Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
har fundert litt på fenomenet deja vu i det siste etter at jeg har lest boka "tibetansk legekunster og livssvisdom" hvilket er en kjempe fin bok men det står et stykke om "hvordan vi oppfatter verden."

den går på reaksjonstiden og tibetanerene mener vi alle egentlig lever i fortiden pga den tre sekunds greia med reaksjonstiden.

sitat: "vi tror vi reagerer øyeblikkelig på alt som skjer rundt oss, men egentlig lever vi i fortiden, for hjernen kan bare reagere gjennom sansene. når du tenker over det, vil du forstå at reaksjonen alltid ligger noen sekunder bak hendelsen. det skyldes at det tar tid å bearbeide den med sansene og hjernen. det er bare en illusjon at vi opplever ting som noe umiddelbart, det vi tror skjer akkurat nå er egentlig allerede passert."

dermed kommer jeg til mitt poeng med denne posten.
jeg leker med teorien om at den beryktete deja vu'en kanskje egentlig bare er hjernen som på et millisekund kan oppfatte det som skjer i den "virkelige" tiden samtidig som den bearbeider signalene og skaper vår virkelighet som er noen sekunder senere, det skaper den følelsen av at dette har skjedd før og dermed deja vu.

håper dere forsto pointet og håper jeg kan få tilbakemelding. er interessert i å høre reaksjonene på denne påstanden. hehe :P
GjenopprettetMedlem
Det var en morsom tanke, ja. Men jeg kjøper den nok ikke. ;D
Den viktigste grunnen til det, er at det ofte føles som en ...ja hva skal jeg si....en slags bekreftelse på noe som har betydning. Selv om det er et helt alminnelig dagligdags øyeblikk som gjenerindres, eller oppleves som deja vu.
Jeg har lest et sted (som jeg ikke husker nå) at dette er en del av programmet eller planen vi har for dette livet.
Vi gjenkjenner 'sporet', så å si, og det er et tegn på at vi er på linje med vår opprinnelige plan.

Dette vakte umiddelbart resonans i meg. Hvorfor skal man ellers 'huske' eller gjenkjenne tilsynelatende ubetydelige øyeblikk? Men også viktige hendelser såklart, og møter med personer, f.eks. Interessant tanke iallefall. :)
GjenopprettetMedlem
Hvis denne teorien med at vi lever i fortiden stemmer, og derfor kan oppleve deja vu, er reaksjonstiden min mye lenger enn tre sekunder...faktisk kan den være på opptil flere år!  :shock: For jeg har opplevd deja vu der jeg VET at det som skjer er noe jeg har visst om lenge, kanskje fra en drøm, en reise eller en visjon. Vanligste reaksjonstiden min ligger på et gjennomsnitt på ca 6-8 måneder... :eusa_doh:

Men noen deja vu-opplevelser jeg har hatt, har vært slik at jeg tror at jeg har sett noe skje på ett plan og så utspiller samme situasjonen seg på dette planet kort tid etterpå.

Eller er jeg helt på jordet og blander deja vu med noe helt annet  :o
Anonymous
"Inger Lise":

Men noen deja vu-opplevelser jeg har hatt, har vært slik at jeg tror at jeg har sett noe skje på ett plan og så utspiller samme situasjonen seg på dette planet kort tid etterpå.

Du ser inn i fremtiden? Kan det være en forklaring.

Jeg har opplevd deja vu, men aldri skjønt hvorfor det virker så kjent. Det kan kanskje være noe i det bluestorm skriver.
GjenopprettetMedlem
hehe..ja det er kanskje noe i det du skriver bluestorm, er gøy å ha en "brainstorm" på det iallefall:) få litt meninger og sånt, dette jeg har skrevet er ikke noe jeg direkte tror kan være løsningen på deja vu. men man kan jo iallefall innrømme at det er en god teori:)
GjenopprettetMedlem
Tenk dere påkjørsel bakfra med bil da...
PANG!!!... ettusen... totusen... tretusen...

Nei, det må bli:
totusen... firetusen... sekstusen... PHUUU!!
Jeg klarte å stoppe  :w00t: