Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg har en merkelig ting gående hos meg! Innimellom i perioder så popper det opp ord i kassa på toppen, som jeg ikke helt skjønner hvorfor popper opp! Slik som i dag. I dag poppet *fastlåste tankemønstre* opp!

Heldigvis har jeg nå lært at det skjer, å jeg har lært at jeg bare starter å skrive. Jeg har tittelen klar, og resten kommer visst når jeg starter å skrive! Ikke uten at jeg har grubla på ordene først! Jeg har prøvd å ignorere dem, men det gir seg ikke! Ordene vibrerer helt til jeg skriver dem ned! Og da er et forum fint å ha, så kan en også få tilbake meldninger!

Vel...Fastlåste tankemønstre! Hva pokker er det?

Slik jeg oppfatter det så er det at man har kommet inn i en situasjon der man er låst fast i noen tanker! Men når jeg tenker etter kan det like gjerne handle om *faslåste handlingsmønstre* også! Man har låst seg fast i handlinger!

Vel, hva har det med oss folk å gjøre? Ofte kan man se mennesker som på en måte ikke kommer seg videre! Det er som de henger fast i noe!

Fastlåste tankemønstre. Da tenker jeg på (et tenkt eksempel) f.eks et menneske som bestandig klager over dårlig råd, eller over en sykdom. Eller at alle er så utrolig teite..osv! Da tenker jeg på dette ordet...Fastlåste tankemønstre. Man greier kanskje ikke se hva sine egne tanker gjør mot en selv! Man greier kanskje ikke å ta innover seg sine egne feil! Man har dannet seg tanker det ikke er mulig å ta tak i, forandre på! Eller går det å forandre på dem?

Fastlåste handlingsmønstre! Da man har f.eks satt seg rutiner man følger til punkt å prikke, handlinger i hverdagen man vet er usunt, men som man kanskje ikke kommer seg ut av! Som meg f.eks. Jeg har en fææl tendens om morran! Står tidlig opp, og det første min stakkars mage får hilse på, er en kanne kaffe og røk! Er magen heldig kan det vanke en brødskive eller to sånn ut på dagen! Jepp, jeg er fæl der!

Jeg vet at dette ikke er bra, men gud bedre å vanskelig det er å forandre på dette! Så, et fastlåst handlingsmønster!

Hva kan man gjøre for å bryte dette?

Vel, jeg har forsøkt noe, på enkelte handlingsmønstre som har fungert! Å det er rett og slett å forandre èn liiiiten ting! Bryte mønsteret bittelitt! Det skaper nemlig kaos i handlingsmønsteret! Noe blir i gal rekkefølge, å hele greia bryter sammen! Den enkle lille tingen er, mens jeg venter på at kaffen skal bli ferdig, så spiser jeg èn liten salt kjeks! Magen får seff sjokk! Men ellers fortsetter dagens om før! Med litervis av kaffe og mat i ny og ne!

Men noe har skjedd! For etter noen dager med èn stakkars liten kjeks, ble det to kjeks....og nå våkner jeg til rumlende mage om morran! Uten egentlig å ha brutt hele mønsteret! Jeg har bare tilført mønsteret mitt ett element ekstra, istede for å fjerne noe!

Så...jepp, jeg har brutt opp mitt stakkarslige handlingsmønster! Uten å få varig mèn! Men med frokost på kjøpet! For...jeg tror mange av oss..(vertfall meg) blir ofte fullstendige revolusjonære når vi skal forandre noe! Når vi føler oss usunne, så starter vi altså et maratonopplegg som ikke ligner grisen! fullstendig utbytte i kjøleskapet og fryseren. Kaker mot epler og potetgull mot gulrøtter! Alt vi er glad i blir revet bort! Er det rart i att vi misslykkes da?

Slik tenker jeg om *fastlåste tankemønstre* også! Kutte ut et liiite ord! F.eks som....kan ikke med kan?  Får ikke til med får til? Føler meg ikke vel med føler meg vel? Rett og slett kutte ut *ikke*

Jeg er ganske overbevist om at negative tanker skaper negative tanker! Det blir en litt ond sirkel! Denne sirkelen brytes opp, når et ord blir fjernet eller lagt til! Da stopper denne vante prosessen opp! Og hodet må plutselig tenke seg om litt! Akkurat som kroppen plutselig stopper opp litt, fordi den vante handlingen er brutt!

Da tror jeg vi skaper litt kaos...å kaos inni mellom er bra! Kaos skaper forvirring, forvirring skaper tankespinn og tanskespinn skaper nye tanker! Og nye tanker skaper nye prosesser!

Jeg liker tanken på å faktisk skape en liiten revolusjonær handling med en liiiten forandring! For da slipper man å gi opp alt man er vant til eller er blitt gla i! Det er som å fjerne grunnen under våre føtter!

Men ikke ved en ørlite forandring, som gjør at vi også ser at forandring ikke skader oss, som gjør at vi kanskje tørr forandre litt mer neste gang! Uten å kutte ut for mye! Hva tror dere?

Bare noen tanker fra en nattevåken sjel! :-)
GjenopprettetMedlem
Hei.

inspirerende nattelesing!
Du har så innmari rett! Jeg har det også sånn at det hender et ord går på reapet i hodet mit! Men det er ikke slike ord, sist var det "maseltov"(eller hvordan det staves) Er forresten kanskje slike ord også et tankemønster, eller iallefall en en bit av et, tror du?
Det du skriver om hvordan du bryter vanen om morgnen, høres kjempelurt ut! Tror forresten at jeg har lest et sted at det er sånn man skal bryte mønstre...... lest det i forbindelse med et røykekutte-kurs, trur eg..... Drøye ett kvarter med første røyken etter mat f.x, ved å rydde av bordet f.x først og så ta en røyk.
Ett av mine mønstre som jeg sliter virkelig med å "revlusjonere" er at jeg sover ett par timer når jeg legger meg, og så er jeg pling-væken ett par timer. Samme når jeg legger meg, eller hvor trøtt jeg er når jeg legger meg. Men det er kanskje noe helt annet.....

Tasse
Anonymous
Dette var utrolig bra silva  :respect:
(bli nok å kommentere mer etterhvert, men nå roper sengen på meg)
GjenopprettetMedlem
Heisann! Takk så masse for tilbakemeldning!  :)

Tasse! Når du får ord opp i hodet, så prøv å sette deg ned å skriv! Kanksje det dukker opp mer? Angående søvnmønsteret ditt, tror jeg kanksje du bør finne ut først hvorfor du ikke får sove! For mye grubling kanskje? Eller du vet kanskje hva som gjør at du ikke sover mer en ett par timer?
GjenopprettetMedlem
Takk Silva!

Jeg grubler nok mye for tida, X`en til typen er ei tispe for tida! :w00t:
Ang sovemønsteret så har jeg "alltid" vært sånn, våkner helt PLING og omtrent euforisk i forhold til livet. Tar ikke med meg tanker om X`en i det heletatt når jeg våkner om natta. Hu er der mest før jeg sovner. Jeg er gennerellt et lykkelig menneske, med et(for meg) meningsfullt liv hvor jeg får lov å hjelpe andre, dyrke meg selv og ha tid til å stoppe opp å absorbere verden.

Tipper du egentlig koser deg med kaffeen og røyken om mårraen? ;D Litt bare din tid, hva? Ta vare på det!

Tasse
Bing [Bot]
    Det er noe meditativt over den kaffen og røyken om morgenene, fra min tid som røyker kan jeg huske det.
      Veldig enig i at det kan være mer fruktbart for revolusjonen å innføre små forandringer om gangen, det er så fort gjort å skap e strenge regimer og doktriner og tro at dersom de ikke etterleves er du mislykket som menneske. Less is more, small is beautiful! Små skritt på veien skaper etterhvert store forandringer!
I arbeid med fastlåste tankemønstre har jeg også jobbet med å erstatte negative tankemønstre med noe positivt. Etter mange år med ille selvtillit var det god hjelp i for meg å kunne erstate "nei det er nok ikke noe for deg" med " ja det kan jeg". Tanken om at du er det du sender ut, og at universet svarer på det, har jeg erfart stemmer for meg. Det jeg trodde var umulig for 15 år siden, alvorlig ønsket meg for 10 år siden og etterhvert begynte å tro var mer og mer  mulig for 5 år siden er faktisk en realitet for meg i dag. Jeg takker!!!
                          :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
Heia Silva,interressant innlegg.
Som Tiril så klokt seie:Små skritt på veien.

Æg trur en kan lura desse mønstrå,mæ å ta en dag av å te,der du gjær noge alldeles nytt å ukjent for håvet ditt.
Som å gå en lange tur aleina,i mange tima,en vei du ikkje he gått før.
Du må ikkje ha mæ telefon,mens du gjer dettan,for då ringe den garantert i dæ du æ i ferd mæ å "skifta luftå".
Eller he du anledning te å komma nær en bekk,elv,elle sjø,så kan du gå der,og be kreftene der løysa opp,å gjæra dæ flydanne igjenn.
Spruta vatn øve dæg,he en ekstra goe effekt.
Så kan du gå baglengs heim igjen,et stykke,dette får hjerne te å bry sæg mæ noge uvanligt,å då glømme di fastlåste energiane deg
de finne vel en stein å bu i.

Ha det godt.
:icon_redface:
GjenopprettetMedlem
Fint hvis noen rydder bort dette tomme innlegget.