Vi klarte ikke å bli enige og jeg tenkte vi kunne sette problemstillingen fram her.
Problemstillingen er slik at vi er uenige om man kan redusere kortene man trekker fra en tarot-stokk fra hele kortstokken til bare den store arkana.
I denne situasjonen dreier det seg om å legge sitt fødselskort, men jeg mener ikke at det spiller noen rolle uansett hvilket legg man legger!
"jonathan":
Jeg mener at det er feil å ta bort noen kort som helst..
Hvis man tar vekk noen av kortene tar man og bort helheten! og dermed også muligheten til å få et "riktig" svar..
Slik jeg har forstått det så er den store arkana kraftige kort, men de representere ikke helheten for seg selv...
Det blir som å fjerne mesteparten av eikene i et hjul.. hjulet vil ikke lengre ha sin funksjon..
Jeg mener rett og slett at det kan bære preg av grådighet å fjerne de små kortene...
Det finnes så mange fine tolkinger i den lille arkana, som jeg mener absolutt burde få være med for at man skal kunne bruke hvert enkelt tarot kortene i den tolkningen de er blitt gitt..
Den store arkana er etter min mening helt avhengig av den lille arkana for å kunne brukes.. og den lille arkana er der for å avbalansere de "store" kortene...
Tarot kortenen representerer en helhet.. og det går ikke ann å ta vekk deler av den helheten..
man kunne eventuelt laget en ny kortstokk hvor den lille arkana var flettet inn i den store arkana, men da kunne man ikke kalt den den store arkana, men i steden for funnet opp et nytt ord..
"min venn Kjetil":
Første gang jeg har innlegg om noe som helst, og så godt som første gang jeg overhodet har noe som helst å gjøre med tarotkort.
Følgelig må jeg naturligvis uttrykke en god dose beskjedenhet i mine påstander, og det er ikke nok med bare å si beskjedent "jeg syns" eller "slik jeg føler det".
Nei, jeg må også f.eks si sånt som at jeg helt og holdent underkaster meg det Jonathan sier!
Det han sier er jo helt riktig, og er en måte å se det på som helt overgår min forstand, og mitt syn på saken.
Han har sin sannhet, og jeg min. "Hver går sin vei", "Zva Marga" (vet ikke hvordan det skrives) Men hvorfor jeg sa det jeg sa i dag?
Jeg sier jo så mangt og mye dumt, og er ingen mann med mange inkarnasjoner bak meg, tror jeg,
det er imidlertid litt mitt initiativ at Jonathan trakk sitt fødselskort i sommer, og jeg er bare glad for at jeg tok del i dette, i den grad han stiller seg selv, og dere dette spørsmålet.
Jeg synes at det er et viktig spørsmål, i et så "sjebnesvangert" eller "sjebnesknyttet" kort som fødselskortet!
Jeg kom til å gi en annen person en avtale om at HUN skulle få trekke og trekke til hun fikk et kort fra den STORE arkana.
Og hun tok imot dette tilbudet. Kan det ha vært feil, det?
Da får jeg ta opp dette med henne igjen, og si at jeg kanskje må inrømme at jeg var litt for ukvalifisert for jobben med å gi henne sitt kort.
Hun VAR fornøyd med det, og vi syntes at det passet godt, men kanskje er ikke alt som det ser ut til. Jeg skal jekke meg ned.
Her har dere våre tolkinger, mvh jonathan (jim) og kjetil...