Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Har undret mang en gang på begrepet jordnær….

Hva legger dere i å være jordnær…?

Undrende Sjelevenn.
GjenopprettetMedlem
Et eksempel…. Hører jeg på musikk, flyter jeg av gårde …inn i en annen verden….
Maler jeg… eller skaper noe… glemmer jeg tid og sted…. Og ledes inn i en annen verden….
Da kjenner jeg meg ikke særlig jordnær (om jeg har forstått begrepet rett)…men veldig levende….

Skjønner at det kanskje er en fordel å være jordnær om man skal ta et kirurgisk inngrep på noen, eller gjøre selvangivelsen….
Hva jeg vil frem til… noe sånt som...  kan man være jordnær og samtidig skapende….?
GjenopprettetMedlem
hmmm...Jordnær!

Er ikke det da man har et godt fotfeste? Men samtidig er åpen for inntrykk og lærdom?

Når man er jordnær, føler jeg at erfaring har mye å si her. Man har lært hva som er viktig her i livet. Man tar ikke ting så høytidelig, eller kanskje aksepterer ting som de er. Men samtidig har motet til å sortere ut det som ikke er vesentlig for en, å heller ta vare på det som er viktig, nyttig?

Ja, man kan være skapende og jordnær. Men det er også viktig en gang i blandt å miste fotfestet. Søke, skape, finne ut av, feile, prøve...når man har fått sortert disse tingene, tror jeg man blir enda mer jordnær.

Jordnær handler vel kort og greit om erfaringer....og fornuft....Man tør søke, skape, men man tror ikke på hva som helst, eller begir seg ikke ut på det en vet er utrygg grunn.
Anonymous
"Silva":

Er ikke det da man har et godt fotfeste? Men samtidig er åpen for inntrykk og lærdom?

Jordnær handler vel kort og greit om erfaringer....og fornuft....Man tør søke, skape, men man tror ikke på hva som helst, eller begir seg ikke ut på det en vet er utrygg grunn.

Jeg tycker du har sammanfattet det bra så, Silva. Jeg tenker på att motsatsen er en menneske som blir veldeligt eksalterede av alt og kanskje...  glipper... En jordnära persjon tenker jeg er lugn, har kontakt med naturen og tar ting for hva det synes vara. Rotchakraet er meget aktivert, men ikke de övre chakrana. En jordnära persjon, seger at det er en elg som gjör knak i skogen og ikke et vesen  ;) ?
GjenopprettetMedlem
Silva har  beskrevet det jeg tenker også....

Jeg er føler det er forskjell på jordnær og å være jordet.

Jeg er en  jordnær person ( født i jord tegn ) ,
men har ikke vært jordet ( kontakt med nedre chakra) før de sisste årene.
:innocent2:
Anonymous
Jeg er føler det er forskjell på jordnær og å være jordet.

Hm... jeg tenker at en jordnär person, kanskje er jordet, mest hele tiden.... ?
Mens en annen type av personlighet, med et "rörligt intellekter", kan TRENGE å jorde seg?

Men jeg föler nu at det er mye, man bare föler...
og när det ska settes ord på... finns det inga
for meg
GjenopprettetMedlem
En jordnær person har kontakt med sine følelser
tar av seg sine barn og dyr
og nyter av å ha et godt følelsesmessigt forhold til dem han eller hun elsker.
å være jordnær er ingen selvfølge,mange jordnære mennesker har blitt sånn gjennom iherdig kamp med et høytflyvende fraværende følelses-liv.
Lidelse skaper jordforbindelse,fordi jorden også lider,og trekker til seg likesinnede med nebb og klør.
:respect:
Anonymous
"teleterkji":

:o Que? Hvordan gjör man det?

Dette tror jeg kan bli nåt till humortråden...  ;D
GjenopprettetMedlem
"Lie":

"teleterkji":

:o Que? Hvordan gjör man det?

Dette tror jeg kan bli nåt till humortråden...  ;D

Morsomt  :icon_lol:

RITA
Anonymous
Jordnær..hvem, hva og hvordan? Kommer litt an på hvem som spør og hvem som svarer, tenker jeg. ;D

Den jordnære person har et enkelt svar, eller forstår muligens ikke spørsmålet? 8)

Den høytsvevende ikkejordnære undres på hvordan en kan jorde seg, og skjønner ellers heller ikke (essensen av) spørsmålet?
(hvordan får jeg betalt regningene?) :razz:

Ellers ser det ut til at den utemomjordiske vet best, jmf teleterkjis nydelige svar! :w00t: :eusa_clap: :wub:

Ja sånn e det bare. >:( :-X :innocent2: :P 8) :redface: ::) :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Du har skjønt det...Lazy Gracey!  :biggrin:

O.k. jeg spør .... Hvordan kan et impulsivt, drømmende svevende lufttegn, som utsetter de kjedelige, men påkrevede ting med at "det ordner seg sikkert" personlighet.... Og setter seg heller til å nyte musikk, lese og skrive innlegg på sonen, skrive dikt, skape noe med hendene.... For å utsette det kjedelige litt til.... og litt til.... ( Ja, det er meg.)

Eller med andre ord....kan en sånn personlighet lære seg å bli mer strukturert?  Tips?
Å være strukturert... er det det samme som å være jordnær?  ::)

P.S. :biggrin: Det er ikke så ille at jeg ikke tar av meg barn og dyr... De kommer i første rekke! Vanner til og med plantene!
GjenopprettetMedlem
Å være strukturert er ikke det samme som å være jordnær ( ikke i mitt tilfelle hvertfall  8) )

Har ingen tips, bare dette ;    hvorfor gjøre de kjedelige tingene? 
Høres ut som du koser deg  . Fortsett med det  :biggrin:

:lol: :lol: :beer: ( grønn te )
GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":

å være strukturert... er det det samme som å være jordnær?  ::)

Hei sjelevenn
Nei, jeg mener at det ikke er det samme.

RITA
Anonymous
Om det ikke er det samme, så tror jeg det hjelper godt med struktur for å bli mer jordnær.
På den annen side, er natur enda bedre. :biggrin:

Har ingen svar til deg sjelevenn, jeg mangler struktur, på tross av at jeg er dobbelt jordtegn (sol og måne).
Har du tilstrekkelig åndsnærværelse  :idea: (der var svaret) så får du vel gjort de praktiske kjedelige oppgavene som er nødvendig.

Jordnær kan man være på forkjellige plan mener jeg. Æ e ganske jordnær i tankan(les skeptisk og kritisk til luftige ideer), men i følelsa og praksis e æ fullstendig avkobla. :P :icon_redface: til tider.