Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
jeg fikk nylig invitasjon til ailo's skole i august og hadde veldig lyst til det. men bor fremdeles hjemme og besluttet å fortelle mine foreldre om hva jeg skulle ut av respekt for de eldre og familie.
først tok jeg pappa og han tok det fint men jeg var skeptisk til mamma fordi hun er fra en sterkt religiøs familie. da hun fikk vite det kunne jeg like gjerne ha hoppet i skjærsilden på egenhånd.hehe :lol:
hun gråt og pratet om djevel og ondskap og det var ikke noe gøy. de ville absolutt ikke at jeg skulle dra og det ble ikke bedre da de leste om sjamanisme og fant ut at man måtte ned i underverdenen for å skaffe beskyttelse og slikt og forbandt det med ondskap og andre fæle ting.

så ut av respekt for familien min nå har jeg tenkt å la planene om skolen ligge selv om den er bindende. regner med får administrator forstår og respekterer en slik avgjørelse. men har et spørsmål til dere her på sonen.

hva mener dere om dette og hva ville dere gjort??

må legge til at mine studier om sjamanismen ikke slutter her men kommer til å foregå ganske mye mer lyssky. kanskje min sjanse hos ailo kommer en dag i nærme framtid  :)
det sies jo at i tidenes motgang er det da man virkelig finner ut hva man vil
GjenopprettetMedlem
Respekt for familen er vel greit, så lenge det ikke går i mot respekt for deg selv.

Om jeg var deg, og jeg følte meg helt klar for noe slikt noe, så ville jeg gjort det på tross av familien. Man skal jo leve sitt eget liv, ikke deres.

Men jeg får en følelse av at du syns det er greit å la dette vente?
GjenopprettetMedlem
Hei;)

Spørsmålet er jo også: hvem er det som egentlig mener det foreldrene dine, eller moren din mener? Er det hun, eller er det religionen som mener det? Altså, ANDRES TANKER!!? Så rent teknisk kan  det være andres tanker og ideer du respekterer, ikke hennes...følelsene til moren din er rett og slett IKKE DITT ANSVAR...men dine drømmer,dine interesser, din personutvikling, din modenhet, din selvbestemmelse&autonomi, din åndelighet, og din trivsel og lykke ER DITT ANSVAR..og som du siterte til meg fra boka til ailo: det tjener ingen å forholde seg liten, så det kan hende man må tråkke noen på tæra;)

Men uansett så har jeg forståelse for det du går igjennom..det her kan være tøft..se på jesus..han ble korsfesta for å gå ut med et kjærlighetsbudskap, noe jeg føler sjamansimen er, i sin største praktiske utfoldelse ;)
Anonymous
Jeg ser problemet, og forstår ditt valg, men svarer deg med et spørsmål.

Har ditt valg gjort deg mer fri eller bundet deg mer i det gamle, og uansett hva som er svaret: Ønsker du å være en del av det gamle eller vil du være frigjort?
GjenopprettetMedlem
for å svare på spørsmålet ditt tourao. jeg vil svare begge. jeg ønsker både å være en del av det gamle som å være frigjort, men følelsen jeg fikk da e pratet om dette var at e var redd for at familien ville bli splittet, noe jeg ikke ønsker. jeg vil ikke akkurat kalle det å sette mine ønsker til side, men heller å fremheve mine foreldre sine litt.
har pratet mye med en kamerat om slikt, hans foreldre aksepterer slik og han er vokst opp i et slikt miljø, da er d mye lettere for ham å gjøre slike ting. for min del som er vokst opp i et hjem som ikke aksepterer slike ting er det verre. og etter 23 år med slikt kan man ikke rive seg løs på en kveld hvis dere skjønner.

men som sagt vil studiene fortsette. jeg vil ikke oppgi drømmen min ser dere. bare sette den litt på vent til jeg skaffer meg bolig på egen hånd:):) men takk for meningene deres
GjenopprettetMedlem
Du skal ikke være redd for å bryte med det gamle tankemønster som dominerer
Forandring fryder mer en man aner på forhånd.
Når omverden aner vår lyst til forandring,gjør den mye for å holde oss igjen.
Når jeg har vært gjennom en transformasjon,har de jeg kjenner blitt redd meg.
Som om jeg var en djevel,da oppdager en at vi lever ennå i middel-alderen,og kristendommens spøkelser er svært så fysiske.
Men jeg tror ikke på djevelen lenger,dette var min frykt før,nå forstår jeg at åndenes kraft ble tolket som djevelen,for ikke så lenge siden.
Å bryte med denne djevel-ondskapstroen,er å bryte med din frykt. Og det er stort å viktig arbeid.
Du har lov å tenke selv,og å ha åndelig kraft.
Velkommen til den andre verden!!
:respect:
GjenopprettetMedlem
Jeg syns du skal følge hjertet ditt jeg:-)
Uansett hva du velger får du ha lykke til!    
Bing [Bot]
Hm. Ønsker for deg at du finner kraft til å gjøre det du skal når tiden er inne. Jeg ønsker også å gå sjamanskolen men tar en utdanning til psykodramaleder ved siden av jobb allerede. Da blir det for mye å ta inn sjamanskolen , det er  helt klart en vei med sterke opplevelser og erfaringer som skal integreres i livet og krever litt rom. Du møter ikke forståelse i din familie, men husk at det er du som skal leve ditt liv. Ingen andre kan leve det for deg! I min familie er det mange som synes jeg driver med mye rart, og det er igrunn ikke så mange som snakker med meg om hva jeg gjør...Men innimellom opplever jeg en nysgjerrighet og søken som gjør at jeg oppfatter den jeg er og det jeg gjør som viktig for min familie, en som bidrar til å åpne dører. Neste år, etter eksamen som psykodramaleder, er det mulig for meg å søke sjamanskolen. Og det skal jeg.Kanskje vi sees !
:wub:
GjenopprettetMedlem
Hei,

Jeg vil gjerne si noen ord til deg, tigerseye.
Du har allerede vist respekt til dine foreldre , ved å fortelle dem sannheten( i mine øyne).
Du har alltid et valg. Dine foreldre har også et valg, om de vil se deg for hvem du er og elske deg uansett.
Hva tror du er det værste som kunne skje?
Du blir satt i denne posisjonen nå, for at du skal ta et "umulig" valg...
Tenk på at om du ikke gjør det nå - vil det komme flere sånne nedover din livsvei. Jeg tror vi blir konfrontert med vår frykt, flere ganger i løpet av livet. Det er som om vi trener oss på å velge det som er rett, for oss selv.
Det er ditt liv. Som tiril sier, det er ingen som lever det for deg. Husk på det.
Uansett hva du velger, så må du stå for det. Det vil komme en tid senere, ja. Men du vil ha det samme dilemma igjen.

Hva med å ha respekt for menneske?

Å gå på Saivo krever at du er klar for de utfordringene der.

Lykke til ,

klem fra meg
GjenopprettetMedlem
jepp..veldig gode argumenter, er enig at vi lever fremdeles i en slags middelalder av overtro og frykt. akkurat nå får jeg melde pass som sagt. men når jeg flytter ut og får etablert meg vekk fra foreldres " åsyn" kan min vei fortsette i full blomst. trenger ikke provosere mer enn nødvendig:)
GjenopprettetMedlem
Ok, men når du flytter ut, hvordan blir det med ærligheten og konfrontasjonen da? Din mor vil jo mest sansynligvis reagere likt...men men her er du sterk i bestemmelsen :)
GjenopprettetMedlem
Hei Tigerseye!

Jeg ser du får litt forskjellige svar nå. Jeg synes du gjør et godt valg på dette tidspunktet,jeg  :) Du får mange sjanser seinere, hvorfor ødelegge forholdet til moren din nå?
Jeg vet jo av erfaring at når en møte sånne avgjørelser og ikke tar dem, så kommer de tilbake senere. Men,gjør det noe da? Dette er DIN vei og du må gjøre det du føler er rett,vettu ;D

Jeg vet også,dessverre, av erfaring at plutselig blir en vi er glad i borte og tenk om du da blir sittende igjen med tanken på at du ødela forholdet mellom dere før det skjedde? Jeg kan love deg at det vil føles verre enn om du utsetter avgjørelsen en stund.

Lykke til :)
GjenopprettetMedlem
helt enig i det arkadia. vil jo ikke ødelegge alt. og hvis min " sjette sans" er korrekt tror e nok ikke e hadde sittet på rommet mitt å skrevet denne meldingen. pluss så er jo mine foreldre kristne av gammel tro. det hører jo med å være trangsynt og mene at djevelen står bak slike ting. men når det gjelder ditt spørsmål ofelas. det blir ikke noe problem for ho kommer ikke til å ha samme kontakten som når man bor sammen, jeg har muligheten til å gjøre akkurat hva jeg vil.. har planer om et fremtidig meditasjonsrom faktisk også. a.k.a. "rotekott" for alle som ikke praktiserer slike ting.hehe
der kan jeg utfolde mine såkalte lyster og skape en trivlig atmosfære tilegnet det spirituelle og hjelpe andre mennesker. men det blir jo ikke før e får et hus selvsagt. skal også ha urtehage. studerer litt på det også. har planene klare.hehe ;) folk her på sonen må gjerne komme på besøk da:)
GjenopprettetMedlem
hehe, supert tigerseye :biggrin: jeg kommer på besøk vet!! Jeg har også planene klare..planlegger småbruk med urtehage bla., så skal jeg lage flere kraftsteder, altere, innrede hagen etter åndens veiledning,hehe..hjelper jo på at jeg er murer og..skal mure opp den fete ildplasssen :w00t: skal jeg sitte foran den om kvelda og fyre opp alle urtene mine så jeg virkelig får kontakt med den store ånden,haha 8)

Syntes det arkadia skriver om at "det er du som ødelegger forholdet til familien" blir litt snevert og ufullstendig, for meg ihvertfall..jeg mener at det er ikke er DU som ødelegger noe, men heller de, med sine reaksjoner grunnet deres tro, perspektiv og tankesett:) Du hadde jo bare fulgt en interesse...dette her minner meg om en forfalsket morallære som bare fører til begrensninger og dårlig samvittighetsfølelse/SKYLD...hehe, hyggelig å bli kjent meg deg foresten,arkadia :respect:

klem,b
GjenopprettetMedlem
"Malaika":

Hei,

Jeg vil gjerne si noen ord til deg, tigerseye.
Du har allerede vist respekt til dine foreldre , ved å fortelle dem sannheten( i mine øyne).
Du har alltid et valg. Dine foreldre har også et valg, om de vil se deg for hvem du er og elske deg uansett.
Hva tror du er det værste som kunne skje?

Uansett hva du velger, så må du stå for det. Det vil komme en tid senere, ja. Men du vil ha det samme dilemma igjen.

Hei Tigereye
All respekt til deg. Du har fortalt hva du tenker og hva du ønsker. Du skal følge intuisjonen din og gjøre det som for deg føles riktig akkurat nå. Som Malaika sier så vil din tid komme. Det er krevende å gå på sjamanskole, og du må være klar til å møte de utfordringene som det kreves av deg der.

Lykke til i dine valg -
følg din vei -

klem RITA :wub:
Anonymous
Fortsett å følge ditt hjerte  :wub: det er noe som heter tid- sted- rom  :respect:
GjenopprettetMedlem
...jeg mener at man bør gjøre seg "fortjent" til å få respekt uansett alder...jeg har selv kuttet ut kontakten med min far av diverse grunner - så i mitt liv har det ikke vært automatikk i at man er vis og lærd bare fordi man er eldre...i ditt tilfelle tigerseye ville jeg ha flyttet hjemmefra og startet å leve mitt eget liv, dvs et liv der jeg kunne fulgt mitt eget hjerte istedet for å leve etter mine foreldres rigide trossystem. Jeg har fulgt mitt indre uten å angre et sekund...splittelse i familien?...vel...hva så?   >:(
GjenopprettetMedlem
hehe. mye sant i det dere sier. du også geronimo selv om jeg til dels er litt uenig. men det kan ha med måten jeg er vokst opp på. er jo glad i min familie jeg, men de kan være sneversynte til tider og mene jeg er naiv og lettlurt.

igår satt jeg oppe sent og pratet ut med dem og har egentlig fått litt mer forståelse for hvorfor de ikke vil at jeg skal. mamma bar ut om djevelens verk og og heksekunster, sientologer, newage og slike ting. mye sprøyt som jeg vet etter å studert litt.
men ved å skille hveten fra klien kom jeg fram til grunnen at de er redd for meg og glade i meg. og det faktum at de er redde for at mine reiser ned i " underverdenen" vil åpne døren mellom verdenene og bringe onde ånder inn i vårt hus. akkurat det kan jeg forstå de er redde for fordi de vet ikke bedre, selv om sjansen sikkert alltid er der..... men da er man jo klar til å fordrive disse onde åndene også, har jeg ikke rett?
GjenopprettetMedlem
"tigerseye":

...er jo glad i min familie jeg

...jeg er også glad i min familie, inkl. min far...det er bare det at vi ikke klarer å kommunisere på det "vanlige fysiske" planet...derfor finner jeg en fordel i det å jobbe på andre plan også  :biggrin: ...følg hjertet ditt du tigerseye...hvis din veg er å lytte til dine foreldre så gjør du selvsagt det...jeg skjønner ikke helt hvorfor du må forklare dine foreldre/familie i detalj hvordan du jobber, som f.eks. reisene til underverden...kan du ikke la de være lykkelig uvitende om hvordan du praktiserer din sjamanisme da ?...lykke til uansett  8)
GjenopprettetMedlem
Hei Tiger!

Sier som mange andre her, følg intuisjonen din. Men husk også at du VET det er intuisjonen, og ikke denne lille stemmen av dårlig samvitighet! Den er mange ganger ganske så gjeldende.

En annen ting også, den dagen du føler deg klar for saivo, og har gått der en stund, vil dine foreldre se at det ikke skjer noe skummelt hverken med deg eller med dem! Da kanskje de vil få et annet syn på det etterhvert.  :)
GjenopprettetMedlem
"Ofelas:)":

Syntes det arkadia skriver om at "det er du som ødelegger forholdet til familien" blir litt snevert og ufullstendig, for meg ihvertfall..jeg mener at det er ikke er DU som ødelegger noe, men heller de, med sine reaksjoner grunnet deres tro, perspektiv og tankesett:) Du hadde jo bare fulgt en interesse...dette her minner meg om en forfalsket morallære som bare fører til begrensninger og dårlig samvittighetsfølelse/SKYLD...hehe, hyggelig å bli kjent meg deg foresten,arkadia :respect:

klem,b

Hei Ofelas (hyggelig å bli kjent med deg også) :)
Fra min side er det ikke ment som morallære i det hele tatt,men jeg har mistet begge foreldrene mine+ en mor til (moren min døde allerede da jeg var 14), og jeg ville synes det var helt forferdelig om jeg skulle vært uvenner med dem da :sad2: Jeg vet jo at jeg fortsatt kan få kontakt med dem,men for meg ville ikke det føles som det samme.
Jeg har forstått det som at Tigerseye fortsatt er ganske ung (riktig eller?) og vil ha mange muligheter framover til å utdanne seg til sjaman. Og i mens er jo muligheten med Sjamansonen,bøker,internett osv alltid tilstede!

Håper ikke du blir helt forvirret nå,Tigerseye? Bare hold fokus på intuisjonen din du, så går det nok bra. Fint at dere kan snakke sammen,da :)
Stoor klemz fra meg :)
Anonymous
som en "olding" selv kan jeg på en måte forstå dine foreldre. De er redde for deg,klart det, men  at de blander sin strenge religion i det er ikke helt riktig. For , hvis jeg har forstått  det riktige budskapet i  religion så skulle en vise toleranse og forståelse og ikke dømme. Men som jeg ser så er du ung, og har din vei å gå. Tror, når du modnes , så ser du klarere, og får forståelsen at foreldrene ikke alltid vet og kan, de heller. ( det har jeg som mor selv oppdaget). Mit råd ( liker ikke gi råd vanligvis, fordi en hver av oss må ta sine valg selv), vent, se og lær, det kommer dagen du er klar å ta dine egne veivalg uavhengig hva andre måtte mene:-). Bruk ventetiden til å lytte og lære.Lykke til i letetiden.

mvh marihøna
Anonymous
hva mener dere om dette og hva ville dere gjort??

Jag hade förväntat mig samma respekt tillbaka och gjort vad JAG ville.

Mvh,
Thomas
GjenopprettetMedlem
er ganske ung ja. nettopp 23 og har studert dette et halvt års tid. e føler at jeg bare blir mer og mer sikker og kommer nok til å følge denne veien..bare litt mer under jorden.hehe.
når det gjelder deg geronimo så forklarte jeg aldri at jeg dro til underverden. men mine foreldre er sinnsykt nysgjerrige og søkte sjamanismen opp på nettet og fikk den forklaringen. vrient å forklare dem noe annet for når de har meningen sin i orden så er den slik.hehe. min intuisjon sier meg at e skal la kurset ligge foreløbig og heller studere i teorien. og kanskje jeg får muligheten til å overbevise foreldrene mine en gang. men ikke per dags dato  :razz: :exclaim:
psbot [Picsearch]
det du gjør nu
e det riktige for deg
i øyeblikket
ta magefølelsen på alvor