Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
AdsBot [Google]
Er om det er greit at husdyr aldri får komme ut eller at verpehøns stues sammen i så små nettingbur at de ikke kan flakse? Skal man ha lov til å ofre sirkuselefanters verdighet til menneskelig forlystelse? Skal bønder fremdeles skal få lov til å klippe tennene på ubedøvede grisunger?

Det er et faktum at ingen dyr noen gang vil trives i bur. Hva som gjør pelsdyrnæringen enda mer kritikkverdig, er at disse dyrene frarøves livskvalitet og drepes for å tilfredsstille menneskers ønske om et produkt vi ikke trenger. Bak en pelskåpe av rev finner man 15-20 dyr. En minkkåpe er ansvarlig for 30-70 individers liv. I naturen beveger rev og mink seg over store arealer. I pelsdyrnæringen tilbyr man disse dyrene arealer på hhv. 0,8 m2 og 0,27 m2. Slikt kan ikke forsvares og denne typen dyrehold rettferdiggjøres ikke av verken leketøy eller større burstørrelse.
(kilde: Dyrebeskyttelsen Norge)

Jeg blir rasende når jeg kjenner lukten av dyrenes angst fra en minkfarm. Ei lukt som sitter igjen i kåpa til henne/han som går forbi meg på gata. Jeg synes det er merkelig at noen gidder å støtte denne type næring. Er det ubetenksomhet, for lite info om hva som foregår? Eller driter de i hvordan dyrene lever? Etter min mening er pels fra oppdrettdyr det mest harry du kan ha på deg. I beste fall signaliserer du at du er et hjernedødt fjols, i verste fall en som gir faen i andre.

Dette handler ikke om å være så jævla god og etisk i alle sammenhenger, men om å ta bittelitt ansvar for omgivelsene sine.
Anonymous
Ka sku vi gjor uten skogen?
Bært pelsen på jakt og skutt fesken?
GjenopprettetMedlem
Tror vi må skille mellom to ting her. Nei, tre ting faktisk.

1: De som jakter for matens skyld.

Dette har jeg ingenting i mot. Vi mennesker har jo jaktinstiktet i oss ennå, selv i år 2007. Det kan ingen ta fra oss.
Men så er spørsmålet da, hvordan vi jakter. De menneskene som jakter på mat, benytter også gjerne andre ting fra
dyret også. Som skinn, bein, horn osv. De jakter heller ikke i overflod, de jakter så de har mat, pels/skinn til sitt
forbruk. Dette er fra naturens side, gitt oss en mulighet for dette. Men vi må vise naturen og dyrene respekt og
takknemlighet!

2: De som jakter for pelsen/skinnet`s skyld.

Dette er absurd. Hvorfor gjør de det? De bryr seg overhode ikke hvilket dyr de dreper, så lenge dyret har et vakkert skinn
eller en vakker pels de kan selge videre. De vil tjene penger på å drepe, flå og slakte dyr, hvor de etterpå slenger det som
er igjen av kroppene deres bastardisk på dynga eller andre steder til foråtnelse. Uten så mye som å ha tanke for eller
omtanke for, om dette dyret har noen små utgaver av seg selv. De blir gjerne etterlatt til seg selv disse dyreungene
og dør av sult eller kulde, alene der ute i skogen, hvis de ikke er så heldig å bli tatt av et rovdyr, som avslutter deres
liv kort og brutalt.

3: Dyrefarmer!

Dette er i det mildeste ordlaget horribelt. Tenk at mennesker i år 2007 fortsatt er så tilbakesatt i tankegang at de virkelig
vil ha disse farmdyrenes liv på samvittigheten? At det er mulig.

Tenk deg selv nå:

En natt når du ligger og sover, blir du plutselig vekkt av at noen røsker deg ut av senga.
Du opplever at noen drar en sekk over hodet ditt. Dødsredd befinner du deg snart i en bil,
på vei til et ukjent sted. Blir dratt ut av bilen, gjerne slått på steder som ikke kan skade ditt skinn
for at du skal roe deg ned. Så blir du putta inn i et rom, som er altfor lite, du blir aldri sluppet ut
noengang for å strekke beina. Du har bare et gitter å se ut av, midt der inne i skogen.
Noen kommer hver dag og forer deg opp, slik at skinnet skal bli så vakker og skinnende som mulig.

Vel, ettersom dette blir for sterk kost for meg, å se for meg selv i en slik situasjon, velger jeg å gå over til minken.
Når de har fetet opp minken, med mat som får pelsen til å skinne og formelig strutte, så avslutter de livet til minken
ganske dramatisk med strøm i endetarmen og munnen, slik at pelsen ikke blir skadet. Det var hva de gjorde før, mulig de har forandret avlivningsbiten nå, men ikke burene.

De ukene, mnd det tar å avle opp, fore opp, drepe minkene og andre pelsdyr, innebærer deg selv i slikt rom som beskrevet over,
i flere mnd.

Tenk deg det!!!!!!! Bare fordi noen damer føler seg elegante med disse pelskåpene sine. De bærer smerter, blod og tårer på sine skuldre!

Se disse bilder!

http://www.dyrebeskyttelsen.no/aktuelt/ ... rmer.shtml
Anonymous
En svoger hade rev (fjellrev/sölvrev) og minkfarm på 80-tallet og vi vaer i stadige diskusjoner, han og jeg… "Spiser du kylling, spiser du egg, da ska du vaere tyst", svarte han. Og da vaer det sånn at jeg fikk vaere tyst, for da på 80-tallet jeg spiste egg fra höner med fryktelige betingelser, i bur.
"De vit inget annet, så de lider ei", forsvarte han seg

Så en dag vaer det en rev som födte en unge og mamman dog, så min svoger tok ungen med seg hjem og hans sambo tok hand om revungen. Ungen fikk et navn og vi lekte med ham... Så en dag traff jeg hans sambo som vaer i tårer, for svogern min hade tatt med seg vår revkompis till farmen igjen. Vi sa til ham, at denne reven vit noe annet en sitte i bur, men svogern bare log å sa at de har ingen intelligense.

En dag hade vi et ärend til farmen (spör meg ikke hvorfor) og jeg sag på disse revene som satt redde i burer og svogern som sa – "Se de har hönsenett under föttene, så de slipper vaere i sin egen drit" og han sag så fornoyd ut.
Så sag jeg en rev som ikke vaer redd, han satt og sag mot oss med forventning i blikken... og da sa jeg revungens navn og han ble så glad. Da sa heg till svogern at hvis du ikke tar ut eller tar död på ungen umiddelbart, er jeg svaert sint på deg. Og han log igjen og sa at jeg ikke visste hva jeg snakket om. Og jeg skjellte han ut.
Siden den dagen hade vi et anstrengt forhold, han og jeg.

Dette er 22 år siden og han solgte farmen 1989, men enn idag ser han på meg med respekt i öyne og sier at jeg har humör (men det er ikke sant  :biggrin: ). Vi har nu et godt forhold og jeg tror han sir saker på en annen måte... han begymmer og utvikle sin åndelighet... og den dagen han lär seg å snakke med dyr...  ::) ja då får han svar.

>>>>>>>>>>>>>

Men när jeg ser forholdene på den norske linken som Silva lagt ut, må jeg si at min svogers farm vaer et paradis...