GjenopprettetMedlem
1. Ingen kritiserer el. angriper Silva
2. Silva kritiserer ingen
3. Silva kritiserer ikke diktsonen eller ønsker den vekk
4. Alle skjønner dette
5. Alle, inklusive Silva, snakker om bredden av emner på sonen, og alles rett til fri ytring
Punkt seks: ingen trenger å forsvare noe, heller ikke Silva. (eller jeg)
Tro meg, jeg vet av egen erfaring: når man går i forsvarsmodus, blir man litt blind for nettop bredden.
Man får tunnelsyn
Jeg røyker fredspipe sammen med marihøna.
GjenopprettetMedlem
Silva... Du har bare kommet med din mening, og flotte forslag! Og i intensjonen om å gjøre sonen enda bedre.... Flott insinitiv!
Og hvordan hver enkelt oppfatter det, tar det som kritikk eller personlig, er jo egentlig "deres".
Fikk noen tanker da noen nevnte enteogener her...

Tydligvis er enteogener en viktig del av sjamanismen, les;
for noen.
Hadde det funnets et eget forum her inne; kanskje et lukket forum inne i forumet, hvor utøvere av enteogener kunne utveksle erfaringer..m.m.
Uten diskusjoner om for og imot... for det ledet ingen steder...., ledet bare til at de forsvant.
Så hadde vi beholdt flere medlemmer, og det hadde ikke vært nødvendig med et eget forum for dette...
Nå har vi mistet flere av sonens mest erfarne sjamaninteresserte som har tilført sonen svært mye av sjamanerfaringer, herlig crazy humor, og dikt.... snufs....
Admin og moderatorer... Er det noen ide å gjennomføre dette...? Eller er det "to late"...

GjenopprettetMedlem
Aventura. Og andre som bruker\er nysjerrige på entogener.
Sjekk her!
http://www.enteogen.net/forum/index.php
Tasse
GjenopprettetMedlem
Tasse.... Jeg er fullt klar over dette nye forumet, som vi har mistet en del medlemmer til...
Det var derfor jeg skrev innlegget...
GjenopprettetMedlem
Jasså. Det ante jeg ikke

Hvorfor brukes ikke begge?
Det er tross alt to forskjellige forum, ikke sant?
Er det noe krangling her som jeg ikke har fått med meg?
Tasse
GjenopprettetMedlem
"Mistet medlemmer" til?? Det er vel ikke unormalt å være på flere forum samtidig? Jeg er på en god del, fordi jeg mener man bør tilføye det man kan til så mange som mulig.
Det vil alltid være nyanser av forskjell på de forskjellige forumene uansett. Personlig mener jeg at alle bør være på flere forum slik at de får delt ut kunnskapene sine til mange flere enn bare de på ett forum. Slik er det mange som tenker. Så de kommer nok tilbake igjen.

GjenopprettetMedlem
Og til Aventura! Takk til deg også! Du sier masse viktig her du også! Ja, vi har mistet:
flere av sonens mest erfarne sjamaninteresserte som har tilført sonen svært mye av sjamanerfaringer, herlig crazy humor, og dikt.... snufs....
Kan ikke være mer enig!
Og det har nesten INGEN her inne grepet tak i, stilt spørsmål ved. Hvorfor ikke?
Jeg er absolutt for det tipset om lukkede grupper!

GjenopprettetMedlem
"Silva":
...hvorfor det ?

GjenopprettetMedlem
"bluestorm":
4. Alle skjønner dette
5. Alle, inklusive Silva, snakker om bredden av emner på sonen, og alles rett til fri ytring
Tro meg, jeg vet av egen erfaring: når man går i forsvarsmodus, blir man litt blind for nettop bredden.
Man får tunnelsyn
Da spør jeg.....hvor ble det av spørsmålene mine....i mitt innlegg! Et fåtall av innleggene jeg har fått her, har faktisk tatt opp spørsmålet om hvorfor sonen mister medlemmer. Det viser meg....at flere enn meg er bekymret for dette! Resten har forsvart diktene med nebb og klør! Uten grunn, ettersom jeg har spurt etter mer diskusjoner!
GjenopprettetMedlem
"Geronimo":
"Silva":
...hvorfor det ? 
av erfaring på et annet forum....for noen år siden, hvor det var flere lukkede grupper....det vil si...grupper som handler om temaer som er interessant for medlemmene. En gruppe het sjamanisme, en annen wicca, en tredje panganisme osv. De som hadde spesielle interesser for dette kunne melde seg inn i gruppene. Men...alt var like åpent for alle, slik som her. Også emner innen disse jeg nevnte. Men...for de som var spesiellt interreserte, som ville diskutere dette mer og dypere, dele dypere erfaringer og slikt, følte dette var en fin ting.
Ingen hemmlighetsskremmerier av noen slag, for hvem som helst (av medlemmer) kunne melde seg inn i en eller flere grupper. Men, det var også åpne tråder om de samme temaene. Det var for at forumet ikke skulle flyte helt over av bare enkelte temaer.
GjenopprettetMedlem
"Silva":
"bluestorm":
4. Alle skjønner dette
Man får tunnelsyn
Da spør jeg.....hvor ble det av spørsmålene mine....i mitt innlegg! Et fåtall av innleggene jeg har fått her, har faktisk tatt opp spørsmålet om hvorfor sonen mister medlemmer. Det viser meg....at flere enn meg er bekymret for dette! Resten har forsvart diktene med nebb og klør! Uten grunn, ettersom jeg har spurt etter mer diskusjoner!
Dette var min oppsummering av debatten her. Jeg har tidlig i tråden sagt min mening om de som slutter her; jeg syns det er synd, men det er ikke noe jeg kan eller har noe med. Det er da ingen grunn til bekymring!
Nå virker det som om du rister meg i skuldra og skal presse en mening ut av meg, men slik er det sikkert ikke.

Siden det er meg du siterer her; jeg er ikke så opptatt av diskusjoner for dens egen skyld.
Er det ikke tid for å ta et skritt tilbake, trekke pusten dypt noen ganger, og ta inn over deg svarene våre?
(ser du ikke at jeg røyker fredspipe?

)
GjenopprettetMedlem
Er det ikke tid for å ta et skritt tilbake, trekke pusten dypt noen ganger, og ta inn over deg svarene våre?
Atte HVAAAA!!!!!

GjenopprettetMedlem
Jeg sier det i beste mening. Jeg gir opp det her nå.
GjenopprettetMedlem
I beste mening? Å be meg trekke meg ett skritt tilbake på noe jeg syns er viktig? For å tenke over deres svar?
Jeg har sett særdeles få av innleggene i denne tråden som har tenkt over *budskapet, spørsmålene* mine i mitt innlegg!
Det er fritt frem for alle hvem som vil delta i debatten eller ikke! Og jeg respekterer at du ikke ønsker å delta i denne tråden mer!
Silva!

GjenopprettetMedlem
Jeg har ikke lest hele tråden her, med alle svar...men ønsker å svare på det opprinnelige innlegget til Silva.
Jeg mener at som alle andre forum, går dette opp og ned. med hva som er intressant lesing og ikke.
Vi er selv ansvarlige for hva som diskuteres, og ikke. Jeg mener ikke alt bør være diskusjoner. Noe deler man for å dele, ikke for at det skal bli en diskusjon,men at det kan vekke noe i andre.
Vi deler sjamanerfaringer her. Det er noe vi alle har noe å lære av. Om det er i diktform eller ikke, er egentlig ganske likegyldig for meg. Jeg styrer unna det jeg ikke vil lese uansett.
Jeg skjønner at du etterlyser mer Sjamanisme ...Men hva er det da? Har det bare med naturen og gjøre , eller er det oss selv også? ( ikke direkte spm til deg, Silva...men til andre som leser. jeg vet hva du mener om det )
Dikt er en form for noen å sette ord på noe de ikke hadde klart uten den formen for uttrykkelse.
Noen takler ikke å skrive lange forklarende innlegg, om hva som foregår i det indre. Noen ganger kommer ikke ordene, før du begynner skrive, og når du leser det etterpå ...er healingen gjort - for da forstår du hva du har følt men ikke kan forklare.
Jeg synes det er bra og etterlyse mer Sjamanerfaringer, fordi det er mange som ikke tør skrive om sine erfaringer.
Oppfordre folk til å skrive mer , om hva de opplever. JA !!!!
Men jeg mener det er unødvendig å nevne diktene spesielt . For for noen er det en meget viktig sjamanerfaring , en kreativ utfoldelse av det indre landskapet. En kreativ måte og sette ord på følelser . Som sang , og dans f.eks. men det er vanskelig å synge eller danse på forumet. Sjamaner har brukt sang og dans , som en del av sine ritualer , som en måte og kommunisere med åndene ( i seg selv eller i dyrene ). Sjaman er et kreativt yrke på en måte , som jeg ser det. Ikke bare den rå -kraften...men en balanse av de to .
Jeg har mye mer å si om dette, kjenner jeg ...men holder meg til det.
Til slutt vil jeg si, jeg skjønner hva du mener - og vil gjerne oppfordre folk til å dele sine
Sjamanerfaringer !!
det er rom for alle, og det føles godt å dele :wub:
GjenopprettetMedlem
Du er helt rett i det Malaika, at ordene ikke alltid kommer frem slik den egentlige tanken er. For å formulere seg med ord er ikke enkelt.
mvh marihøna
GjenopprettetMedlem
"Malaika":
Til slutt vil jeg si, jeg skjønner hva du mener - og vil gjerne oppfordre folk til å dele sine Sjamanerfaringer !!
det er rom for alle, og det føles godt å dele :wub:

Jeg er veldig enig med deg her Malaika
RITA
Anonymous
Hei alle sammen! Har ikkje vært innom på ei stund på sonen. Har ikkje lest heile denna tråden, men ser at det e litt temperatur. For mye dikt - eller for lite. Tja, eg har ikkje vært innom og lest så mye. Sjøl bruke eg å gå inn på det som eg velge. Det som virker interessant når eg e innom og les litt.
Eg kan godt være enig i at det e for mye dikt. I en diskusjon med andre trenger ikkje målet være å få rett. Det e lett at en tar ting personlig hvis en får kritikk, eller andre ikkje e enig i det en sei sjøl. Ei bok å anbefale av en sjaman som heite Don Miguel Ruiz heite: "De fire leveregler". Der e det mye livsvisdom. Vi mennesker lever hver for oss i vår livets drøm. Ingen har den samme virkelighetsanskuelsen. Ruiz presenterer 4 leveregler: 1. Vær ren i ord. 2. Ta ikke noe personlig. 3 La være å forutsette ting. 4 Gjør alltid ditt beste. Denne boka inneholder mye etikk for en sjamanspire, og jeg anbefaler den til alle som vil avvikle tillærte/internaliserte hemmende trosforestillinger. Sannheten er enkel, nær, i deg og meg, ja overalt. Løft opp en stein, og der er også kraften/Gud/den store Ånd.
mvh
Jordugla2
GjenopprettetMedlem
Velkommen tilbake Jordugla!
Ja, "De fire leveregler" er en flott oppskrift og bok. Takk for påminnelsen...
Anonymous
1.vær ren i ord
2.ta ikke noe persjonelig.
3.la være å forutsette ting.
4.gjør altid ditt beste.
Fine ord til sonen.Velkommen tilbake jordugla klem fra bast.
Anonymous
Jeg synes det er rart at en tråd som denne her setter i gang så mye engasjement. 5 sider med tanker om hvorfor det er mye dikt og at vi heller burde gjøre ditt og datt. Silva trigga tydeligvis ett eller annet og det var kanskje sunt. Jeg for min del skulle også ønske at folk delte sine erfaringer om hvordan de sjamaniserer, istedet for å bruke all sin energi i tråder som denne...
GjenopprettetMedlem
Me bør vel ikkje bli redde fordi folk går frå forumet?
Skal me liksom samle oss alle til eitt rike,og holde oss der,i ei mental skrustikke,til skrekk-kabinettet vert så komplett og så trygt og godt,slik at ein eller fleire føler at underholdninga oppfyller krava?
Og skal tema og trådar stadig vere mange og rikeleg posjonert utover som i ei glorete,gammal fillerye,så tenk på at trådane gjenspeiglar
oss sjølve, både med interesser og frykt..
Ingenting er statisk,heller ikkje denne vesle berghylla på internett.
Tykkjer det ofte har vore fint og lunt her.
Andre gonger har det storma fæle eller vore stille,daudt brakkvatn ei tid.
Så ramler ein brått utfor kanten,eller ein hopper frivillig-over til noko anna.Eller blir verande.
Det er nett som det skal vere eller?

GjenopprettetMedlem
ja...rom for alle, ikke sant? og alt kan vel diskuteres? vi mennesker har forskjellige behov, og vi ER forskjellige, slik er det bare?tror nå jeg, og jeg er ikke orakel, bare et helt vanlig menneske med helt vanlige synspunkter om forskjellige emner, la oss være slik vi er og skrive slik vi føler for og la oss skrive med måten vi selv synes passer best...vi grubler og grubler vel alle sammen, så la oss gruble, skrive og spørre....
livet er jo en gåte, syns nå ho marihøna