Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Her er noen enkle råd om hvordan du kan rydde opp i hverdagen din og skaffe tid til deg selv:

Gjør flest mulig uvesentlige ting samtidig
og de vesentlige ting hver for seg.

F.eks.
Handle maten mens du er på vei til å kjøre barna til og fra deres aktiviteter.
Ikke kjør ut ene og alene for et ærend. Forbind alltid flere ærender. Da sparer du tid og bensin.
Gjør unna telefonsamtaler mens du lager mat. Da har du alltid en god grunn til å avslutte: Å, nå er potetene ferdige.
Planlegg daglige gjøremål i hodet ditt mens du henger opp klesvasken.
Betal regninger og rydd unna dine papirer mens du overværer barnas lekser.
Tre e-mail erstatter ett møte.
Under et kjedelig møte kan du sende alle forefallende SMSer. Eller e-mail hvis du har med laptopen ...
Snakk med folk om nøyaktig det du hadde tenkt å snakke om.

Tren eller gjør bevegelsesøvelser så snart du har noen ledige minutter. Mellom dusj og tannpuss funker bra.
Avslappelsesøvelser og muskelspenningsøvelser kan med fordel gjøres mens du står i kø.

Du selv bestemmer naturligvis hva som er vesentlig eller uvesentlig for deg.

Med den enkle ovennevnte regelen kan du sette fri mye tid, energi og glede.

"Your playing small does not help the world".
GjenopprettetMedlem
Hadde et kort vikariat som reservehjerne hos en rasjonaliseringsekspert på et tidspunkt -
han ville at jeg skulle bruke herretoalettet når jeg måtte på do -
for den var nærmest :)

p.s. Reservehjerne betyr sekretær. o.a.

Ellers så har du helt rett selvfølgelig!  :respect:

"YOU PLAYING SMALL DOES NOT HELP THE WORLD"  -  OR YOU!  :P

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Uttrykket reservehjernet er utmerket.
Er vi ikke alle reservehjerner for hverandre i prosessen som hjelper oss å skride frem ved hjelp av tankens tvangløse tvang. Logiske slutninger er felleseie. Selv fra før Platon og Aristoteles.

("Der zwanglose Zwang des besseren Arguments" er forresten et utsagn jeg låner av Jürgen Habermas, nærmere sagt, Theorie des kommunikativen Handelns)

Denne rasjonaliseringseksperten din foreslo hva flyselskapene og togselskapene har visst i alle tider: at det er lite effektivt å skille mellom dame- og herretoalett. En bør heve seg over konvensjoner og plasskrevende ritualer når det er hensiktsmessig.

Now I am going to help myself to a cup of coffee.
GjenopprettetMedlem
"Egopus":

[…]
Denne rasjonaliseringseksperten din foreslo hva flyselskapene og togselskapene har visst i alle tider: at det er lite effektivt å skille mellom dame- og herretoalett. En bør heve seg over konvensjoner og plasskrevende ritualer når det er hensiktsmessig.
[…]

:lol: :lol: :lol:
GjenopprettetMedlem
:icon_lol: Reservehjerne er kjempefint :icon_lol:

Skulle gjerne hatt min egen - det går stift rundt p.t. skriver så blyet spruter  :w00t:
Noen har løsnet skrivesperra mi! Hvem er den skyldige? Hvem har ganna mæ? :w00t:

Dette er ikke rasjonelt  :razz:

Tror jeg må heve meg over konvensjonene!  :icon_cool:

Jeg krever plass! På toget!  :exclaim:

:innocent2:

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Hev deg over
ta plassen din
vær konduktør!

men sjekk utgangene
nødbremsen
brannslukningsapparat