Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Da er det nesten bestemt.
Jeg skal gå finnmarksvidda til sommeren og besøke gamle kraftsteder og oppleve storslagen natur:) Da blir det telt og bikkje til fots.
Noen andre her inne som har tatt en slik tur?
GjenopprettetMedlem
Så hærlig!

Vil anbefale deg og dra nokså tidlig på sommeren...sa det ikke er så mye mygg
Jeg kunne godt tenke meg en slik tur...

Anonymous
Ja, den myggen ja =) Den overlever man!
GjenopprettetMedlem
Et alternativ til finnmarksvidda er og dra til kysten av finnmark. Foreksempel er Sørøya et godt alternativ. Storslagen natur! Der får man oppleve havet også...
Sørøya er norges fjerde største øy - oppe på fjellet har man "vidder" også
Reklamerer ikke, bare hinter til en vakker øy

GjenopprettetMedlem
Kan du reklamere litt for sørøya da?
reinsdyr og rovfuggel der oppe?
Anonymous
Vi skal kjøre nordover jeg og en til, vi skal ta noen uker i lofoten der min far er fra..så skal vi videre til mors sin hjemmeplass..ta nord troms og lyngen osv.
Og videre til Finnmark, oppover stabbursdalen og alta. Og kjøre igjennom:) Skal bli storslagent! Vil til russegrensa og finland.
Kommer nok til å ta masse bilder og kanskje lage en liten blogg av dette her:) Villmarksturen nordover eller noe slikt.
GjenopprettetMedlem
På sørøya er det havørn og rein på sommerbeite(også på vinteren, de kalles "niste"-rein...). Andre rovfugler også. hauk, falk...
Der er ikke rev eller elg.
Hare, rype, smågnagere, lom, måke osv osv osv osv.
Tenna - den liker jeg veldig godt.. Den fugeln som trekker rundt hele verden.
Det er fantastiske fiskevann!! Ørret og røye.
Laks langs land. Nise og andre hval-arter til havs.
Bær i massevis. BLÅBÆR blant annet

Multer, tyttebær.
Urørt natur.
Og heldigvis valgte Statoil(da) og IKKE legge innkommende rørgate fra snøhvit rett igjennom Sandøybotn, men heller langs havbunnen rundt sørøya og inn til melkøya v/ Hammerfest.
Takk og pris for det!! Siden "dem" så absolutt måtte hente den gassen...
GjenopprettetMedlem
Det er veldig fint i nord-troms og lyngen!!!!

SYnes naturen der er fantastisk - rettelse, "storslått" er det rette ordet
psbot [Picsearch]
Hvis du skal til Grense Jakopselv(russegrensa) kjører du forbi huset mitt i Finnmark. Da får du komme innom å drikke en kopp kaffe

Sensis [Crawler]
Reisadalen. Fantastisk.
Dividalen. Ett av mine yndlingssteder.
Falkesteinen utenfor Alta. Et must.
Simma Sieidi nord for Kautokeino. Men den finner du ikke.
Krestoffer og Lalla.
Transteinen i Varangerbotn.
Labyrinten på Holmengrå.
Det er en drøss steder.
Kjøp deg boken:
Mytisk landskap av Arvid Sveen.
mvh ailo
GjenopprettetMedlem
Simma Sieidi nord for Kautokeino... Hvorfor finner man ikke den??
Reisadalen er helt utrolig!
Anonymous
Ja, det mange utav disse stedene som er verdt besøk. Ooog jeg gleder meg.
Klart jeg stikker inn på kaffe ædni:)
Jeg skal sjekke ut boken ailo =) takk for tips ailo.
Enda jeg ser disse bildene oppi hodet mitt, jeg må bare oppleve dette. Det er noe som venter meg der oppe, men hva det blir spennende å finne ut:)
Nordpå er jo hjem for meg og blir alltid det...Så gleder meg å flytte nordover igjen.
GjenopprettetMedlem
Hjem... Gleder også meg til å reise "hjem" en tur til sommeren... Nord-Norge, og Finnmark er uslåelig i sin råe natur... Gleder meg til å se den igjen... 
GjenopprettetMedlem
"ailo":
Kjøp deg boken:
Mytisk landskap av Arvid Sveen.
mvh ailo
Mer informasjon om boka og forfatteren, samt mange av hans fotografier, er tilgjengelige via linker i denne tråden:
http://sjaman.com/component/option,com_ ... topic,3965
Dessuten er det en del linker til kjente seidesteiner i Finnmark.
Og så har Tilda funnet ut i denne tråden:
http://sjaman.com/component/option,com_ ... 6.msg73826
at Sveens bok kan leses på nettet:
http://www.nb.no/nordomradene/boker/pre ... 017ca67e89Sensis [Crawler]
"STORM Haler":
Simma Sieidi nord for Kautokeino... Hvorfor finner man ikke den??
Den er vanskelig å finne uten kjentmann.
Du kan finne bilde av den på side 8 i boka. Nydelig stein, er den ikke?
Krystallen foran bjørne-ørnen på helleren er satt der av en person jeg kjenner ganske godt.
Men den var borte sist jeg var ved steinen...Den har ikke flydd bort på egne vinger. Heller tatt med i en lomme, tror jeg.
mvh ailo
GjenopprettetMedlem
Finnmark, sieidisteiner, reinsdyr, og elven

Æ får hjemlengsel. Må innrømme at jeg er uhyre fascinert av sieidisteiner, og sist sommer hadde jeg tenkt til å oppsøke de kjente. Men det endte med at det ble oppdaget en sieidi, like ved der mine besteforeldre har bodd, og der jeg brukte å være hver sommer. Merkelig at det aldri ble sagt noe om den siedien. og der har jeg kravlet rundt som barn.
SEO Crawler
Det synger en langtrukken, nærende joik i denne tråden
halvveis ulvehyl, halvveis uhørt, fra mosen på vidda, himmelen over, lufta mellom, og hver stein.
Og samtidig et annet steds fra
GjenopprettetMedlem
Flott stein. Er noe langt mer i det bildet en kun den steinen...
Forresten, slike offer-steiner er jo flere steder i Finnmark kjenner jeg til.
En tidligere venn av meg gjorde en veldig dum ting i forbindelse med en slik stein...Husker ikke helt hva det var han sa, om han høyt "kalte" steinen for noe eller om han tok en offergave derifra. Iallefall, på vinteren var han og kjørte snøscooter, og da kunne man ikke se hva steinen var. Men uten noen spesiell grunn veltet han og scooteren og han ramla og slo seg så han blødde akkurat på denne steinen. Min tidligere venn sa: Nå har jeg betalt for meg, kanskje ganden er borte?
Han var nemlig overbevist om at noen hadde gandet han. Men det var vel kanskje åndene som skulle ha noe tilbake??
Vet ikke hvordan det er med han i dag. Han bor ikke i Norge har jeg hørt, men oppholder seg i skogene i Thailand...
GjenopprettetMedlem
FOr dere som såg "Reinlykke" på NRK 3.februar var Mikkel Eira (farmen-mikkel) ved en offerstein (lignet nesten litt på den sp side 8 i boka Mytisk landskap...)
GjenopprettetMedlem
takker for mange fine tips...for flere som skal på tur i sommer

Anonymous
Så mange svar =) Er det flere som skal på tur her inne på forumet er det bare å skrike ut:) Skal sjekke ut linkene nå. Kanskje jeg får bestilt boken på biblioteket i morgen.
God helg.