Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Dette som en forlengelse av tråden ang. 17.7. og kanaliseringen der, og nn's bemerkning om den frie viljes betydning.
Er virkelig den frie vilje årsaken til menneskenes /verdens problemer? I hvor stor grad har vi egentlig fri vilje?
Jeg har ofte stilt meg spørsmålet om i hvilken grad vi HAR fri vilje.
Kanskje den gjelder på enkelte områder i livet? Dvs på enkelte nivå av bevissthet. Kan vi handle med fri vilje når vi gjør noe helt ubevisst?
For å gi det en litt annen vinkling, så har jeg lest at engler ikke har fri vilje, f.eks. De følger kun Guds vilje.
Er vår oppskattede frie vilje avhengig av, eller styrt av egoet? Hva sier dette om oss, da?
Ja, her er mange spørsmål.

Noen som har tanker om dette?
GjenopprettetMedlem
Eg anar ein høgare vilje bak vår "frie vilje",men at me har gløymt kontakten med denne høgare viljen,men er i ferd med å gjenoppdaga den
når sånn som det me kallar egoet blir krympa av transformerande indre arbeid. Eg trur viljen blir meir avslappa*, etter ein sånn gjenforening.
Og då må egoen bare føya seg stille og lære ein ny måte å væra på. slik blir me meir frie i denne vilje-vilje-vilje verden.
Slå meg på hælen om eg surrar no. ( *med avslappa meiner eg ikkje slappare,men kraftigare,meir fokusert .)
Viljen er ei kraft ein kan havne i fengsel av,særleg den "frie"varianten,så den er som ein villhest i umodne hender,når ein ikkje ser konsekvensane av sine mange å "frie" valg,eg tenkjer på adle ansikta bak murane med spørsmåls-teikn festa til augnene.
Desse murane i dette fengselet er vår virkelighet som er innskrenket av f.eks. monotheismen,loven,autoritetene,media,og deira "høgare vilje"
Bak desse skrekk-fasadane finst vår opprinnelige høgare vilje,men det er hardt arbeid for den som vil gjenforena seg med seg sjølv.
Ein må ty til krigar-veien. Ugh!
GjenopprettetMedlem
Det står mye om den frie viljen i Himmelske Samtaler 1. Det er litt lenge sia jeg har lest boka, så jeg husker ikke dette godt nok til å forklare, men det er jo et tips å lese boka.
I denne sammenhengen sies det noe om "det ondes problem", hvorfor Gud ikke griper inn når mennesker gjør noe ondt. Det har noe med den frie viljen å gjøre. Noe man skal lære. Vi skal lære hva vi ikke er for å forstå hva vi er.
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Den frie viljen er kanskje først og fremst noe vi skal lære å mestre. Ja, vi kan velge hva som helst, men vi må leve med våre valg og ta konsekvensene. Vi kommer inn i denne verden med en oppgave, det er noe vi skal lære, men vi må gjøre valgene fram mot målet selv. Og kanskje når vi ikke målet i dette livet, kanskje må vi leve 100 ganger før vi har lært det vi kom her for.
Den frie viljen kan bringe oss til "helvete" eller den kan bringe oss til "himmelen", men det viktigste er kanskje hva vi lærer av de valgene vi gjør.
Anonymous
Vil si at vi har fri vilje, men den egostyrte viljen har ikke makt over virkningene av handlingene. Så vi har fri vilje..(?), men er viljen fri?
Vi handler på grunnlag av våre kunnskaper, men kanskje ikke alltid. Vi velger også av og til å se bort ifra det vi vet, men det er kanskje når vi er viljesvake, eller lyver.
Viljen trenger ikke bare å være egostyrt....tror jeg. Med den frie viljen kan vi velge den ene eller den andre veien, men valget er også avhengig av viten og erfaring. Så kanskje er man avhengig av å ha et ego for å kunne ha fri vilje. Fordi det er med egoet at man er et adskilt eget individ, og det er kun ved å være individ at viljen blir noe personlig, altså at den kan være forskjellig fra andres vilje.
"Lazy":
Er vår oppskattede frie vilje avhengig av, eller styrt av egoet? Hva sier dette om oss, da?
Kan si mye. At vi er sammensatte. At vi kan være veldig kreative hvis vi evner å oppdage det. At vi kan være hvem som helst hvis vi bare evner å oppdage det også. At vi kan velge våre sannheter, gjøre erfaringer og lære om livet på godt og på vondt.
Vi kan gjøre oss til slaver hvis vi tror på det vi blir lært, og dermed kan den frie viljen bli bundet til samfunnets normer, uff da. Vi kan også bruke viljen til å frigjøre oss fra det igjen, ved først å bli bevisst på egoet.
Om den frie viljen er årsaken til verdensproblemene?
Det tror jeg må være bevisstheten eller kanskje bedre sagt: uvitenheten. Fordi: jo, det er handlingene som har ført til lidelsene, men årsaken ligger i menneskets bevissthet.
GjenopprettetMedlem
Hmmm...
I mine tanker er har vi alle fri vilje som vi bruker hver dag.
Vi tar avgjørelser hver dag om både store og små ting.
Slenger vi "dritt" om naboen - så har vi brukt vår frie vilje, litt uheldig.
Hjelper vi trengendes - så har vi brukt vår frie vilje, på en positiv måte.
Vår utfordring ligger i det å bruke vår frie vilje på en positiv og konstruktiv måte - det er slik vi avansere videre.
Velger vi å bruke vår frie vilje på en destruktiv måte - da betaler vi for det på et senere tidspunkt.
Men det, å integrere vår frie vilje i hverdagslivet, og da på en positiv og konstruktiv måte, det er ikke like lett det hele tiden...