Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
hei hei, lurer på om dere her på sonen kanskje har noen avslappningsmetoder dere bruker for å roe dere ned etter en stressende hverdag, jeg prøver å roe meg ned ved ren meditasjon via bare å sitte i stillhet eller høre på rolig musikk og meditere til det. men føler ikke alltid det hjelper så godt som jeg vil, spesielt når hverdagen heime ikke alltid er helt stressfri heller. kanskje noen her har noen enkle avslappningsteknikker å dele med andre, er sikker på at jeg ikke er den eneste som sliter med slikt fra tid til annen.
takk takk.
Anonymous
Hei

et ektepar fra åmot som heter Aspenes holder kurs i silvametoden de ble min redning ut av stress å jag,med sin gaydet meditasjons cd som jeg kjøpte på kurset,har å en med Debra borgen som har startet med sitt opplegg av silvametoden,vet ikke om hun har blitt bedre med årene til å lese inn meditasjoner,hennes cd var ikke beroligene hun kan sine ting å er kjendt fra tv men cd hennes var høyt å lavt ubrukelig for meg langt fra beroligende bare et hindt hvis du skulle ønske å ta kurs,kurset koster penger den er grei,men for meg bled det ikke dyrt,forde jeg brukte cdn 3 ganger om dagen i 10 minutter i 14 dager å vips så var det som veggen flytta seg å jeg fikk synet tilbake før dette hadde jeg problemer med å lese skulle akkurat til å kjøpe meg briller det ble ikke noe av

dette er nå 6 år siden,ingen problemer med synet her

cd har jeg ikke brukt på disse årene,tok den fram igjen for 2 dager siden brukt den 2 ganger å fått en indre fred som ikke kan beskrives dette meditasjons kurset åpner en helt ny verden på alle måter

les om det på nettet,så skjønner du hva jeg prater om

fra bast
GjenopprettetMedlem
har hørt litt om silva metoden, men har også hørt at den ikke alltid er like grei å bruke. uten å trøkke folk på tærne ved å si det e sier, men på slike kurs lærer man visst bare om det gode og at man nærmest blir "programmert" til å gjøre det gode og ikke det onde. det er jo i seg selv en veldig bra ting synes e. men som ailo sier må man vite om mørket for å beskytte seg mot det. jin og yang, kan jo ikke finnes lys uten mørk.
men dette gjelder kanskje litt dypere kurs for alt e vet. håper ikke folk misforstår meg og blir sure.
hehe
GjenopprettetMedlem
Ja, du har silva metoden, men så har du også Silva Ultra Mind. Det er en oppdatering av silva. Et fantastisk kurs.
www.silvaultramind.noGjenopprettetMedlem
Silva-metoden er meget omfattende, og har aspekter ved seg som selgerne av den ikke informerer om. Jeg har skrevet skeptisk om den her:
http://sjaman.com/component/option,com_ ... 3#msg35493
samt her:
http://sjaman.com/component/option,com_ ... 9#msg35549
Som dere ser så mener jeg Silva-folkene overdriver noget når de påstår at Silva er det største som har hendt menneskeheten siden Jesus Kristus ble født for et par tusen år siden. Den er for drøy for meg!
Jeg skal likevel ikke underslå at noen synes å ha kommet seg opp fra dyp elendighet ved Silva-metoden. Les Biernnas gode skildring her:
http://sjaman.com/component/option,com_ ... 4#msg13314GjenopprettetMedlem
Jeg kan anbefale deg ei norsk bok med CD som er ganske rimelig, og ikke krever at du skal gå på dyre kurs, sjøl om det også finnes. Jeg har skrevet om den her før:
http://sjaman.com/component/option,com_ ... topic,4059
2003-utgaven var til salgs hos Tanum i Oslo for bare 89 kroner. Nå ser det ut som det er kommet et nytt opplag i 2007, som koster 199 kroner, men kan bestilles herfra for 149 kroner:
http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8203228682
Her koster den 189 kroner (litt fyldigere omtale):
http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?sti ... cid=136924
Og Bokklubben tar 199 kroner. Her er mye mer å lese om boka, bl. a. postive omtaler av lesere/brukere:
http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produ ... 307&rom=AK
Forfatteren har utgitt lignende bøker på andre forlag, men det er denne jeg har sjøl, og tør anbefale.
Anonymous
sure

nei da jeg blir ikke sur av andres uvitenhet,for meg er dette kurset veldig bra telepati- klarsyn-psykometri-dette går ut på et vitenskapelig studie av åndelige fenomen reinkarnasjon - en enkel vei for oss mennesker å få fram våre medfødte evner,silva ultra mind med debra Borgen er akkurat det samme kurset medishama jeg har vert på begge to helt enig ned deg fanastiske kurs,verdt hver krone som jeg sa

for de som ønsker å jobbe med seg selv det dekker det meste spør du meg,men jeg snakker jo bare av egen erfaring jose silva viet sitt liv til sin forsking av menneskesinnet,ja det blir sagt i meditasjon at man skal bruke dette til det beste for menneskeheten,når det gjelder våre lyse å mørke sider balanse har ikke dette vert et kurs som har ødelagt denne evnen for meg tvert imot,når jeg møter onskapen ser jeg den,dette er den vanskligste biten for meg for den styrer jeg ikke selv,men som healer må man kunne takle det meste,jeg trodde for noen år siden at telepati var bare overfølser av tanker,der dreit jeg på drage

jeg ser folk står å prater til meg så er det kun deres tanker,dette er blitt bekreftet for meg mange ganger,for å si det sånn ta det som dere vill mine ord,jeg har mange ganger tenkt lier neste,har vert litt menneskesky i perioder ikke uten grunn som sagt ting må intregreres i seg selv,for å si det sånn på det siste kurset jeg var på med marion demper deans unskyld skrivefeil i navnet,tok jeg å røska tak i henne å rev henne med meg over halve lokalet mens folk sto å så på til jeg fikk summet meg å skjønte at hun hadde gått inn på meg som menneske å ikke utlevert meg for 40 andre jeg var lynforbannet,i det jeg tok tak å sa du har vel bare å bli med meg du vel jenta mi, når jeg kom til meg selv å skjønte at jeg teleparterte å hun ikke hadde sagt det høyt bråstoppet jeg å tok rundt henne å sa du har vel aldri gjort noe galt du vel jenta mi å ga henne en hjerteklem.
når jeg jobber med healing går jeg aldrig inn for å være nyskjerrig på den jeg jobber med,det er noe som heter privatliv i min verden,jeg er der kun som en kanal for kjærlighetskraften ber om å ta inn kun det mitt medmenneske har behov for å vite,noen ganger kommer bare kraften andre ganger beskjeder takker energiene for den hjelpen,ellers kunne jeg ikke jobbe som healer,sånn er det nå har jeg utlevert meg selv på nettet men skitt au såpass tåler jeg,alle går vi våre veier bast

GjenopprettetMedlem
Hej!
Jeg føler ofte at det enkle ofte er det beste

Når jeg er skikkeli stresset og oppjaget og ikke kan konsentrere mig om noe, så pleier eg bare å puste. Dypt ned i magen, så står jeg sånn et tag tills jeg føler at jeg kjem tilbake til min egen rot og er i min kropp igen. Om jeg føler at jeg trenger noe mer pleier eg samtidig å stampa i gulvet, lage lyder som slipper ut stresset. For eksempel kan eg begynne med en høy lyd som jeg senker gradvis ned til en dyp og jordad murring. Meget deili! Etterpå er det lettere å konsentrere sig om for eksempel en meditasjon. Kanske helt banale og opplagte råd, men dei fungerer veldig godt for meg.
Ha d bra.
Hilsen Hanna
Anonymous
Helt klart enig med det du skriver Hanna Linnea en flott metode det enkleste er det beste bast

GjenopprettetMedlem
alle har lov til å gå sine egne veier, det er jeg helt enig i

men alle har også lov til å diskutere andre veier også som er en veldig bra ting. det vi gjør her er å diskutere andre veier, hvilke åpner for spekulasjon og tilogmed en økt opplysthet. jeg føler slikt er gøy så takk for dine meninger bast, samme med dine passopp

hanna har også ganske rett føler e. men i bunn og grunn må man vel velge sine egne veier som bast mener.
synes egentlig det er utrolig dumt at jeg er så isolert fra alle dere andre. hehe. skulle gjerne ha diskutert "live" med noen...stiftet et ordentlig vennskap utenfor sonen. hehe.
men den tid kommer nok
når det gjelder silva og silva ultra mind så må jeg allikevel utdype en liten skeptisk stemme. for kjenner folk som er for silva og så kjenner jeg folk som ikke er helt med på hva silva lærer på bakgrunn av det jeg sa tidligere. men jeg har overhode ingen mulighet til å fortelle folk hva som er rett eller ikke. en av de herlige egenskapene til menneskene er tross alt fri vilje

Anonymous
til deg tigerseye

bast
GjenopprettetMedlem
tar

som et positivt utsagn på min mening. hehe
Anonymous
Selvsagt er det positivt mendt fra meg det tok bare litt av her det ene ordet tok det andre

GjenopprettetMedlem
Angående silvametoden så er det "silvaultramind" jeg har erfaring med -og den er 99% positiv.
Å gi silvametoden et negativt stempel på grunnlag av egen erfaring er greit,
MEN, at Passopp argumenterer på grunnlag av et foredrag om metoden som var FOR 20 ÅR SIDEN... den blir for tynn.
Visste forresten ikke at telegrafister lærte om hjernebølger, hehehe
Seriøst, silvaultraminds teori om hjernen, dens frekvenser og virkemåte er absolutt bra nok -pr i dag.
Årsaken til at denne delen er med i deres opplegg tror jeg er dette med å se helhet og sammenheng i ting,
det gav ihvertfall meg mange aha-opplevelser.
Nei Passopp, ta kurset, er du ikke fornøyd så får du pengene igjen,
i alle tilfeller så skulle dine meninger veie tyngre når du vet hva du uttaler deg om

Jeg har også lest bøker, faktisk ganske så nye bøker, om silvametoden, men jeg må ærlig talt si at jeg nesten ikke forsto en dritt før jeg tok kurset.
For å si det enkelt, det er en grunn til at man ikke får sertifikatet etter å ha lest boka om førerprøven.
Jeg mener ikke her å forsvare et forretningsforetak og enda mindre Deborah Borgen (den damen prater ikke akkurat positivt om sjamanismen...)
Jeg sier som jeg gjør fordi jeg har sett at:
disse silvaultramindfolkene når så mange og metoden gjør så mye bra at negativ omtale fortjener litt motvekt.
Med så mye bra er jeg faktisk villig til å overse noen bagateller.
Ingen er feilfri, heller ikke Ailos Saivo, men jeg fortsetter der,
jeg har nemlig lært at det viktigste er hva
JEG klarer å tilegne meg av nye energiverktøy -
hvor jeg får dem fra er uviktig.
Dessuten, kurs er bare kurs, det er et fokus
utover.
Summen av det hele er hva man ender opp med å bruke etter å ha fordøyd ved fokus
innover...
Men det er klart, man skal være skeptisk på sin vei, det har med jording å gjøre og er viktig,
dessuten er ikke alt rett for alle, enhver må finne sine sannheter på sin vei.
GjenopprettetMedlem
"Biernna":
Å gi silvametoden et negativt stempel på grunnlag av egen erfaring er greit, MEN, at Passopp argumenterer på grunnlag av et foredrag om metoden som var FOR 20 ÅR SIDEN... den blir for tynn.
Visste forresten ikke at telegrafister lærte om hjernebølger, hehehe
Seriøst, silvaultraminds teori om hjernen, dens frekvenser og virkemåte er absolutt bra nok -pr i dag.
Årsaken til at denne delen er med i deres opplegg tror jeg er dette med å se helhet og sammenheng i ting,
det gav ihvertfall meg mange aha-opplevelser.
Nei Passopp, ta kurset, er du ikke fornøyd så får du pengene igjen, i alle tilfeller så skulle dine meninger veie tyngre når du vet hva du uttaler deg om 
Jeg har også lest bøker, faktisk ganske så nye bøker, om silvametoden, men jeg må ærlig talt si at jeg nesten ikke forsto en dritt før jeg tok kurset.
Foredraget var jo bare utgangspunktet mitt, jeg fylte da på med en del til, bl. a. kritikken som framkom i NRK.
Ellers kan jeg påberope meg om lag førti års erfaring med å vurdere bøker, metoder, kurs, osv. osv. Jeg har mine faglige (for noen: farlige) metoder for å forsøke å skille det troverdige fra det utroverdige.
Når det gjelder etterlatenskapene etter hr. Silva, så er det flere konkurrerende firmaer om beinet her, bl.a.:
http://www.silvaultramindsystem.com/
http://www.silvaultramind.com/
http://josesilva.info/ og hundrevis av andre ...
Og altså i Norge:
http://www.silvaultramind.no/hoved/silv ... den.do?n=0
http://www.silvametoden.no/
Ser ut som det er en del uenighet om hvem som rettmessig forvalter det rette budskapet fra grunnleggeren. Felles for alle sidene man kan finne er at det vrimler av religiøse budskap overalt. (Skal jeg ellers si noe kort, så synes jeg at her utloves skrekkelig mye (for mye til å være sant?) og det er med på å utløse min skepsis.)
Det er faktisk så mange religiøse budskap i Silva-metoden at University of Virginia i U.S.A. har tatt den med i sin store oversikt over "New Religious Movements" (Nye religiøse bevegelser):
http://religiousmovements.lib.virginia. ... /silv.html
Dette nettstedet er i utgangspunktet vitenskapelig, og forsøker å beskrive en bevegelse så nøytralt og objektivt som mulig, og dernest referere synspunkter og nettsteder som er både for og imot. Vil du vite mer om bakgrunnen for Silva-metoden(e), anbefaler jeg å lese denne siden nøye, og følge linkene.
Religious Statement
Silva believes himself to be the leader of a "new phase of human development" which is "ushering in a new age of spiritual development and understanding." He also views human beings as "caretakers of the planet" with a duty towards self-betterment for the sake of the human race at large. The Silva method is one of many New Age movements, a descendant of Eastern traditions that advocates finding one's inner God and making peace with the spiritual environment. Jose Silva firmly believes he's doing the work Jesus would have us all do, that life is about "finding solutions to existing problems" and our purpose is to "perfect creation." The Silva Method declares itself as "God-oriented" and "striving towards the attainment of Christ consciousness." This notion seems to clearly suggest a relationship with a higher form of guidance is central to the Silva Method, but other sources reveal a more tentative religious confession when it's cited that previously Silva Mind Control has asserted boldly it is "not a religious movement."
Som du ellers kan se, så har mange slags kristne teologer og autoriteter angrepet Silva-metoden for å være, ja nettopp, u-kristen og u-kristelig. (Det betyr ikke at disse er mine standpunkter ... )
Jeg slutter meg til konklusjonen (min utheving):
Untestable, Says Silva Himself
In his own book, The Silva Mind Control Method, Jose Silva fuels the skeptic's fire in his discussion of practicing ESP. Statements about the common occurences of "misses" when practicing telepathy, intended to reassure the budding student, cast doubts on this seemingly fool-proof plan. It's further learned that students are protected so much from these inevitable failures that when operating psychically with a partner, the orientologist is instructed not to tell the psychic partner when he is wrong. Instead, to avoid discouragement, the failing psychic is told by his partner "I have no information on that." Furthermore, Silva makes sure to add as a convenient, end-of-the-chapter tag that all wishes a psychic makes remain secret. Relying on wish folklore, Silva parallels psychic practice to the blowing out of birthday candles, suggesting the wish won't come true if it's revealed. He claims that bottling up secrecy is a way to prevent the dissipation of energy. 44 In Silva's own book, he grants several misses in ESP, instructs students not to tell they were wrong and keep such psychic dabblings secret.
In sum, the Silva Method is grounded in spiritual presuppositions and teachings that are accepted on faith - not withstanding the fact that truth claims are made. Judging from the dearth of apostate literature, there can be little doubt that the Silva Method has produced many satisfied clients. In the final analysis, the Silva Method proves itself to be a contemporary belief system that must be understood in quasi-religious terms.
Det er snakk om (kvasi)religion, om å tro — og ingenting kan bevises. Men siden jeg henviste til den historien du Biernna fortalte for en tid siden, så går jeg jo med på at andre kan se positivt på slikt, og har respekt for din opplevelse. Men Passopp kommer neppe til å ta noe kurs. Det vil gå galt med en gang. Jeg har ganske mye faktakunnskaper å sette inn mot kvasi-metafysisk vrøvl, om ikke annet så er jeg spesialist i å stille helt enkle (men fullt ut berettigede!) spørsmål som får slike kursledere til å gå i harnisk, og istedenfor peace & love er det helt andre gloser som kommer fram, det har jeg opplevd mange ganger (og det er både skremmende og fornøyelig). Det ender gjerne med at jeg får pengene igjen og blir sendt på dør etter første kurstime ... Er det noe (kvasi)religiøse hypnotiserende guruer, sektledere og pengemaskiner ikke tåler, så er det kritiske spørsmål.
P.S. Blant tusenvis av treff fant jeg dette, som jeg synes er litt artig:
http://answers.yahoo.com/question/index ... 121AAmGiwx
Resolved Question
Does SilvaUltramind really work?
Is there anybody who's tried the SilvaUltramind program? It's pretty expensive, I wonder if it's worth the money it costs.
Thanks.
Best Answer - Chosen by Voters
It isn't worth the money, you can go to a library and get books (for free!) and find books of improving your mind.
GjenopprettetMedlem
uff, føler meg skyldig i å ha satt igang en stor diskusjon nå, hehehe

men begge har flotte poeng, og som e sa, den frie viljen er flott

GjenopprettetMedlem
Synes fremdeles kritikken er noe usaklig og måten den legges frem på minner mest om Davids enfoldige sitatkrig.
Kan bare snakke for meg selv om det å være på kurs, jeg ser etter det som er brukbart og matnyttig for MEG da,
jeg ikke der for å overbevise noen om at MIN sannhet er den eneste og beste.
Når det gjelder De kristne miljøer så vil de vel altid ta avstand fra bruk av energier fordi det i deres øyne er ukristelig -hvis ikke bibelen og "Guds ord" brukes.
Det jeg forholder meg til er min erfaring fra et kurs og fire repetisjonskurs, ikke en eneste gang har noe religiøst eller trosbetinget vært servert. Kurset har vært effektivt og strukturert med skoletimer og friminutt.
Selve stoffet har vært nesten 100% teknisk og om bruk av energier
(bortsett fra de gangene Deborah har vært med....)
Men nå er nok nok for meg i denne tråden, min argumentasjon minner vel mest om reklame for silva-ultramind kjenner jeg, slik er det ikke ment og jeg er skikkelig mett på det nå.
Anonymous
du får sagt det på en fin måte

debra er ikke silvametoden hennes ego er til å kjenne å ta på sorry pleier ikke utale meg om medmennesker,men etter å se henne på tv betalte jeg full pris for kurset en gang til for å se om min intensjon var riktig

,jeg er ikke av den nyskjerrige typen kommer aldri til å gjøre det igjen det ga meg svar på min intensjon dets it som jeg altid har sagt til større de er til hardere detter di,her bruker jeg min ytringsfrihet forde det kosta meg så skjorta passa

slutter også tema her for vi vet hva silvametoden er Biernna et verktøy klem Bast over å ut...
GjenopprettetMedlem
"Biernna":
Synes fremdeles kritikken er noe usaklig og måten den legges frem på minner mest om Davids enfoldige sitatkrig.
Davids sitater kunne være både 10, 20 og 30 ganger lenger enn de sitatene jeg benytter meg av. Dessuten ble de ofte bare limt rett inn uten noen foranledning eller begrunnelse. Mange ganger uten noensomhelst kildehenvisning, og de gangene han ga slikt kunne man jo raskt se at det oftest var fra diverse tåpelige New Age vrøvlesteder. Flere ganger påviste jeg at kilden han oppga faktisk ikke støttet opp under hans enfoldig mangfoldige påstander. Han giddet aldri å svare de gangene jeg klart påviste at han grovt misforsto en kilde. Han bare fortsatte å (mis)bruke den til sine formål, som man fremdeles kan se på hans hjemmeside.
Jeg mener at jeg begrunner og kommenterer og arbeider videre med de sitater jeg bruker, på en etterrettelig måte. Jeg oppgir alltid kilde. Jeg bruker lang tid på å finne fram til troverdige og etterprøvbare kilder og sitater.
Takk for oppmerksomheten så langt.
GjenopprettetMedlem
"Biernna":
Kan bare snakke for meg selv om det å være på kurs, jeg ser etter det som er brukbart og matnyttig for MEG da,
jeg ikke der for å overbevise noen om at MIN sannhet er den eneste og beste.
Jeg ser at jeg har uttrykt meg slik at jeg kan mistenkes for å melde meg på kurs bare for å være kranglefant. Slik var det ikke. Jeg ble nysgjerrig, trodde litt på all reklamen og markedsføringen og støyen, og meldte meg på det ene kurset etter det andre, i god tro. Men etter kortere eller lenger tid så gikk det opp for meg at innholdet var temmelig dårlig, og fullt av påstander som kunne falsifiseres, dvs. at jeg med full rett kunne si: "Men dette stemmer jo ikke! Dette er jo rett og slett ikke sant!". Man blir ikke populær av slikt, som jeg også ser på reaksjonene etter mine innlegg her. Men jeg vil mene at jeg har aldri gått ut her i Sjamansonen med påstander om at "MIN sannhet er den eneste og beste". Derimot har jeg en del ganger plukket fra hverandre innholdet i lignende påstander som visse andre har lagt ut.
Det jeg har skrevet ovenfor gjelder ikke deltakelse i Silva-kurs, men ganske så mye annet, og beslektet materiale. Når det gjelder Silva så leste jeg 2-3 grunnbøker, jeg hadde ingen problemer med å forstå hva som sto i dem, og jeg så at de var de gjennomsyret av religiøse, filosofiske og politiske påstander, både eksplisitte og implisitte, som var meg meget fremmede i forhold til mitt livssyn, mitt forsøk på å lage meg et troverdig verdensbilde, og mine livserfaringer. Derfor la jeg Silva bort for godt, i mitt liv. Andre får ha sin Silva i fred for meg, inntil de begynner å reklamere for ham i et forum hvor jeg er likeberettiget deltaker til å mot-reklamere.
Anonymous
Hei passopp

jeg synes dine innlegg på sonen altid har vært sakelige aldri reagert på annen måte på all den bra informasjon du kommer med,for min del snakket jeg kun om et meditasjonskurs med bra virkning for meg,den gangen jeg tok det hadde jeg aldrig bevist meditert før,kurset var på å bli ledet ned i hjernefrekvens alfa-theta-delta noe som bled programert så man kan nå disse frekvensene senere+visualisering møte med gayder/veileder den andre siden mm ingen religiøse ting her kun positivt bare et redskap å jobbe videre med seg selv,litt diskesjon må vi jo ha ikke bare dikt for å si det sånn det ligger ikke for meg har det ikke helt inne vi er jo alle forskjellige

jeg ønsker bare egentlig å takke deg for at du er her med dine innlegg klem bast

GjenopprettetMedlem
hehe. føler meg som et barn i forhold til dere tre, dere har masse info som jeg føler alle her på sonen kunne hatt god nytte av, både gamle som unge, takk for all lære

Anonymous
Jeg svarer deg med he he du har mye å dele med andre vis du ønsker det gjør du ? barn i forhold ? for meg er barnets energi det viktigste av alt

bast

GjenopprettetMedlem
hehe.. mente barn i forhold som i at e ikke kan så mye som dere og dere har en utrolig visdom. snapper opp alt e kan lære

GjenopprettetMedlem
Sorry Passopp, var ufint av meg å sammenligne din argumentasjon med "han du vet".
Jeg setter pris på innleggene dine og vet du mente det godt også i dette temaet,
legger jeg fra meg egoet
mitt så ser jeg ansvarsbevisstheten
din skinne igjennom (også) her.
MEN, vi er fremdeles uenige - og det må jo være lov