Jeg har en merkelig ting gående hos meg! Innimellom i perioder så popper det opp ord i kassa på toppen, som jeg ikke helt skjønner hvorfor popper opp! Slik som i dag. I dag poppet *fastlåste tankemønstre* opp!
Heldigvis har jeg nå lært at det skjer, å jeg har lært at jeg bare starter å skrive. Jeg har tittelen klar, og resten kommer visst når jeg starter å skrive! Ikke uten at jeg har grubla på ordene først! Jeg har prøvd å ignorere dem, men det gir seg ikke! Ordene vibrerer helt til jeg skriver dem ned! Og da er et forum fint å ha, så kan en også få tilbake meldninger!
Vel...Fastlåste tankemønstre! Hva pokker er det?
Slik jeg oppfatter det så er det at man har kommet inn i en situasjon der man er låst fast i noen tanker! Men når jeg tenker etter kan det like gjerne handle om *faslåste handlingsmønstre* også! Man har låst seg fast i handlinger!
Vel, hva har det med oss folk å gjøre? Ofte kan man se mennesker som på en måte ikke kommer seg videre! Det er som de henger fast i noe!
Fastlåste tankemønstre. Da tenker jeg på (et tenkt eksempel) f.eks et menneske som bestandig klager over dårlig råd, eller over en sykdom. Eller at alle er så utrolig teite..osv! Da tenker jeg på dette ordet...Fastlåste tankemønstre. Man greier kanskje ikke se hva sine egne tanker gjør mot en selv! Man greier kanskje ikke å ta innover seg sine egne feil! Man har dannet seg tanker det ikke er mulig å ta tak i, forandre på! Eller går det å forandre på dem?
Fastlåste handlingsmønstre! Da man har f.eks satt seg rutiner man følger til punkt å prikke, handlinger i hverdagen man vet er usunt, men som man kanskje ikke kommer seg ut av! Som meg f.eks. Jeg har en fææl tendens om morran! Står tidlig opp, og det første min stakkars mage får hilse på, er en kanne kaffe og røk! Er magen heldig kan det vanke en brødskive eller to sånn ut på dagen! Jepp, jeg er fæl der!
Jeg vet at dette ikke er bra, men gud bedre å vanskelig det er å forandre på dette! Så, et fastlåst handlingsmønster!
Hva kan man gjøre for å bryte dette?
Vel, jeg har forsøkt noe, på enkelte handlingsmønstre som har fungert! Å det er rett og slett å forandre èn liiiiten ting! Bryte mønsteret bittelitt! Det skaper nemlig kaos i handlingsmønsteret! Noe blir i gal rekkefølge, å hele greia bryter sammen! Den enkle lille tingen er, mens jeg venter på at kaffen skal bli ferdig, så spiser jeg èn liten salt kjeks! Magen får seff sjokk! Men ellers fortsetter dagens om før! Med litervis av kaffe og mat i ny og ne!
Men noe har skjedd! For etter noen dager med èn stakkars liten kjeks, ble det to kjeks....og nå våkner jeg til rumlende mage om morran! Uten egentlig å ha brutt hele mønsteret! Jeg har bare tilført mønsteret mitt ett element ekstra, istede for å fjerne noe!
Så...jepp, jeg har brutt opp mitt stakkarslige handlingsmønster! Uten å få varig mèn! Men med frokost på kjøpet! For...jeg tror mange av oss..(vertfall meg) blir ofte fullstendige revolusjonære når vi skal forandre noe! Når vi føler oss usunne, så starter vi altså et maratonopplegg som ikke ligner grisen! fullstendig utbytte i kjøleskapet og fryseren. Kaker mot epler og potetgull mot gulrøtter! Alt vi er glad i blir revet bort! Er det rart i att vi misslykkes da?
Slik tenker jeg om *fastlåste tankemønstre* også! Kutte ut et liiite ord! F.eks som....kan ikke med kan? Får ikke til med får til? Føler meg ikke vel med føler meg vel? Rett og slett kutte ut *ikke*
Jeg er ganske overbevist om at negative tanker skaper negative tanker! Det blir en litt ond sirkel! Denne sirkelen brytes opp, når et ord blir fjernet eller lagt til! Da stopper denne vante prosessen opp! Og hodet må plutselig tenke seg om litt! Akkurat som kroppen plutselig stopper opp litt, fordi den vante handlingen er brutt!
Da tror jeg vi skaper litt kaos...å kaos inni mellom er bra! Kaos skaper forvirring, forvirring skaper tankespinn og tanskespinn skaper nye tanker! Og nye tanker skaper nye prosesser!
Jeg liker tanken på å faktisk skape en liiten revolusjonær handling med en liiiten forandring! For da slipper man å gi opp alt man er vant til eller er blitt gla i! Det er som å fjerne grunnen under våre føtter!
Men ikke ved en ørlite forandring, som gjør at vi også ser at forandring ikke skader oss, som gjør at vi kanskje tørr forandre litt mer neste gang! Uten å kutte ut for mye! Hva tror dere?
Bare noen tanker fra en nattevåken sjel! :-)

Litt bare din tid, hva? Ta vare på det!