Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
AdsBot [Google]
«... Juba juba - Nå skal drømmene få slippe fri, for idag er selve dagen ...», ljomer telefonen kl 6 om morgenen.  :o
Forvirret husker jeg at Jeg har badeavtale med nn i dag. Fem tibetanske, en kopp espresso,
så sykler jeg ned til busstoppet. I morgentåke og duskregn. Deilig.
Det er tidlig, nesten ingen mennesker ute, bare noen kvirrevitter i buskene. De gjør meg glad.

Jeg kommer inn på bussen, får jeg en følelse av noe kjent, men glemt.
Jeg tar sjelden bussen om morgenen - og slett ikke så tidlig.
Dette minner meg om tiden jeg gikk på skole og hadde sommerjobber på lager, hotell, fabrikk etcetra ...,
men fellesnevneren var grytidlig på jobb ...

Jeg titter på menneskene rundt meg. Gleder meg over å tippe hva de jobber med.
Hun der må jobbe på hotell, tenker jeg, og ser den hvite blusen dyttet ned i et sort skjørt.
Og fornuftige sko - hun trenger gode sko for å gå en hel dag.
Beina plantet godt på gulvet når hun lar støvesugeren sveipe over det dype teppet.
Men nå er det vel ingen som bruker vegg-til-vegg-tepper lenger?
De forsvant fra hotellrommene, da vi kom inn i allergiens tidsalder ...
Eller kanskje er hun en flittig sekretær, som står opp i god tid før sjefen?
Jeg må følge med hvor hun går av ...

Han der, jobber helt sikkert på fabrikk. Finnes det noen fabrikker igjen i Oslo?
Lager da kanskje. Raser rundt på trucken, og prøver å kjøre ned den nye sommervikaren.
Tuller og ler. Ja, der har vi glimtet, han sitter her på bussen og gleder seg til å sette seg bak spakene.
Løfte hylende jentene høyt til himmels på gaffelen.

Oj der kommer det inn en jente med sortmalte øyne. Skikkelig tøff i trynet, ser hun seg rundt, og setter seg ved meg.
Men det er noe ved henne som sier at det ikke er helt sant, en anelse av en sårbarhet i munnviken avslører henne.
Det får meg til å tenke på en annen jente med sorte øyne. I bussen, for lenge siden, på vei til rekepilling.
Tøff i trynet. Og mindre tøff hjemover igjen. Det er ikke lett å holde maska, når en stinker som ei reke.
Men nå finnes det vel ikke rekefabrikker lenger her, rekene flyr mot øst og tilbake..

Den tøffe jenta går av i sentrum, hva skal hun her? Det er nesten ingen her så tidlig.
Jeg skulle ha bedt henne med å bade ... Tøff i trynet, men med munnviken hadde sagt ja.

Bussen ruller ut av sentrum, med nesten bare meg. Jeg har privatsjåfør på vei til Paradis - bukta.

Siste stopp, jeg går inn i skogen. Det er helt stille, bare bølgeskvulp i det fjerne ...
og så et knepp ... oppe på en gren sitter et nydelig brunt ekorn.
Vi ser på hverandre og smiler - ivertfall jeg.
Foran meg vider stranden seg ut. Det lukter sterkt av salt og tang.
Ute på sjøen går en båt forbi, skjærer vannet i to til det samler seg igjen og danner bølger.
Jeg river av meg klærne, og kaster meg i det kalde vannet.
Ligger på ryggen og lar bølgene føre meg inn i framtiden ...

Inne på stranden serverer nn te. Med en blomst av sjasmin, som folder seg ut i koppen.
Det er ennå lenge til jeg må dra til jobb ...
GjenopprettetMedlem
Herlige tankeflom og gode betraktninger :biggrin:
Håper teen smakte
Anonymous
denne mykt bølgende tankeflommen tok meg med seg på en tidsreise, og jeg våknet i Oslos busser - den gangen

da jeg møtte en underlig tvekjønnet medpassasjer hver eneste morgen på bussen, og gjerne også om ettermiddagen
ansiktet var nesten rundt som en måne, trekkene myke og så avbalansert i blandingen av maskuline og feminine trekk at jeg ikke ville bestemme meg for om de tilhørte en mann eller en kvinne
selv om "han" kledde seg alltid konvensjonelt som en mann.
vi hilste vennlig, men snakket ellers ikke sammen

så flyttet jeg til Nesodden, og gledet meg til å ta Nesoddbåten til og fra jobben.
da jeg steg ombord den påfølgende morgenen
satt "han" allerede der på de blå setene
som hvilken som helst medpassasjer
vi ble begge så forfjamset
at vi glemte å hilse
på hverandre fra denne dagen

det er forøvrig godt å se at du har funnet veien tilbake til sonen
etter nytelsen av sjasminteen du fikk servert -
men hvor er nn?
GjenopprettetMedlem
Morgenstund med gull i bunn.
Fint eventyr Liljee.
Nå fikk jeg lyst å bade,vannet er jo berre lekkert for tiden,litt kaldt med en gang,men du så ett med naturen en blir etterpå.
Plask å Hyl! :eusa_clap:
GjenopprettetMedlem
Jeg drukner i din herlige fortelling, Liljee

Takk for at du deler denne spesielle  morgen med oss
Anonymous
Fantaskisk å lese hvordan morgenbadet ble. Det må ha vært noe med den dagen, min sønn, svigerdatter og knerten på 1,5 år dro ned til stranden og badet de også. Ikke et menneske og en så herlig opplevelse at han ringte meg etterpå. Rensing av sjel var det! Knerten forlangte støvler, gummibukse og regnjakke - for det hadde han lært at man skulle ha på når man "sølte" i vann. Etterhvert våget han å ta av seg støvlene fordi det plutselig ble lov, men resten satt på. Tror de kan få et forklaringeproblem senere når han kommer tilbake til barnehagen.
Anonymous
Takk for ett forfriskende morgenbad, Liljee
tankene mine dro avgårde på en buss
Håper noen serverer dem te
AdsBot [Google]
Oj, takk for at dere badet med meg, og for herlige historier!  :wub:

Men, handlet dette om sjamanisme da Liljee?  :lol:
Til nød om projeksjering - og å gi slipp på det gamle.
For tiden er i forandring, og menneskene med den.
Så kan jeg sitte på bussen og mimre over gamle dager,
og skape myter basert på noe som var.
Men de blir ikke sanne, for tiden har forandret seg.
Gamle opplevelser - gode eller dårlige - kan aldri brukes i nåtid.
For alt er forandret, alt har beveget seg mot noe nytt.

Men gleden ved morgenbad kan anbefales, jeg :respect: og  :eusa_clap:
for nn som introduserte meg for det.
Men vi får se når november kommer ...  :moreevil: