle deg som mennesket? Hvordan er det moralsk og etisk forsvarlig om du ofte må bruke Ailo som kanal for å sladre om noe du ikke liker? Tenk etter - gå inn i din bevissthet - hva er det du savner?Hva er det du trenger å gi slipp på?Hvilke metoder kan være med å få deg til å gjøre dette?Er slike spørsmål for ubehagelig og er de moralsk og etisk forsvarlig?Ja, fordi jeg snakker GENERELT. Jeg snakker også til meg selv. Jeg har også blitt provosert og sånt av andres debattstill og formuleringer. Men jeg har prøvd å gå inn i meg selv og se hva kan jeg lære av dette. Hvorfor kan du ikke gjøre det samme før du sladrer til Ailo? Stolthet og ære er fint å ha - men det er for meg moralsk og etisk uforsvarlig å sladre bak andre sine rygger - ikke alltid - men noen ganger. Jeg har blitt et offer for det - det er til en viss grad berettiget, men det er også noe i deg som du ikke har taklet - og som du bør se på. Ikke bare jeg som skal lære av det. Okey.
Hvis noen velger å bare ha en seriøs stil her - så helt greit for min del. Det er har faktisk provosert meg. Og så har noen blitt provosert over min lekne stil og kalt det for tenåringsgreier. Jasså,sier jeg - hva er det du reagerer på i deg selv sier min bevissthet? Jeg kan være moden - også umoden. Det kan vi alle. Vi kan lære av det vi alle sammen på hver vår måte. Jeg er en lærer og elev i ett - hva synes du om den mentale innstillingen i bevisstheten?Ikke noe særlig?Hvorfor ikke? Ikke vær redd for å skrive og diskutere. Jeg vil ikke leke dommer-rollen. Jeg vil heller leke refleksjons-ånden med seriøse undertoner. Det kan alle klare. Jada. Om de vil det.
Ailo vet hva han vil ha - men han vet ikke den fulle og ene sannheten. Jeg gir han et råd om å la folk få være den de vil så lenge de også reflekterer og lærer av det de gjør eller reagerer på hos andre. Og at en gjerne reflekterer over hva moral og etikk er. Jeg har snev av sannheter i min bevissthet. Det har også Ailo og dere alle andre. Eier han Sjamansonen?Ja, på en måte. Men eier han det som skrives her?Nei, ikke alt. Bare hans egne ord. Hvem er det som kan eie det jeg skriver til tider?Jeg har egentlig patent på det jeg skriver, men jeg liker å skrive på vegne av Naturen - via planteånder og nord-amerikanske indianerguider - mine kollegaer i åndeverdenen. Naturen eier til tider mine ord. Jeg er en multidimensjonell kanal. Det kan alle være og være bevisst på.
Jeg gleder meg til å debattere videre her og håper at det vil bli masse konstruktive refleksjoner. Ta ting opp med meg personlig via pm om dere reagerer på noe. Jeg er ikke vanskelig å ha med å gjøre nå - jeg har lært noen lekser her og der. Jeg håper dere også kan lære noen lekser. Lærer og elev i ett - i alle sine bevisstheter. Det er det Naturen vil fortelle meg via planteåndene. Guru er et annet ord for lærer. Men det har blitt et negativt ladet ord her på Jorden. Noen misbruker lærer-rollen til det fulle og glemmer dette i sin bevissthet: "Jeg er lærer og elev i ett. Hva kan jeg lære av deg?Hva kan du lære av meg?". En stor lærer vil ha det i sin bevissthet. Det sier Naturen meg og Naturen er en av de beste lærerene jeg har og vil ha så lenge jeg eksisterer.
Jeg hadde en seremoni går med meg selv ute i Naturen. Lekte Return of Innocence-leken - gikk naken rundt et hemmelig sted ute i Naturen. Naturen lærte meg å ikke ta av. Jeg var oppå en litt stor stein og var inni en slags tilstand hvor jeg holdt på å lette....en eller annen planteånd dyttet meg ned slik at jeg falt et lite stykke ned fra den steinhyllen. Jeg mistet mobilen min. Jeg trodde jeg hadde mistet den for godt en liten stund, men så fikk jeg håpet tilbake om at minnene i mobilen lever enda. Og jeg fant den like etterpå. Og jublet som besatt. Jeg hadde lært en lekse - en kan lett ta av - og da faller en lett fra pidestallen sin. Og det er viktig å være SKIKKELIG PLANTET på Jorden når man jobber med det åndelige. Det har jeg erfart av Naturen og ikke minst lært og fått kanalisert beskjed om. Tror du ikke på dette?Nei,vel - det er i din bevissthet. Du har også snev av sannheter i din bevissthet utifra dine erfaringer og refleksjoner. Jeg har det samme. Vi kan dele og utveksle. Er ikke det fantastisk?Er det moralsk og etisk forsvarlig å være så direkte og ærlig og at en kan provosere noen? Tja, til en viss grad - men det finnes en grense der også. Men min debattstil er lekende,direkte,ærlig og med seriøse undertoner. Så lærer jeg også å polere disse sidene utifra min bevissthet her og nå.
Ingen åndelige lærere skal være redd for konkurransse av andre lærere,fordi elevene og klientene tiltrekkes dem de føler kan hjelpe dem. Ikke noe å være redd for. Men en åndelig lærer som har det i sin bevissthet - jeg er lærer og elev i ett. Det er en STOR LÆRER. Naturen sier så og er en STOR LÆRER.
Selvbesinnelse og ydmykhet er viktig. Der har jeg gått noen runder. Og dette på å kjenne på motstand. Når skoen trykker så sier det meg noe hva jeg bør gjøre og ikke gjøre. Nå er jeg mer bevisst på hvilke personer jeg ønsker å la meg inspirere av. Men jeg kan la meg inspirere av alle jeg møter inkl psyk.utvl.hemmete,barn og narkomane.
Jeg møtte ei psyk.utvl.hemmet - hun hadde med seg et par bamser. Hun fortalte meg at de kranglet mye. Hun spurte hva jeg het og sa et par interessante ting. Gråter du,David spurte hun meg? Kanskje jeg bør gråte mer?Hun likte å snakke med meg. Fordi jeg tok henne på alvor og kunne leve meg inn i hennes lekende og levende verden, som et lite barn i voksen kropp. Hun sa ha det da hun måtte gå og gav meg en solid klem. Hun gav meg noe - jeg er lærer og elev i ett. Jeg gav henne noe - aksept,respekt og toleranse - jeg fikk tilbake ubetinget kjærlighet og råd om å gråte mer.
Da sender jeg ballen til deg - ang hva du tenker om emnet Moral og Etikk.

GjenopprettetMedlem
I går kveld følte æ mæ passe sprø, tulla, spøkte og lekte. Det jeg skrev kunne sikkert oppfattes på mange måter, de tankene jeg gjorde meg og de ordene jeg ikke skrev er mine, men resten delte jeg med de som var tilstede. Hva vi kan oppnå ved å samhandle med hverandre her på sonen tenker jeg at det vet man ikke før i ettertid. Først i ettertid kan man se om man nådde det formålet man hadde for tiden som ble tilbrakt her.
Når vet man om man var elev eller lærer, når kan man med sikkerhet si at min del av sannheten er den rette - rett for hvem?
Faen åsså! røyksuget riv og slit i mæ - æ må stadig vekk ta mæ pauser fra maskinen, føle ikkje at æ får gjort nåkka vetti. Æ sett her med noen fjær og nåkka greier, puske litt med det innimellom. Æ glede mæ tell å treffe stridshjelp og "(very often) nameshifter alias; perlevenn" på onsdag, føle mæ ganske priviligert som har den muligheten at æ kan prate direkte med folk som bruke sonen, kan jo seff bruke PM og bruke jo det en del men...
Hmm. hva har så vi å gi hverandre? hva har vi til felles? Finn Kraften her! står det skrevet på forsiden. Hva er kraften? Kan det være styrke til å være modig nok til å våge å være den du er - våge å være sårbar - våge å være sterk. våge å være elev.
Jeg har hørt at den beste måten å lære noe på er ved å forsøke å lære fra seg, men det krever noe av meg - jeg må da være bevisst meg selv, skulle jeg hele tiden monitorere meg selv og utslette alle svakhetene mine ville jeg få det travelt - for travelt til å leve.
cenobleiæleimæ -
Moral æ får litt hætta av det ordet der, rart det gir meg bilder av en pekefinger opp i trynet - si mæ e det noen av dere som med viten og vilje ønsker å få en pekefinger i ansiktet. Visst æ ikkje tar feil e dette moralbildet skapt for at man skal huske hva man gjorde feil...
Personlig er jeg mer opptatt av å få vite hva jeg kunne gjort bedre for deg. Ikke fordi at jeg for enhver pris vil tekkes deg, men hvis det oppstår en uønsket hendelse - noe skaper en uønsket reaksjon så vil man jo gjerne unngå det vil man ikke?
Reinlykke rein lykke lykkerein hmm.. no e det ikkje lenge igjen tell reinkalvsria

Anonymous
Cenobit, jeg liker din debattstil, som er ærlig og direkte - og leken med refleksjoner som grunnmur. Det er noe jeg liker å se.
cenobleiæleimæ - Moral æ får litt hætta av det ordet der, rart det gir meg bilder av en pekefinger opp i trynet - si mæ e det noen av dere som med viten og vilje ønsker å få en pekefinger i ansiktet. Visst æ ikkje tar feil e dette moralbildet skapt for at man skal huske hva man gjorde feil...
Grensesetting er viktig for både voksne og barn og dem som har begge deler rimelig inntakt i sin bevissthet!

Men det er som du sier - det får være GRENSER for det også!

GjenopprettetMedlem
Å være leken, er ikke det samme som å være umoden.
Å være umoden, er man når man ikke evner å reflektere over hva man gjør.
Alle kan være umoden, ingen er perfekte eller alle er like perfekte.
Lærer og elev i ett. Det er loven!
Jeg har lært meg noen nyttige triks innen psykoterapien.
Man kan spørre klienten, om å ta med seg en ting som betyr noe for han eller henne.
Så skal klienten beskrive hva h*n ser.
Det klienten gjør, er å beskrive seg selv.
Man projiserer seg selv over i omverdenen, konstant.
Man kan ikke mene noe om noen andre, om en ikke mener det om seg selv.
Som ordtaket sier: Man kjenner seg selv best på andre.
Man ser verden og andre mennesker igjennom seg selv.
Det er en stor utfordring å se slik på verden.
Fordi, en kan ikke legge skylden over på andre.
Det du opplever, har du selv skapt.
Behandle deg selv med respekt.
Da vil du behandle andre med respekt.
Anonymous
"Dharma":
Å være leken, er ikke det samme som å være umoden.
Å være umoden, er man når man ikke evner å reflektere over hva man gjør.
Alle kan være umoden, ingen er perfekte eller alle er like perfekte. 
Lærer og elev i ett. Det er loven!
Jeg har lært meg noen nyttige triks innen psykoterapien.
Man kan spørre klienten, om å ta med seg en ting som betyr noe for han eller henne.
Så skal klienten beskrive hva h*n ser.
Det klienten gjør, er å beskrive seg selv.
Man projiserer seg selv over i omverdenen, konstant.
Man kan ikke mene noe om noen andre, om en ikke mener det om seg selv.
Som ordtaket sier: Man kjenner seg selv best på andre.
Man ser verden og andre mennesker igjennom seg selv.
Det er en stor utfordring å se slik på verden.
Fordi, en kan ikke legge skylden over på andre.
Det du opplever, har du selv skapt.
Behandle deg selv med respekt.
Da vil du behandle andre med respekt.
Det første du sier der har jeg vært på jakt etter. Jeg har hatt det på tunga
men du tok ordene som lå der og ventet på meg. PERFICK! Thank you!

Det er et perfekt SIGNATUR-MANTRA - fordi det er visdomsord i mitt sinn.

GjenopprettetMedlem
"Dj David Spirit of Laughter":
Det første du sier der har jeg vært på jakt etter. Jeg har hatt det på tunga
men du tok ordene som lå der og ventet på meg. PERFICK! Thank you! 
Det er et perfekt SIGNATUR-MANTRA - fordi det er visdomsord i mitt sinn. 
Så fint at jeg kunne sette ord på det da..
Det er synd at så mange tar feil på det.
Å leke er så healende for kropp og sinn.
Jeg smiler bare ved tanken.

AdsBot [Google]
Jeg synes du har skrevet en god artikkel David. Viktig å sette fokus på
motet når en snakker om etikk. Men det er dessverre ikke alle som har mot nok til å gå direkte til den det gjelder, når de føler noe er galt. Slik gjennomsyres samfunnet også, på arbeidsplasser, skoler, i familier. Og bakvaskelser blir et tema, som kan ødelegge hele miljøet. Det vil alltid komme en utrygghet i et miljø med bakvaskelser, for ingen kan føle seg trygg for å bli den neste hakkekylling..
Når det er sakt, synes jeg kanskje ikke det er sladring å informere Ailo om noe man synes er galt.. Han er en viktig del av sjamansonens sirkel. Og alt som ligger på nettstedet her, har han hovedansvaret for som adm.
Når det gjelder dine siste dagers sprudlende framferd, har jeg både måpt og ledd og ikke minst kost meg.. Jeg skal innrømme at jeg har tenkt: Har det klikka for David der nede i Peru

for jeg har jo møtt deg noen ganger, og sett at du (også) er en stille og reflekterende person. Men jeg gleder meg over at du har fått denne pure intense gleden

Anonymous
"Liljee":
Jeg synes du har skrevet en god artikkel David. Viktig å sette fokus på motet når en snakker om etikk. Men det er dessverre ikke alle som har mot nok til å gå direkte til den det gjelder, når de føler noe er galt. Slik gjennomsyres samfunnet også, på arbeidsplasser, skoler, i familier. Og bakvaskelser blir et tema, som kan ødelegge hele miljøet. Det vil alltid komme en utrygghet i et miljø med bakvaskelser, for ingen kan føle seg trygg for å bli den neste hakkekylling..
Når det er sakt, synes jeg kanskje ikke det er sladring å informere Ailo om noe man synes er galt.. Han er en viktig del av sjamansonens sirkel. Og alt som ligger på nettstedet her, har han hovedansvaret for som adm.
Når det gjelder dine siste dagers sprudlende framferd, har jeg både måpt og ledd og ikke minst kost meg.. Jeg skal innrømme at jeg har tenkt: Har det klikka for David der nede i Peru
for jeg har jo møtt deg noen ganger, og sett at du (også) er en stille og reflekterende person. Men jeg gleder meg over at du har fått denne pure intense gleden 
Nei, sant det du sier i uthevet svart skrift. Men bare det ikke blir en slags vane og at det kan være noe en reagerer på som også er i seg selv.
Jeg har vært for mye ensom og for mye innesluttet i mitt liv - så nå er det på tide å få ut hvem jeg egentlig er og potensialet i meg. Så det er utrolig behagelig å være så levende og glad. Nå vet jeg mer hva min vei er og trives enormt med alle de ideer som popper opp i mitt sinn nå. Jeg har så mye ideer nå at jeg må puste tungt og dypt inn og ut. For å ta en ting av gangen. Fordi jeg har lagt endel jern i ilden nå her og der og litt over her sånn.
Ja, jeg er også en stille og reflektert person. Men jeg har endelig våknet av dvale og kan også være levende og lekende utagerende også!

Espiritu De Anaconda er en fantastisk inspirasjonsplass. Jeg er så glad for at jeg har vært der. Og ser frem til å komme tilbake dit i Juli. Og jeg har endelig fremkalt bilder fra den plassen og skal få det på plass innen noen dager her på Sonen.
Å være en multidimensjonell dj som jeg leker meg nå som med seriøse undertoner så innebærer det at jeg er mer levende enn noengang!

Crazy Crazy Crazy NIGHTS!

Og jeg elsker rollespill mer og mer nå - jeg lever ut mye spennende nå og har gjort det men kan virkelig ta tak i det på en mer morsommere og levende måte.
Anonymous
Dette var en overraskende fortsettelse av dagens epistel på Sonen. Istedenfor refleksjoner omkring det å skrive på Forumet finner jeg en en lang tirade om en som du mener har sladret til Ailo. Hvis dette er et eksempel på en moralsk og etisk aktverdig måte å skrive på melder jeg pass.
Du gjentar gang på gang at du er både lærer og elev. Som leser opplever jeg at du antyder at denne personen som skal ha "sladret" ikke har en slik holdning. Dette reagerer jeg veldig, veldig sterkt på. Og jeg vil ta avstand fra en slik måte å omtale en annen person på. Hvordan tror du dette innlegget ditt oppleves av vedkommende?
Det er mulig at nå når jeg reagerer på det du skriver bør gå i meg selv. Men det vil jeg ikke. Jeg tror det bærer galt av sted hvis man skal besinne seg i alt. Og vitner ikke historien også ganske grelt om hvordan det går i samfunn der ingen sier i fra? Hva skjer der ingen varsler og ingen bråker ved urett og overgrep?
Ja, jeg vil også fred og gode vibrasjoner. Helst nå med engang og mellom alle, men dersom man i fredens navn skal spise skit blir man i beste fall sjuk.
Jeg vil egentlig ikke skrive dette. Isteden vil jeg heller bare være snill, morsom, fredelig og hygglig. Men da kreves det en lignende innstilling fra dem man kommuniserer med. Gjør det ikke?
Anonymous
Jeg tror jeg heller vil forholde meg til det du skriver i den første posten her, enn å følge oppfordringen tilslutt om ” – angående Moral og Etikk.”.
Det står mye der, men jeg synes ikke det handler så mye om moral og etikk. Men du er inne på noe i det at leken bør balanseres med noe mer alvorlig virksomhet, og vice versa.
Det blinker imidlertid et varsellys, når annenhver setning begynner med ”jeg”, og mye av artikkelen handler om ”jeg ” og ”meg”, i hva jeg oppfatter som en tildels nokså påfallende og endeløs selvforherligende egonytelse?
Det å hjelpe noen med spirituelle ting, gir et kick? Økt selvfølelse, man blir liksom blåst opp, eller egoet risikerer å blåses opp til det mest fantastiske. Jeg synes det hadde vært bedre å dempe egofikseringen en smule, og også komme ned på jorda. Jeg kom til å tenke på C.G.Jungs epistler om arketypisk inflasjon, at den også har sin parallell til egoets inflasjon. Det er alltids en fare for det for ”åndelige lærere”, ”guruer”, ”frelsere” og ”profeter”.
Du er sikkert flink til mange ting, og kan sikkert både det ene og det andre.
Men det at du flere ganger i den samme posten gjentar din” lærer og (elev) rolle gjør meg skeptisk. Hvorfor så opptatt av det? Spesielt når jeg leser det i sammenheng med hva jeg oppfatter som uhemmet selvskryt. Og hvorfor ikke, om det er noe å skryte av? Og det er det vel?
Det at noen heller velger å snakke med Ailo, forstår jeg godt, ettersom han virker å ha nøytralisert egoet sitt, til litt andre grader. På meg virker det som om du ennu har et stykke å gå gå før egoet er båndlagt. Og etisk sett er det en stor fordel for åndelige ”veiledere”.
Men jeg vet jo, og ser, jo at den rollen er god næring for egoet til å blåses opp på. Et av verdens beste sjekketriks er det også, men ikke nødvendigvis etisk høyverdig.
Det er også alminnelig organisasjonsdynamikk at man går over hodet på offiserer eller funksjonærer, hvis man ikke er sikker på deres integritet og evne til å glemme sitt eget ego i en gitt situasjon. Jeg synes ikke at ” å sladre” nødvendigvis er et adekvat begrep her, jeg synes det i den sammenhengen det presenteres, låter helt greit moralsk. Jeg ville antagelig kunne ha gjort det samme selv, og finner ikke noe som helst betenkelig i det?
Et annet etisk spørsmål, er det å ta betalt for spirituelt arbeide. Det er selvfølgelig en hederlig affære. Hederlig arbeide skal man kunne ta betalt for, og kanskje spesielt helbredsarbeide. Men jeg synes egentlig at det er straightere å straight betaling for slikt, enn å basere seg på gaver, selv om det ikke er noe galt i det heller.
Men, jeg tror som sagt at du er dyktig, men at egoet ditt er litt vel oppblåst, og det hindrer den troverdighet som arbeidet ditt kanskje kunne ha fortjent. Men vi er i utviklingsprosesser, alle sammen. Når du kommer ned på jorda til oss andre, tror jeg imidlertid at du kan gjøre bedre arbeide. Og jeg tror at du har gode evner til det. Men som sagt, egoet er en evig bøyge å stri med for oss alle sammen.
Denne debatten er allikevel et friskt initinativ, og det er godt at du sprer glede, lek og latter der du kan. For meg blir det allikevel i "happyeste" laget, får meg til å tenke på Hare Krishna, :o men alle har sin individuelle personlighetsstruktur, det er rett og slett ikke min business, det er en smakssak, og det raker rett og slett ikke meg.
Kanskje jeg misunner deg ditt lyse og lekende sinn, og kanskje det egentlig er derfor jeg kritiserer egofikseringen din? Jeg gjør nok ikke det, for også preferanser angående personlighetsstuktur er en smakssak. Kjemi. Noen liker umodne sitroner og andre liker overmodne mangoer.
Jeg tror ikke du tar skade av litt kritikk uansett, men trenger en anelse av dette. Jeg har tømt litt malurt i begeret ditt, og det syntes jeg det trengte. Det er imidlertid med gode hensikter, og ikke i dødelig dose, eller med destruktive bimotiver, så det tåler du nok og mere til.
Den tråden din om å hjelpe mennesker i en vanskelig livssituasjon, slik at de ikke skal gjøre skade på seg selv synes jeg var veldig fin. Jeg ble faktisk rørt til tårer. Bra, DJ.
Og jeg oppfattet det ikke som emusjonell eller spirituell pornografi heller, selv om det er et lettvint og effektivt retorisk/emusjonelt virkemiddel å flette inn for å manipulere stemninger. Selv er jeg imidlertid dessverre litt vel glad i det, det er nokså fristende og lett mange ganger, å bevege folks følelser på det viset for å oppnå effekter, eller bevegelse i en ønsket retning. Men sånt har høyst betenkelige aspekter. Politikere forsøker på det hele tiden, det sier endel om det.
Spesielt kvinner er latterlig lette å manipulere emusjonelt, ettersom de ofte er mere tilbøyelig til å gi seg hen til følerier, og ikke nødvendigvis avsløre at emusjoner er et virkemiddel som svært ofte brukes til å manipulere folk.
Så, herr DJ, ta ei knappenål, stikk hull på egoet, og dal langsomt ned på jorda, da kan du kanskje bli en ennu bedre hjelper. For jeg tviler ikke på at du virkelig ønsker å hjelpe, og er skikket til det.
Dette svaret kan muligens virke negativt, men det er det ikke, Det rommer riktignok kritikk, eller kritisk respons. Og faktisk så tror jeg at det er som flerkornbrød i forhold til loff, noe mer å tygge på, men adskillig mere næringsrikt.
Du skal ha credit for at du våger å tro på deg selv og dine gode evner, og at du ikke hykler noe jævla usikkerhet og tvil, men kjører strake veien uten noen unødig fjas i så måte. Også det viser klasse, utvilsomt utover det gjennomsnittlige.
Nå er jeg vant til at hver gang jeg skriver et innlegg her på sonen, og jeg ikke pjatter eller later som om jeg er ”usikker”, eller våger å kritisere noen, eller noe, så vekkes det et hylekor av hysteriske og følelsesladde protester. Vel vel, noen er slaver av sine selvrettferdige emusjoner, og kan ikke hjelpe for det. Skulle ikke jeg vite det?
Men noe jeg gjerne vil ha i kritikken mot dette innlegget, eller gjerne mot meg, er at jeg anmoder om ei nøyaktig henvisning til hvor man eventuelt påviser negativitet eller negative eller destruktive følelser i dette innlegget? Mellom hvilke linjer, eventuelt? Få en saklig og følelsesløs kritikk, om det evnes.
Men så var det den store vanskeligheta med å legge bånd på egne emusjoner, og legge bånd på egen "rett til rettferdig harme", det kalles også selvbesinnelse andre steder, og er egentlig ikke det aller letteste, men ei forutsetning for tilnærmet objektivitet, har jeg hørt. Det skal jeg pinade prøve på!

Anonymous
"NNy":
Dette var en overraskende fortsettelse av dagens epistel på Sonen. Istedenfor refleksjoner omkring det å skrive på Forumet finner jeg en en lang tirade om en som du mener har sladret til Ailo. Hvis dette er et eksempel på en moralsk og etisk aktverdig måte å skrive på melder jeg pass.
Du gjentar gang på gang at du er både lærer og elev. Som leser opplever jeg at du antyder at denne personen som skal ha "sladret" ikke har en slik holdning. Dette reagerer jeg veldig, veldig sterkt på. Og jeg vil ta avstand fra en slik måte å omtale en annen person på. Hvordan tror du dette innlegget ditt oppleves av vedkommende?
Det er mulig at nå når jeg reagerer på det du skriver bør gå i meg selv. Men det vil jeg ikke. Jeg tror det bærer galt av sted hvis man skal besinne seg i alt. Og vitner ikke historien også ganske grelt om hvordan det går i samfunn der ingen sier i fra? Hva skjer der ingen varsler og ingen bråker ved urett og overgrep?
Ja, jeg vil også fred og gode vibrasjoner. Helst nå med engang og mellom alle, men dersom man i fredens navn skal spise skit blir man i beste fall sjuk.
Jeg vil egentlig ikke skrive dette. Isteden vil jeg heller bare være snill, morsom, fredelig og hygglig. Men da kreves det en lignende innstilling fra dem man kommuniserer med. Gjør det ikke?
Takk,for svar. Jeg snakker ikke bare om "en" person, men flere. Jeg kunne ha skrevet det på en annen måte. Ok, jeg er en utrolig direkte og ærlig person - sier som det er og dette med at andre har sladret til Ailo er ikke jeg alene om å ha erfart - det er også andre uten å nevne navn. Selvransakelse og ukultur på et forum er noe som opptar meg. Jeg liker overhodet ikke slik ukultur. Jeg vil heller at de skal snakke med dem som de reagerer på direkte.
Joda, jeg er en tilhenger av at noen sier ifra, men helst direkte til den personen det gjelder og ikke via en leder og lærer. Jeg er en tilhenger av DIREKTE OG KLAR kommunikasjon. Om en ansatt er misfornøyd med en annen ansatt om noe så bør den personen ta det opp direkte. Om det ikke er ekstremt alvorlige ting som skjer i misbrukens navn.
Så forstår du litt mer hvor jeg vil hen eller synes du det er fortsatt umoralsk og uetisk forkastelig?Jeg snakker ikke bare på vegne av meg - men også andre som har blitt et lite offer for dette. Men det har vært berettiget til en viss grad. Men ikke alltid. Ukultur er noe som eksisterer overalt og noen liker å ta et oppgjør med slik ukultur. Noen kan sense the hidden aspects hos andre mennesker - motiv og sånt. Men jeg ber om selvransakelse hos alle - hos meg - deg og alle andre. Og hva lærer vi av slik ukultur? Vanskelig å få det så perfekt som man vil, men det går an å engasjere seg i en bedre kultur.
Og jeg mener også dette 100 % når jeg sier at det som opptok deg i min artikkel var faktisk bare en liten brøkdel av min artikkel og noe som trigget i deg - er du helt sikker på at det ikke også var noe du reagerte i deg selv? Siden du bare fokuserte på en liten brøkdel av mitt innlegg i utgangspunktet. Det er ikke noe galt å si "jeg er lærer og elev". Har du ikke så god tro på deg selv? Det trigger noe i troen - i din bevissthet virker det som - i min bevissthet og noe jeg føler. Kanskje du skal prøve å ha mer tro på deg selv? Takk,igjen for en tankevekkende svar. Du er også en lærer og elev i ditt sinn. Jeg trigget noe i deg - du trigger noe i meg. Sammen trigget vi noe. Og jeg er glad for at jeg kan gå enda dypere. Tør du?
GjenopprettetMedlem
Jeg har opplevd dette to ganger i arbeidslivet. Den ene gangen "gikk" "baksnakkeren" , den andre gangen "gikk" jeg. Dette etter at vi hadde snakket med hverandre og "skværet opp". Jeg fant ut at i begge tilfeller var vi egentlig enige, det var bare veien fram til enighet som ikke den ene parten var enig i......
Trenger slett ikke å gå hver sin vei, noen kanskje, en annen vei........., ikke det at jeg mener noen her skal gjøre det, men tror noen kommer til å gjøre det..... (håper ikke det).
Mitt gamle dikt om meninger får mer og mer betydning for meg:
MENINGER
Trenger vi å mene noe hele tiden?
alle mener jo egentlig det samme
det mener jeg
Anonymous
"Alvar Horst":
Jeg tror jeg heller vil forholde meg til det du skriver i den første posten her, enn å følge oppfordringen tilslutt om ” – angående Moral og Etikk.”.
Det står mye der, men jeg synes ikke det handler så mye om moral og etikk. Men du er inne på noe i det at leken bør balanseres med noe mer alvorlig virksomhet, og vice versa.

Det blinker imidlertid et varsellys, når annenhver setning begynner med ”jeg”, og mye av artikkelen handler om ”jeg ” og ”meg”, i hva jeg oppfatter som en tildels nokså påfallende og endeløs selvforherligende egonytelse?

Det å hjelpe noen med spirituelle ting, gir et kick? Økt selvfølelse, man blir liksom blåst opp, eller egoet risikerer å blåses opp til det mest fantastiske. Jeg synes det hadde vært bedre å dempe egofikseringen en smule, og også komme ned på jorda. Jeg kom til å tenke på C.G.Jungs epistler om arketypisk inflasjon, at den også har sin parallell til egoets inflasjon. Det er alltids en fare for det for ”åndelige lærere”, ”guruer”, ”frelsere” og ”profeter”.
Du er sikkert flink til mange ting, og kan sikkert både det ene og det andre.
Men det at du flere ganger i den samme posten gjentar din” lærer og (elev) rolle gjør meg skeptisk. Hvorfor så opptatt av det? Spesielt når jeg leser det i sammenheng med hva jeg oppfatter som uhemmet selvskryt. Og hvorfor ikke, om det er noe å skryte av? Og det er det vel?
Det at noen heller velger å snakke med Ailo, forstår jeg godt, ettersom han virker å ha nøytralisert egoet sitt, til litt andre grader. På meg virker det som om du ennu har et stykke å gå gå før egoet er båndlagt. Og etisk sett er det en stor fordel for åndelige ”veiledere”.
Men jeg vet jo, og ser, jo at den rollen er god næring for egoet til å blåses opp på. Et av verdens beste sjekketriks er det også, men ikke nødvendigvis etisk høyverdig.
Det er også alminnelig organisasjonsdynamikk at man går over hodet på offiserer eller funksjonærer, hvis man ikke er sikker på deres integritet og evne til å glemme sitt eget ego i en gitt situasjon. Jeg synes ikke at ” å sladre” nødvendigvis er et adekvat begrep her, jeg synes det i den sammenhengen det presenteres, låter helt greit moralsk. Jeg ville antagelig kunne ha gjort det samme selv, og finner ikke noe som helst betenkelig i det?
Et annet etisk spørsmål, er det å ta betalt for spirituelt arbeide. Det er selvfølgelig en hederlig affære. Hederlig arbeide skal man kunne ta betalt for, og kanskje spesielt helbredsarbeide. Men jeg synes egentlig at det er straightere å straight betaling for slikt, enn å basere seg på gaver, selv om det ikke er noe galt i det heller.
Men, jeg tror som sagt at du er dyktig, men at egoet ditt er litt vel oppblåst, og det hindrer den troverdighet som arbeidet ditt kanskje kunne ha fortjent. Men vi er i utviklingsprosesser, alle sammen. Når du kommer ned på jorda til oss andre, tror jeg imidlertid at du kan gjøre bedre arbeide. Og jeg tror at du har gode evner til det. Men som sagt, egoet er en evig bøyge å stri med for oss alle sammen.
Denne debatten er allikevel et friskt initinativ, og det er godt at du sprer glede, lek og latter der du kan. For meg blir det allikevel i "happyeste" laget, får meg til å tenke på Hare Krishna, :o men alle har sin individuelle personlighetsstruktur, det er rett og slett ikke min business, det er en smakssak, og det raker rett og slett ikke meg.
Kanskje jeg misunner deg ditt lyse og lekende sinn, og kanskje det egentlig er derfor jeg kritiserer egofikseringen din? Jeg gjør nok ikke det, for også preferanser angående personlighetsstuktur er en smakssak. Kjemi. Noen liker umodne sitroner og andre liker overmodne mangoer.
Jeg tror ikke du tar skade av litt kritikk uansett, men trenger en anelse av dette. Jeg har tømt litt malurt i begeret ditt, og det syntes jeg det trengte. Det er imidlertid med gode hensikter, og ikke i dødelig dose, eller med destruktive bimotiver, så det tåler du nok og mere til.
Den tråden din om å hjelpe mennesker i en vanskelig livssituasjon, slik at de ikke skal gjøre skade på seg selv synes jeg var veldig fin. Jeg ble faktisk rørt til tårer. Bra, DJ.
Og jeg oppfattet det ikke som emusjonell eller spirituell pornografi heller, selv om det er et lettvint og effektivt retorisk/emusjonelt virkemiddel å flette inn for å manipulere stemninger. Selv er jeg imidlertid dessverre litt vel glad i det, det er nokså fristende og lett mange ganger, å bevege folks følelser på det viset for å oppnå effekter, eller bevegelse i en ønsket retning. Men sånt har høyst betenkelige aspekter. Politikere forsøker på det hele tiden, det sier endel om det.
Spesielt kvinner er latterlig lette å manipulere emusjonelt, ettersom de ofte er mere tilbøyelig til å gi seg hen til følerier, og ikke nødvendigvis avsløre at emusjoner er et virkemiddel som svært ofte brukes til å manipulere folk.
Så, herr DJ, ta ei knappenål, stikk hull på egoet, og dal langsomt ned på jorda, da kan du kanskje bli en ennu bedre hjelper. For jeg tviler ikke på at du virkelig ønsker å hjelpe, og er skikket til det. 
Dette svaret kan muligens virke negativt, men det er det ikke, Det rommer riktignok kritikk, eller kritisk respons. Og faktisk så tror jeg at det er som flerkornbrød i forhold til loff, noe mer å tygge på, men adskillig mere næringsrikt.
Du skal ha credit for at du våger å tro på deg selv og dine gode evner, og at du ikke hykler noe jævla usikkerhet og tvil, men kjører strake veien uten noen unødig fjas i så måte. Også det viser klasse, utvilsomt utover det gjennomsnittlige.
Nå er jeg vant til at hver gang jeg skriver et innlegg her på sonen, og jeg ikke pjatter eller later som om jeg er ”usikker”, eller våger å kritisere noen, eller noe, så vekkes det et hylekor av hysteriske og følelsesladde protester. Vel vel, noen er slaver av sine selvrettferdige emusjoner, og kan ikke hjelpe for det. Skulle ikke jeg vite det?
Men noe jeg gjerne vil ha i kritikken mot dette innlegget, eller gjerne mot meg, er at jeg anmoder om ei nøyaktig henvisning til hvor man eventuelt påviser negativitet eller negative eller destruktive følelser i dette innlegget? Mellom hvilke linjer, eventuelt? Få en saklig og følelsesløs kritikk, om det evnes.
Men så var det den store vanskeligheta med å legge bånd på egne emusjoner, og legge bånd på egen "rett til rettferdig harme", det kalles også selvbesinnelse andre steder, og er egentlig ikke det aller letteste, men ei forutsetning for tilnærmet objektivitet, har jeg hørt. Det skal jeg pinade prøve på! 
Jeg føler at du bør ha mer tro på deg selv,Mr Horst. 8) Janteloven ut av mitt hodet. Janteloven ut av mitt hode..

At jeg nevner flere ganger "Jeg er lærer og elev" - gjelder ikke bare for meg selv - et mantra for alle over hele verden. Jeg har kanalisert fra Naturen via planteånder som jeg har kommet mer og mer i dialog med. De har gitt meg interessante leksjoner. Jeg har en ærlig og direkte stil. Og det er ikke noe galt i det så lenge jeg prøver å vise respekt og være reflektert. Å ha seriøs undertone.
Det er klart at jeg trigger noe i deg som du reagerer på. Men jeg er ikke perfekt. Jeg lærer også noe - alltid - noe underveis. Og lærer av deg noe her sånn.Takk for svar!
Jeg har lært av Naturens allierte at jeg ikke skal ta meg selvhøytidelig. Jeg kan lukte det på lang avstand. Jeg kan lukte skjulte motiv. Ingen kan lure meg.

Watch out! I have the eyes of a Jaguar!
Hadde jeg vært perfekt så hadde jeg levd fast i de åndelige sfærer. Jeg lever her og nå på Jorden. Jeg kan kjenne på alle typer følelser. Jeg kan leve meg inn. Det er ikke noe galt i å si JEG..JEG...jeg har stor tro på det jeg driver på med. Alvar Horst, use your force
use your strength
know your dark side
balance your light and dark side
know the hidden truths in your consciousness
Vi har alle snev av sannheter
sammen skaper vi en helhet
Du bidrar også!

Men hvor har du gjemt dine feminine sider?

Lek mer med den herr Horst..
gjerne gå ut i Naturen naken - return of Innocence
et hemmelig sted
GjenopprettetMedlem
Hehehe....
Det virker ikke som Alvar vil ha noen latterlige feminine sider, ettersom de er så latterlig enkle til å manipulere.

Jeg må le litt, for det provoserer meg, men jeg tviler ikke et sekund på at det faktisk er sant.
For jeg vet om nok av dem som har blitt lurt av en som sier han vil gi dem hele himmelen, men alt de får er helvete.
Nei, kvinner må nok bli flinkere til å sile vekk avskummet.
Og det er interessant, hvordan politikere bruker språket og følelser til å manipulere.
Anonymous
"Dharma":
Hehehe....
Det virker ikke som Alvar vil ha noen latterlige feminine sider, ettersom de er så latterlig enkle til å manipulere. 
Jeg må le litt, for det provoserer meg, men jeg tviler ikke et sekund på at det faktisk er sant.
For jeg vet om nok av dem som har blitt lurt av en som sier han vil gi dem hele himmelen, men alt de får er helvete.
Nei, kvinner må nok bli flinkere til å sile vekk avskummet.
Og det er interessant, hvordan politikere bruker språket og følelser til å manipulere.
Huff ja - noe av det verste jeg hører ang manipulasjon,grønne skoger og mye spill for galleriet er fra Politikerenes munn. De spiller et spill - et uærlig spill til tider som jeg aldri kunne ha tenkt meg å spille. Men vi har spilt en slik rolle i et tidligere liv kanskje, men jeg misliker den rollen. Men har spilt det også i dette livet...laget maske og nå er den snart borte.
GjenopprettetMedlem
Alle har vi manipulert, men først og fremst manipulerer vi oss selv.
For det er kun en selv man kan svikte, for man står kun i regnskap til seg selv.
What comes around, goes around.
Anonymous
Barn er de letteste å avsløre som liker å manipulere..fordi de ikke helt klarer å skjule det...

Voksne kan være vanskelig å avsløre, men om man har de riktige antenner så vet man hvordan man skal avsløre slike personer. The hidden truth will be revealed - the hidden motive - jaguar is the power of hidden truth in our dark side.....med hjelp av Jaguarens kraft som liker å bevege seg usynlig i mørket og i lyset...uten at noen ser dem...de kan hjelpe oss til å finne ut hvem som har rent mel i posen eller ikke ang hvem vi møter,snakker med osv....om man er 100 % ærlig i sin bevissthet bortimot så vil man finne det ut. En kan snuse det. Føle det. Noe er galt. Ugler i Mosen..Tilkall Detektiv Mikke Mus i deg selv.Jepp.

GjenopprettetMedlem
Lytte
Jeg sier til deg, noe er galt
du vil ikke lytte, bare høre
jeg går til en venn, han lytter
han sier til deg at nå må du høre på meg
og da vil du lytte for han er ikke meg
Vet ikke hvor dette kom fra..........
GjenopprettetMedlem
Veldig godt sagt, uansett hvor det kom fra..

GjenopprettetMedlem
"Dharma":
For det er kun en selv man kan svikte, for man står kun i regnskap til seg selv.
What goes around, comes around.......var det.. :biggrin:
Og vi er jo alle av samme kraft, så om en svikter seg selv, så svikter jo man forsåvidt alle også.....
Hehehe....innviklet dette her altså.. :razz:
Ja, ja, jeg tar ikke så tungt på det.
Barn ja, de er herlige, så åpne og lette å lese.
Jeg har en utpreget god sans til å snappe opp hva andre føler, så jeg hadde nok luktet lunten
før den hadde vært tent. Jeg har nok vært flinkere til å manipulere meg selv, i dette livet. 100% ærlighet, er kuren.
Anonymous
"Dharma":
"Dharma":
What goes around, comes around.......var det.. :biggrin:
Og vi er jo alle av samme kraft, så om en svikter seg selv, så svikter jo man forsåvidt alle også.....
Hehehe....innviklet dette her altså.. :razz:
Ja, ja, jeg tar ikke så tungt på det.
Barn ja, de er herlige, så åpne og lette å lese.
Jeg har en utpreget god sans til å snappe opp hva andre føler, så jeg hadde nok luktet lunten
før den hadde vært tent. Jeg har nok vært flinkere til å manipulere meg selv, i dette livet. 100% ærlighet, er kuren.
Jepp, om man hengir 100 % til ærligheten, som varer lengst - som er en av de mest utholdende krefter som eksisterer i Universet så vil man leke med Jaguarens krefter og finne ut gjemte aspekter og motiver hos andre mennesker. Og det betyr også at en har terapeut-spirer i seg. Vitenskapelige metoder og detektiv-egenskaper er det også.

GjenopprettetMedlem
Jaguaren ja, det er et flott dyr.
Så smidig, lur og vakker.
Akkurat som ærligheten.

Anonymous
En av Amazonas mest hemmelige dyr..
ser jo aldri den jo når jeg er i Amazonas-land
jeg vil så gjerne se deg du usynlige jaguar
fordi jeg ånder for deg og du er en av mine kraftdyr
jeg vil tune meg mer inn på dine sfærer

GjenopprettetMedlem
Hehe.. Den er ikke sky, bare smart, holder seg unna klodens fiende nr. 1, menneskene.

GjenopprettetMedlem
Selv om jaguaren sikkert hadde likt å møte selveste gode Dj David Spirit of Laughter.