Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Sþk
Anonymous
Final Tribe: Nej inte direkt. MÄnga newageare pÄ forumen ocksÄ ju som drar in allt möjligt.
GjenopprettetMedlem
I sjamanmiljĂž kan new-age vĂŠre negativt ladet, og har jeg kommet med noe riktig dumt kalles det new-age svada.
http://no.wikipedia.org/wiki/New_age

Det var vÄr kjÊre okkulte onkel Aleister Crowley som brakte oss new age. 
http://no.wikipedia.org/wiki/Aleister_Crowley
http://www.forskning.no/Artikler/2006/november/1164201957.58

Det med delfinene har jeg ikke fÄtt med meg, men jeg har et vakkert barndomsminne om elg i solnedgang. Det var pÄ ei skogshytte uten vann og strÞm, en varm sommerkveld, nÄr fatter og jeg skulle ta kveldsbadet. PÄ andre siden av myra, 25 meter fra oss, kom elgen for Ä svÞmme over vannet. Det gjorde inntrykk Ä se det store dyret stige ned i vannet og svÞmme over, og hvor lett det store dyre jogget videre etter Ä ha blÄst i nesa. NÄ er elg i solnedgang selve symbolet pÄ  kitch, altsÄ det som ikke er fint.
NÄ har det seg sÄnn at det finnes grunt og dypt vann i alle farvann. Jeg synes ogsÄ det som skrives pÄ di forskjellige alternative forumene har vÊrt ganske likt. Det virker som at di fleste guruer, og resurspersoner fra Ändelige retninger i Þst og vest holder seg unna forumene.
Selv gÄr jeg for Ä senke min egen terskel mellom new-age og sjamanisme. Det var en periode hvor jeg trodde jeg fikk hetta av indianer ditt og datt, eller svettehytte.
GjenopprettetMedlem
"trumman":

Final Tribe: Nej inte direkt. MÄnga newageare pÄ forumen ocksÄ ju som drar in allt möjligt.

Ok. Eg greier ikkje heilt Ă„ antyde forskjellen mellom kven som er new -ager her inne,og kven som er rein sjamanist,vis me kan kalle det det.
Vis det fins ein som er "rein sjamanist" her inne,korleis skulle sÄ den personen te seg?
Kva er det motsatte av allt muleg her?
Burde det vore ein utrensking el. berikar det forumet?

NÄr det gjeld delfin i solnedgang,sÄ har eg gode og knallsterke minner om akkurat det.
Har ogsÄ hatt telepatisk kontakt med eit par av dei. :wub:

Craftwolf: kvifor fekk du hetta av indianar og svettehytte? Fall det deg ikkje naturleg,som sjamanistisk anlagt? ;D
Onkel Edgar Cayce med sine spÄdommar om Atlantis skapte min  New Age-nyskjerrighet.....
El. var det tante Helena ,eigentleg? ;D
Anonymous
"Nebula":

Er det noen som bruker betegnelsen new age pÄ seg selv? Som sier om seg selv at de er newagere?

Ja jag kÀnner en kvinna som sÀger det om sig sjÀlv.
De andra som JAG tycker Ă€r new-agere, har inte ytret noen benevnelse pĂ„ seg selv. "Åndeligt interesserte " sier de.

Jag traff en zenbuddist som var mycket negativ till New age, men jag stusser over at han kunne vaere buddist og sÄ forutinntatt ... men han hvor vell bare menneske, han og  ;D

MÞrk og aggressivt!  :moreevil:
Gormii

:biggrin: HĂ€rligt!
Anonymous
Kanskje er det et uttrykk som mest brukes om andre. Oppriktig Ändelig interesserte bruker det vel ikke om seg selv,
da man putter seg i en bÄs. Og mange (iallefall de jeg kjenner) er selvstendig tenkende individer som gÄr sin egen vei.  Det samme gjelder for meg selv. Jeg har aldri fÞlt noen egentlig forbindelse med det begrepet, da det er en bevegelse fra USA.  :icon_neutral:
Jeg kaller meg ikke for noe som helst, men bruker av og til ordet spirituell om jeg fÄr spÞrsmÄl.
Har dog enkelte ganger fÞlt meg som det sorte fÄr i en gruppe med lysarbeidere i en periode pÄ 90-tallet.
NÄ det er sagt, mÄ jeg tilfÞye at det var ei fin tid med sterk Äpning av bevisstheten mot den Ändelige dimensjonen, som  jeg er glad og takknemlig for.

Sitat:
Tenner jeg et lys i ditt indre?

MĂžrk og aggressivt!

Gormii

Yess you do! :icon_twisted:
Anonymous
En sjaman jobber temlig dypt i sinnelagene for Ä Äpne opp for fri flyt i kropp, sinn og sjel. Det er det jeg har for meg. Noe new age gÄr jo no inne i hampen i dybden det ogsÄ sÄ jeg fÞler at det er litt unÞdvendig med merkelapper sÄ lenge jobben blir gjort, leken blir lekt og prosessen settes igang. NÄr det kommer til delfiner sÄ er jo det nydelige dyr. det er hva jeg mener om delfiner.
GjenopprettetMedlem
"Kokopelli":

En sjaman jobber temlig dypt i sinnelagene for Ä Äpne opp for fri flyt i kropp, sinn og sjel. Det er det jeg har for meg. Noe new age gÄr jo no inne i hampen i dybden det ogsÄ sÄ jeg fÞler at det er litt unÞdvendig med merkelapper sÄ lenge jobben blir gjort, leken blir lekt og prosessen settes igang. NÄr det kommer til delfiner sÄ er jo det nydelige dyr. det er hva jeg mener om delfiner.

JA, sÄ bra og enkelt kan man fÄ "sagt" det.

Takk for den kokopelli.
GjenopprettetMedlem
Sorry hvis jeg beveger meg ut pÄ viddene her, men har aldri helt skjÞnt hvorfor i alle dager det skal vÊre sÄ forferdelig nÞdvendig med merkelapper pÄ alt og alle?  :razz: Hvorfor ikke plukke litt her og litt der, velge det som ligger ens hjerte nÊrmest, fÞlge magefÞlelsen hva som er riktig, og dr... i merkelappene?  :wub: Og, delfiner er Älreite dyr  :wub:
Anonymous
Vi plukker nok litt her og litt der uansett vil jeg tro. Ta feks. Reiki, I Reiki sÄ holder man bare hendene over kroppen pÄ div punkter, men det er handlingen og om det funker som er viktig, ikke hva det heter. kjekt Ä ha navn pÄ ting men det er vel ikke der medusinen ligger ? eller?
GjenopprettetMedlem
"Kokopelli":

. kjekt Ä ha navn pÄ ting men det er vel ikke der medusinen ligger ? eller?

Akkurat det jeg ville fram til ja.  :wub:
Anonymous
Vitenskapsmenn som er opptatt av Ă„ bygge broer mellom sjaman(Ă„ndelig)vitenskap og vanlig vestlig vitenskap er blitt beskyldt for Ă„ vĂŠre NEW-AGERE av flere(spesielt mennesker som ikke er sĂŠrlig Ă„pne for det Ă„ndelige i livene sine og til og med noen som er opptatt av sjamanisme og det Ă„ndelige generelt). Og det er denne gruppen jeg har mest sansen for ang de som har fĂ„tt merkelapp "New-Agere". Og skal lage en egen trĂ„d om "Brobygging mellom sjaman(Ă„ndelig)vitenskap og vestlig vitenskap. Det er den veien vestlig vitenskap bĂžr gĂ„ etter min mening. Å forstĂ„ bevissthetsendringer i tranceerfaringer - ha Ă„ndelig/spirituell grunnmur i vitenskapens navn. Gjerne ispedd med noe kvantefysikk og sĂ„nt. Og denne gruppen av vit.menn blir stadig stĂžrre og stĂžrre. Og det er endel kilder via internett og bĂžker.  :respect:
Anonymous
"trumman":

För mig Àr new-age-rörelsen synonymt med bland annat icke-djup (saknar djupare kunskap och förstÄelse), pengar och materialism (allt handlar om och kretsar kring att köpa/betala) och en urvattning och direkt stöld av tradcitioner och kulturer (leka indianer; blanda friskt frÄn alla möjliga traditioner och kulturer) - bland annat.

Men som tur Ă€r ser man sĂ€llan shamanismen i new-age-miljön (ok man ser en och annan trumresa för 2-300 kronor pĂ„ ngn mĂ€ssa, eller nĂ„n som sitter med Power-animal-kort och spĂ„r folk) och det tror jag beror pĂ„ att det KRÄVER ngnting av folk. Det krĂ€vs hĂ€ngivelse, dedikation och blod svett och tĂ„rar - det gĂ„r inte att bara lalla omkring och lĂ„tsas shamanisera. Utan andar ingen shaman.

Visst kan new-age finnas som ngt slags lÀttillgÀngligt ickekrÀvande luddigt ullteppe för den rÄdville osÀkre andlighets-kick-sökaren men det kommer nog aldrig bli mer Àn en del prat, nÄgra trumresor till CD:n och sen inget mer. SÄ pÄ ett sÀtt sÄllar shamanismen och andarna sjÀlv ut agnarna frÄn vetet. Det Àr f.eks. sÀllan man ser en med titeln phd, antropologer, psykiatiker och lÀkare och andra intellektuella och vÀlutbildade syssla med newage.. men shamanism: det praktiserar de öppet! Det tror jag beror pÄ en enda sak: det funkar. Det funkar pÄ riktigt, det ger resultat, pÄtagliga resultat. Handfasta resultat.

---

New-age-rörelsens stora fördel Àr att den öppnar dörrarna för andligheten hos folk. Gör den lite mer rumsren (Àven om de flesta tycker newagare Àr nÄgra skrullingar) De fÄr se att det finns Andra VÀgar Att GÄ och att man inte behöver vara civilisations-skadad hela livet.

Jag var helt emot new-age och tog varje tillfÀlle att spotta och frÀsa över det innan jag insÄg nyttan med det. Det Àr bra att det finns, och Àr kommersiellt, för hur skulle det annars nÄ ut till folk. Och hur skulle jag annars kunna bli rik pÄ att skriva böcker, hÄlla kurser och bli kÀndisshaman! ;)

PÄ trolltrumman-forumet kom diskussionen för ett tag sedan och det blev sagt en hel del bra dÀr ocksÄ: http://trolltrumman.net/index.php?showtopic=122

Bland dessa tycker jag Bodvar Bjarkes inlÀgg Àr vÀrda att belysa.

Mvh,
Thomas

Du pÄpeker endel negative ting med New-age ja...men det er egentlig et ord som har blitt misbrukt. Fordi NY TID - vi er jo inne i det ganske snart om man skal fÞlge Maya-kalenderen...etter 2012 sÄ vil vi gÄ inn i vannmannens tidsalder(hvor jordas kollektive bevissthetharddisk vil ekspandere med et kvantesprang...som de fleste urfolk,mystikere,sjamaner o.l. har kjennskap til) eller vet om - NY TID...New Age...det er egentlig et positivt ord som har blitt misbrukt. Men det er ogsÄ mye bra med i New-Agen som jeg ser det og spesielt dem som bygger broer mellom sjaman(Ändelig)vitenskap og vanlig vestlig vitenskap. SÄ en mÄ prÞve Ä ha tunga rett i munnen - skille mellom det som er useriÞst og seriÞst. Det som er troverdig og ikke troverdig. Det blir veldig individuelt Ä klare det og mene. Noen er flinkere enn andre til Ä finne ut om det.  8) Men ingen har jo den endelige fasiten - sÄ det blir som sagt veldig individuelt Ä mene.
GjenopprettetMedlem
Shamanisme Vs New-age. MĂ„ det stilles opp mot hverandre? Kan det ikke kombineres?

Trumman; Aner jeg en viss selvgodhet her, om at den rendyrkede sjamanismen er det eneste riktige?
Er ikke denne noe dĂžmmende innstilling noe usjamanistisk?

Dette gir meg litt motstand mot Ä dele. Er av natur Äpen for alle innfallsvinkler som gir mening.
Jeg er vel en av de som har "spammet" forumet" med ting som er nĂŠrmere visse New age modeller, enn ren sjamanisme.
Selv om jeg tiltrekkes av det meste sjamanismen stÄr for, kombinerer jeg det med sÄkalte New-age metoder som tiltaler meg. For tiden er det "tankens kraft"; loven om attrasjon, som opptar meg, og som jeg trenger mest akkurat nÄ.

Vi har vel de fleste av oss her inne, det samme mĂ„l... Å bli et mer opplyst, lykkelig og fryktlĂžst menneske; med en sund sjel. Veien dit er med like mange sannheter som det finns individer.

Er der noen klare grenser mellom sjamanisme, buddisme, reiki, wicca, tantra, NLP, Loven om attraksjon .m.m... GÄr i ikke litt i hverandre...?
Anonymous
"Aventura":

Shamanisme Vs New-age. MĂ„ det stilles opp mot hverandre? Kan det ikke kombineres?
Dette gir meg litt motstand mot Ä dele. Er av natur Äpen for alle innfallsvinkler som gir mening.
Vi har vel de fleste av oss her inne, det samme mĂ„l... Å bli et mer opplyst, lykkelig og fryktlĂžst menneske; med en sund sjel. Veien dit er med like mange sannheter som det finns individer.

Er der noen klare grenser mellom sjamanisme, buddisme, reiki, wicca, tantra, NLP, Loven om attraksjon .m.m... GÄr i ikke litt i hverandre...?

Jeg forstÄr din tankegang og bevissthet her - det gir meg resonans det du sier her. Det er mye av det samme som gÄr igjen angÄende Sjamanisme og det som blir kalt for New-age. Det er sorte fÄr i begge leire og dem som Þnsker Ä tjene penger hovedsaklig i begge leirer.Helt klart, men det beste er Ä skape broer og samarbeid mellom grupperinger ang det Ändelige enn Ä sette dem opp mot seg selv. Mer konstruktivt i mine Þyne. Og det er ogsÄ noe Ä tenke pÄ at vi lever i en veldig begrenset bevissthetssfÊre ang vÄr egentlig kapasitet. I andre verdener og planeter sÄ kombinerer de Ändelig vitenskap og vanlig vitenskap pÄ et helt annet bevissthetsnivÄ som for oss kan virke som science fiction(vi kan se det i Star Wars osv..). Superorganiske dataskjermer uten former for tastatur - men det er vÄr bevissthet som styrer ting og tang ang hendelser. Og der kommunikasjonen mellom BODY - MIND - SPIRIT er pÄ et mye mye mer avansert nivÄ. Ingen sÊrlig splittelser. Noen sjeler pÄ Jorden som lever - har litt sÄnn deja vu opplevelser nÄr de ser science fictionfilmer og lignende. Fordi noe av det er reellt pÄ andre planter og i andre dimensjoner. Hverdagslig der. Holografisk univers. Kombinere sjamanisme(og andre Ändelige retninger) og intergalaktisk kommunikasjon tror jeg blir mer og mer vanlig i fremtiden. Og om det stemmer at vi etter 2012 vil fÄ mer tilgang til kontakt med utenomjordiske - mer intergalaktisk kontakt i vÄr bevissthet - via jordas superorganiske harddisk - sÄ vil det bli endel interessante erfaringer for dem som Þnsker Ä utvide sitt bevissthetsreportoar o.l. Eller som er bevisste pÄ sin Ändelig utvikling og dette med endrede bevissthetstilstander :w00t: 8) Er det mindreverdighetskompleks for dem som mener at dette er bare fantasier og new-age? Nei, jeg mener det er manglende bevissthet. Er du bevisst eller ikke pÄ det?Det er det som teller etter min mening. Noen er mer bevisste enn andre pÄ dypere ting i livet. Det er det det handler om. Ikke at de er bedre enn andre. Hva rommer vÄr bevissthet? Det en sender ut - loven om tiltrekningskraft - kommer tilbake pÄ en. SÄ en kan skape hva man vil i livet og hva man vil vÊre bevisst pÄ - eller bruke energi pÄ.

Det er vanlig i New-Ageretninger ang dette med 2012 - men ogsĂ„ blant urfolk som Maya-indianere blant annet hvor 2012 er avsluttende kapittel pĂ„ Jorden angĂ„ende en syklus. Hopi-indianere ogsĂ„ sier om en avsluttende syklus i sine profetier. Fra fiskenes tidsalder til vannmannens tidsalder. Det stĂ„r det ogsĂ„ i astrologien. Er dette svada?I min bevissthet sĂ„ er jeg Ă„pen for at det vil skje et kvantesprang i jordas bevissthetsharddisk ang kontakt med vĂ„re multidimensjonelle potensialet. Det vil vĂŠre enormt for dem som er tunet inn og som er vant med lignende sfĂŠrer og endring av bevisstheten - trancetilstander. Vi fĂ„r se. En spennende tid iallefall. Ny tid? Vannmannens tidsalder. SĂ„ mange mennesker over hele verden som "ser" dette - og jeg er Ă„pen for dette. SĂ„ fĂ„r en se hva som skjer. Men det blir sikkert individuelt Ă„ erfare helt klart. Å vĂŠre bevisst eller ikke.  8)

Selv om sjamanisme er de eldste metoder og verktÞy for - kraft -healing - ekstase sÄ er det ikke fullkomment - det gÄr an Ä kombinere etter min mening - tilnÊrmet mer intergalaktisk - multidimensjonell kontakt. Moderne sjamanisme handler ogsÄ om Ä sette mer interdimensjonelle ord pÄ ting og tang i ens bevissthet. Sjamanisme i det 21 Ärhundret....er det sunt Ä kombinere og evt bruke mer moderne ord - interdimensjonelle ord og uttrykk som kan virke New-ageaktig o.l..?Jeg mener ja.
GjenopprettetMedlem
"Dj David Spirit of Laughter":

Er dette svada?

Jada.
Anonymous
Trumman; Aner jeg en viss selvgodhet her, om at den rendyrkede sjamanismen er det eneste riktige?
Er ikke denne noe dĂžmmende innstilling noe usjamanistisk?

Jag dömmer inte. Jag talar ur mina erfarenheter, och min uppfattning, av new-age-rörelsen. Det var vÀl det det handlade om, icke sant? :)

(...huruvida dömmande Àr oshamanskt eller ej vet jag inte. Beror nog mycket pÄ shamanen och kulturen. Jag har trÀffat, och lÀst om, shamaner som dömmer ganska friskt. Mohan Rai i Nepal t.ex."All books about shamanism is bullshit!" Idén om att shamaner inte fÄr vara dömmande Àr vÀl rÀtt dömmande?)

NÄgot "enaste riktiga finns inte", det Àr nog de flesta överens om hÀr. Snarare ser jag pÄ det som sÄ: det som funkar Àr det riktiga. Det som ger resultat Àr det riktiga.