Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Rett før jul var jeg klar til å flytte inn i nytt, eget lokale - jobber med naturmedisin - soneterapi, healing m.m.
Det var noe vesentlig som manglet inne på det nye kontoret mitt - men jeg kunne slett ikke definere hva det var.
Under en tilfeldig tur til en naboby kom jeg forbi en antikvitetsbutikk, og sto litt foran utstllingsvinduet og kikket. Det var rett før stengetid og det var ingenting i vinduet som fristet, men jeg hadde følelsen av å bli skubbet inn den døra.
Det var et lokale med flere krinkelkroker og fullt av alt som en vanligvis finner i en antikvitetsbutikk. Men så ble jeg skubba videre- og sto rett foran dette teppet som nå henger på veggen på kontoret mitt.
Et håndknyttet teppe fra Afghanistan - ble jeg fortalt. Nesten ikke brukt. Et bønneteppe i blodrød ull med mønster i svart, grått og beige. Her er det som mangler i rommet mitt - det var tanken som slo meg. Det er bare bestemt og jeg tror ikke på tilfeldigheter.
-Det er et fredsteppe fylt med en bønn i hver knute - sa jeg til mannen min - som så litt skrått på meg der og da. Men bønnene reflekteres i hele rommet - og hver arbeidsdag der sender jeg en takk til en ukjent vever i Afghanistan med ønsker om fred tilbake - det er det minste jeg kan gjøre....
hilsen kariw
GjenopprettetMedlem
Høres ut som teppet havnet på rett plass.... Teppet fant deg!

Anonymous
Gratulerer

Anonymous
Nydelig

GjenopprettetMedlem
fantastisk: grattis!
GjenopprettetMedlem
"kariwe":
-Det er et fredsteppe fylt med en bønn i hver knute - sa jeg til mannen min - som så litt skrått på meg der og da. Men bønnene reflekteres i hele rommet - og hver arbeidsdag der sender jeg en takk til en ukjent vever i Afghanistan med ønsker om fred tilbake - det er det minste jeg kan gjøre....
hilsen kariw
Dette syntes jeg var så flott

SEO Crawler
Ja, fin!
I gamle dager, og i samfunn hvor magien fortsatt lever
kjenner de til kraften i slike ting.
Navahosjamanen Hasteen Klah vevde tepper
med en slik spesiell fokus.
GjenopprettetMedlem
Torstein, skulle gjerne vite mer om Hasteen Klah - kan du fortelle mer om dette?
Jeg har nemlig ei spesiell tilknytting til teppetradisjonen til navajo- og puebloindianerne.
mvh kariw
SEO Crawler
Så han avbildet og nevnt i en bok om medisinkvinnen Walking Thunder, fra en serie "Profiles of healing" av Bradford Keeney.
Han var svært sterk. Noen antropologer tilbrakte tid sammen med ham på 50-60-tallet, og beskriver blant annet hvordan han "splittet" en tornado som kom rett mot dem. Mens antropologene løp mot bilen, tok Klah opp noen røtter som han tygget på og spyttet ut samtidig som han gikk rett mot skypumpen, messende på sine formularer...
Ramlet også over han i en pdf-fil på nettet engang, angående "two-spirit", det at noen sjamaner har både mann- og kvinnesjel (skal se om jeg kan finne den pdf`en)
Der var han avbildet i dyp konsentrasjon foran en vev.
Edit: Kunne ikke finne akkurat den (oppgaven?) med veven, men han dukker opp på mange søk på nettet.
Navnet skrives noen ganger slik som over her, andre ganger med "o", Hosteen Klah.
Se også her (ikke sikker på om wikipedias årstall stemmer)
http://en.wikipedia.org/wiki/Hosteen_klah
Her e om two-spirits:
http://en.wikipedia.org/wiki/Two-SpiritGjenopprettetMedlem
Takk for en nydelig historie kariw! Jeg ble dypt rørt faktisk.
GjenopprettetMedlem
Fin historie! Og sikkert heilt rett!
Eg frys litt på ryggen over beskrivelsen inne i antikvitetsbutikken fordi eg har opplevd lignande.
Det kan ligge mykje skjult energi i eit håndlaga teppe,el. et smykke td..
Når ein føler å bli skubba framover,er det som regel ein grunn til det.
Tenk etter ,de som
skaper noko med hendene eller på andre måtar...Kva energi hadde de når det skapte? "kva" trekte i trådane?
Var du lukkeleg? Fandenivoldsk? Totalt fri? Besatt? I flyt?

Og vil ikkje dette kunne setje eit avtrykk i ein skapande handling og gjenstand?
Eit ubevisst eeren?
Det er nok årsaker til at mange kunstnarar og ihendetakarar aldri kan gje slepp på enkelte arbeid dei har skapt..
GjenopprettetMedlem
Sterkt og velding meningsfylt.. Tror heller ikke på tilfeldigheter. Det teppet var laget til deg......
GjenopprettetMedlem
Så fint at alle bønnene blir reflektert i rommet teppet henger i og helt til Afghanistan og kanskje lenger enn det. Det må jo være litt av en meditasjon og knyte slike tepper. Gode tanker