Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
les denne linken i dag: http://www.abcnyheter.no/node/45901

Som barn var det veldig spennande å lese om Bigfoot el. "den avskyelege snømann" el. kva  namn den no bar..
(eg får nesten pelz på ryggen sjølv,når eg tenker på det)

I artikkelen står det at den er ein del av indiansk mytologi.
Er den ein del av mytologien i fks. Tibet/Nepal også? Andes? andre stader?

Har sjamanismen eit forhold til desse mytevesena eller ?

Kva trur de folkens her inne,er dei verkelege? er dei heilage? har dei ein økologisk rolle i vår historie?
:icon_redface:(ikkje le...)
GjenopprettetMedlem
Hvorfor ikke fakta ?

Jeg trenger ikke bevis på alt jeg tror på ... :P

Har egentlig aldri tenkt over om hva jeg tror om Big Foot ...
men jeg liker eventyr og mysterier , så jeg velger å tro han/ hun finnes der ute et sted .
Vil ikke få det bekreftet eller avkreftet...bedre med noen mysterier igjen i verden  :icon_rolleyes:

Jeg liker forresten avateren din sååå godt, Final Tribe !
Vakkert bilde  :wub:
GjenopprettetMedlem
Aha..... :w00t:  deeeet var drømmen i  natt.....noe om en skilpadde.... :o
Gruble mer på drømmen :confused:

Takk Malakia for kommentere Finel`s avatar... :lol: Som er kjempefin!

Bigfoot...vel, hvorfor ikke?
Jeg blånekter i vertfall ikke på
at de ikke finns. Å jeg vil vel tro
at i de fleste myter så finns
det kanskje en snev av sannhet.

Spennende er det, uansett!
Anonymous
Christian Räätch (stavning?) höll ett fint föredrag om yetin, som ngt techno-transband gjorde musik på också vill jag minnas där han berättar om yetin och Nepalska sjamaner. Att sjamanen reser till andevärlden och träffar yetin där - så visst finns den!

Jag ska se då jag kommer hem (på jobbet nu) om jag har låten kvar, annars kanske ngn här har den, och minns vad den heter??

Mvh,
Thomas
GjenopprettetMedlem
takk,takk,takk :).(avataren er ikkje frå mi hand,men mi "and")(og tenk på alle elementa i den..)

Trumman,kven er denne Christian?  Fins dette foredraget på nett el.?
Eg er nyskjerrig på Bigfoot og sjamanismen.Har yetien eit budskap til oss,generellt?
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Kva trur de folkens her inne,er dei verkelege? er dei heilage? har dei ein økologisk rolle i vår historie?
:icon_redface:(ikkje le...)

Økologisk betydning? Hmmm... Den er stor, menneskeliknende og skremmende... kanskje den minner oss om naturens mektige krefter? Kanskje den minner oss om av vi mennesker også er natur?

Fortellinger som Bigfoot og Yetien minner oss om at mennesket ikke er herre over naturen krefter. Likt et møte med Bigfoot er møter med naturkreftene farlige og utenfor den menneskelige kontroll.

På den andre siden vekker den menneskeliknende formen til Bigfoot akkurat denne assosiasjonen: menneske + natur. Så kanskje bigfoot minner om at mennesker er av natur de også? At også menneskene har dyriske instinkter og at disse naturkreftene i mennesket kan være både sterkere og mer virkningsfulle i et menneske utenfor det rasjonelle?

Bigfoot innbyr til respekt så jeg avslutter her med å si mayafortellingene jeg har vært i kontakt med svært ofte minner om at akkurat dette: at vi er en del av naturen og at vi er av natur. Dette viser seg for eksempel ved at mayabonden alltid ber naturgudene om lov før han dyrker og han sier alltid takk for grøden naturen gir tilbake, samtidig som mayabonden selv er laget av mais.

Mayabonden er også klar over hvor farlig naturen kan være. I Mexico finnes det blant annet fortellinger om fjærkledde gigantiske slanger som viser seg om man ferdes i jungelen om natten osv.

Vi bør ha respekt for naturen vi er en del av! Jeg tror den fryktinngytende Bigfoot minner oss om akkurat det!
GjenopprettetMedlem
Takk for dine tankar,Tåkedis!
Er enig i at Bigfoot-myten set meg i ein stemning der kontroll ikkje akkurat står øvst.
Tenk om me ikkje veit alt om vår eigen historie?
Tenk om det er ein ny menneske-art,litt oppi der ein plass,enno skult fordi me ikkje heilt vil sjå?
Det blir litt slik som med aliens....
Aliens frå det ytre rom,eller  evt. her aliens frå fjerntliggande og uoppdaga deler av vår "eigen"verden.
Eller frå parallelle verdenar,som er så nær at me ikkje skjønar det heilt?? :eusa_doh:

Er det her sjamanismen kjem inn?
(krible)
Anonymous
"Final Tribe":
Trumman,kven er denne Christian?  Fins dette foredraget på nett el.?
Eg er nyskjerrig på Bigfoot og sjamanismen.Har yetien eit budskap til oss,generellt?

Christian Rätsch (sidan på tysk fordi karln är tysk) eller Erowids valv om honom är bl.a. antropolog, etnobotaniker och sjamanspire. Han har skrivit många böcker om enteogener och annan etnobotani.

Hans arbete bland nepals shamaner är stort, och det var iom det han höll föredrag om yetin. jag vet det SKA finnas en ljudfil ngnstans och ska se om jag hittar den. Denna ljudfil har alltså sedan ngt musikband samplat.

Han har skrivit den här boken som jag köpte då jag var i Nepal; jag vet det står om yetin där och ska kolla upp och citera mera då jag kommer hem.

Mvh,
Thomas
GjenopprettetMedlem
Jammen takk! :wub:

Barndommens mysterie veks igjen.Det var på høg tid.

Skal lese meir om denne Christian(mykje etnobotanikk her!)
Anonymous
Den som söker finner.

Föreläsning på video av herr Rätsch.

Låten heter The Herb Garden och framförs av Hallucinogen.

Mvh,
Thomas
GjenopprettetMedlem
Mange Takk Thomas!!  Skal lytte til den når eg kjem heim frå jobb.( kan bli litt vel heftig her eg sit akkurat no. :biggrin:)
Anonymous
Jeg skyter bare inn: Drager, hobbiter, alver, orker, sjømonstre og bigfoot blir påstått å være "bare" fantasi. Da lurer jeg på hvor kommer bildene av disse vesnene kommer ifra. altså hvis det "bare" er fantasi så må jo bildene ha poppet opp i hodet til noen folk for så å bli fortalt videre etc. Men hvor var kommer bildene fra?! Spesielt drager mener jeg må være bevis på at dinosaurer og mennesker har levd samtidig. sjømonstre også! angående hobbiter så er de så like mennesker at dette kan enkelt ha vært tolkiens fordreining av menneskeformen, det samme med alver til tross for at de er en del av den keltiske folkkloren. orker? I dunno. Tilbake til Bigfoot. Bigfoot er sikkert bare en sjelden snøape for dette er også en ting jeg er sikker på og det er at vi veit så jæææævla lite om verden, hoho!! Altså verden er i utvikling så en ny dyrerase ble antageligvis utviklet DER!   og DER!! og DER kom det en blomst!! og DER!!
GjenopprettetMedlem
Akkurat . Vi vet så lite ...
Likevel er de fleste så utrolig sikre på at de vet at ting IKKE eksisterer   :o
fordi det ikke er vitenskapelig bevist , eller at de har opplevd det sjøl

Jævlig kjedelig verden egentlig , hvis vi visste alt  :w00t: :P
hva skulle vi drømme om da ...? hva skulle vi utforske ?

Tilbake til Big foot ...
takk, trumman for intressant info ! :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Skikkeleg kaos m.a.o? :icon_razz:
Det hadde vore moro å opplevd ei veke der både aliens og yetiar hadde vorte oppdaga og dokumenterte.Samtidig.....
Intervjua på Skavlan.
Det hadde me hatt godt av!
Sjømonster derimot,har eg sett. Kors.På halsen.
Anonymous
"Kokopelli":

Jeg skyter bare inn: Drager, hobbiter, alver, orker, sjømonstre og bigfoot blir påstått å være "bare" fantasi. Da lurer jeg på hvor kommer bildene av disse vesnene kommer ifra. altså hvis det "bare" er fantasi så må jo bildene ha poppet opp i hodet til noen folk for så å bli fortalt videre etc. Men hvor var kommer bildene fra?! Spesielt drager mener jeg må være bevis på at dinosaurer og mennesker har levd samtidig. sjømonstre også! angående hobbiter så er de så like mennesker at dette kan enkelt ha vært tolkiens fordreining av menneskeformen, det samme med alver til tross for at de er en del av den keltiske folkkloren. orker? I dunno. Tilbake til Bigfoot. Bigfoot er sikkert bare en sjelden snøape for dette er også en ting jeg er sikker på og det er at vi veit så jæææævla lite om verden, hoho!! Altså verden er i utvikling så en ny dyrerase ble antageligvis utviklet DER!   og DER!! og DER kom det en blomst!! og DER!!

Og enhjørninger,kentaurer mm...jeg føler meg sikker på at mange dyr i fantasy-bøker - eventyr o.l. eksisterer i andre dimensjoner og kan være våre kraftdyr - mye mytologiske dyr 8)
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Det hadde vore moro å opplevd ei veke der både aliens og yetiar hadde vorte oppdaga og dokumenterte.Samtidig.....
Det hadde me hatt godt av.

Noen ganger skjer slike ting.. bare vent å se  :wub: Idag ser det ut til at to svært viktige ting (jobb og bolig) kan ordne seg for meg.

Takk til alle her inne for healingpower dere har sendt hit og takk til gud som lytter på mine bønner

:icon_cry: :respect:
GjenopprettetMedlem
"Dj David Spirit of Laughter":

Og enhjørninger,kentaurer mm...jeg føler meg sikker på at mange dyr i fantasy-bøker - eventyr o.l. eksisterer i andre dimensjoner og kan være våre kraftdyr - mye mytologiske dyr 8)

Jepp !
Jeg har enhjørning som et av mine... :innocent2:
Anonymous
"trumman":

Christian Räätch (stavning?) höll ett fint föredrag om yetin, som ngt techno-transband gjorde musik på också vill jag minnas där han berättar om yetin och Nepalska sjamaner. Att sjamanen reser till andevärlden och träffar yetin där - så visst finns den!

Jag ska se då jag kommer hem (på jobbet nu) om jag har låten kvar, annars kanske ngn här har den, och minns vad den heter??

Mvh,
Thomas

Jeg husker at du har gitt oss tips om den boka før, men nå må jeg bare få tak i den etterhvert. Den er notert på min laaange bokønskeliste. Tack så mycket! :respect: 8)
GjenopprettetMedlem
Yes!!! Jippi!!!!! (Til tåkedis):wub:
Anonymous
"Malaika":

Jepp !
Jeg har enhjørning som et av mine... :innocent2:

Det var da en nydelig teleskopisk versjon av nesa di du viser oss :biggrin:
Jeg så på dvd-videoen til Enigma - Return of Innocence(ROI)...der er det en nydelig enhjørning med - har den noe med "ROI" å gjøre? :innocent2:....... :w00t: 8)
GjenopprettetMedlem

Det var da en nydelig teleskopisk versjon av nesa di du viser oss :biggrin:
Jeg så på dvd-videoen til Enigma - Return of Innocence(ROI)...der er det en nydelig enhjørning med - har den noe med "ROI" å gjøre? :innocent2:....... :w00t: 8)

:lol:
Ja, takk for det   :lol:  tenkte dere ville ha glede av en liten kikk ....
hehe   :P 8)   :biggrin:
GjenopprettetMedlem
National Geographic:
http://www.youtube.com/watch?v=Vu86AC92ElU&mode=related&search=

http://www.youtube.com/watch?v=GbtnrNdsjV4

Desse er jo etterkvart kjende og omdiskuterte  snuttar,men likevel aktuelle. (ikkje slike i skogen  på Kongssvinger vel?)
Anonymous
"Tåkedis":

"Final Tribe":

Det hadde me hatt godt av.

Noen ganger skjer slike ting.. bare vent å se  :wub: Idag ser det ut til at to svært viktige ting (jobb og bolig) kan ordne seg for meg.

Takk til alle her inne for healingpower dere har sendt hit og takk til gud som lytter på mine bønner

:icon_cry: :respect:

Hurra! Nå ble jeg glad! :icon_biggrin: :icon_biggrin: :icon_biggrin: :wub:
Anonymous
Jeg er en av dem som er sikker på at enhjørninger, kentaurer og fauner har eksistert som en del av evolusjonen. vel, jeg er ikke skråsikker...men kvifor ikkje? Menneske som stammer fra apene? kanskje menneskene har vokst ut av andre dyr au. (som i kentaur og faune tilfellet)
GjenopprettetMedlem
Godaste Christian er litt av ein yeti,sjølv! men artig link og musikken var ganske fin.

Litt frå wiki:   http://en.wikipedia.org/wiki/Yeti

og litt om den indianske varianten: http://home.clara.net/rfthomas/papers/kopas.html

Ynskjer meg til jul:
Amazon: Sasquatch returns:a story of an american indian legend,av Frank S LaFountaine :eusa_pray: