Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Er det noen som vet om det er skrevet ned (i form av f.eks. bok el. hefte) samiske navn og betydning av navnene?
Og hvor kan man isåfall få tak i det?
GjenopprettetMedlem
"sat_nam":

Er det noen som vet om det er skrevet ned (i form av f.eks. bok el. hefte) samiske navn og betydning av navnene? Og hvor kan man isåfall få tak i det? 

Mener du personnavn? Fornavn?? Etternavn?? Eller kanskje stedsnavn? Eller ... ???

Dessuten: Nordsamisk? Lulesamisk? Sørsamisk? Eller andre samiske språk? (Sverige, Finland, Russland ... )

Hvis du kan presisere hva du trenger, og hva du skal bruke det til, så skal du få full oversikt.
GjenopprettetMedlem
Ja det var dårlig spesifikasjon på spørsmålet fra min side gitt..
Jeg mener fornavn (personnavn). Kanskje helst nordsamisk, og gjerne sjøsamisk, men det er forsåvidt ikke så nøye - nordsamisk er vel kanskje det som er lettest å få tak i..?
Og hvorfor må jeg presisere hva jeg skal bruke det til, om jeg tør spørre? Kanskje jeg bare er nysgjerrig? :-)
Anonymous
vis du tenker på vanlige stedsnavn blir jo samiske steder beskrevet som javri og varri foreks.. vann og fjell...
karasjok..som blir på samisk johkka som betyr elv..osv.. Med samiske navn som blir jo evnt. familienavn eller ektemann som viser til hvor man hører hjemme...
også er det jo ganske så vanlig å ha mange navn som har en betydning for slektskapet man fører videre:)
GjenopprettetMedlem
En vanlig skikk har vært å kalle opp barnet etter en avdød, noe som ville knytte vedkommende til en hjeper i dødsriket. Hvis barnet ble sykt, var det fordi det hadde fått feil navn og det ble derfor døpt på nytt igjen. Hvis barnet døde, fikk det neste barnet i familien samme navn. Slik har de samiske navnene blitt arvet ned gjennom tidene.
Men da kristningen tok til, ble disse skikkene stemplet som hedenske. Det ble innført fobud mot å gi barna samiske navn, så det ble vanlig å døpe barnet på nytt når man kom hjem fra presten. I disse seremoniene ble det kristne navnet "skyllet vekk". Når barnet senere i livet ble innhentet av døden var det vanlig at ingen husket det norske døpenavnet, og et nytt navn ble derfor improvisert til å skrives inn i kirkeboken og settes på gravsteinen. Etter hvert ble imidlertid de samiske navnene nesten helt utfasert.
Det ble vanlig å lage samiske variasjoner av norske navn, f. eks:

Mathias/Mattis-MÀhtte
Anders-Ànde
Sigrid-Sigga
Synnøve/Susanne-Sunna
Berit-Biret

I pakt med samiske navneskikker har man føyd -sen, -son, -datter og -dotter til fars eller mors navn. En gutt som het Mattis med en far som het Mikkel kunne bli hetende Mikkel-MÀhtte, på norsk Mattis Mikkelsen. Ofte nøyde man seg ikke med det alene. Man kunne legge til bestefarens/bestemorens og oldefarens/oldemorens navn slik at tre-fire generasjoners navn kunne nevnes i samme slengen, f. eks. Isak Mathis Mathisen Gaup. En annen skikk har vært å bruke farens eller morens fornavn som etternavn. Mange samer heter derfor Sara, Anti, Turi osv. til etternavn. Som sarah elisabeth skriver ble det også nødvendig å bruke stedsnavn som etternavn. I forbindelse med "Loven om salg av statens grunn i Finnmark"  i 1901, kunne man ikke beholde sitt samiske navn hvis man eide jord.  I enkelte tilfeller har yrket gitt opphav til nye etternavn, f. eks Lensmann, Soldat, Tolk, osv..

Håper at dette var svaret på noe av det du lurte på ;)
GjenopprettetMedlem
Ja vel . hva betyr?    AIGI   

eller  normo joavnna
GjenopprettetMedlem
aigi betyr tid

juovnna betyr John,

normo er jeg usikker på. Kanskje det er en som heter John Nordmo?

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
takk.

det er hun :  http://www.youtube.com/watch?v=dHiU36GD ... re=related

utrolig bra .  hilser så mye til henne.    :w00t:

jeg har sett noe i hennes øyner ,men det får bli en myte så lenge.  :-X
GjenopprettetMedlem
Takk for fin info men det var igrunn ikke svar på stort av det jeg lurte på.. det jeg lurte og lurer på, er om det finnes en nedskrevet oversikt over samiske person navn (fornavn) og betydning. For å ta et eksempel slik at det blir klart hva jeg mener, så kan det sammenlignes med såkalte navnebøker som kommende foreldre ofte kjøper, hvor de kan finne en oversikt over navn og betydning av navnene. Passopp, du mente på at du kanskje kunne hjelpe - kan du?
GjenopprettetMedlem
"sat_nam":

Passopp, du mente på at du kanskje kunne hjelpe - kan du?

Ja, men jeg trenger litt tid (flere dager) fordi jeg må hente og pakke ut noen esker med samiskrelevante bøker først ...

For øvrig meget bra og informativt innlegg av Ofela her ...
GjenopprettetMedlem
Flott, jeg venter i spenning ;-)
På forhånd takk!
GjenopprettetMedlem
Ved tromsø museum har de en fagenhet for samisk etnografi. De burde vite noe om dette, og de er sikkert hyggelige mot deg, dersom du ringer og spør i arbeidstiden. Dersom det ikke eksisterer en slik bok som du nevner, så synes jeg du bør være litt frampå, slik at du får PENGER til å SKRIVE en slik bok. For det første har dette historisk interesse, noe som godt kan tenkes å generere penger fra en utdanningsinstitusjon. For det andre har det et visst salgspotensiale for eksempel mot vordende samiske foreldre :).

Mvh Brukernavn
GjenopprettetMedlem
Det er veldig mange navn som er samisk versjon av  norske eller bibelske navn, sånn som Ante og Issat, Ella osv. Det kunne vært artig å fått vite ekte, opprinnelige, samiske navn.

Ailo, for eksempel, er det et samisk navn eller en "oversettelse" av et annet navn?

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
ja. det hadde vært moro med en litt tykk bok...
GjenopprettetMedlem
"brukernavn":

Ved tromsø museum har de en fagenhet for samisk etnografi. De burde vite noe om dette, og de er sikkert hyggelige mot deg, dersom du ringer og spør i arbeidstiden. Dersom det ikke eksisterer en slik bok som du nevner, så synes jeg du bør være litt frampå, slik at du får PENGER til å SKRIVE en slik bok. For det første har dette historisk interesse, noe som godt kan tenkes å generere penger fra en utdanningsinstitusjon. For det andre har det et visst salgspotensiale for eksempel mot vordende samiske foreldre :).

Mvh Brukernavn

Man kan finne ut ganske mye på nettet før man behøver å ringe til noen. Og det er ofte bedre å ringe til et bibliotek enn til et museum (mange museer har utmerkede bibliotek, forresten, deriblant Tromsø Museum).

http://troms.kulturnett.no/bibliotek/sa ... liotek.htm

http://www.samediggi.no/artikkel.aspx?A ... 14&MId2=48

Samisk spesialbibliotek er Sametingets bibliotek og en del av Sametingets administrasjon. Biblioteket har Norges største samling av bøker og annet materiell på samisk språk og om samiske forhold.

Samlingen består av over 35.000 bind i tillegg til video, lydbøker, musikkinnspillinger, mikrofilmer, språkkurs tidskrifter og aviser.

Åpent for alle
Biblioteket er åpent for alle. For lånere som bor utenfor Karasjok foregår utlånet vanligvis gjennom lånerens nærmeste bibliotek. Vi er behjelpelig med å besvare spørsmål på telefon, e-post eller fax.

Nasjonalbiblioteket (Mo i Rana) utarbeider en helt enestående bra database som man kan søke i. Den har visse begrensninger, bl. a. tid. Dekker utgivelser i Norge 1945-1987, og fra 1993 til nå. Se:

http://nabo.nb.no/trip?_h=0&_b=baser&navn=samisk

Søk her: http://www.nb.no/baser/samisk/

Tast inn "Personnavn" i feltet "Emneord" og du får 24 treff.

Jeg har noen referanser som ikke kommer fram her, kommer tilbake til det!