Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
hva er å gande, og hva er å seide? har noen av dem noe med synging å gjøre?
GjenopprettetMedlem
Hei

Ja, i seiden bruker du bl.a. sangen for å oppnå seidtransen. Seid bukes til å hente kraft (kraftseid) til folk, prosjekter eller ting, Eller til divinasjon, altså en spådomsseid.

Å gande er å påføre andre skade og er vel ikke akkurat å anbefale.  :shock: Dessuten slår det tilbake på den som utfører ganden, om du gjør det bevisst eller ubevisst.

Håper at ting ble litt klarere  :D

Hilsen alabast
GjenopprettetMedlem
Jeg ser seiden som et verktøy omtrent som sjamanistiske teknikker. Seiden består i hovedsak av : staven sangen og  høysetet.
Ganding har jeg sett diskusjoner på. Ganding er noe som skjer, når en kraftkar eller kvinne leser et vers eller et chant. Noen mener at det finnes konstruktiv og destruktiv ganding. Det vil si at en også kan gande til det bedre (konstruktivt). Men tradisjonelt har ganding vært brukt på folkemunne for destruktiv ganding.
Anonymous
men hva er det da, når man sier ord og setninger på et språk som kommer innenifra, og skyfri himmel blir med ett fyllt med skyer, torden og lyn, og når man slutter å synge disse ordene, forsvinner skyene og tordnet og lynene? :shyone:
GjenopprettetMedlem
Hei Storm

Leste et sted, eller Ailo har fortalt, jeg husker ikke, men uansett var det om typer eller stadier av sjamanisme. Det første stadiet er der du starter, med deg selv og dine nærmeste, altså familiens sjaman. Neste steg er når din trang til å hjelpe andre når utover det, du healer på alle og du kan heale alt. Det tredje steget er når du kan kontrollere naturkreftene. Mulig at jeg ikke fikk med alle detaljer nå, men ihvertfall hovedtrekkene.

Om det du beskriver har noen sammenheng med dette, vet ikke jeg. Det må du finne utav selv. Ordene som kommer kan du ha fått fra en åndelig lærer. Kanskje han/hun ville lære deg noe. Hvis du ikke allerede har gjort det, prøv å finne kilden til ordene, gå dit de kommer fra og se hva du finner :D

Hilsen alabast
Anonymous
Storm: vis du bruker søkfunktionen på forumet ser du att det talats om gand och sejd förr - så slipper du starta nya trådar.

http://sjaman.com/index.php?option=com_smf&Itemid=77&?topic=14.0

Om sejd:  http://www.shamanism.dk/Artikel%20-%20I%20Voelvens%20spor.htm

Mvh,
ThomasamohT
GjenopprettetMedlem
å ganne e å forhekse nån,kaste ondt på dem.
å seide...kommer av ordet sieidi=offerstein på samisk
            altså å ofre en gave t en stein,et tre,et fjell eller nåt anna man holder hellig.