Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Andlighet hör ihop med anden tycker jag. Vill man ha en andlig
dimension i tillvaron får man vara  medveten om sin ande

Vad har ni för erfarenhet med anden?

Jag kommuniserar med Gud med min ande som är en del av själen.

Anden pratar med Gud och jag tror på en andlig dimension för livet blir roligare då.

Jag använder min andlighet när jag spelar musik och skapar konst.
Bing [Bot]
Min sjel henvender seg til det åndelige og tar meg med på reiser hvor jeg i blant strever med å få kroppen til å være med. Om det var et svar? eller et nytt spørsmål.
Anonymous
...
Anonymous
Åndedretten (Svensk: andningen (må ikke forveksles med: dårlig ånde)) speiler vår sinsstemning.

Rolig og dyp, eller rask og overfladisk (ytlig)? Karakteristikkene kan benyttes på ens sinsstemning såvel som på ens åndedrett.

En fordel med å puste dypt (store bevegelser i mellomgulvet) er at våre indre organ maseres.

Jeg mener at det er beskrevet omtrent slik i bibelen: Gud formet mennesket av leire og åndet liv i ham.

Ild: et heftig møte mellom himmel og jord.
Anonymous
...
Bing [Bot]
Det som er litt uklart for meg, Mariko, er om du skiller sjel fra ånd ? Er ande det samme som ånd?
sjel, sjelelig, ånd, åndelig...hva er hva? Hva er andres definisjon? Jeg  skiller sjel som den i meg som fødes igjen  i nye kropper, ånd er den som reiser uansett hvilken kropp jeg er i. Litt uvirkelig skille, men jeg tror det må være slik. Har vært på Yuacatan, det er et sted med mye bevegelse og åndelighet. Liker det at ånd er vind, er pust, er del av materie og bevegelse i energi. I ekstasens og den totale tilstedeværelses øyeblikk er alle grenser i materien opphevet,  hud er pust er ånd.
GjenopprettetMedlem
Jag talar om anden i oss som kommunicerar med Gud.

Det kanske är svårt att förstå vad jag menar.

Jag tror alla har en ande som skapar en personlig kontakt med Gud. I själen finns en dimension som jag kallar anden, det är denna dimension har vi en dialog med det gudomliga. Utan anden som finns i själen kan vi inte kommunicera med det gudomliga. Det är anden som ger oss kraft att skapa det gudomliga som finns i musik och konst.

Jag har inte varit i Mexico tyvärr och känner inte till den mexikanska kulturen.

Själen är inte fullkomlig utan anden. Jag träffar många själar som inte verkar ha någon ande utan bara en själ.

Det kommer tydligt fram i hur många själar spelar musik och skapar konst, mycket okänslig och oandlig musik och konst, nästan som om dom spelar mekaniskt.

Anden gör att jag får inspiration och kraft att spela och skapa vad jag kallar gudomlig musik och konst.

Man skapar med den andliga känslan.

Jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Jag förstår inte norska så bra så jag försöker vara så tydlig jag kan på svenska.

Allt gott från Mariko.
Anonymous
...
WiseNut [Bot]
Nikitè - så bra å lese det du skrev - at begrepene ånd og sjel ikke er globale.

Jeg har strevd mye med å gjøre disse begrepene til mine uten å helt lykkes. .. og har alltid stusset ved det. Det mangler ikke på opplevelser og erfaringer knytta til sjel og ånd, det som er vanskelig er å definere - de to ordene hører ikke helt-helt hjemme hos meg.
Pussig hvordan man former verden ved å beskrive den med ord...
Bing [Bot]
"Ellers er jeg enig i at skaperkraften og kreativiteten kommer fra det du kaller ånd, men som jeg heller vil kalle for livskraft, eller naturens prosessuelle energi om du vil. Skaperkraften ligger i veksten. Det å skape er vekst som jo faktisk gir resultater."
Å være levende kreativ er å kunne stille seg åpen for denne ånden i sine handlinger og uttrykk. Derfor kan alle hverdagenes handlinger være kunst, og derfor er noen kunstverk "besjelet" eller "beåndet", da er det kreative i en kraft som stadig ansporer til ny kreativitet Det avgjør om musikk er levende for deg som lytter, i allefall lytter jeg etter det i musikk som beveger meg. Mal-apropos om musikk: Mange av de avspennings og såkallte healing cd er jeg har hørt er musikalsk sett lite interessant å høre på, gjerne syntklang med litt kunstige basuner i. (Mulig jeg banner i kirka eller tramper i noens klaver nå.) Mariko, kanskje du har noe musikk å anbefale?
Glad for å ha fått se på begrepene sjel og ånd med Niktes blikk, det ga mening og var klargjørende.
I transpersonlig psykologi er det tale om å nå "det autentiske selv", dvs deg selv så god du kan bli, fri for falske egokonstruksjoner. Og da er det spirituelle veien videre. Så gjennom ånd fra autentisk selv til spirituellt selv. Eller spirituell enhet. Nirvana om du vil.Ønsker bare at vi skal komme dit vi skal. alle.
Anonymous
...