Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg leste innlegget til ArticWolf under temaet samling, å velger ta dette emnet opp her, for ikke å ødelegge det opprinnelige emnet av tråden.
Dette er faktisk noe som opptar meg litt, siden jeg har fått oppleve hva fyll er på kroppen, gjennom familiemedlemmer.
Jeg har aldri hatt problemer med alkohol selv. Men jeg har opplevd å ha det så nært innpå som det er mulig, i en god del år, uten å gå inn på det mer enn nødvendig.
Barn og alkohol:
Barn som vokser opp med foreldre som har et naturlig forhold til alkohol, tror jeg bare er sunt. Fordi de ser at foreldrene kan kose seg med en øl eller to en lørdagskveld, eller et par glass vin til maten. De vet at foreldrene kan gå ut en lørdagskveld å hygge seg, å komme litt småbrisne hjem, uten at det er noen farer ved det. Små barn sover gjerne tidlig, å får ikke med seg dette. Større barn harf fått et naturlig forhold til dette med å ta seg et glass vin til maten, fordi det ikke blir hverken fyll eller bråk ved det. Så sant foreldrene har et naturlig forhold til drikkevaner.
Derimot.....barn som vokser opp med masse fyll, fester, bråk.....enten ved daglig erfaring, i helger og helligdager...da snakker vi om noe anna. Dette er hva jeg har erfart. Det skaper utrygghet. Det skaper bitterhet og angst hos barn. Så fort flaska kommer frem på bordet, vet man hva som skal skje, å stålsetter seg. Dette har
INGEN barn krav på å måtte vokse opp med. Da forstår jeg tanke gangen.
Men.....Ved å beskytte barna 100% mot alkohol, i det hele tatt farer, er ikke bra. For slik fungerer ikke ting i pralsis. Man kan ikke beskytte barna mot det som skjer i omverden i dag. Men man kan forberede dem, vise dem de sunne måtene å leve på, vise et naturlig forhold til både alkohol. At alkohol ikke er farlig om man bruker det ved måte. For å kose seg.
Man kan ikke nekte barn å klatre i trær forde man er redd de skal falle ned å slå seg. Man lærer dem å klatre riktig. Man kan ikke nekte barn å svømme, redd for at de drukner. Man lærer dem å svømme. Man kan ikke nekte barn å utforske ting, men man kan gi dem rettledning.
Ingen barn har godt av å bli beskyttet i hue og røven. La dem få se livet, la dem få se etter hvert som alder tilsier det, få se hva som kan skje om man skjeier ut for mye....å hvor godt en kan ha det, ved å bruke fornuft. De har godt av å se forskjeller.
Alkohol/Rus i sjaman....Meditasjon....sammenheng.
Dette skal jeg ikke gi meg inn i en diskusjon på. Fordi jeg vet noen bruker sopp og planter for å integrere plantens/urtens visdom/lærdom.
Men...alkohol og meditasjon gir jeg meg ikke ut på. Da vil jeg ikke føle at det blir oppriktig det jeg vil se eller høre. Jeg vil komme til å lure i etterkant om det var rusen eller meg selv....som fantaserte....da vil jeg ikke tro på det. Dessuten er jeg redd alkohol i denne forbindelsen kan gi vrangforestillinger....noen som vet mer om dette?
GjenopprettetMedlem
Hva er sunt og ikke??? Først Silva, så må jeg si meg enig i din tankegang ang. barn og alkohol, samt ALT det andre du skriver der. Unntaket er da du nevner noe om sopp eller noe slikt.. da meldte jeg pass. 
Jeg vet, nær sagt dessverre, hva rusmidler kan gjøre med folk. Av og til skulle jeg ønske at jeg kunne drikke meg skikkelig full, bare for å glemme hvordan det var å være edru.
Det du skriver om å beskytte barn mot alle ting som dukker opp, sier jeg meg også enig i, for på seg selv kjenner man andre, og da spesielt sine egne barn. Godt at kua ikke har glemt at den en gang var en kalv 
GjenopprettetMedlem
Av og til skulle jeg ønske at jeg kunne drikke meg skikkelig full, bare for å glemme hvordan det var å være edru.

Stiiiiilig sagt.....
Desverre kan jeg vel innrømme at logien i den ikke kan benektes.....

.....Til visse tider da...

Anonymous
Enig med deg Silva
Jeg drikker både öl og vin, men ikke ofte. Min kropp mår ikke bra av det og det er en del i min utvikling nu – jeg föler hva som er bra og dårlig for min kropp, men iblant ignorere jeg kroppen og drikker alkohol. Det er ju så trevligt iblant. Lagom er ordet.
När jeg var barn, var det ikke mye alkohol i mitt hjem, men det fantes alkoholiker i närheten. Noen nabo, noen slektning... Så var det noen gang större fest og föräldrene mine drakk litt mer. Jeg fölte det meget ubehageligt å se de vuksne forvandles. Blanke öyen, smil på skrå... Just forvandlingen var det som var ubehagelig. De var ikke som vanlig. Jeg har overlevet, men jeg husker og enn idag, föler jeg ubehag... om mannen min får blanke öyen.
I de sammenheng, jeg har vaert på samling reiki- eller sjamanfolk i Sverige, har det aldri vaert noe alkohol - det har vaert et uskrevet regel. Mendet er sikkert ikke samme "regel" overallt... det beror nok på hvilke som samles.
Hva jeg föler er at ved stadig andlig aktivitet i noen dager, reagerer jeg med å bli syk av å drikke alkohol. Hvis jeg ellers tål flere glas, blir jeg nesten beruset av 1 glas, när jeg er åpen for ander. Full av ander!
Men... jeg vit hur virkeligheten ser ut for andre... Jeg har mange slektninger som er alkoholiker.
Det er tragisk og DET faktum... gjör at jeg er klöyvd i spörsmålet.
Det var også mange kloke ord av ArticWolf i samlingstråden

GjenopprettetMedlem
Æ har et alkoholproblem...
Yepp! æ e som oftest søkkfri og klinke edru...
Det hender at æ bøtte innpå med virtuelle

(tåler flere kasser)
Det skjer også at jeg kjøper meg noen pils eller sterkere saker - inntar alkohol i lystig lag og kan ta meg noen likør til kaffen osv. mao. et normalt forhold til alkohol, men mitt problem - ja, for jeg har et reelt problem i forhold til alkohol eller skal jeg heller si i forhold til min reaksjon på noen mennesker når jeg inntar alkohol... Det skjer en "the secret" lignende ting når noen begynner å si; nå hører jeg at du har drukket! eller tok du deg ikke netttop en osv. mao når noen overfører sin frykt for at jeg skal bli full, så blir jeg såpass provosert at jeg drikker mer enn jeg normalt ville gjort hvis vedkommede person (som så velmenede teller drinkene mine og passer på meg) hadde klar å holde kjeft...
I og med at jeg drikker skjeldent så er jeg ganske "billig" i forbruk og da skal det jo ikke så forbasket mange pilsner til for at S-ene blir dominerende...
(gjør for orden skyld oppmerksom på at jeg ikke har nytt alkohol før eller under S-diktning)
Når det gjelder mitt syn på det å "lære" barn å omgåes alkohol så mener jeg helt klart at barn ikke skal utsettes for oppdragelsen "det er greit med helgefylla" for det er alt annet enn greit! - Det å lære ungdom å drikke alkohol er heller ikke greit i mine øyne, men det å vise at man som voksne mennesker kan bruke alkoholholdige drikkevarer på en respektfull måte er etter mitt syn (i et samfunn der det er akseptert å nyte alkohol) en måte å lede ved eksempel. Altså alt til sin tid og i riktige mengder.
Jeg kan ikke på noen måte se at det kan være sundt å "hemmeliggjøre" eller lage "skrekkbilder" rundt temaet, men vil gjerne forsøke å skape nødvendig innsikt slik at alle kan forstå at det også er mulig å bruke alkohol på en god måte.
Det at noen barn (eller voksne) har dårlig erfaring med mennesker som omgåes alkohol på en dårlig måte kan ikke være retningsgivende for hvorvidt jeg skal bruke alkohol slik jeg normalt ville gjort.
Når det gjelder min oppfattning av åndelig utviklings-interresserte menneskers omgang med alkohol, så er jeg sikker på at de også er mer bevisste på sitt alkoholinntak enn folk flest. (hadde nok vært mer tvilede til bevisstheten i et fotball-interressert miljø).
Det finnes mennesker som har dårlig erfaring med enkelte sjofører - skal vi alle begynne å bruke apostlenes hester av den grunn?
Anonymous
Spennede tema.
Det er mer og mer klart for meg at folk reagerer veldig forskjellig på forskjellige ting.
En som holdt et foredrag om kraftplanter og sjamanisme i sibir nevnte at sibirske sjamaner bruker sprit i sin praksis.
er dette bare unnskyldninger for å drekke eller kan spriten brukes konstruktivt i en rituell sammenheng. skal jeg svare så svarer jeg blankt nei
hva svarer du?
GjenopprettetMedlem
Alkoholen gir kontakt med en del av åndeverden,den kollektive ån

deverden,der mange sjeler møtes,levende som "døde".
Jeg liker den ikke,har hatt behov for den ville naturens ånder,gjennom planter,føler det er mindre mørke energier der.
En påkaller ånder fra den tilstand man er i,når jeg drikker kommer gamle drankere i meg og da kan jeg ikke få nok,når den døra først er åpnet.
Så jeg skjønner litt hva som pågår i denne verden.
Gamle avdøde drankere vil gjerne holde seg levende gjennom de som åpner dørene for dem i dag.
Se hva alkoholen gjorde med indianerne når den kom drivende sjøveien med hvite mann i spissen.
Og legg merke til vårt alkohol og legemiddel samfunns innbitte kamp mot alternative midler til selv-utforskelse.
Tenn opp bålet,for nå blir jeg snart brent,påny.
Kong alkohol lytter fra sitt glass-skap.

GjenopprettetMedlem
Når det gjelder mitt syn på det å "lære" barn å omgåes alkohol så mener jeg helt klart at barn ikke skal utsettes for oppdragelsen "det er greit med helgefylla" for det er alt annet enn greit! - Det å lære ungdom å drikke alkohol er heller ikke greit i mine øyne, men det å vise at man som voksne mennesker kan bruke alkoholholdige drikkevarer på en respektfull måte er etter mitt syn (i et samfunn der det er akseptert å nyte alkohol) en måte å lede ved eksempel. Altså alt til sin tid og i riktige mengder.
Flott innlegg Cenobi. Følte bare for å svare på denne.
Jeg mente ikke at man skal "lære" barn og ungdom å drikke, på lik linje som å lære å klatre, svømme som jeg nevnte.
Alle barn og ungdom følger gjerne mor og fars eksempel. Små barn bør ikke få se alkohol mer en i den grad, enn et glass rødvin til maten.
Jeg tror at barn som vokser opp med foreldre som har et naturlig forhold til alkohol, til samliv, til relgion eller det åndelige,
til det meste generelt, blir mer harmoniske og får selv et naturlig forhold til ting.
Barn som blir 100 % beskyttet mot alkohol, både som barn og ungdom, er ikke bra. De vil enten få fullstendig sjokk når de kommer ut i den virkelie verden, eller de oppsøker alkohol, forde det har vært hemliggjort og forbudt, ergo spennende.
GjenopprettetMedlem
"Silva":
Alle barn og ungdom følger gjerne mor og fars eksempel. Små barn bør ikke få se alkohol mer en i den grad, enn et glass rødvin til maten.
Jeg tror at barn som vokser opp med foreldre som har et naturlig forhold til alkohol, til samliv, til relgion eller det åndelige,
til det meste generelt, blir mer harmoniske og får selv et naturlig forhold til ting.
Enig med deg her, Silva ...bra .
Det er noe som er vanskelig , mange som ikke kan ha et naturlig forhold til alkohol...desverre.
Barn merker energiforandring , mye mer enn oss.
Alkohol for meg, er ikke en nødvendighet.
Har det like bra uten, og noen ganger mye bedre.
Ikke bra å drikke alkohol hvis man ikke har det bra med seg selv...da blir det ofte bare verre og man utsetter de vonde følelsene ...istedenfor å være i de, jobbe med de og bli ferdig med de.
Har jeg det fint , koser jeg meg med vin...da smaker det best

Anonymous
Så mycket bra har redan sagts, så många olika sätt att se på det, att jag bara vill flika in en personlig reflektion.
Jag vet att alkohol, precis som många andra droger, kan användas både kreativt och sjamanskt (se bara på alla kulturer som använder alkohol/rusmidler sjamanskt! det är bevis nog för mig även OM jag skulle sakna praktiskt erfarenhet) och tycker att om man kan använda alkohol till att åstakomma BRA RESULTAT så ska man det. Kan man det INTE ska man ge fan.
Jag tror att man gör barnen bäst om de får Vara Barn i En Vuxens Vardag, och att man lär sig genom de vuxnas sätt att vara. Om de vuxna kan dricka till fest och dricka på ett vuxet vis utan missbruks-drickande och våldsamheter etc, är det nog ingen fara för barn att vara med. Det är då bruket blir missbruk som det går snett.
Gutår,
Thomas
GjenopprettetMedlem
Etter mine snart førti år, vil jeg si at 10% av de gangene jeg har brukt alkohol har vært noe givende, de restrerende 90% har vært nedturer....., mange veldige nedturer....... Dette gjelder i festsammenheng og byturer....
Alkohol er noe dritt, det er en gift som forårsaker sykdommer, trengs ikke dokkumenteres en gang, ta en titt rundt........
Alkohol i åndelig sammenheng har jeg INGEN tro på, alle sanser blir jo svekket, hvordan skal man da kunne motta hjelp og råd?
Angående barn og alkohol, jeg sier at alkohol er noe dritt, og jeg vet at de kommer til å prøve det, vær forsiktig.........
Når det er sagt, då tar jeg meg gjerne en pils eller to en gang i blandt. Og gjerne et glass vin til god mat...... MEN det er framdeles noe DRITT

Kanskje jeg skal slutte med dette også? Føler jeg har blitt påvirket til å gjøre det, er liksom litt prippen hvis ikke......., men nødvendig?
Hvis det er noen som har brukt/bruker alkohol i sammenheng med åndelighet og lykkes, vil jeg gjerne høre om det, MEN jeg kommer aldri til å tro på det.....

Anonymous
"teleterkji":
Alkoholen gir kontakt med en del av åndeverden,den kollektive ån
deverden,der mange sjeler møtes,levende som "døde".
Jeg vet ikke om jeg forstår deg rett teleterkji... åndeverden
For meg er det sånn, at alkohol STENGER dören till andevärlden.
Nei du mente ikke så... jeg sir det nu... du mener åndedrett?
Nei... du mener at det er en egen verden, den kollektive ån av beer-verden, der levende döde bor?
GjenopprettetMedlem
Kinkig tema.
Kjem frå ei slekt med relativt mange tyrste personar.
Har vore litt tyrst sjølv.
Men det gjekk over.
Dessuten er eg "høg" nok som eg er,som min genetiske far pleier å seie..
Personleg har eg aldri hatt spirituelle opplevelsar i alkoholpåverka tilstand,når eg tenker meg om.
Heller tvert i mot.
Men eg er veldig glad i moltelikør. (Eg trur det er ånd i moltene.)
GjenopprettetMedlem
Hei Lie!
Jeg tror ikke man kan stenge døren til åndeverden,den vil alltid lage små huller i vår innbillte stengsel,og smette gjennom uansett iherdige forsøk.
Jeg tror alkoholen har sin hær av ånder,sin plass i åndeverden,men dette er alkohol-ånder i tykt og tynt.
Som med narkotika,man havner i en bås,der det allerede er bosatt gamle ofre for denne dritten,så slik overføres elendigheten.
Som med lykkepiller,som skal stenge av for tunge tanker og sorg,de lagrer seg opp bak pillene og venter til en dag vi ikke har "medisinen".

Anonymous
Jo Teleterkji, jag menade just det - att alkohoken stänger kanalen
JUST under tiden jag dricker... inte för längre tid eller att det förstör något. Och NU förstår jag vad du menar (litt trög jag) - att allt har sina andar - men jag et ikke hva alkohol-andarna ska lära mig?
GjenopprettetMedlem
Vil bare skyte inn en 100% sann historie om hvordan man definerer (bortforklarer, generaliserer, bagateliserer, rettferdiggjør, omskriver) egne vaner.
En god bekjenta av meg var på vei hjem til hytta, etter ett heller fuktig lag på "bondefest"
Lokaliseringen var i de yttre strøk av Trøndelag
Han gikk no langs grusveien, før en bil stoppet ved siden av han og spurte om han ville sitte på.
Siden disse grisgrente strøk er bekjent med heller lange distanser imellom boplassene takket derfor min bekjent ja til tilbudet.
Og bortover i 120 gikk det, i ren rally stil bortover veien,
og selv om den nye pasasjeren var heller bedugget, så satt han med hjerte i halsen
Før vedkommende bak rattet bråbremser ved en liten bussholderplass.
Andektig tar han en lommelerke ut av lomma, tar seg en stor slurk brennevin.
HAn snur seg mot passasjeren og blunker, " Æ drækk itj mens æ kjøre bil heller da sjø" sier han før han retunerer lerka på lomma.
Før han trår gassen i bånn og begir seg videre langs veien.
Jeg lo så jeg grein da jeg hørte historien, men fakta i saken er jo det tvert motsatte.
PS Silva å bli (mis)forstått som kvinne isteden for mann tidligere var noe jeg ble rent stolt av
Varme tanker
GjenopprettetMedlem
Æ drækk itj mens æ kjøre bil heller da sjø" sier han før han retunerer lerka på lomma.
Før han trår gassen i bånn og begir seg videre langs veien.
Ja, man kan vri og vende på det meste, til sin fordel, hehehe!
Da er jeg gla jeg forsto deg som en kvinne Artic Wolf, hihihi.....