Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Var så heldig å få utveksle erfaringar med ein innfødd mann om livet og sånn i Tibet,og fekk ein innføring i sokalla fleirmanneri(polyandri) http://en.wikipedia.org/wiki/Polyandry_in_Tibet hjå enkelte landsby-samfunn i Tibet av ein som kjente til det.
Eg tykte det høyrdest gildt ut,dette,sjølv om desse folka lever eit hardt liv,samanlikna med oss.
Tenkjer attende på ein tråd som fanst på sona her der einkvan slo eit slag for å oppfostre barn saman,uten å legge for mykje vekt på kven som var faren osb.,og dette fekk meg til å tenkje på det....
Dette er ein tilnærming til temaet.

http://www.case.edu/affil/tibet/tibetanSociety/marriage.htm

Finn masse interessant om Tibet gjennom denne linken....
Og hei og hu kor friskt det er oppå fjellet!
Og kva har så dette med sjamanisme å gjere? iiiiiingenting sjølsagt.  :-X
GjenopprettetMedlem
Flermanneri..?  Phuuu... Det høres slitsomt ut....  :w00t: 

( Må ligge å skreve hele tida da jo....:icon_redface:  :razz:
GjenopprettetMedlem
Dette er jo kjempeinteressant  ;)

Det er flere kulturer som praktiserer dette. Så et innlegg for noen år siden fra noen Polynesiske øyer (etter hva jeg kan huske så var det der) om det samme. En del Nord Amerikanske stammer praktiserte dette også.

I Nord Kina er det et folk hvor kvinner lever alene og oppdrar barna sammen. Her kommer menn kun på besøk for forlystelse og produksjon. Hvis noen ønsker å finne mer ut om dem kan jeg muligens finne navnet på dette folket.

Jeg synes "alternative" levemåter er veldig spennende. Tror det kommer til å bli mye mer av det i fremtiden. Jeg synes bl.a dette med at flere føler ansvar for og gir omsorg vedr barns oppvekst er fint. Det tror jeg bla.a kan gjøre dem tryggere og mer allsidige.

Anbefaler forresten filmen Samsara. Den skildrer både deler av munkelivet og det Tibetansk hverdagsliv veldig vakkert. Her får man et lite innblikk i hvordan kvinnene styrer og steller. De blir behandlet slik kvinner skal behandles ;) .....med stor verdighet og respekt. Det vises fint i denne filmen. Den snur også veldig lekkert noen av Buddhismens gitte oppfatninger temmelig elegant på hode.....sett fra et kvinnelig perspektiv.
GjenopprettetMedlem
"Aventura":

Flermanneri..?  Phuuu... Det høres slitsomt ut....  :w00t: 

( Må ligge å skreve hele tida da jo....:icon_redface:  :razz:

Aventura,du har misforstått..;-"
Du treng ikkje nødvendigvis ligge heile tida.;-P

Ja,Ulvemor,det er eigentleg eit spennande tema,dette med alternative
familiemønster og oppvekst osv.!
Samsara,kvar er den å oppdrive då?
AdsBot [Google]
nååh ...  :I
det er en kjent sak at det folkerike Kina har drept sine jentefostere/babyer gjennom lang tid og nå går det folkerike India inn i den samme prosessen.
Se denne artikkelen: «Betal 12 dollar nå, spar 2.000 dollar senere»
http://www.dagsavisen.no/utenriks/article322205.ece

Det maskuline kommer i overvekt. Moder Jords balansen er forstyrret. Se denne artikkelen:
Samfunnet i Panamdalen er mannsdominert. Kvinnene velger ikke ektemennene sine selv
http://www.apollon.uio.no/vis/art/2007_ ... skap_tibet
Anonymous
Om polyandri: dette ble også praktisert i Ladakh og ble først ulovlig på 1950-tallet.
Over flere århundrer har forskjellige familie- og samlivsformer såvel som det munkiske sølibat sameksistert i denne kulturen.
Ladakhs førbuddhistiske kultur er bön-shamanisme.

Fra et artig intervju med en svensk linguist og Ladakh-kjenner, Helena Norberg-Hodge:

At the same time, there was enormous social flexibility. In the case of Ladakh, this was extreme: one actually had the possibility of polyandry, or polygamy, or in some cases, monogamy. Keeping these social relations so flexible made it possible to optimize the relationship to resources, because from generation to generation, you couldn't be sure just how many sons and daughters you would have, what demographic situation you might be in, and hence what arrangements would work for the best.

The monastery, meanwhile, served as a sort of social security system, because when you were in the monastery you were provided for by the entire community. If you had too many children, and if for some reason your sons were unable to marry out into another village or another household, there was the option of entering the monastery - which was, of course, providing religious services to the entire community in return. Even fathers who had been the head of the household, and who already had children, might join the monastery at a later age.

http://www.context.org/ICLIB/IC31/NorbergH.htm
Anonymous
Mer bakgrunn om Bön:

By the 14th Century the Bon-pos were fully organized as a special kind of Buddhism, though with certain differences. Unlike the Buddhists, whose teachings came from India, the Bons claimed that their faith originated in western Tibet (Shang-Shung or Zan-zun) and before that, from the land of sTag- gzigs (possibly pre-Muslim Persia) They honoured as their founder a legendary figure called gShen-rab.

http://home.portal.ca/~lonewolf/shaman.htm

Jeg er veldig glad over dette funnet: Her antydes en forbindelse mellom det før-muslimske Persia og Bon. !!

Mer generelt om Ladakhs situasjon idag i følgende artikkel,  svenske Norberg-Hodge nevnes også i siste avsnitt:

http://www.tribuneindia.com/2004/200406 ... /main1.htm
Anonymous
Litt utenfor tema  :biggrin: jeg sa en gang til to mormonere at det kunne vært kjekt med tre menn boende i hver sin leilighet i hagen selvsagt tok jeg opp tema flerkoneri med dem  :lol: neste gang de kom tok de med seg en med høyere rang. de ville så gjerne at jeg kom til dem for å døpes lurer litt på hvorfor  :w00t:  :badgrin:
GjenopprettetMedlem
Haha,Bastet!

Takk skjønne kvinner for kjøt på beinet om familiestrukturar i desse kulturane!
(den første linken har eg visst lest før)

Men Susy,er det ikkje slik at matriarkiet skriv seg i større grad frå den indiske delen av området og før-hinduismen med si eldgamle  Store Mor-dyrking,medan det gamle før-buddhistiske Tibet (og Nepal)i større grad var eit patriarki,og dermed tilnærma(i den grad bon-poane kan seiast å ha gjort det) seg td. (buddhistisk) tantrisme(som er av gammal dato) på ein annan måte enn i opprinnelselandet India ??
Det med Persia høyrest slik sett ,ikkje urimeleg ut,men om eg tykkjer det er fancy,er ein annan ting..
Kan det utdypast?
(Eg ekje vaken og er på jobb,beklager røreskriveriet..)
Men området er ein kulturell og spirituell smeltedigel,og det gjer det uerhørt vitalt,så whata heck om det er slik eller slik.
Anonymous
Självklart kan det utdypast, eg er på veg - men vegen er lang ..

Jeg må jo tilbakelegge en nokså tåkelagt strekning helt fra Himalaya til Sentral-Asia; kommer jeg frem noensinne?

I første omgang kan jeg by på følgende:

Another problem is that the Tibetan term bon, probably deriving from the old verb form 'bond-pa, meaning "to invoke the gods," [3] has two different cultural referants. In the first usage, Bon does indeed refer to the indiginous pre-Buddhist shamanistic and animistic culture of Tibet, a culture that possessed many characteristics in common with other shamanistic tribal cultures of Central Asia and Siberia.

...

But there exists a second type of religious culture also known as "Bon" whose adherents claim to represent the pre-Buddhist civilization of Tibet. These practitioners of Bon assert that at least part of their religious tradition was not native to Tibet, but was brought to Central Tibet sometime before the seventh century from the previously independent country of Zhang-zhung, west of Tibet, and more remotely from Tazik (stag-gzig) or Iranian speaking Central Asia to the northwest. [8] This form of Bon is known also as Yungdrung Bon (g.yung-drung bon), "the Eternal Teaching," a term which could be reconstructed into Sanskrit as "Svastika-dharma," where the swastika or sun-cross is the symbol of the eternal and the indestructable, corresponding in most every respect to the Buddhist term vajra or diamond (rdo-rje).

http://vajranatha.com/teaching/BonpoDzogchen.htm
GjenopprettetMedlem
Takk takk Susy!
Kvifor får eg eg slik hodepine?  Det dukkar opp ein skytar på hest her...
Med hovudskallar dinglande i sadelen...
Meir?
Dzogchen gjev meg ei god kjensle.
Allereie opplyste,men berre sovande....  :wub:
Takk for interessant sjamanrelatert stoff!
Anonymous
Da er det dags for en hvilepause fra lesingen og skjermen? Elever venter på meg et eller annet sted, jeg må hive meg på hesten og ri avgårde straks - og fortelle og spørre om språk  ( "A rose by any other name would smell that sweet", som Shakespeare sier, og så videre). Alt godt til deg. Snakkes.
GjenopprettetMedlem
Yepp! Skal lese meir,så kjem me attende til tema. :eusa_dance:
Anonymous
Tror ikke det hersker full klarhet eller samstemthet over lokaliseringen av landet "Tazig".

Og for de som tilhører religionen er dette mindre viktig, siden det mytologiske opprinnelsesstedet vitner om en høyere verden som ikke behøver å ha et entydig geografisk tilholdssted.

Enda en kilde:

.The Origin of Bon
The Bonpos maintain that Bon originated in the land of Olmo Lun-gring ('Olmo-lung-ring), a part of a larger country called Tazig (rTag-gzigs). 'Ol symbolizes the unborn; Mo the undiminishing; Lung the prophetic words of Tonpa Shenrab (sTonpa gShenrab) the founder of Bon; and Ring his everlasting com-passion. Olmo Lungring constitutes one third of the existing world and is situated to the west of Tibet. It is described as an eight-petalled lotus under a sky which appears like an eight-spoked wheel. In the centre rises Mount Yung-drung Gutseg (gYung-drung dgu-brtsegs), "Pyramid of Nine Svastikas".

...

This very sophisticated description of Olmo Lungring has been tentatively related by some scholars to different geographical locations. Some see it as a description of Mount Kailash (Mt Ti-se) and the four great rivers that spring from its base; China being the land to the east, India to the south, Orgyan to the west and Khotan to the north. To other scholars the description seems to resemble the geography of the Middle East and Persia in the time of Cyrus the Great.

Dr. Tadeusz Skorupski, excerpt from "Kailash", Vol. VIII, Nos. 1 & 2, 1981

http://www.ligmincha.org/bon/origin.html

Polyandri, on the other hand, ser ut til å ha sprunget fra pragmatiske hensyn angående sikring av arvegods, for å forhindre at gårdene ble delt opp i små enheter som ikke lenger var bærekraftige ... Linken til Liljee og beskrivelsen til svenske Norberg-Hodge tyder på det. Ingenting jeg har sett tyder på at polyandri har noe med den shamanistiske opprinnelsen av Bon-religionen å gjøre. Det virker som om polyandri kan knyttes til et agrarsamfunn under klimatisk harde vilkår. Den shamanistiske opprinnelsen av Bon er nok pre-agriculture, altså stammer fra tiden før jordbruket ...
I de banene går nu mine tanker sålangt. Finne ut mer?

Så gjenstår jo den sosiale fleksibiliteten beskrevet av Norberg som en særdeleshet.
Pragmatisme som tar hensyn til omverdenens/naturens krav?
Bevisstheten om at mange veier fører til målet og at enhver kan og må gå sin,
også i åndelig forstånd (som nedfeller seg i en toleranse for mange former side om side sålenge de er gavnlige for fellesharmoniet).
GjenopprettetMedlem
Heisan in the sky!

Tanzig kan vere kvar som helst,det er sikkert og visst. Kanskje i vår underbevissthet?
Eller kanskje inni Kailash?
Håper ellers ikkje at du Susy trur eg knytter polyandri direkte til bon-religion;så bombastisk anlagt er eg jo ikkje.
Likevel steiler eg litt når du   ved hjelp av denne svenske Hodne-karen uanstrengt knytter polyandri til agrar-samfunn under harde klimatiske kår.

Eg legg ved ein link som tyder på pragmatisk basert polyandri i meir reine jeger og samlar-samfunn med sjamanisme også.
(men for inuittane høyrer visst dette fortida til)

Berre som ein kuriositet,sjølvsagt.

(Klimatisk er det så kaldt her i dag at eg pragmatisk tenkt, kunne hatt 1 mann til å varma meg,og 1 til å måke snø  :innocent2:)
http://www.lorenzk.com/ethno/inuit-gesellschaft.html
Anonymous
Hei og hopp,

jeg hopper rett inn i vår påbegynte dialog,

altså, jeg befinner meg i en fortløpende samtale der jeg tenker høyt og kommer med formodninger. Slikt holder jo gjerne samtalen i gang ;-) Knutter ingen opp mot noe!

Takk for spennende, lærerik link på mitt morsmål! Det ser jo nesten ut som det er noe ved den påpekte "pragmatismen", hvilken samfunnsform man enn tar som utgangspunkt.
GjenopprettetMedlem
Kva meiner du her med samfunnsform?
Gagner td.vårt no relativt serie-monogame samlivsmønster vår samfunnsform, eller er det motsatt?
Men no lunsj!
GjenopprettetMedlem
Mulig vi har noe å lære i de fleste sammenhenger, og her som ellers er det noen som må bryte med normene...

http://webtv.tv2.no/webtv/?progId=245290
GjenopprettetMedlem
Hvorfor er ikke polygami(?) akseptert i vårt samfunn egentlig? så lenge det er frivillig for alle parter....Noe å fundere på.