Anonymous
"torstein":
Sjelen - som er det vi er - kan lignes med et lys som skinner gjennom ferdigprogrammerte organismer
Det stråler inn, og armer og ben beveger seg, stemmen sier noe, kjøttbiten lever. Hvis den ikke tar til å tenke, så kan den leve lykkelig alle sine dager. Tenker den, må den tenke seg igjennom tenkningen, eller ihvertfall lære å fri seg fra tankene
Hva som er mann og kvinne utover det, er bare kulturell propaganda og konsensusavtaler
Nå er jeg på nuppet nok til å ta meg en guru. Og det selv om guruenes tidsalder definitivt er forbi. Og det til og med når jeg sutter og å dier av Krishnamurtis bryster. Nu slippes alle brystvorter - og jeg slenger Rumi og Bly bort inni den mørkeste krok. Alt dette mens jeg printer 100 kopier ut, kjører direkte opp på Akutten og ber dem med en skrikenede - men akk så vevre røst - om å operere kopiene inn der tankene mine pleide å romstrere.
Anonymous
"torstein":
øh..den videste definisjonen går på at de med snurrebass er menn og de uten kvinner.
Den burde være grei.
Forøvrig lurer jeg på om vi har virkelige menn og kvinner. Kjønnsmodne barn i mange fasonger
(Jungs begrep "individualisering", betyr det å bli voksen eller -bedre ord - "hel" ...?)
Jau, det feminine og det maskuline oppleves av betrakteren. Den betraktede kan leve i pur uvisshet.
Men sånn rent praktisk, når jeg nå lever her på kloden: kjeruber er kjønnsløse, mennesker ikke (stort sett).
SEO Crawler
"Gormii":
Kvinner og menn blir mer like med årene ettersom testoteron og østrogen produksjonen faller.
Det er liten forskjell på små barn, så er det mer og mer forskjell, så kommer den ønskede polariteten som får verden til å gå rundt, og så møtes de igjen, som mer kjønnsnøytrale oldinger. Interessant forløp, hver tid med sin sjarm.
"Gormii":
jeg skulle gjerne å pult litt mer ;-)
Det er godt sagt, Dr. Gormii. Jeg legger ut telefonnummeret ditt på skjermen. Og du er jo en staselig kar. En oppfordring til de tusen hjem. Puling? Over here!
"nn":
Nå er jeg på nuppet nok til å ta meg en guru. Og det selv om guruenes tidsalder definitivt er forbi. Og det til og med når jeg sutter og å dier av Krishnamurtis bryster. Nu slippes alle brystvorter - og jeg slenger Rumi og Bly bort inni den mørkeste krok. Alt dette mens jeg printer 100 kopier ut, kjører direkte opp på Akutten og ber dem med en skrikenede - men akk så vevre røst - om å operere kopiene inn der tankene mine pleide å romstrere.
Det skal bli dyrt og bortkastet for deg, det kan vi (!) love allerede. Vi skal vaske, vaske, vaske din hjerne (med grønnsåpe og tryllemantra). Så kan du få vaske, vaske, vaske mine golv (og andre, mer unevnelige steder), i gudoghantykjes navn. Amen
Anonymous
"torstein":
øh..den videste definisjonen går på at de med snurrebass er menn og de uten kvinner.
Dette er jo helt rett. De skarpeste av steinaldermenneskene merket seg at de med snurrebass skilte seg litt fra de uten.
De med snurrebass hadde blandt annet en tendens til å havne i slagsmål og å gå på jakt, utforske teritoret etc.
Det viste seg at de uten snurrebass hadde en egen evne til å produsere barn, og sannelig de tok vare på barna i deres første leveår. Dessuten hadde de en evne til å danne familiens sentrum. De med snurrebass ble så tiltrukket av dette at hver gang jaktlykken smilte til dem, så ilte de av sted til en liten familie, holdt frem noen kjøttstykker og et erigert lem.
Etter en tid fant de ut at de skulle kalle de med snurrebass for menn, og de uten for kvinner.
Anonymous
Det skal bli dyrt og bortkastet for deg, det kan vi (!) love allerede. Vi skal vaske, vaske, vaske din hjerne (med grønnsåpe og tryllemantra). Så kan du få vaske, vaske, vaske mine golv (og andre, mer unevnelige steder), i gudoghantykjes navn. Amen
Dette må likevel sies: Ingen, absolutt ingen er tjent med å overlate gulvvasking til meg.

Eller hva Lazy?

GjenopprettetMedlem
Kvinne ha snurrebass!
Je har sitt den på nert håll!
DR.Gormie?
Anonymous
Hej Dr.Gormii. Tänkte svara på 3 saker:
"Gormii":
Du benytter selv begrepene maskulin og feminin.
Då har du läst otydligt Dr. Gormii - om du över huvudtaget har läst vad jag har skrivit tidigare för du verkar tro att jag är någon annan än jag är - för jag använder inte benämningen maskulin och feminin kraft/energi själv (mer än när jag undrar vad det är)... däremot kan jag mycket väl har använt ordet för att beskriva en människa. Vad jag tror om saken har jag beskrivit ovan i ett inlägg, som du själv citerat ifrån.
Jag tycker INTE att män och kvinnor är helt lika,
men det är inte så stor skillnad som en del vill göra gällande.
Det du tog fasta på, var en kursivering=citat från en annan diskussion jag sett. Citerar mig själv:
På ett svenskt forum, var det opprört stemning, blandt både kvinner og menn, när spörsmålet kom på tal for "hvordan kunde noen påstå, at det er kjönn på andene?! Og menn og kvinner er like!"
Det var alltså inte MIN åsikt att män och kvinnor är lika som jag skrev ivan.
Däremot har jag skrivit lovord om
några av mannens kvalifikationer - inte för att jag inte gillar kvinnan, utan för att debatten har varit snedvriden ett långt tag. Det har liksom bara varit mannen som "ska ändra" sig och närma sig kvinnan. Då blir det snett (och framför allt männen blir snea

) utan vi har att lära av varadra. Jag vet från egen erfarenhet att det bli jättebra om vi gör det, både kvinnor och män - istället för att kasta sten på varandra.
Liker du ikke det feminine?
När du skriver så där blir det väldigt lustigt

när man känner mig. Jag älskar att vara kvinna (med en god portion animus) och jag tror nog att de som läst vad jag har skrivit, förstår det. Men jag gillar också det maskulina dragen i människan och det är mer intressant att skriva om "anima" i mannen och "animus" i kvinnan, än att diskutera könsroller, tycker jag. Om du är intresserad av vad jag egentligen har skrivit - vilket jag faktiskt betvivlar att du är - får du väl läsa mina inlägg. Tänker inte upprepa mig hur många gånger som helst och det gör nog heller ingen nytta.
Ska du hoppa på folk, kanske du behöver ha mer på fötterna... tycker jag

Anonymous
Vups, jag erkjänner.
Jag var innte tilräklig påläst i det här tilfellet.
Uansett, du skriver noe om maskuline og feminine individer i innlegget jeg referer til:
[sitat]
"....det er bare maskuline och feminine individer med sine hormoner" [sitat slutt]
Påhopparen hoppar av och bytter til kjängor.
AdsBot [Google]
Ja! Takk for denne linken Lazy og til Lie som synger i mitt indre
I likhet med flere her på sonen har jeg heldigvis fått intergrert Den maskuline kraften i meg, OG Den feminine.
Det gjør meg mer balansert, ikke mindre Kvinne - eller mer mann. Menn som tar i bruk sin feminine kraft, er ikke mindre menn,
men mer i balanse.
Vi trenger begge deler. Både i dag og historisk har kvinner måtte bruke sin maskuline del til handling.
Man kan ikke passivt sitte å vente på at det dukker opp en mann, for å få ting gjort.
Selv har jeg vokst opp langs norskekysten. Menn var ofte fraværende i samfunnet, pga av at de var til sjøs.
Kystkvinnene styrte samfunnet og brukte sin maskuline side. Gjorde det dem til mindre kvinner?
I don't think so
Ja-takk-begge-deler-liljee
Anonymous
For det første: En brite med deilig hjerte sa en gang til meg: Never trust a man with clogged tubes...
Og for det andre: SKaffer du deg en guru er det eneste som blir vaska guruens gølv mens du får en åndelig opplevelse av å vaske nevte gølv, f eks: Dette kan jeg også gjøre hjemme, eller du finner nirvana.
Men hva er det vi diskuterer her egentlig? Jeg ser det som om dt prøves i det vide og brede å finne ut hva som er kvinnelig og mannlig, maskulint og feminint. Lille reven setter opp ei liste, som ja: passer fint i dagens skandinavia, men er den samrådende med all femininitet og maskulinitet? Kvinnelige jeger har alltid eksistert og menn kan godt være kvinnelige i utsyn, jamnfør en artikkel som jeg ikke gidder å prøve å finne frem lnken til, men den var her på sonen. Den artikkelen om indianere som var homofile.
Det vi sier er maskulint og femnint er jo egentlig mennesklig konstruerte begreper som er bygd opp av normer og konvensjoner!
Man må finne ut hva som ligger under alt.
Kan ikke noen ta en trommereise og se hva de finner. Og det var ikke en spøk.
GjenopprettetMedlem
"Tourao":
Det vi sier er maskulint og femnint er jo egentlig mennesklig konstruerte begreper som er bygd opp av normer og konvensjoner!
Man må finne ut hva som ligger under alt.
Jeg bare hopper inn i linken nå. Kjenner bare at den diskusjonen i forhold til det maskuline og det feminine blir litt misforstått. Det er jo ikke den fysiske maskulinitet eller feminitet. Det er i allefall ikke det jeg snakker om når jeg snakker om den feminine kraft eller maskuline kraft. Det dreier seg om å få kontakt med sin animus og anima, eller yin og yang.
Nå roper dyna etter en som bare er innom hjemme på vei til neste ferie sted....
RITA

Anonymous
Jajamensan, hva har jeg ikke satt igang med denne tråden.

Det var ikke min intensjon å starte en kjønnsdebatt, men det er vel den polariteten som engasjerer mest. Og når jeg først har nevnt kjønnspolaritet, så.....som man roper i skogen får man svar....
Jeg er heller ikke særlig opptatt av kjønnsrollene, og hva som definerer kvinner og menn. Men det vi kan kalle maskulin kraft og feminin kraft, eller yin og yang, tror jeg er to grunnleggende krefter i universet og i naturen som sådan.
"nn":
Dette må likevel sies: Ingen, absolutt ingen er tjent med å overlate gulvvasking til meg. 
Eller hva Lazy?

Nei du har så rett, nn. Der er vi nok akkurat like gode!

Og ukvinnelige.
Dette innlegget er sterkt redigert, da det ikke holdt mål ved nærmere ettersyn.

(gamle gjentagelser)
Anonymous
jeg setter sitatet inn her, da jeg fikk en spalte til overs.
Lie sier:
"Bra initiativ Lazy! För jag tycker nog en seriös debatt är bra som komplement till diktsonen.
Jag kan förstå om man tycker det blir för mycket av något, men jag kan inte förstå att man blir så led att man rackar ner på en hop människor som inte vet om de ska känna sig träffade eller inte. Jag vet inte om jag ska känna mig träffad bara för att jag är kvinna? Jag väljer att hålla distansen och kan smile åt explosioner som blossar upp, men nog kan jag känna ett stråk av förvirring åt generella påhopp; "Vad betyder det här och vem har gjort vad?"
Precis som Bast skriver (och det har hun skrevet förr) är det upp till var och en som är här på sonen att bidra med sin vinkel och göra Sjamansonen till det man vill, att den ska vara."
Dette var jeg glad for å lese, men har glemt å ta det frem. Og i dag passet det .

Nå ser jeg at det ikke bare er meg som stusser på ting. Takk Lie for at du påpeker dette! Det er litt viktig å være tydelig i forhold til hvem og hva, for å unngå usikkerhet og forvirring. Uten at dette skal kneble noen, selvfølgelig.
Anonymous
Lie sier:
"Jag kan förstå om man tycker det blir för mycket av något, men jag kan inte förstå att man blir så led att man rackar ner på en hop människor som inte vet om de ska känna sig träffade eller inte. Jag vet inte om jag ska känna mig träffad bara för att jag är kvinna? Jag väljer att hålla distansen och kan smile åt explosioner som blossar upp, men nog kan jag känna ett stråk av förvirring åt generella påhopp; "Vad betyder det här och vem har gjort vad?"
Dette var jeg glad for å lese, men har glemt å ta det frem. Og i dag passet det .

Nå ser jeg at det ikke bare er meg som stusser på ting. Takk Lie for at du påpeker dette! Det er litt viktig å være tydelig i forhold til hvem og hva, for å unngå usikkerhet og forvirring. Uten at dette skal kneble noen, selvfølgelig.