Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
I motsetning til mange andre, så er dette det første og eneste forumet jeg noen gang har vært inne på - foreløpig. En av de tingene jeg synes er så spennende her er at det er så stort spekter - så mange opplevelser - og så mange veier til målet. I denne sammenheng er målet - for meg - samværet og kjennskapen til Gud. Mer enn noe annet er det også kjærlighet - til alt og alle som er skapt, og det er også respekt - for hverandre og hverandres ståsted.
Ingen sitter inne med den hele og fulle sannhet. Vi har alle vår egen sannhet - basert på våre egne liv og opplevelser. Jeg ser det ikke som min oppgave å dømme hvorvidt andres sannhet er riktig - selv om den ikke er riktig for meg.
Det er en kjennsgjerning at vi får tilbake det vi sender ut - og hvis jeg skulle begi meg ut på å kritisere og dømme andre for deres sannhet, så ville jeg bare skape en haug med negativ energi som ville falle tilbake på meg. Energi - positiv eller negativ - er noe jeg har blitt mer og mer bevisst på etter at jeg startet på denne veien. Skulle jeg bli utsatt for - eller oppleve en følelse av neagtiv energi grunnet andres sannhet - da gjør jeg som Jesus og vender det andre kinnet til - og jeg sender lys og kjærlighet istedenfor å gå til motangrep. For jeg er ikke her på jorden for å fortelle noen at deres sannhet ikke er sann. Min sannhet er min egen - og det samme gjelder for alle andre. Jeg ville aldri begi meg ut på å kalle andres sannhet for hverken vrøvl, fjas eller kakkerlakkskjit. Hvilken suppe man velger å spise får være opptil hver enkelt - fordi smaken er som baken og den er delt. Faktisk så er det en av de tingene jeg synes er spennende - at spisekartet er stort - og jeg kan velge.
I.f.t. folkeskikk - etikette og kjøreregler her i denne vår verden, så setter også jeg stor pris på mennesker som kommer fra "møblerte hjem", men derifra og til å dømme hvorvidt de har rent mel i posen eller ikke - det overlater jeg til Gud - hans jobb - ikke min. På samme måte ser jeg det som moderators oppgave å se hvorvidt bunnnivået er nådd og det er grunnlag for utestenging.
Min fanesak er kjærlighet - for den gir liv, glede, fred og helbredelse - og kjærligheten du skaper vil spre seg - som ringene i vannflaten etter steinkast. Husk at sannheten har mange sider - og vær full av tålmodighet for dem som har et annet syn enn deg.
Øs kjærligheten ut.
Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Fint innlegg Hexa

GjenopprettetMedlem
Øs kjærligheten ut!
Oki, du er helten min
GjenopprettetMedlem
Takk

Anonymous
Og takk til deg, Hexedoktor!

psbot [Picsearch]
Æ syns også at det va et fint innlegg, selv om ikke akkurat gud og jesus e mine store helter. Vi må forøvrig ikke glemme at andre har andre sannheter, og meninger.
Vi må også tåle å få kritikk og høre at det vi tror på faktisk høres ganske så tullete og "sykt" ut for andre. Det e jo ikke alle som e full av tålmodighet, som du skriver. Ikke æ heller for den saks skyld.
Æ liker den spredningen av folk som e her. Tror ikke æ hadde gidda å engasjert meg så mye hvis det bare va "lys og kjærlighet" her. Da kommer man jo ikke videre her i livet, tenker æ. Æ liker diskusjoner. Da får vi utviklet tankegangen vår ganske kraftig.
Så spre møkk, det e vår.
Spre kjærlighet, så alt gror.
Så får vi høste det vi sår, etterhvert.
GjenopprettetMedlem
Flot sagt, Hexedoktor og heididi

GjenopprettetMedlem
Helt enig og flott skrevet Hexedokter og heididi!
Det som er interessant er at flere bruker sin energi på noe de overhodet egentlig ikke finner interessant. Da kommer ofte nedlatende ord og utrykk. Og selvfølgelig er det like viktig å akseptere det. Men hvor kommer behovet fra for å fortelle andre at ting er helt feil? Hvorfor bruke sin energi på nedlatende ord og utrykk? Er det frustrasjon over å ikke selv bli forstått? Er det et behov for å overbevise om sin egen sannhet? Hvorfor er det så vanskelig å ikke bry seg om noe som ikke er interessant i det hele tatt? Er det en grunn til at det faktisk blitt brukt energi på noe som en er helt uenig i? Prøver sjelen å forteller noe? Er det redsel for at andre skal tro på noe som høres helt feil ut for andre? Her må en sette fingeren ned liksom og passe på at ingen går i fella.
Det som er sikkert er at vi alle er forskjellige og at vi alle har forskjellige meninger. Vi er også alle ansvarlige for vår egen utvikling og basert på det er det oss selv vi først og fremst må ta ansvar for og ikke naboen.
Jeg er glad for at det finnes diskusjoner hvor det er høy temperatur, men når innholdet etter hvert kanskje utvikler seg hvor stolthet og ego råder hvor en skal overbevise andre om sine sannheter da synes jeg fotfestet er i ferd med å løsne. Det blir ikke så veldig konstruktivt for å si det sånn.
I stedet for å gå mot hverandre, kanskje en heller skulle prøve å forstå hverandre? Det kan være like lærerikt det. En lærer av motsetninger, men når motsetningene møtes på halvveien er dualismen i ferd med å skape balanse og diskusjoner på et høyt plan og nivå kan byttets ut med f.eks kakkerlakksjit.
Maxius
GjenopprettetMedlem
"Maxius":
Helt enig og flott skrevet Hexedokter og heididi!
Det som er interessant er at flere bruker sin energi på noe de overhodet egentlig ikke finner interessant. Da kommer ofte nedlatende ord og utrykk.
I stedet for å gå mot hverandre, kanskje en heller skulle prøve å forstå hverandre? Det kan være like lærerikt det. En lærer av motsetninger, men når motsetningene møtes på halvveien er dualismen i ferd med å skape balanse og diskusjoner på et høyt plan og nivå kan byttets ut med f.eks kakkerlakksjit. 
Maxius
Har du ei oppskrift på korleis dette skal gå rett for seg,og kanskje nokre gode døme frå forum?

Kan ikkje det å vere så overøsande skinngod at ein for ein kvar pris skal møtast på denne halvvegen du omtaler,undertrykke og kamuflere ganske så stigmatiserande og fastlåste meiningar?Eller sinne og frustrasjon?
Om ein bruker energi på noko ein ikkje eigentleg finn interessant,er det nødvendigvis egoet som styrer?
Eller kanskje ligg det andre ting motiv bak?
Det er så mykje rart...
GjenopprettetMedlem
Bare helt nydelig innlegg, Heksedoktor!
Og flotte tilbakemeldinger! Dere får sagt det!

GjenopprettetMedlem
Ja - helt klart! Flotte tilbakemeldinger! Tusen takk!
Heididi

jeg er enig

Selv har jeg i mange år sagt : Tålmodighet er en dyd, men jeg er ingen dydig kvinne
Maxius

kanskje folk bruker energien sin på uinteressante ting rett og slett fordi de kjeder seg - og behovet - det
kan vel komme av at man føler seg underlegen muligens. Angrep er det beste forsvar.
Jeg er også glad i diskusjoner med høy temperatur - en fordel hvis debatantene klarer å la stolthet og ego fare - helt klart.
Final Tribe

den oppskriften vil jeg gjerne ha også

overøsende skinngod eller martyr - eller selvutslettende?
Det er mye rart - helt klart
- og jeg er en av de rare
Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Jeg elsker...