Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg har ofte lurt på ordet tid!
Hva er tid? Hvordan bruker man tid og hva bruker man tiden til?
Ofte får man høre *huff, det er så mye jeg skulle gjort, men jeg får ikke tid*
Har ikke tall på mine egne uttalelser der. De er mange.
I hverdagen er det stort sett mas og jag. Tidlig opp, ordne frokost om man får tid.
Haste avgårde til jobb/skole...bruke mange timer der, haste hjem, noen må hente barn
og lage middag, lekser, husarbeid og ditto.
Hvordan prioriterer vi tiden egentlig?
Jo, i mange år har jeg blitt en smule kvalm av tiden.
Det er så mye annet jeg vil gjøre, bruke tiden min på.
Jeg har en drøm!
Jeg vil tilbake i skogen jeg. Tilbake til stillheten,
til tiden man bruker der. Tid til å være menneske.
Tid til å pleie mennesket og menneskene.
Tid til å rusle rundt og være nysgjerrig.
Tid til å leve.
Jeg har aldri kunnet fordra samfunnets jag om penger,
etter penger. Mange *vanlige* arbeidstakere sliter seg gjerne ut,
for å tilfredstille en arbeidsgiver. Jeg har vært der selv.
*Bli en bedre selger kurs* *Slik får du opp motivasjonen kurs*
Alt for at bedrifter og eiere skal kunne tjene penger. Greit nok
at arbeidstakere får litt igjen for det. Men hva betyr det for den enkelte?
Jeg ønsker meg så ille en gård. Et passe stort hus.
En liten låve, et stabbur, og en minst like fin grillhytte som Wolfærn har..

Et lite tun, noen høner, hester, kattene mine som springer fritt.
Kanksje tilog med noen griser. Jepp!!
Jeg ønsker å kunne gå mange turer i skogen.
Jeg ønsker å dyrke selv. BLi kjent med
mitt opprinnelige jeg, som levde i ett med naturen.
Jeg føler meg fratatt denne friheten. For en dag gikk vi ut av skogen
vi mennesker, ned fra fjell, og ut av daler.
I dag må vi betale dyrt for å få dette tilbake.
På lik linje hvor dyrt det egentlig er å kjøpe
økologisk mat, mat som ikke er tilsatt e-stoffer.
En dag skal jeg få dette til. Ikke mere tjas og mas.
Jeg skal heller bruke tid på meg og mine.
Lunte rundt på gården, samle egg, urter
grønnsaker. Ri på hesten, kose med grisen.
En dag.............

GjenopprettetMedlem
Nå har du bedt om det...det kommer !
Følg hjertet ditt , det viser deg veien
Klemmer fra en Søster-drømmer

Anonymous
begynn NÅ , Silva, gjør det du drømmer om, det lar seg gjøre, bare en lager en plan, og går et skritt av gangen... bedre å gjøre noe med det og bli tilfreds, enn å angre senere ( som det sies: bedre å angre det man gjorde enn å angre det man ikke gjorde)
lykke til! æ vet du få det til
mvh marihøna

GjenopprettetMedlem
Takk for oppmuntringen, kjære venner...
Jepp, planleggingen er på gang her!
GjenopprettetMedlem
Jeg satt å så utover fra vinduet mitt her idag. Der ute er naturen og harmonien. Så rart, tenkte jeg, at så få ser dette harmoniske vidunderet vi er en del av.
Der jager menneskene mer eller mindre lykkelig ulykklige omkring. Stresser villt og har konkurranser seg imellom om hvem som har mest attraktiv karriere, mest "lykkelig" familiebygging, finest mat på bordet, hytte til fjells og båt til fjords. Og hvor unge de greier å holde seg midt oppi stresset. Og hvor gamle de greier å bli tross stresset.
Alt dette skjer mens naturen er rundt dem, harmonisk, dag etter dag summer den sakte sin gang. Men de ser den ikke for stress.
Den kristne teologen Paul Tillich snakket om forskjellen på falsk og ekte tro. Han mente det var grunnleggende menneskelig å finne noe å tro på, noe å sentrere seg rundt. Dette man tror på blir av ytterste viktighet for det enkelte mennesket og styrer ens valg og ens drømmer. Siden det man tror på er så bestemmende for ens liv er det viktig at det er ekte heller enn falsk tro. For Paul Tillich som var kristen ville ekte tro fokusere på noe som var utenfor mennesket, noe som hadde med det uendelige og evige å gjøre. For ham var dette den kristne Gud og Jesus. Å fokusere tro på det uendelige ville gjøre mennesket lykkelig, mente Tillich.
Hvis man tar utgangspunkt i at tro på suksess, rikdom, statusjag etc. preger svært mange mennsker i Norge idag, og at de faktisk tror at om de oppnår dette så vil de bli lykkelige, da har man et eksempel på det Tillich kalte for falsk tro. Tenker man etter har han rett. For higen etter en ny bil kan styre ens liv. Man legger inn flere arbeidstimer, man drømmer om bilen.. og tilsist får man den.. men som de fleste vet går det ikke lenge før bilens nyhets verdi er over og da... begynner man å drømme om enda en ny bil, eller et større hus.. en blir altså ikke lykkelig. Troen på suksess og status er falsk tro.
Jeg vil legge til at troen på suksess og status baserer seg på MISNØYE. Reklamen lover lykke. Får du bare tak i denne nymotens jeansen.. da.. skal du bli lykkelig.. Businesslivet vet imidlertid godt at denne lykken varer kort og at det ikke går lenge før en igjen er misfornøyd og ønsker enda et bedre par med jeans. Slik ender det opp at folk higer etter suksess og status målt i ting, en tro som i utgangspunktet baserer seg på at de skal være misfornøyde.
Da holder jeg heller med Tillich i at tro må fokusere på noe som er større enn mennesket. Det trenger ikke være Jesus, men det kan for eksempel være naturen. For mellom alle statusjegeres tidsnød der finnes naturen, fra time til time, rolig summende og harmonisk. Pollenet flyr i solskinnsdråper. I denne troen finnes det lykke og den tar ikke tid eller krefter å oppnå. Den er der hele tiden og det er bare å sette igang å nyte den.
God tur!
GjenopprettetMedlem
"Silva":
Jeg har en drøm!
Jeg vil tilbake i skogen jeg. Tilbake til stillheten,
til tiden man bruker der. Tid til å være menneske.
Tid til å pleie mennesket og menneskene.
Tid til å rusle rundt og være nysgjerrig.
Tid til å leve.
Jeg har aldri kunnet fordra samfunnets jag om penger,
etter penger. Mange *vanlige* arbeidstakere sliter seg gjerne ut,
for å tilfredstille en arbeidsgiver. Jeg har vært der selv.
*Bli en bedre selger kurs* *Slik får du opp motivasjonen kurs*
Alt for at bedrifter og eiere skal kunne tjene penger. Greit nok
at arbeidstakere får litt igjen for det. Men hva betyr det for den enkelte?
Jeg ønsker å kunne gå mange turer i skogen.
Jeg ønsker å dyrke selv. BLi kjent med
mitt opprinnelige jeg, som levde i ett med naturen.
Denne drømmen deler jeg! Komme meg ut til naturen og stillheten! En hytte! Ta med tromma og en god bok.
Jeg sier som Dr. King: I have a dream......
Mvh Stridshjelp
Anonymous
tid~dit - Den peker fremover, i en mer eller mindre bestemt retning.
Tiden står ikke stille. Tid skal dit.
tid er anagrammet av "dit".
Anagrammer er forskyvninger der du bruker bokstavene i et ord, flytter dem rundt og ender opp med et nytt ord. Det er ikke tillatt å føye til eller ta bort enkelte bokstaver. Ble brukt endel i mystiske, esoteriske sammenhenger og som koder.
Også gøy å leke med.